/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Karburator synkronisering anno 2010
Fra : oz5qi@vip.cybercity.~


Dato : 02-04-10 11:47

Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter

http://www.youtube.com/watch?v=K9Dd7p-JILM&layer_token=5899dbb267d3a82e

Og ja.

Det er mig der står bag kameraet,
hvilket forklarer den tvivlsomme billedkvalitet

mvh
Bent Erik

 
 
Steen Gruby (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-10 19:07

On Fri, 2 Apr 2010 10:47:07 -0700 (PDT), oz5qi@vip.cybercity.dk wrote:

Tjaeh.

>Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter
>
Både mine "hoppende" (fint dæmpede) viserinstrumenter og det gamle
kviksølv søjleinstrument gør samme gavn.
Hvad er forskellen til et elektronisk instrument ud over "bling"
værdien?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Flemming Disc (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 02-04-10 19:16


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:3bccr5de0k5cn4gthb6j13soi3e3njbvh4@4ax.com...
> On Fri, 2 Apr 2010 10:47:07 -0700 (PDT), oz5qi@vip.cybercity.dk wrote:
>
> Tjaeh.
>
>>Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter
>>
> Både mine "hoppende" (fint dæmpede) viserinstrumenter og det gamle
> kviksølv søjleinstrument gør samme gavn.
> Hvad er forskellen til et elektronisk instrument ud over "bling"
> værdien?

Holder sig bedre sykroniseret end viserinstrumenter og Kviksølv ryger ikke
ud af instrument, hvis lortet vælter
Har selv skifte til elektronisk af samme grund, (kunne ikke lige fat i
kviksølv) og er bestemt glad for et instument der kan stå på hovedet, eller
hvordan det nu lander uden problemer

--


Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Steen Gruby (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-10 21:15

On Fri, 2 Apr 2010 20:15:41 +0200, "Flemming Disc"
<virkerikke@discteknik.dk> wrote:

Hej Disc.
>
>Holder sig bedre sykroniseret end viserinstrumenter og Kviksølv ryger ikke
>ud af instrument, hvis lortet vælter

Jeg har begge dele, og indrømmet - Det er længe siden kviksølvmeteret
har været i brug.
Men sikkert er det også, at det er meget lettere at aflæse end så
meget andet pga. den naturlige træghed der i kviksølvets bevægelser.
At det så ikke lige er miljøvenligt er en anden sag

>Har selv skifte til elektronisk af samme grund, (kunne ikke lige fat i
>kviksølv) og er bestemt glad for et instument der kan stå på hovedet, eller
>hvordan det nu lander uden problemer

Der findes en meget fin type elektronisk vacuummeter der tillige er
således programmeret at det kan detektere svagt pulserende back
pressure i manifolden og dermed afsløre en utæt ventil.
Jeg har prøvet sådan et - Se, det dur

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Flemming Disc (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 02-04-10 21:22


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:ngjcr5lekb8ignvvqohfjp618p41uqgl73@4ax.com...
> On Fri, 2 Apr 2010 20:15:41 +0200, "Flemming Disc"
> <virkerikke@discteknik.dk> wrote:
>
> Der findes en meget fin type elektronisk vacuummeter der tillige er
> således programmeret at det kan detektere svagt pulserende back
> pressure i manifolden og dermed afsløre en utæt ventil.
> Jeg har prøvet sådan et - Se, det dur

JEPS, det kan det jeg har

--


Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



Ukendt (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-04-10 21:17

On Fri, 02 Apr 2010 20:07:21 +0200, Steen Gruby wrote:

> Hvad er forskellen til et elektronisk instrument ud over "bling"
> værdien?

Intet slår et elektronisk differensvacuummeter i brug.

http://www.tfv-org.dk/general/vacuum/index.html

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Steen Gruby (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-10 22:23

On Fri, 2 Apr 2010 22:17:14 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.
>
>Intet slår et elektronisk differensvacuummeter i brug.
>
Det er stadig en god ide
Ikke så mange dikkedarer - Når meteret står i "0" er arbejdet
tilendebragt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dennis Hellan Peders~ (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 02-04-10 21:45



"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
news:3bccr5de0k5cn4gthb6j13soi3e3njbvh4@4ax.com...
> On Fri, 2 Apr 2010 10:47:07 -0700 (PDT), oz5qi@vip.cybercity.dk wrote:
>
> Tjaeh.
>
>>Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter
>>
> Både mine "hoppende" (fint dæmpede) viserinstrumenter og det gamle
> kviksølv søjleinstrument gør samme gavn.
> Hvad er forskellen til et elektronisk instrument ud over "bling"
> værdien?
>


Hemmm.........jep....har faktisk tænkt på at prøve følgende georg gearløs
ting

http://www.youtube.com/watch?v=0nKaGEMLZjs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=nEE508WzNC8&feature=related

Hvad siger i, er det noget der kunne bruges ?



--
Mvh.
Dennis Pedersen
'99 BMW R 1150 GS
'06 Kawasaki ER-6n ABS (Fruens)
'91 Honda CBR 600 F2 (Knægtens)




Steen Gruby (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-10 22:18

On Fri, 2 Apr 2010 22:44:38 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(@)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.
>
>Hvad siger i, er det noget der kunne bruges ?

Sagtens - Det er den "mekanohydrauliske" version af Orlas fine
differentialinstrument.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dennis Hellan Peders~ (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 02-04-10 22:27



"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
news:rlncr5t5ujqrrgvndt8egkpq64gq05vu51@4ax.com...
> On Fri, 2 Apr 2010 22:44:38 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
> <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
>
> Hej Dennis.
>>
>>Hvad siger i, er det noget der kunne bruges ?
>
> Sagtens - Det er den "mekanohydrauliske" version af Orlas fine
> differentialinstrument.

Hej Steen.

Okay, spændende..... det er noget jeg vil kikke på....

I eksemplet er det olie der er brugt i slangen, men kan man bruge vand
tilsat frugtfarve eller rød/blå kølervæske, eller vil det blive for uroligt
i forhold til "tyk" olie ?



--
Mvh.
Dennis Pedersen
'99 BMW R 1150 GS
'06 Kawasaki ER-6n ABS (Fruens)
'91 Honda CBR 600 F2 (Knægtens)


Steen Gruby (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-10 22:34

On Fri, 2 Apr 2010 23:27:14 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(@)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.
>
>I eksemplet er det olie der er brugt i slangen, men kan man bruge vand
>tilsat frugtfarve eller rød/blå kølervæske, eller vil det blive for uroligt
>i forhold til "tyk" olie ?

Vand vil nok være for "nervøst" at arbejde med.
Jeg tror kølervæske (glücol) vil være egnet, men dog mere levende end
den 2T olie englænderen har benyttet (Den ser nu også meget træg ud).
ATF (Automatic Transmission Fluid) olie er sikkert det bedste til
opstillingen, og hvis du ikke sviner det til kan det jo senere
benyttes i en forgaffel

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-10 23:13

Steen Gruby skrev:
> On Fri, 2 Apr 2010 23:27:14 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
> <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
>
> Hej Dennis.
>> I eksemplet er det olie der er brugt i slangen, men kan man bruge vand
>> tilsat frugtfarve eller rød/blå kølervæske, eller vil det blive for uroligt
>> i forhold til "tyk" olie ?
>
> Vand vil nok være for "nervøst" at arbejde med.
> Jeg tror kølervæske (glücol) vil være egnet, men dog mere levende end
> den 2T olie englænderen har benyttet (Den ser nu også meget træg ud).
> ATF (Automatic Transmission Fluid) olie er sikkert det bedste til
> opstillingen, og hvis du ikke sviner det til kan det jo senere
> benyttes i en forgaffel
>
Man kunne vel også bruge sin gamle sodede motor eller forgaffel -olie :-/

--
Armand.

Ane (04-04-2010)
Kommentar
Fra : Ane


Dato : 04-04-10 13:28

Den 02-04-2010 23:34, Steen Gruby skrev:
> On Fri, 2 Apr 2010 23:27:14 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
> <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
>
> Hej Dennis.
>>
>> I eksemplet er det olie der er brugt i slangen, men kan man bruge vand
>> tilsat frugtfarve eller rød/blå kølervæske, eller vil det blive for uroligt
>> i forhold til "tyk" olie ?
>
> Vand vil nok være for "nervøst" at arbejde med.
> Jeg tror kølervæske (glücol) vil være egnet, men dog mere levende end
> den 2T olie englænderen har benyttet (Den ser nu også meget træg ud).
> ATF (Automatic Transmission Fluid) olie er sikkert det bedste til
> opstillingen, og hvis du ikke sviner det til kan det jo senere
> benyttes i en forgaffel
>
Smart og billigt, men er det nødvendigt med hele 10 meter slange?

/Søren

Armand (04-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-10 14:14

Ane skrev:
> Den 02-04-2010 23:34, Steen Gruby skrev:
>> On Fri, 2 Apr 2010 23:27:14 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
>> <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
>>
>> Hej Dennis.
>>>
>>> I eksemplet er det olie der er brugt i slangen, men kan man bruge vand
>>> tilsat frugtfarve eller rød/blå kølervæske, eller vil det blive for
>>> uroligt
>>> i forhold til "tyk" olie ?
>>
>> Vand vil nok være for "nervøst" at arbejde med.
>> Jeg tror kølervæske (glücol) vil være egnet, men dog mere levende end
>> den 2T olie englænderen har benyttet (Den ser nu også meget træg ud).
>> ATF (Automatic Transmission Fluid) olie er sikkert det bedste til
>> opstillingen, og hvis du ikke sviner det til kan det jo senere
>> benyttes i en forgaffel
>>
> Smart og billigt, men er det nødvendigt med hele 10 meter slange?
>
Metoden her viser i al sin enkelhed forskellen på suget i de to slanger.

Man kan også lave sit eget vacuum-meter hvor undertrykket på samme måde
skal løfte kulørt vand fra en åben beholder, men da kviksølv vejer ca.
14 gange mere end vand skal søjlen/slangen være tilsvarende længere.
Visningen ved rolig tomgang er ca. 15cm/hg hvilket svarer til over to
meter vand plus det løse á plads til stigning over 30cm/hg uden at
motoren snøfter vandet i sig = over fire meter højt arrangement.

Jeg tror at højden af detteher apparatur, der tilsyneladende er på
omkring 2 meter, er betinget af samme omregning mellem cm/Hg og cm/H²O :-/
Forskellen under brug bliver tilsyneladende ikke større end ca. en
håndsbredde, hvorved at der i sig selv ikke behøver at være så meget
vædske i slangerne (bortset fra vædske-vægtens dæmpende effekt, men i så
fald kan federe olie jo vise sig nyttigt :-/ )!

Så du har ret i at apparaturet burde kunne nedbygges både hvad angår
vædske-sølje og 'over-højde'!
Man kunne endvidere bygge en vædskeudskiller på sugesiden for det
tilfælde at suget alligevel blev for voldsomt i den ene slange :-/

Forøvrigt er to vacuum-metre, og således også denne opstilling,
tilstrækkelig til at justere fire eller flere -cylindrede motorer:
Justeringen foretages altid ud fra den karburator/spjældhus som
gaskablet trækker på, og således justerer man alligevel kun en
karburator/spjældhus af gangen!

--
Armand.

Søren Larsen (04-04-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 04-04-10 15:00

Den 04-04-2010 15:14, Armand skrev:
> Metoden her viser i al sin enkelhed forskellen på suget i de to slanger.
>
> Man kan også lave sit eget vacuum-meter hvor undertrykket på samme måde
> skal løfte kulørt vand fra en åben beholder, men da kviksølv vejer ca.
> 14 gange mere end vand skal søjlen/slangen være tilsvarende længere.
> Visningen ved rolig tomgang er ca. 15cm/hg hvilket svarer til over to
> meter vand plus det løse á plads til stigning over 30cm/hg uden at
> motoren snøfter vandet i sig = over fire meter højt arrangement.
>
> Jeg tror at højden af detteher apparatur, der tilsyneladende er på
> omkring 2 meter, er betinget af samme omregning mellem cm/Hg og cm/H²O :-/
> Forskellen under brug bliver tilsyneladende ikke større end ca. en
> håndsbredde, hvorved at der i sig selv ikke behøver at være så meget
> vædske i slangerne (bortset fra vædske-vægtens dæmpende effekt, men i så
> fald kan federe olie jo vise sig nyttigt :-/ )!
>
> Så du har ret i at apparaturet burde kunne nedbygges både hvad angår
> vædske-sølje og 'over-højde'!
> Man kunne endvidere bygge en vædskeudskiller på sugesiden for det
> tilfælde at suget alligevel blev for voldsomt i den ene slange :-/
>
> Forøvrigt er to vacuum-metre, og således også denne opstilling,
> tilstrækkelig til at justere fire eller flere -cylindrede motorer:
> Justeringen foretages altid ud fra den karburator/spjældhus som
> gaskablet trækker på, og således justerer man alligevel kun en
> karburator/spjældhus af gangen!
>

Du må lige opfriske min hukommelse; hvordan er nu lige man bygger en
vædskeudskiller ?!?

/Søren

Armand (04-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-10 15:25

Søren Larsen skrev:
> Den 04-04-2010 15:14, Armand skrev:
>>
>> Man kunne endvidere bygge en vædskeudskiller på sugesiden for det
>> tilfælde at suget alligevel blev for voldsomt i den ene slange :-/
>>
>
> Du må lige opfriske min hukommelse; hvordan er nu lige man bygger en
> vædskeudskiller ?!?
>


Billedligt: Efter toppen af hver slange hænger du en 1-liters oliedunk
med to stutse øverst - Det vædske der måtte blive suget med over toppen
når derved ikke videre end til bunden af oliedunken!

--
Armand.

Søren Larsen (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 05-04-10 10:41

Den 04-04-2010 16:24, Armand skrev:
> Søren Larsen skrev:
>> Den 04-04-2010 15:14, Armand skrev:
>>>
>>> Man kunne endvidere bygge en vædskeudskiller på sugesiden for det
>>> tilfælde at suget alligevel blev for voldsomt i den ene slange :-/
>>>
>>
>> Du må lige opfriske min hukommelse; hvordan er nu lige man bygger en
>> vædskeudskiller ?!?
>>
>
>
> Billedligt: Efter toppen af hver slange hænger du en 1-liters oliedunk
> med to stutse øverst - Det vædske der måtte blive suget med over toppen
> når derved ikke videre end til bunden af oliedunken!
>

Ok, det er forstået men vil en plasticdunk ikke være for elastisk og
derved påvirke måleresultatet, eller er suget vi her taler om så lille
at man kan se bort fra det?

/Søren

Armand (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-04-10 11:57

Søren Larsen skrev:
> Den 04-04-2010 16:24, Armand skrev:
>> Søren Larsen skrev:
>>> Den 04-04-2010 15:14, Armand skrev:
>>>>
>>>> Man kunne endvidere bygge en vædskeudskiller på sugesiden for det
>>>> tilfælde at suget alligevel blev for voldsomt i den ene slange :-/
>>>>
>>>
>>> Du må lige opfriske min hukommelse; hvordan er nu lige man bygger en
>>> vædskeudskiller ?!?
>>
>>
>> Billedligt: Efter toppen af hver slange hænger du en 1-liters oliedunk
>> med to stutse øverst - Det vædske der måtte blive suget med over toppen
>> når derved ikke videre end til bunden af oliedunken!
>
> Ok, det er forstået men vil en plasticdunk ikke være for elastisk og
> derved påvirke måleresultatet, eller er suget vi her taler om så lille
> at man kan se bort fra det?
>
Som skrevet: BILLEDLIGT!

Der er ingen gennemgang nogetsteds så der er fuldt vacuum på systemet,
hvorved at en simpel oliedunk vil blive suget flad.
Egentlig har jeg samme mistanke til de sølle bensinslanger der bruges i
opstillingen :-|

Det gavner sikkert kun dæmpningen af vacuum'ets pulseren hvis der er et
stort volumen koblet på undervejs, ligesom at slangernes flexibilitet
givetvis også udjævner samme i en vis grad.

--
Armand.

Søren Larsen (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 05-04-10 15:42

Den 05-04-2010 12:56, Armand skrev:
> Søren Larsen skrev:
>> Den 04-04-2010 16:24, Armand skrev:
>>> Søren Larsen skrev:
>>>> Den 04-04-2010 15:14, Armand skrev:
>>>>>
>>>>> Man kunne endvidere bygge en vædskeudskiller på sugesiden for det
>>>>> tilfælde at suget alligevel blev for voldsomt i den ene slange :-/
>>>>>
>>>>
>>>> Du må lige opfriske min hukommelse; hvordan er nu lige man bygger en
>>>> vædskeudskiller ?!?
>>>
>>>
>>> Billedligt: Efter toppen af hver slange hænger du en 1-liters oliedunk
>>> med to stutse øverst - Det vædske der måtte blive suget med over toppen
>>> når derved ikke videre end til bunden af oliedunken!
>>
>> Ok, det er forstået men vil en plasticdunk ikke være for elastisk og
>> derved påvirke måleresultatet, eller er suget vi her taler om så lille
>> at man kan se bort fra det?
>>
> Som skrevet: BILLEDLIGT!
>
> Der er ingen gennemgang nogetsteds så der er fuldt vacuum på systemet,
> hvorved at en simpel oliedunk vil blive suget flad.
> Egentlig har jeg samme mistanke til de sølle bensinslanger der bruges i
> opstillingen :-|
>
> Det gavner sikkert kun dæmpningen af vacuum'ets pulseren hvis der er et
> stort volumen koblet på undervejs, ligesom at slangernes flexibilitet
> givetvis også udjævner samme i en vis grad.
>

Godt - jeg prøver. Det der med at indkøbe alt for mange specialdimser
som kun skal bruges een gang om året, er ikke lige mig...så hellere lidt
Georg Gearløs.

/Søren

N/A (03-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 03-04-10 18:27



N/A (03-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 03-04-10 18:27



KentBM (02-04-2010)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 02-04-10 19:08

Den 02/04/10 19.47, oz5qi@vip.cybercity.dk skrev:
> Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter
>
> http://www.youtube.com/watch?v=K9Dd7p-JILM&layer_token=5899dbb267d3a82e
>
> Og ja.
>
> Det er mig der står bag kameraet,
> hvilket forklarer den tvivlsomme billedkvalitet
Smart Hjemmesnedkeri?

--

Kent

Armand (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-10 19:20

oz5qi@vip.cybercity.dk skrev:
> Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter
>
> http://www.youtube.com/watch?v=K9Dd7p-JILM&layer_token=5899dbb267d3a82e
>
Godt gået at justere karburatorer på en motor med indsprøjtning

--
Armand.

oz5qi@vip.cybercity.~ (02-04-2010)
Kommentar
Fra : oz5qi@vip.cybercity.~


Dato : 02-04-10 12:36

On 2 Apr., 20:20, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> oz...@vip.cybercity.dk skrev:> Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter
>
> >http://www.youtube.com/watch?v=K9Dd7p-JILM&layer_token=5899dbb267d3a82e
>
> Godt gået at justere karburatorer på en motor med indsprøjtning
>
> --
> Armand.

Så spjældhuse da

/Bent Erik

oz5qi@vip.cybercity.~ (02-04-2010)
Kommentar
Fra : oz5qi@vip.cybercity.~


Dato : 02-04-10 12:40

On 2 Apr., 20:08, KentBM <kentmagnussenF_J...@gmail.com> wrote:
> Den 02/04/10 19.47, oz...@vip.cybercity.dk skrev:> Her er et alternativ til hoppende visere og hængende instrumenter
>
> >http://www.youtube.com/watch?v=K9Dd7p-JILM&layer_token=5899dbb267d3a82e
>
> > Og ja.
>
> > Det er mig der står bag kameraet,
> > hvilket forklarer den tvivlsomme billedkvalitet
>
> Smart Hjemmesnedkeri?
>
> --
>
> Kent

Ja
/Bent Erik

oz5qi@vip.cybercity.~ (02-04-2010)
Kommentar
Fra : oz5qi@vip.cybercity.~


Dato : 02-04-10 16:09

On 2 Apr., 22:15, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Fri, 2 Apr 2010 20:15:41 +0200, "Flemming Disc"
>
> <virkeri...@discteknik.dk> wrote:
>
> Hej Disc.
>
>
>
> >Holder sig bedre sykroniseret end viserinstrumenter og Kviksølv ryger ikke
> >ud af instrument, hvis lortet vælter
>
> Jeg har begge dele, og indrømmet - Det er længe siden kviksølvmeteret
> har været i brug.
> Men sikkert er det også, at det er meget lettere at aflæse end så
> meget andet pga. den naturlige træghed der i kviksølvets bevægelser..
> At det så ikke lige er miljøvenligt er en anden sag
>
> >Har selv skifte til elektronisk af samme grund, (kunne ikke lige fat i
> >kviksølv) og er bestemt glad for et instument der kan stå på hovedet, eller
> >hvordan det nu lander uden problemer
>
> Der findes en meget fin type elektronisk vacuummeter der tillige er
> således programmeret at det kan detektere svagt pulserende back
> pressure i manifolden og dermed afsløre en utæt ventil.
> Jeg har prøvet sådan et - Se, det dur
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958www.gruby.dk

Hej Steen

Kan du give et hint til hvad det er der skal ses efter ?

Jeg sampler hver cylinder med 250Hz, så man skulle vel nok kunne fange
nogle mærkværdighder, bare man ved hvad man skal se efter ?

mvh
Bent Erik
alias OZ5QI

Steen Gruby (03-04-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-04-10 14:43

On Fri, 2 Apr 2010 15:08:45 -0700 (PDT), oz5qi@vip.cybercity.dk wrote:

Hej Bent Erik
>
>Kan du give et hint til hvad det er der skal ses efter ?
>
Jeg vil mene at du skal checke hvert sample for "back pressure".
En utæt ventil vil forårsage et modtryk der får er vacuum til at
droppe i små ryk.

>Jeg sampler hver cylinder med 250Hz, så man skulle vel nok kunne fange
>nogle mærkværdighder, bare man ved hvad man skal se efter ?
>
Med det antal samples må det kunne ses hvis der er selv de mindste
unormale drop i trykket.
Normalt midler du vel målingen for at få en rolig visning, hvilket
også er forståeligt til synkronisering.
Hvis man vil have en måling til at vise utætte ventiler skal du nok
have et "program" hvor vægtningen er anderledes.
For at kontrollere det 100% kræves det at man har en motor hvor man
ved at der er "ugler i mosen".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-04-10 16:46

On 3 Apr., 00:12, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Steen Gruby skrev:> On Fri, 2 Apr 2010 23:27:14 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
> > <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
>
> > Hej Dennis.
> >> I eksemplet er det olie der er brugt i slangen, men kan man bruge vand
> >> tilsat frugtfarve eller rød/blå kølervæske, eller vil det blive for uroligt
> >> i forhold til "tyk" olie ?
>
> > Vand vil nok være for "nervøst" at arbejde med.
> > Jeg tror kølervæske (glücol) vil være egnet, men dog mere levende end
> > den 2T olie englænderen har benyttet (Den ser nu også meget træg ud).
> > ATF (Automatic Transmission Fluid) olie er sikkert det bedste til
> > opstillingen, og hvis du ikke sviner det til kan det jo senere
> > benyttes i en forgaffel
>
> Man kunne vel også bruge sin gamle sodede motor eller forgaffel -olie :-/
>
> --
> Armand.

Sidst jeg tænkte mig om ... hæ hæ! ... sprang jeg over at måle vauum
da jeg synkroniserede spjældhuse.

Jeg målte spændingen på TPS'en og justerede det første stop på det
spjældhus der er koblet direkte til TPS'en. Jeg skruede stoppet ind
indtil jeg lige nøjagtig så spændingen på TPS begynde at ændre sigm
hvor endestoppet begyndet at åbne det helt lukkede spjæld.. Så skruede
jeg på synkroniseringsskruen indtil spændingen igen lige nøjagtigt
ændrede sig, nemlig da det andet spjæld mekanisk nåede helt lukket. Så
står spjældene 100% ens. Så blev endestoppet skruet ind indtil
spændingen igen lige nøjagtigt ændrede sig og dermed var det sidste
endestop i berøring med spjældet.

Lyder lidt kørnet; men det er det faktisk ikke og den sod lige i øjet
bagefter.

http://www.ducati.dk/teknik/tps_sinatraway.html

--
/Hekto

Armand (03-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-10 18:27

Hekto skrev:
>
>
> Sidst jeg tænkte mig om ... hæ hæ! ...
>
Eller gjorde du nu også dét :-/

> sprang jeg over at måle vacuum da jeg synkroniserede spjældhuse.
>
> Jeg målte spændingen på TPS'en og justerede det første stop på det
> spjældhus der er koblet direkte til TPS'en. Jeg skruede stoppet ind
> indtil jeg lige nøjagtig så spændingen på TPS begynde at ændre sigm
> hvor endestoppet begyndet at åbne det helt lukkede spjæld.. Så skruede
> jeg på synkroniseringsskruen indtil spændingen igen lige nøjagtigt
> ændrede sig, nemlig da det andet spjæld mekanisk nåede helt lukket. Så
> står spjældene 100% ens. Så blev endestoppet skruet ind indtil
> spændingen igen lige nøjagtigt ændrede sig og dermed var det sidste
> endestop i berøring med spjældet.
>
Synkroniseringen er ikke alene til for at nulstille begge spjæld, men
derimod også for at få hvor cylinder til at træde lige meget derved at
der vil forekomme en minimal forskel på spjældhusene :-|

Tricket er ikke entydigt tilstrækkelig hvis ikke du har
efterkontrolleret med vacuum-metre!

Men på den anden side, med sådan en tungtløbende 90graders V-twin kan
man jo ikke høre den samme forskel på tomgangen, som på en ordentlig
firecylindret

--
Armand.

Sir1 (02-04-2010)
Kommentar
Fra : Sir1


Dato : 02-04-10 18:17

On 2 Apr., 22:17, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Fri, 02 Apr 2010 20:07:21 +0200, Steen Gruby wrote:
> > Hvad er forskellen til et elektronisk instrument ud over "bling"
> > v rdien?
>
> Intet sl r et elektronisk differensvacuummeter i brug.
>
> http://www.tfv-org.dk/general/vacuum/index.html
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://www.tfv-org.dkhttp://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Jeg har selv et Twinmax, og er yderst tilfreds. Prisen er også til at
overkomme. Hvis man ikke kan finde en lokal forhandler, kan det købes
hos producenten (gjorde jeg selv): http://www.selectronic.fr/article.asp?article_ref_entier=10.9100-GB
Vh
Søren

p.jarnbak (03-04-2010)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 03-04-10 08:59


Jeg har selv et Twinmax, og er yderst tilfreds. Prisen er også til at
overkomme. Hvis man ikke kan finde en lokal forhandler, kan det købes
hos producenten (gjorde jeg selv):
http://www.selectronic.fr/article.asp?article_ref_entier=10.9100-GB
Vh
Søren

+1 her.Den er super.Jeg bruger den til bmw k75,k100,k1100 og r1150 og
specielt til r1150 ser det ud til at den er bedre end den de bruger hos bmw.
Jeg tror jeg gav omkring 500kr for den.
M.v.h. Palle.



oz5qi@vip.cybercity.~ (03-04-2010)
Kommentar
Fra : oz5qi@vip.cybercity.~


Dato : 03-04-10 08:47

On 3 Apr., 15:43, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Fri, 2 Apr 2010 15:08:45 -0700 (PDT), oz...@vip.cybercity.dk wrote:
>
> Hej Bent Erik
>
> >Kan du give et hint til hvad det er der skal ses efter ?
>
> Jeg vil mene at du skal checke hvert sample for "back pressure".
> En ut t ventil vil for rsage et modtryk der f r er vacuum til at
> droppe i sm ryk.
>
> >Jeg sampler hver cylinder med 250Hz, s man skulle vel nok kunne fange
> >nogle m rkv rdighder, bare man ved hvad man skal se efter ?
>
> Med det antal samples m det kunne ses hvis der er selv de mindste
> unormale drop i trykket.
> Normalt midler du vel m lingen for at f en rolig visning, hvilket
> ogs er forst eligt til synkronisering.
> Hvis man vil have en m ling til at vise ut tte ventiler skal du nok
> have et "program" hvor v gtningen er anderledes.
> For at kontrollere det 100% kr ves det at man har en motor hvor man
> ved at der er "ugler i mosen".
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958www.gruby.dk

Ja det bliver nok ikke nemt at finde en test-motor.
Hvis nogen skulle kende til en motor med defekte indsugningsventiler
vil jeg meget gerne prøve apparatet på den.
Under alle omstændigheder programmerer jeg denne feature ind. Det er
en rigtig god ide.
Jeg vil analysere 4-takts cyclus'en og være på vagt der hvor
forbrændingen starter. Det må være 3. takt i valsen.
Som en sidegevinst kan jeg også måle og vise omdrejningstallet
nøjagtigt.

mvh
Bent Erik

N/A (03-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 03-04-10 18:27



Hekto (04-04-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-04-10 03:05

On 3 Apr., 19:27, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>
> Synkroniseringen er ikke alene til for at nulstille begge spjæld, men
> derimod også for at få hvor cylinder til at træde lige meget derved at
> der vil forekomme en minimal forskel på spjældhusene :-|
>
> Tricket er ikke entydigt tilstrækkelig hvis ikke du har
> efterkontrolleret med vacuum-metre!
>
> Men på den anden side, med sådan en tungtløbende 90graders V-twin kan
> man jo ikke høre den samme forskel på tomgangen, som på en ordentlig
> firecylindret
>
> --
> Armand.


Nu var det i anledning af en længere 'efterforskning'. De
specifikationer der opgives for justeringen står ikke mål med
Minarelli's mekaniske udførelse af stumperne. Aksialt slør,
referencespændingens stivhed og lignende gør det svært at justere til
de værdier der opgives i servicemanualen. Den elektriske nulning er
væsentlig mere nøjagtig end med vacuumeteret, omend det stadig 'kun'
er en mekanisk nulning. Da den tager udgangspunkt i absolut helt
lukkede spjæld, skal der vist være nogle alvorlige mekaniske
unøjagtigheder og forskelle for at den ikke holder hele vejen.
Efterfølgende var der en markant forbedring af det nedre område, hvor
motoren gik rent ned til 2800 omdr. hvor den før begyndte at ruske ved
33-3400 omdr. Dette var efter en justering ... med Carbtune ... der
fik den ned fra 4200 omdr. til de nævnte 33-3400 omdr.

Det er iøvrigt efterkontrolleret med Carbtune, og den stod stadig lige
i øjet; men det var jo prøvet før. Forudsat der ikke er de voldsomme
mekaniske unøjagtigheder, vil den elektriske nulning udvise en
nøjagtighed der er svær at opnå med et vacuumeter, idet der er tale om
at måle forskelle på få mV, der omsat til grader af spjældåbningen er
forsvindende lille.

For kendere er det jo ligemeget med tomgangen. Det er vigtigere at en
stor V-motor er ordentligt synkroniseret, især når den er kortslaget
og uden 'bund'. Ellers er det ikke til at holde ud at køre noget der
bare nærmer sig bykørsel.

--

/Hekto

oz5qi@vip.cybercity.~ (04-04-2010)
Kommentar
Fra : oz5qi@vip.cybercity.~


Dato : 04-04-10 05:21

On 4 Apr., 11:04, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
> On 3 Apr., 19:27, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>
>
> > Synkroniseringen er ikke alene til for at nulstille begge spjæld, men
> > derimod også for at få hvor cylinder til at træde lige meget derved at
> > der vil forekomme en minimal forskel på spjældhusene :-|
>
> > Tricket er ikke entydigt tilstrækkelig hvis ikke du har
> > efterkontrolleret med vacuum-metre!
>
> > Men på den anden side, med sådan en tungtløbende 90graders V-twin kan
> > man jo ikke høre den samme forskel på tomgangen, som på en ordentlig
> > firecylindret
>
> > --
> > Armand.
>
> Nu var det i anledning af en længere 'efterforskning'. De
> specifikationer der opgives for justeringen står ikke mål med
> Minarelli's mekaniske udførelse af stumperne. Aksialt slør,
> referencespændingens stivhed og lignende gør det svært at justere til
> de værdier der opgives i servicemanualen. Den elektriske nulning er
> væsentlig mere nøjagtig end med vacuumeteret, omend det stadig 'kun'
> er en mekanisk nulning. Da den tager udgangspunkt i absolut helt
> lukkede spjæld, skal der vist være nogle alvorlige mekaniske
> unøjagtigheder og forskelle for at den ikke holder hele vejen.
> Efterfølgende var der en markant forbedring af det nedre område, hvor
> motoren gik rent ned til 2800 omdr. hvor den før begyndte at ruske ved
> 33-3400 omdr. Dette var efter en justering ... med Carbtune ... der
> fik den ned fra 4200 omdr. til de nævnte 33-3400 omdr.
>
> Det er iøvrigt efterkontrolleret med Carbtune, og den stod stadig lige
> i øjet; men det var jo prøvet før. Forudsat der ikke er de voldsomme
> mekaniske unøjagtigheder, vil den elektriske nulning udvise en
> nøjagtighed der er svær at opnå med et vacuumeter, idet der er tale om
> at måle forskelle på få mV, der omsat til grader af spjældåbningen er
> forsvindende lille.
>
> For kendere er det jo ligemeget med tomgangen. Det er vigtigere at en
> stor V-motor er ordentligt synkroniseret, især når den er kortslaget
> og uden 'bund'. Ellers er det ikke til at holde ud at køre noget der
> bare nærmer sig bykørsel.
>
> --
>
> /Hekto

Hvis du kommer forbi Sønderholm (mellem Ålborg og Nibe) kan vi prøve
at hægte min dims på. Den kan måle forskelle ned i nærheden af 1 HPa.

mvh
Bent Erik

Hekto (04-04-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-04-10 05:24

On 4 Apr., 13:21, oz...@vip.cybercity.dk wrote:
> On 4 Apr., 11:04, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > On 3 Apr., 19:27, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> > > Synkroniseringen er ikke alene til for at nulstille begge spjæld, men
> > > derimod også for at få hvor cylinder til at træde lige meget derved at
> > > der vil forekomme en minimal forskel på spjældhusene :-|
>
> > > Tricket er ikke entydigt tilstrækkelig hvis ikke du har
> > > efterkontrolleret med vacuum-metre!
>
> > > Men på den anden side, med sådan en tungtløbende 90graders V-twin kan
> > > man jo ikke høre den samme forskel på tomgangen, som på en ordentlig
> > > firecylindret
>
> > > --
> > > Armand.
>
> > Nu var det i anledning af en længere 'efterforskning'. De
> > specifikationer der opgives for justeringen står ikke mål med
> > Minarelli's mekaniske udførelse af stumperne. Aksialt slør,
> > referencespændingens stivhed og lignende gør det svært at justere til
> > de værdier der opgives i servicemanualen. Den elektriske nulning er
> > væsentlig mere nøjagtig end med vacuumeteret, omend det stadig 'kun'
> > er en mekanisk nulning. Da den tager udgangspunkt i absolut helt
> > lukkede spjæld, skal der vist være nogle alvorlige mekaniske
> > unøjagtigheder og forskelle for at den ikke holder hele vejen.
> > Efterfølgende var der en markant forbedring af det nedre område, hvor
> > motoren gik rent ned til 2800 omdr. hvor den før begyndte at ruske ved
> > 33-3400 omdr. Dette var efter en justering ... med Carbtune ... der
> > fik den ned fra 4200 omdr. til de nævnte 33-3400 omdr.
>
> > Det er iøvrigt efterkontrolleret med Carbtune, og den stod stadig lige
> > i øjet; men det var jo prøvet før. Forudsat der ikke er de voldsomme
> > mekaniske unøjagtigheder, vil den elektriske nulning udvise en
> > nøjagtighed der er svær at opnå med et vacuumeter, idet der er tale om
> > at måle forskelle på få mV, der omsat til grader af spjældåbningen er
> > forsvindende lille.
>
> > For kendere er det jo ligemeget med tomgangen. Det er vigtigere at en
> > stor V-motor er ordentligt synkroniseret, især når den er kortslaget
> > og uden 'bund'. Ellers er det ikke til at holde ud at køre noget der
> > bare nærmer sig bykørsel.
>
> > --
>
> > /Hekto
>
> Hvis du kommer forbi Sønderholm (mellem Ålborg og Nibe) kan vi prøve
> at hægte min dims på. Den kan måle forskelle ned i nærheden af 1 HPa.
>
> mvh
> Bent Erik

Det er lidt langt i ragnvejr.

Det er nu heller ikke aktuelt lige nu, for den aktuelle cykel blev
solgt i efteråret; men det kunne have været en interessant øvelse!

--
/Hekto

Hekto (04-04-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-04-10 08:12

On 4 Apr., 16:00, Søren Larsen <me@localhost> wrote:
> Den 04-04-2010 15:14, Armand skrev:
>
>
>
>
>
> > Metoden her viser i al sin enkelhed forskellen på suget i de to slanger.
>
> > Man kan også lave sit eget vacuum-meter hvor undertrykket på samme måde
> > skal løfte kulørt vand fra en åben beholder, men da kviksølv vejer ca.
> > 14 gange mere end vand skal søjlen/slangen være tilsvarende længere.
> > Visningen ved rolig tomgang er ca. 15cm/hg hvilket svarer til over to
> > meter vand plus det løse á plads til stigning over 30cm/hg uden at
> > motoren snøfter vandet i sig = over fire meter højt arrangement.
>
> > Jeg tror at højden af detteher apparatur, der tilsyneladende er på
> > omkring 2 meter, er betinget af samme omregning mellem cm/Hg og cm/H²O :-/
> > Forskellen under brug bliver tilsyneladende ikke større end ca. en
> > håndsbredde, hvorved at der i sig selv ikke behøver at være så meget
> > vædske i slangerne (bortset fra vædske-vægtens dæmpende effekt, men i så
> > fald kan federe olie jo vise sig nyttigt :-/ )!
>
> > Så du har ret i at apparaturet burde kunne nedbygges både hvad angår
> > vædske-sølje og 'over-højde'!
> > Man kunne endvidere bygge en vædskeudskiller på sugesiden for det
> > tilfælde at suget alligevel blev for voldsomt i den ene slange :-/
>
> > Forøvrigt er to vacuum-metre, og således også denne opstilling,
> > tilstrækkelig til at justere fire eller flere -cylindrede motorer:
> > Justeringen foretages altid ud fra den karburator/spjældhus som
> > gaskablet trækker på, og således justerer man alligevel kun en
> > karburator/spjældhus af gangen!
>
> Du må lige opfriske min hukommelse; hvordan er nu lige man bygger en
> vædskeudskiller ?!?
>
> /Søren

.... man tager en frisk svinenyre og ... ?

--

/Hekto


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste