/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Serviceintervaller
Fra : Olfert


Dato : 10-02-10 14:35

Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset
fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige
i underkanten?
Det forekommer mig at jeg i UK fik oplyst at Suzuki generelt kørte 12000 km
mellem eftersynene. Man får jo den skumle mistanke at forhandlerne lokalt
tager røven på os.
Min gamle Honda CBR 900 kørte da 12000 km mellem eftersynene og den var da
en hel del hurtigere. At skifte til Honda for at spare penge virker da
underligt. Eller er det mig der er ved at blive en smule sær på mine gamle
dage?



 
 
Kai Harrekilde-Peter~ (10-02-2010)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 10-02-10 15:41

"Olfert" <nix@noway.dk> writes:

> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset
> fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige
> i underkanten?

Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.

> Det forekommer mig at jeg i UK fik oplyst at Suzuki generelt kørte 12000 km
> mellem eftersynene. Man får jo den skumle mistanke at forhandlerne lokalt
> tager røven på os.

Billige cykler, men hyppige og dyre services? tjah, det lyder ikke så
usandsynligt scenarie i mine ører


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29

Armand (10-02-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-02-10 16:12

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> "Olfert" <nix@noway.dk> writes:
>
>> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset
>> fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige
>> i underkanten?
>
> Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
> R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.
>
I forlængelse af konspirations-tankerne, kan man jo tænke at dét er
grunden til at man droppede den gamle 5-ventiler, der havde 50.000km
mellem ventil-service'ne :-/

--
Armand.

Kai Harrekilde-Peter~ (10-02-2010)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 10-02-10 20:13

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>> "Olfert" <nix@noway.dk> writes:
>>
>>> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold
>>> bortset fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert
>>> eftersyn ikke lige i underkanten?
>>
>> Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
>> R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.
>>
> I forlængelse af konspirations-tankerne, kan man jo tænke at dét er
> grunden til at man droppede den gamle 5-ventiler, der havde 50.000km
> mellem ventil-service'ne :-/

Retteren har da 42000km(?!) interval på ventilservice, og den er
5-ventilet


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29

Armand (11-02-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-02-10 03:09

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>> Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>>> "Olfert" <nix@noway.dk> writes:
>>>
>>>> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold
>>>> bortset fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert
>>>> eftersyn ikke lige i underkanten?
>>> Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
>>> R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.
>>>
>> I forlængelse af konspirations-tankerne, kan man jo tænke at dét er
>> grunden til at man droppede den gamle 5-ventiler, der havde 50.000km
>> mellem ventil-service'ne :-/
>
> Retteren har da 42000km(?!) interval på ventilservice, og den er
> 5-ventilet
>
Skrev du da ikke lige 10.000km?

--
Armand.

Søren Larsen (11-02-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 11-02-10 22:33

Armand skrev:
> Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>
>>> Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>>>> "Olfert" <nix@noway.dk> writes:
>>>>
>>>>> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold
>>>>> bortset fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert
>>>>> eftersyn ikke lige i underkanten?
>>>> Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
>>>> R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.
>>>>
>>> I forlængelse af konspirations-tankerne, kan man jo tænke at dét er
>>> grunden til at man droppede den gamle 5-ventiler, der havde 50.000km
>>> mellem ventil-service'ne :-/
>>
>> Retteren har da 42000km(?!) interval på ventilservice, og den er
>> 5-ventilet
>>
> Skrev du da ikke lige 10.000km?
>
Service hvert 10.000 km men kun ventiljustering for hver 4,2 service.
Det må vel være sådan, selv om det er et underligt skævt tal.

/Søren

Kai Harrekilde-Peter~ (13-02-2010)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 13-02-10 02:21

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>>
>>> Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>>>> "Olfert" <nix@noway.dk> writes:
>>>>
>>>>> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold
>>>>> bortset fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert
>>>>> eftersyn ikke lige i underkanten?
>>>> Det var helt almindeligt for mine tidl. cykler (XT600Z, YZF600R,
>>>> R6-2000), men for min Retter er serviceintervallet sat op til 10000km.
>>>>
>>> I forlængelse af konspirations-tankerne, kan man jo tænke at dét er
>>> grunden til at man droppede den gamle 5-ventiler, der havde 50.000km
>>> mellem ventil-service'ne :-/
>>
>> Retteren har da 42000km(?!) interval på ventilservice, og den er
>> 5-ventilet
>>
> Skrev du da ikke lige 10.000km?

Jo :) Men service manualen foreskriver noget andet end owner's manual.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29

TWL (11-02-2010)
Kommentar
Fra : TWL


Dato : 11-02-10 06:31

Olfert wrote:
> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset
> fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige
> i underkanten?
> Det forekommer mig at jeg i UK fik oplyst at Suzuki generelt kørte 12000 km
> mellem eftersynene. Man får jo den skumle mistanke at forhandlerne lokalt
> tager røven på os.
> Min gamle Honda CBR 900 kørte da 12000 km mellem eftersynene og den var da
> en hel del hurtigere. At skifte til Honda for at spare penge virker da
> underligt. Eller er det mig der er ved at blive en smule sær på mine gamle
> dage?
>
>
Du skal ikke skifte til Honda med den begrundelse.
Min CBF600 skal også til service for hver 6000 km.

Thomas

Anders Majland (11-02-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-02-10 07:40

>> Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige i underkanten?

> Du skal ikke skifte til Honda med den begrundelse.
> Min CBF600 skal også til service for hver 6000 km.

Måske serviceintervaller blot ikke er blevet en konkurrenceparameter som for
biler hvor markedsføringsafdelingerne har forlangt lange intervaller - og
som nogen gange er blevet sat ned igen ... PSA koncernen har f.eks sat
intervallet ned for flere af dieselmotorne fra 30000km til 20000km. Peugeot
har så også fornyligt skrevet at man i danmark skal følge "strengt
eftersynsprogram" der i manualen er beskrevet som kørsel i strenge
klimatiske forhold. Det gør at samme 1,6hdi nu skal til service hver 15000km
hvor den for få år siden skulle til service hver 30000. (stadig hvert år)

Min gamle yamaha xtz har også 6000km mellem hvert olieskift, men meget af
det andet arbejde har meget længere intervaller. F.eks ventiljustering. Nu
kan jeg ikke huske om det er 42000km der er intervallet der, da de fleste er
enige om at det har vist sig for langt og man bør kontrollere det tidligere.

Nu skifter jeg så olien hver 6000 - better safe than sorry. Men det har nok
ingen betydning om den kører lidt længere.

Olfort, hvor meget kører du om året ? Måske du bare skulle nøjes med et
skift om året

XT'en som er den mc jeg har kørt længst på skiftede jeg også hver 6000km med
en fuldsyntetisk olie. Måske overkill både i interval og oliekvalitet men
prisforskellen på olien er ikke stor (fra louis). Og den motor blev da
brugt... Pendling på tværs af landet gjorde at de fleste ponyer skulle af
stald ganske ofte ... Den havde gået 67000km mens jeg havde den og havde
ikke noget olieforbrug af betydning. Men 11 olieskift kostede mig jo også
kun olien og filtre. Hvis man tager på værksted for det havde prisen jo
været en ganske anden ....

/A


Bo (11-02-2010)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 11-02-10 19:33

Yep, CBF600 '06 (karburatormodellen) skal til serviceeftersyn hver 6000 km.

Det kan ikke være noget som de danske forhandlere har fået indført, da
serviceintervallerne er
angivet i instrukltionsbogen, som ikke er trykt specielt til det danske marked.
Generelt sikrer
producenternes deres forhandleres indtjening ved at sige "xxxx km. eller mindst 1
gang årligt".
For mange fritids-MC-kørere betyder det præcis 1 gang årligt, uanset om
serviceintervallet er
sat til 6000, 10000 eller et højere antal km. for den pågældende model.

Yamaha, der yder 5 års garanti motor, elektronik og gearkasse, kræver f.eks. at
alle service er
overholdt - og de har sikkert også klausulen med "mindst en gang årligt, uanset
antal kørte km".

/Bo

"TWL" <tw-lichtFJERN@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4b73966c$0$4807$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Olfert wrote:
>> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset fra
>> de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige i
>> underkanten?
>> Det forekommer mig at jeg i UK fik oplyst at Suzuki generelt kørte 12000 km
>> mellem eftersynene. Man får jo den skumle mistanke at forhandlerne lokalt
>> tager røven på os.
>> Min gamle Honda CBR 900 kørte da 12000 km mellem eftersynene og den var da en
>> hel del hurtigere. At skifte til Honda for at spare penge virker da underligt.
>> Eller er det mig der er ved at blive en smule sær på mine gamle dage?
> Du skal ikke skifte til Honda med den begrundelse.
> Min CBF600 skal også til service for hver 6000 km.
>
> Thomas



"J.C.Kløve" (11-02-2010)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 11-02-10 22:12

Den 11-02-2010 19:32, Bo skrev:
> Yamaha, der yder 5 års garanti motor, elektronik og gearkasse, kræver f.eks. at
> alle service er
> overholdt - og de har sikkert også klausulen med "mindst en gang årligt, uanset
> antal kørte km".
>

. . . og alle service skal jf. Yamaha foretages på autoriseret
værksted - ikke helt lovmedholdeligt :-\

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC

Anders Majland (12-02-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-02-10 10:35

> . . . og alle service skal jf. Yamaha foretages på autoriseret værksted -
> ikke helt lovmedholdeligt :-\

Der er ikke tvivl om at de ikke kan kræve det for at man bibeholder den
2årige reklamationsret.

Men er den ikke stadig mere speget hvilke betingelser de må stille for en
5års garanti ?


Torben Scheel (12-02-2010)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 12-02-10 12:11

Anders Majland skrev:
>
> Der er ikke tvivl om at de ikke kan kræve det for at man bibeholder den
> 2årige reklamationsret.
>
> Men er den ikke stadig mere speget hvilke betingelser de må stille for
> en 5års garanti ?

- jeg anser værdien af restgarantien for at være lavere end det jeg kan
spare ved at servicere selv nu hvor TDM'en er 3,5 år.

--
vh
Torben

Matthias H. Matthies~ (12-02-2010)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 12-02-10 05:51

Olfert skrev:
> Jeg er den lykkelige ejer af en Suzuki DL650. Et lykkeligt forhold bortset
> fra de korte serviceintervaller. Er 6000 km mellem hvert eftersyn ikke lige
> i underkanten?
> Det forekommer mig at jeg i UK fik oplyst at Suzuki generelt kørte 12000 km
> mellem eftersynene. Man får jo den skumle mistanke at forhandlerne lokalt
> tager røven på os.
> Min gamle Honda CBR 900 kørte da 12000 km mellem eftersynene og den var da
> en hel del hurtigere. At skifte til Honda for at spare penge virker da
> underligt. Eller er det mig der er ved at blive en smule sær på mine gamle
> dage?
>
>


6000 km er da rigtig flot.
På min vintercykel, en Geely Grand Puma, skal der skiftes for hver 1000 km.
Godt nok skal der kun skiftes 0,8 liter og filteret, som kun kan opfange
skruer, bolte og evt. løse tandhjul, skal kun renses.
Så du har ingen grund til at klage.

Hilsen Matthias

Hekto (12-02-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-02-10 02:25

On 12 Feb., 05:51, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:
> Olfert skrev:
>
> 6000 km er da rigtig flot.
> På min vintercykel, en Geely Grand Puma, skal der skiftes for hver 1000 km.
> Godt nok skal der kun skiftes 0,8 liter og filteret, som kun kan opfange
> skruer, bolte og evt. løse tandhjul, skal kun renses.
> Så du har ingen grund til at klage.  
>
> Hilsen Matthias

Ja, hvad gør man ikke for at fastholde de kære kunder, der så gerne
vil have 'Garanti'.
Garanti for at få lavet fabrikkens små forglemmelser og lidt for
hurtige justeringer. Til gengæld kommer man til at betale kassen for
nogle eftersyn der måske endda er af dårlig kvalitet.

Jeg vil hellere købe en brugt cykel og så lave det hele selv, og man
kan lave ganske store/dyre reparationer for det beløb der ellers vil
forsvinde som serviceomkostninger og værditab. Selvfølgelig må man jo
erkende at ikke alle kan/vil og foretrækker at betale sig fra det
hele, og det er vel så også OK.

Man kan jo også benytte sig af tilbudet om garanti i et år eller måske
to, og så droppe resten. Dels er det ofte i starten der er
småproblemer og dels er der sikkert en aftrapning af hvad
garantiordningen dækker efterhånden som årene går.

--

/Hekto

Anders Majland (12-02-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-02-10 10:45

> Man kan jo også benytte sig af tilbudet om garanti i et år eller måske
> to, og så droppe resten. Dels er det ofte i starten der er
> småproblemer og dels er der sikkert en aftrapning af hvad
> garantiordningen dækker efterhånden som årene går.

Kører man mange km på f.eks en yamaha xtz660 kan det måske godt svare sig
med en garanti. Det er jo lidt som med forsikringer at man ikke håber at få
brug for den, men en encylindret kunne jo godt gå hen og få nykker inden 5år
....

http://www.yamaha-motor.dk/bruger_info/garanti/5_aars_garanti.jsp


Matthias H. Matthies~ (12-02-2010)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 12-02-10 16:42

Hekto skrev:
> On 12 Feb., 05:51, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
> wrote:
>> Olfert skrev:
>>
>> 6000 km er da rigtig flot.
>> På min vintercykel, en Geely Grand Puma, skal der skiftes for hver 1000 km.
>> Godt nok skal der kun skiftes 0,8 liter og filteret, som kun kan opfange
>> skruer, bolte og evt. løse tandhjul, skal kun renses.
>> Så du har ingen grund til at klage.
>>
>> Hilsen Matthias
>
> Ja, hvad gør man ikke for at fastholde de kære kunder, der så gerne
> vil have 'Garanti'.
> Garanti for at få lavet fabrikkens små forglemmelser og lidt for
> hurtige justeringer. Til gengæld kommer man til at betale kassen for
> nogle eftersyn der måske endda er af dårlig kvalitet.
>
> Jeg vil hellere købe en brugt cykel og så lave det hele selv, og man
> kan lave ganske store/dyre reparationer for det beløb der ellers vil
> forsvinde som serviceomkostninger og værditab. Selvfølgelig må man jo
> erkende at ikke alle kan/vil og foretrækker at betale sig fra det
> hele, og det er vel så også OK.
>
> Man kan jo også benytte sig af tilbudet om garanti i et år eller måske
> to, og så droppe resten. Dels er det ofte i starten der er
> småproblemer og dels er der sikkert en aftrapning af hvad
> garantiordningen dækker efterhånden som årene går.
>
> --
>
> /Hekto

Jeg skifter altid selv, for ellers ville det da blive alt for dyrt.
Og med så få km. mellem skiftene når man jo næsten kun hjem før man skal
afsted til forhandleren for at få skiftet igen.
Nu er det vel nok også sjældent at motoren går i stykker på grund af
manglende olieskift. Det er vel nok snarere på grund af manglende olie
hvis endelig det sker.
Hvis man bare har den allermindste smule tekniske evner, så kan man
sagtens selv skifte olie og filter og så lade forhandleren klare de
større serviceeftersyn.

Hilsen Matthias

N/A (12-02-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 12-02-10 16:42



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste