/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bredde på motor
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-09 08:04

Der er meget skriveri om BMWs nye 6'er

http://www.motorcycle.com/news/eicma-2009-bmw-concept-6-88931.html


De skriver bla at den er smal fordi der er meget lidt afstand mellem
cylindre (dvs dermed vel også mere skrøbelig?)
Hvis man ville have haft den smal kunne man vel have lavet en V eller W
motor evt med cylinder toppene tæt på hinanden?

Men hvad med selve stemplerne. SKAL de være runde? var de ovale (dvs lange
og smalle), kunne den vel være blevet mere smal. Kan man ikke det? Mindes
at Honda lavede en dyr racer udgave af VFR der netop havde dette (Hed den
NFR eller noget?) Var det noget skidt eller?


 
 
Jim Andersen (13-11-2009)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 13-11-09 11:03

tp wrote:
> Mindes at Honda lavede en dyr racer udgave af VFR der netop
> havde dette (Hed den NFR eller noget?) Var det noget skidt eller?

Ikke hvis man havde penge nok. Men det var i kombination med en masse andet
sart mekanik

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NR




Hekto (13-11-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-11-09 08:14

Det Er jo bare et koncept.

Der kan være mange guste grunde til at BMW vælger en R6 - det kan være
noget så simpelt som investeringer i værktøj og maskiner. Kan man lave
en R6 på de samme maskiner som man laver R4, så kan det være nok til
at de kedelige økonomer forkaster spændende koncepter med V6 motor
f.eks.

Personligt forstår jeg ikke helt deres tilsyneladende tanker med at få
den til at køre næsten som en bil?

--

/Hekto


Armand (13-11-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-09 16:57

tp skrev:
> Der er meget skriveri om BMWs nye 6'er
>
> http://www.motorcycle.com/news/eicma-2009-bmw-concept-6-88931.html
>
> De skriver bla at den er smal fordi der er meget lidt afstand mellem
> cylindre (dvs dermed vel også mere skrøbelig?)
> Hvis man ville have haft den smal kunne man vel have lavet en V eller W
> motor evt med cylinder toppene tæt på hinanden?
>
Man benytter sig af cylindre boret direkte i aluminiums-motorblokken og
behandlet med en kemisk hinde imod slitage.
Aluminium er en forrygende varmeleder. hvorfor det ikke er så kritiskt
at cylindrene deler en relativ tynd væg ind imod hinanden. Havde det
været støbejern skulle der derimod have været en sprække til kølevand
imellem.
Designet er ikke nyt, hvilket man vel heller ikke påstår. Yamaha har
benyttet det siden den første R1:
<http://www.yamaha-motor.dk/designcafe/en/Images/1998_R1_ENGIN%20PS_tcm71-292229.jpg>
At det vitterligt fungerer er årsagen til at man ikke har villet besvære
sig med at tænke i V-motor. Og så er en tværliggende række 6'er federe
end en V6'er, ikke mindst når de seks cylindre er argumentet så skal de
også kunne opfattes :-|

> Men hvad med selve stemplerne. SKAL de være runde? var de ovale (dvs
> lange og smalle), kunne den vel være blevet mere smal. Kan man ikke
> det? Mindes at Honda lavede en dyr racer udgave af VFR der netop havde
> dette (Hed den NFR eller noget?) Var det noget skidt eller?
>
NR750 it was!
Formålet med de ovale stempler på dén var ikke smalle stempler men ovale
cylindre hvis topstykke kunne bære to rækker af ventiler, hvorved man
kom op på hele 8 ventiler pr. cylinder. Stemplerne lå på tværs og havde
hver to plejlstænger for at de ikke skulle kæntre - Det modsatte ville
ikke kunne lade sig gøre medmindre at de havde endog meget lange skørter
med mer-vægt som en teknisk uheldig konsekvens!

Som gammel Benelli-freak synes jeg at ideen er interessant men modellen
ér stadig kun en koncept-bike og selvom folk kan se den i denne uge på
Milano-udstillingen er der ingen der siger at der overhovedet er noget
indvendig i motoren (endnu).
For fem års tid siden snakkede Suzuki også om en 1000/6:
<http://www.gizmag.com/go/4770/picture/16468/>
men det blev desværre kun til snak og en conceptbike som BMW'en, så bliv
ikke skuffet hvis BMW på et tidspunkt måtte erkende at krisetiderne ikke
er til den slags.
Personligt tror jeg at BMW's ingeniører er gået amok efter at den
tværliggende motor og senest nu også kædetræk ikke længere er tabu, og
derfor også har kastet sig i vildelse over mulighederne i en 6-cylindret :-/

--
Armand.


Richard (14-11-2009)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-11-09 08:18

On 13 Nov., 16:57, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> For fem års tid siden snakkede Suzuki også om en 1000/6:
> <http://www.gizmag.com/go/4770/picture/16468/>
> men det blev desværre kun til snak og en conceptbike <snip>

I form af Stratosphere, som iøvrigt er repræsenteret og illustreret
over 2-3 sider i Suzukis generelle brochure fra Tokyo Motor Show det
år. Her fremgår det bl.a. hvor kompakt motoren så ud ifht tidligere
6ere fra Benelli, Honda og Kawasaki. Så Suz. var tydeligvis også klar
over, hvori 6erens største ulempe til mc-brug bestod, nemlig
bredden...

Har iøvrigt en ekstra kopi af den brochure til afhentning for en hund,
om nogen skulle være interesseret. Standen pæn uden æselører og
folder, men ikke perfekt helt som ny.

> Personligt tror jeg at BMW's ingeniører er gået amok efter at den
> tværliggende motor og senest nu også kædetræk ikke længere er tabu, og
> derfor også har kastet sig i vildelse over mulighederne i en 6-cylindret :-/

Ja ikke mindst nu hvor de har bredt udbudet af rækkefirere ud til,
hvad det omtrent kan trække - på nær måske en sofatourer a la LT. Og
et andet nærliggende alternativ i form af en rækkefirer ændret endnu
mere radikalt en R1's pt har næppe den samme show-værdi, i og med den
ændrede motorkarakteristik først viser sig i drift...

Et eller andet bør de jo fremvise, nu hvor Honda langt om længe er på
vej tilbage på banen i den høje ende af BMWs segment, og Kawasaki også
har rørt på sig der

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste