/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvilken størrelse foldepropel
Fra : wod


Dato : 01-11-09 12:25

Skal desværre ud og bruge penge på en ny foldepropel. Har ikke
besluttet mig for om det skal være 2 bladet som den nuværende eller
jeg skal bruge ca. det dobbelte på en 3 bladet.

Mit spørgsmål går på beregning af størrelsen. Jeg vil gerne selv stå
for beregning frem for forhandler da jeg vil undersøge muligheder for
enten at købe brugt eller udlandsk netkøb.

Båd: 34 fod Mamba (sejlbåd)
l.o.a.   10,16 m
l.i.v.   8,47 m
Bredde   3,43 m
Dybgang   1,80 m
Deplacement   4.900 kg
Dybgang   1,8 m
Motor: Volvo Penta MD2030

Jeg mener, men er ikke sikker, at sejldrevet hedder 120s

Hvis jeg laver beregning på Gori's webside ender jeg med:

Two Blade:16½" x 13" LHS
Three Blade:16½" x 11" x 3 LHS

Er det helt galt eller lige i skabet?

Ligeledes vil input og erfaringer med 3 bladet frem for 2 bladet være
kærkommen.

Mvh
Frank


 
 
Ukendt (01-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-11-09 20:34

>>Motor: Volvo Penta MD2030

Jeg mener, men er ikke sikker, at sejldrevet hedder 120s

Hvis jeg laver beregning på Gori's webside ender jeg med:

Two Blade:16½" x 13" LHS
Three Blade:16½" x 11" x 3 LHS

Er det helt galt eller lige i skabet?

Ligeledes vil input og erfaringer med 3 bladet frem for 2 bladet være
kærkommen.

Mvh
Frank<<

Hvad siger Volvo og hvad sad der på før og hvor mange omdr. gik den med den
?

(Det ville da være en ledetråd)

per



HKN (01-11-2009)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 01-11-09 12:42

On 1 Nov., 20:25, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:
> Skal desværre ud og bruge penge på en ny foldepropel. Har ikke
> besluttet mig for om det skal være 2 bladet som den nuværende eller
> jeg skal bruge ca. det dobbelte på en 3 bladet.
>
> Mit spørgsmål går på beregning af størrelsen. Jeg vil gerne selv stå
> for beregning frem for forhandler da jeg vil undersøge muligheder for
> enten at købe brugt eller udlandsk netkøb.
>
> Båd: 34 fod Mamba (sejlbåd)
> l.o.a.  10,16 m
> l.i.v.  8,47 m
> Bredde  3,43 m
> Dybgang 1,80 m
> Deplacement     4.900 kg
> Dybgang 1,8 m
> Motor: Volvo Penta MD2030
>
> Jeg mener, men er ikke sikker, at sejldrevet hedder 120s
>
> Hvis jeg laver beregning på Gori's webside ender jeg med:
>
> Two Blade:16½" x 13" LHS
> Three Blade:16½" x 11" x 3 LHS
>
> Er det helt galt eller lige i skabet?
>
> Ligeledes vil input og erfaringer med 3 bladet frem for 2 bladet være
> kærkommen.
>
> Mvh
> Frank

Jeg skiftede fra 2 bladet MaxProp til 3 bladet Volvo, og skifter
tilbage igen henunder vinteren. Synes slet ikke jeg kan genkende nogen
af fordelene ved en 3 bladet fremfor en 2 bladet propel. Især v
bakmanøvrer er min MaxProp langt overlegen ift Volvo propelleren. Jeg
har ofte oplevet at Volvo'en er begyndt at snurre med når båden kom op
i fart, og så må man lige - endnu en gang - sætte motoren i gear.

Det eneste punkt der taler for, er at jeg går næsten 1 knob hurtigere
v fulde omdrejninger - men hvor ofte har man brug for det?

Mvh
Henrik

HKN (01-11-2009)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 01-11-09 13:20

Nu skriver du at du desværre skal have en ny foldepropel - har du haft
den gamle forbi Korsør Propeller eller tilsvarende?

Jeg fik også den besked af min motormand at den gamle MaxProp ikke
kunne mere - derfor købte jeg den 3 bladet. Men jeg kørte forbi Korsør
Propeller en dag med den gamle, og det kostede mig 2K at få den
renoveret - nu er den så god som ny - ja, næsten bedre, så jeg glæder
mig til at få den på igen

Mvh
Henrik

wod (02-11-2009)
Kommentar
Fra : wod


Dato : 02-11-09 06:46

On 1 Nov., 20:34, "scanboat.com / Per Krabbe" <pkc snabel a scanboat
punktum com> wrote:
> >>Motor: Volvo Penta MD2030
>
> Jeg mener, men er ikke sikker, at sejldrevet hedder 120s
>
> Hvis jeg laver beregning på Gori's webside ender jeg med:
>
> Two Blade:16½" x 13" LHS
> Three Blade:16½" x 11" x 3 LHS
>
> Er det helt galt eller lige i skabet?
>
> Ligeledes vil input og erfaringer med 3 bladet frem for 2 bladet være
> kærkommen.
>
> Mvh
> Frank<<
>
> Hvad siger Volvo og hvad sad der på før og hvor mange omdr. gik den med den
> ?
>
> (Det ville da være en ledetråd)
>
> per

Før sad der en 2 bladet flex-o-fold som desværre er slidt op i
noterne. Marchfart ca. 6,5 knob ved 3200 omdrejninger.

wod (02-11-2009)
Kommentar
Fra : wod


Dato : 02-11-09 06:47

On 1 Nov., 20:41, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> On 1 Nov., 20:25, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:
>
>
>
> > Skal desværre ud og bruge penge på en ny foldepropel. Har ikke
> > besluttet mig for om det skal være 2 bladet som den nuværende eller
> > jeg skal bruge ca. det dobbelte på en 3 bladet.
>
> > Mit spørgsmål går på beregning af størrelsen. Jeg vil gerne selv stå
> > for beregning frem for forhandler da jeg vil undersøge muligheder for
> > enten at købe brugt eller udlandsk netkøb.
>
> > Båd: 34 fod Mamba (sejlbåd)
> > l.o.a.  10,16 m
> > l.i.v.  8,47 m
> > Bredde  3,43 m
> > Dybgang 1,80 m
> > Deplacement     4.900 kg
> > Dybgang 1,8 m
> > Motor: Volvo Penta MD2030
>
> > Jeg mener, men er ikke sikker, at sejldrevet hedder 120s
>
> > Hvis jeg laver beregning på Gori's webside ender jeg med:
>
> > Two Blade:16½" x 13" LHS
> > Three Blade:16½" x 11" x 3 LHS
>
> > Er det helt galt eller lige i skabet?
>
> > Ligeledes vil input og erfaringer med 3 bladet frem for 2 bladet være
> > kærkommen.
>
> > Mvh
> > Frank
>
> Jeg skiftede fra 2 bladet MaxProp til 3 bladet Volvo, og skifter
> tilbage igen henunder vinteren. Synes slet ikke jeg kan genkende nogen
> af fordelene ved en 3 bladet fremfor en 2 bladet propel. Især v
> bakmanøvrer er min MaxProp langt overlegen ift Volvo propelleren. Jeg
> har ofte oplevet at Volvo'en er begyndt at snurre med når båden kom op
> i fart, og så må man lige - endnu en gang - sætte motoren i gear.
>
> Det eneste punkt der taler for, er at jeg går næsten 1 knob hurtigere
> v fulde omdrejninger - men hvor ofte har man brug for det?
>
> Mvh
> Henrik

Det lyder interessant - første gang jeg hører noget negativt omkring 3
bladssystem. Volvo forhandler fortalte noget om at de havde en
kampagne hvor man gratis kunne levere sin 3 bladet tilbage hvis man
ikke var tilfreds. Er det din situation?

wod (02-11-2009)
Kommentar
Fra : wod


Dato : 02-11-09 06:48

On 1 Nov., 21:20, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Nu skriver du at du desværre skal have en ny foldepropel - har du haft
> den gamle forbi Korsør Propeller eller tilsvarende?
>
> Jeg fik også den besked af min motormand at den gamle MaxProp ikke
> kunne mere - derfor købte jeg den 3 bladet. Men jeg kørte forbi Korsør
> Propeller en dag med den gamle, og det kostede mig 2K at få den
> renoveret - nu er den så god som ny - ja, næsten bedre, så jeg glæder
> mig til at få den på igen
>
> Mvh
> Henrik

Tak for input. Jeg googler lidt på Korsør propeller.

Hvordan er din oplevelse med 3 blade siden du skifter tilbage til 2?

Ukendt (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-11-09 15:08

Hvorfor får du ikke blot Volvo til at fortælle dig, hvad du skal bruge til
kombinationen motor - skib?
Det koster vel ikke noget--
men så ved du, hvad du skal lede efter.

Erfaring:
Denne sommer har jeg sejlet med en trebladet propel, folde, i min Maxi 87
med Volvo MD 7 A.
Jeg er overmåde tilfreds med skiftet fra to til trebladet.
Ikke alene har jeg fået større fart, med samme omdrejningstal, men, som
næsten det bedste, nu kan jeg standse skuden meget hurtigt.
Det kneb for den gamle tobladede.
Vældig forbedring ved havnemanøvrer.

Begge propeller er Volvo propeller.

Så min anbefaling: Trebladet.

MVH
Egon




"wod" <frank.wodstrup@magirus.com> skrev i meddelelsen
news:a151bda2-e8b0-444d-b5a8-d4b4295fa912@p35g2000yqh.googlegroups.com...
Skal desværre ud og bruge penge på en ny foldepropel. Har ikke
besluttet mig for om det skal være 2 bladet som den nuværende eller
jeg skal bruge ca. det dobbelte på en 3 bladet.

Mit spørgsmål går på beregning af størrelsen. Jeg vil gerne selv stå
for beregning frem for forhandler da jeg vil undersøge muligheder for
enten at købe brugt eller udlandsk netkøb.

Båd: 34 fod Mamba (sejlbåd)
l.o.a. 10,16 m
l.i.v. 8,47 m
Bredde 3,43 m
Dybgang 1,80 m
Deplacement 4.900 kg
Dybgang 1,8 m
Motor: Volvo Penta MD2030

Jeg mener, men er ikke sikker, at sejldrevet hedder 120s

Hvis jeg laver beregning på Gori's webside ender jeg med:

Two Blade:16½" x 13" LHS
Three Blade:16½" x 11" x 3 LHS

Er det helt galt eller lige i skabet?

Ligeledes vil input og erfaringer med 3 bladet frem for 2 bladet være
kærkommen.

Mvh
Frank


HKN (02-11-2009)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 02-11-09 07:10


> Hvordan er din oplevelse med 3 blade siden du skifter tilbage til 2?

Kan du ikke se min 1. kommentar?

Jeg skiftede fra 2 bladet MaxProp til 3 bladet Volvo, og skifter
tilbage igen henunder vinteren. Synes slet ikke jeg kan genkende
nogen
af fordelene ved en 3 bladet fremfor en 2 bladet propel. Især v
bakmanøvrer er min MaxProp langt overlegen ift Volvo propelleren. Jeg
har ofte oplevet at Volvo'en er begyndt at snurre med når båden kom
op
i fart, og så må man lige - endnu en gang - sætte motoren i gear.

Det eneste punkt der taler for, er at jeg går næsten 1 knob hurtigere
v fulde (3200) omdrejninger - men hvor ofte har man brug for det?

Ifølge Korsør propeller er det også noget vås at en 3 bladet propel
skulle give færre vibrationer end en 2 bladet. Sålænge den er korrekt
afbalanceret er der ingen forskel. Jeg kan ikke rigtig udtale mig om
det, da jeg samtidig med monteringen af den 3 bladede fik skiftet
antivibrationsklodser, samt lavet udligning af motor + aksel.

Som nævnt - min 2 bladede MaxProp var suveræn i bakmanøvrer - den greb
fat med det samme selv ved lave omdrejninger - der skal min 3 bladede
have fuld kraft først!

Mvh
Henrik

Harding E. Larsen (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-11-09 07:25

Det ser ud til at der gives informationer som der spørges, hvilket
forekommer ikke helt dækkende. Derfor denne lidt mere uddybende
beskrivelse:

http://www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.htm

Mvh/Harding

On 2 Nov., 15:09, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> > Hvordan er din oplevelse med 3 blade siden du skifter tilbage til 2?
>
> Kan du ikke se min 1. kommentar?
>
> Jeg skiftede fra 2 bladet MaxProp til 3 bladet Volvo, og skifter
> tilbage igen henunder vinteren. Synes slet ikke jeg kan genkende
> nogen
> af fordelene ved en 3 bladet fremfor en 2 bladet propel. Især v
> bakmanøvrer er min MaxProp langt overlegen ift Volvo propelleren. Jeg
> har ofte oplevet at Volvo'en er begyndt at snurre med når båden kom
> op
> i fart, og så må man lige - endnu en gang - sætte motoren i gear.
>
> Det eneste punkt der taler for, er at jeg går næsten 1 knob hurtigere
> v fulde (3200) omdrejninger - men hvor ofte har man brug for det?
>
> Ifølge Korsør propeller er det også noget vås at en 3 bladet propel
> skulle give færre vibrationer end en 2 bladet. Sålænge den er korrekt
> afbalanceret er der ingen forskel. Jeg kan ikke rigtig udtale mig om
> det, da jeg samtidig med monteringen af den 3 bladede fik skiftet
> antivibrationsklodser, samt lavet udligning af motor + aksel.
>
> Som nævnt - min 2 bladede MaxProp var suveræn i bakmanøvrer - den greb
> fat med det samme selv ved lave omdrejninger - der skal min 3 bladede
> have fuld kraft først!
>
> Mvh
> Henrik


Harding E. Larsen (03-11-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 03-11-09 08:30

Prøv at se på disse links om der er nogle oplysninger her du kan bruge
for at finde det bedste valg af type.

http://www.progressing.no/publikasjoner/Foldepropeller_seilmagasinet.pdf

http://www.propelspecialisten.dk/download/segeln_magazine_test_2008.pdf

Mvh/Harding

On 1 Nov., 20:25, wod <frank.wodst...@magirus.com> wrote:
> Skal desværre ud og bruge penge på en ny foldepropel. Har ikke
> besluttet mig for om det skal være 2 bladet som den nuværende eller
> jeg skal bruge ca. det dobbelte på en 3 bladet.
>
> Mit spørgsmål går på beregning af størrelsen. Jeg vil gerne selv stå
> for beregning frem for forhandler da jeg vil undersøge muligheder for
> enten at købe brugt eller udlandsk netkøb.
>
> Båd: 34 fod Mamba (sejlbåd)
> l.o.a.  10,16 m
> l.i.v.  8,47 m
> Bredde  3,43 m
> Dybgang 1,80 m
> Deplacement     4.900 kg
> Dybgang 1,8 m
> Motor: Volvo Penta MD2030
>
> Jeg mener, men er ikke sikker, at sejldrevet hedder 120s
>
> Hvis jeg laver beregning på Gori's webside ender jeg med:
>
> Two Blade:16½" x 13" LHS
> Three Blade:16½" x 11" x 3 LHS
>
> Er det helt galt eller lige i skabet?
>
> Ligeledes vil input og erfaringer med 3 bladet frem for 2 bladet være
> kærkommen.
>
> Mvh
> Frank


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste