/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
procom antenne til icenet
Fra : Steffen Skov


Dato : 24-08-09 15:03

O-Høj
I sidste uge bestilte/købte jeg et USB50-modem hos IceNet. Varen er endnu
ikke leveret, hvilket jeg betragter som lang leveringstid. Kan man være
sikker på at man får sin købte/betalte vare? Maritimantenne forsøgte jeg at
købe i Norge, da en kollega også har norsk fødselsnr., men det virkede ikke.
I dag har jeg kontaktet Procom, via inspiration af af en debatør i dette
medie. Deres antenne er 500 kr. billigere end den norske, så det kan slet
ikke betale sig, at bruge energi på det norske (dorske).
Nedenfor er indsat kommunakationen med Procom (Jeg har intet med firmaet at
gøre, så det er ikke reklame, men oplysning (læs nedefra).
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Hej Steffen. Du kan bestille den via vores hjemmeside www.dmtonline.dk

Skriv 91-P-111730 i søgefeltet.


Ellers kan du overfører 995,00 kr. til vores konto: 7420 1041600. Så sender
vi antennen når vi har registreret betalingen.


Husk at sende din fulde adresse.


Med venlig hilsen / Best regards

Ole Knudsen

Sales Manager





Dir. +45 98454061

Mobile: +45 26340179

ole@dmtonline.dk



DMTonline

Dansk Microbølge Teknik ApS.

Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark

Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877

www.dmtonline.dk




--------------------------------------------------------------------------------

Fra: Steffen Skov
Sendt: 24. august 2009 15:30
Til: Ole Knudsen
Emne: Re: Collected information from Contact Procom



O-Høj Ole

Tak for svar. Nu har jeg beslag nittet i masten, så det er ikke aktuelt. Men
hvor/hvordan køber jeg antennen? Kan jeg gøre det hos dig, og via netbank
overføre betalingen?

Hilsen Steffen



----- Original Message -----

From: Ole Knudsen


Sent: Monday, August 24, 2009 1:45 PM

Subject: SV: Collected information from Contact Procom



Hej Steffen. Jo det kan du godt, men jeg vil anbefale at du køber udgaven
med et LW beslag på. Det er et beslag der er beregnet til mast montage.

CXL 70-1LW/H 1.150,00 DKK inkl. moms

CXL 70-1/H 920,00 DKK inkl. moms (samme antenne uden beslag)

Fragt 75,00 DKK inkl. moms

Med venlig hilsen / Best regards
Ole Knudsen
Sales Manager


Dir. +45 98454061
Mobile: +45 26340179
ole@dmtonline.dk

DMTonline
Dansk Microbølge Teknik ApS.
Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark
Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877
www.dmtonline.dk


Message:
O-Høj
Kan jeg bruge en CXL70-1/H antenne til installation i toppen af masten,
for at forbedre mit signal til IceNet mobilt bredbånd (450 Mhz)? Hvor kan
jeg købe den, og hvad koster den?
Hilsen Steffen




 
 
Bjarke@Escape (24-08-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 24-08-09 19:01

Det var godt nok billigt. Jeg fik en pris på 2100,- på et tidspunkt. Til den
pris vil jeg overveje at skifte min 'svenske', da den ikke er af
overbevisende god kvalitet. Procom virker meget bedre.

Tak !

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:4a929ded$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
> O-Høj
> I sidste uge bestilte/købte jeg et USB50-modem hos IceNet. Varen er endnu
> ikke leveret, hvilket jeg betragter som lang leveringstid. Kan man være
> sikker på at man får sin købte/betalte vare? Maritimantenne forsøgte jeg
> at købe i Norge, da en kollega også har norsk fødselsnr., men det virkede
> ikke. I dag har jeg kontaktet Procom, via inspiration af af en debatør i
> dette medie. Deres antenne er 500 kr. billigere end den norske, så det kan
> slet ikke betale sig, at bruge energi på det norske (dorske).
> Nedenfor er indsat kommunakationen med Procom (Jeg har intet med firmaet
> at gøre, så det er ikke reklame, men oplysning (læs nedefra).
> Hilsen Steffen
> --
> "E´baad" Pd26 nr.18, Århus.
>
> Hej Steffen. Du kan bestille den via vores hjemmeside www.dmtonline.dk
>
> Skriv 91-P-111730 i søgefeltet.
>
>
> Ellers kan du overfører 995,00 kr. til vores konto: 7420 1041600. Så
> sender vi antennen når vi har registreret betalingen.
>
>
> Husk at sende din fulde adresse.
>
>
> Med venlig hilsen / Best regards
>
> Ole Knudsen
>
> Sales Manager
>
>
>
>
>
> Dir. +45 98454061
>
> Mobile: +45 26340179
>
> ole@dmtonline.dk
>
>
>
> DMTonline
>
> Dansk Microbølge Teknik ApS.
>
> Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark
>
> Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877
>
> www.dmtonline.dk
>
>
>
>
> --------------------------------------------------------------------------------
>
> Fra: Steffen Skov
> Sendt: 24. august 2009 15:30
> Til: Ole Knudsen
> Emne: Re: Collected information from Contact Procom
>
>
>
> O-Høj Ole
>
> Tak for svar. Nu har jeg beslag nittet i masten, så det er ikke aktuelt.
> Men hvor/hvordan køber jeg antennen? Kan jeg gøre det hos dig, og via
> netbank overføre betalingen?
>
> Hilsen Steffen
>
>
>
> ----- Original Message -----
>
> From: Ole Knudsen
>
>
> Sent: Monday, August 24, 2009 1:45 PM
>
> Subject: SV: Collected information from Contact Procom
>
>
>
> Hej Steffen. Jo det kan du godt, men jeg vil anbefale at du køber udgaven
> med et LW beslag på. Det er et beslag der er beregnet til mast montage.
>
> CXL 70-1LW/H 1.150,00 DKK inkl. moms
>
> CXL 70-1/H 920,00 DKK inkl. moms (samme antenne uden beslag)
>
> Fragt 75,00 DKK inkl. moms
>
> Med venlig hilsen / Best regards
> Ole Knudsen
> Sales Manager
>
>
> Dir. +45 98454061
> Mobile: +45 26340179
> ole@dmtonline.dk
>
> DMTonline
> Dansk Microbølge Teknik ApS.
> Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark
> Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877
> www.dmtonline.dk
>
>
> Message:
> O-Høj
> Kan jeg bruge en CXL70-1/H antenne til installation i toppen af masten,
> for at forbedre mit signal til IceNet mobilt bredbånd (450 Mhz)? Hvor kan
> jeg købe den, og hvad koster den?
> Hilsen Steffen
>
>
>



Ukendt (24-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-09 19:18

Bjarke,

Undskyld det dumme spørgsmål, men hvordan ved du, at den er bedre?

Det lyder jo som om, det er sådan en fyr, jeg skal bestille - ikke?
Er det den rigtige model = bedste løsning med ice.net?
Hvad hedder det kabel, man skal anvende?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
PS - Ja, det var hyggeligt at få en lille sludder ved din båd i lørdags.
Der var nok mere liv i havnen end ved Sjælland Rundt ... ...

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a92d576$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
> Det var godt nok billigt. Jeg fik en pris på 2100,- på et tidspunkt.
> Til den pris vil jeg overveje at skifte min 'svenske', da den ikke er
> af overbevisende god kvalitet. Procom virker meget bedre.
>
> Tak !
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:4a929ded$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
>> O-Høj
>> I sidste uge bestilte/købte jeg et USB50-modem hos IceNet. Varen er
>> endnu ikke leveret, hvilket jeg betragter som lang leveringstid. Kan
>> man være sikker på at man får sin købte/betalte vare? Maritimantenne
>> forsøgte jeg at købe i Norge, da en kollega også har norsk
>> fødselsnr., men det virkede ikke. I dag har jeg kontaktet Procom, via
>> inspiration af af en debatør i dette medie. Deres antenne er 500 kr.
>> billigere end den norske, så det kan slet ikke betale sig, at bruge
>> energi på det norske (dorske).
>> Nedenfor er indsat kommunakationen med Procom (Jeg har intet med
>> firmaet at gøre, så det er ikke reklame, men oplysning (læs nedefra).
>> Hilsen Steffen
>> --
>> "E´baad" Pd26 nr.18, Århus.
>>
>> Hej Steffen. Du kan bestille den via vores hjemmeside
>> www.dmtonline.dk
>>
>> Skriv 91-P-111730 i søgefeltet.
>>
>>
>> Ellers kan du overfører 995,00 kr. til vores konto: 7420 1041600. Så
>> sender vi antennen når vi har registreret betalingen.
>>
>>
>> Husk at sende din fulde adresse.
>>
>>
>> Med venlig hilsen / Best regards
>>
>> Ole Knudsen
>>
>> Sales Manager
>>
>>
>>
>>
>>
>> Dir. +45 98454061
>>
>> Mobile: +45 26340179
>>
>> ole@dmtonline.dk
>>
>>
>>
>> DMTonline
>>
>> Dansk Microbølge Teknik ApS.
>>
>> Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark
>>
>> Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877
>>
>> www.dmtonline.dk
>>
>>
>>
>>
>> --------------------------------------------------------------------------------
>>
>> Fra: Steffen Skov
>> Sendt: 24. august 2009 15:30
>> Til: Ole Knudsen
>> Emne: Re: Collected information from Contact Procom
>>
>>
>>
>> O-Høj Ole
>>
>> Tak for svar. Nu har jeg beslag nittet i masten, så det er ikke
>> aktuelt. Men hvor/hvordan køber jeg antennen? Kan jeg gøre det hos
>> dig, og via netbank overføre betalingen?
>>
>> Hilsen Steffen
>>
>>
>>
>> ----- Original Message -----
>>
>> From: Ole Knudsen
>>
>>
>> Sent: Monday, August 24, 2009 1:45 PM
>>
>> Subject: SV: Collected information from Contact Procom
>>
>>
>>
>> Hej Steffen. Jo det kan du godt, men jeg vil anbefale at du køber
>> udgaven med et LW beslag på. Det er et beslag der er beregnet til
>> mast montage.
>>
>> CXL 70-1LW/H 1.150,00 DKK inkl. moms
>>
>> CXL 70-1/H 920,00 DKK inkl. moms (samme antenne uden beslag)
>>
>> Fragt 75,00 DKK inkl. moms
>>
>> Med venlig hilsen / Best regards
>> Ole Knudsen
>> Sales Manager
>>
>>
>> Dir. +45 98454061
>> Mobile: +45 26340179
>> ole@dmtonline.dk
>>
>> DMTonline
>> Dansk Microbølge Teknik ApS.
>> Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark
>> Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877
>> www.dmtonline.dk
>>
>>
>> Message:
>> O-Høj
>> Kan jeg bruge en CXL70-1/H antenne til installation i toppen af
>> masten, for at forbedre mit signal til IceNet mobilt bredbånd (450
>> Mhz)? Hvor kan jeg købe den, og hvad koster den?
>> Hilsen Steffen
>>
>>
>>
>
>



Steffen Skov (24-08-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 24-08-09 20:39

Hej Flemming
Et link til produktdata:
http://www.procom.dk/dan/Page_menu/Produkter/Marine_Antennas/225_-_470_MHz/Omnidirectional_Antennas/CXL_70-1
Et kabel er sikkert et standard 70 Ohm skærmet kabel. Men når jeg har
hardwaren i hus melder jeg tilbage.
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C.Columbus 1451-1506

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a92d93b$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarke,
>
> Undskyld det dumme spørgsmål, men hvordan ved du, at den er bedre?
>
> Det lyder jo som om, det er sådan en fyr, jeg skal bestille - ikke?
> Er det den rigtige model = bedste løsning med ice.net?
> Hvad hedder det kabel, man skal anvende?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
> PS - Ja, det var hyggeligt at få en lille sludder ved din båd i lørdags.
> Der var nok mere liv i havnen end ved Sjælland Rundt ... ...
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a92d576$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det var godt nok billigt. Jeg fik en pris på 2100,- på et tidspunkt. Til
>> den pris vil jeg overveje at skifte min 'svenske', da den ikke er af
>> overbevisende god kvalitet. Procom virker meget bedre.
>>
>> Tak !
>>
>> --
>> Afsendt fra båden:
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>
>>
>> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
>> news:4a929ded$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
>>> O-Høj
>>> I sidste uge bestilte/købte jeg et USB50-modem hos IceNet. Varen er
>>> endnu ikke leveret, hvilket jeg betragter som lang leveringstid. Kan man
>>> være sikker på at man får sin købte/betalte vare? Maritimantenne
>>> forsøgte jeg at købe i Norge, da en kollega også har norsk fødselsnr.,
>>> men det virkede ikke. I dag har jeg kontaktet Procom, via inspiration af
>>> af en debatør i dette medie. Deres antenne er 500 kr. billigere end den
>>> norske, så det kan slet ikke betale sig, at bruge energi på det norske
>>> (dorske).
>>> Nedenfor er indsat kommunakationen med Procom (Jeg har intet med firmaet
>>> at gøre, så det er ikke reklame, men oplysning (læs nedefra).
>>> Hilsen Steffen
>>> --
>>> "E´baad" Pd26 nr.18, Århus.
>>>
>>> Hej Steffen. Du kan bestille den via vores hjemmeside www.dmtonline.dk
>>>
>>> Skriv 91-P-111730 i søgefeltet.
>>>
>>>
>>> Ellers kan du overfører 995,00 kr. til vores konto: 7420 1041600. Så
>>> sender vi antennen når vi har registreret betalingen.
>>>
>>>
>>> Husk at sende din fulde adresse.
>>>
>>>
>>> Med venlig hilsen / Best regards
>>>
>>> Ole Knudsen
>>>
>>> Sales Manager
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> Dir. +45 98454061
>>>
>>> Mobile: +45 26340179
>>>
>>> ole@dmtonline.dk
>>>
>>>
>>>
>>> DMTonline
>>>
>>> Dansk Microbølge Teknik ApS.
>>>
>>> Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark
>>>
>>> Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877
>>>
>>> www.dmtonline.dk
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> --------------------------------------------------------------------------------
>>>
>>> Fra: Steffen Skov
>>> Sendt: 24. august 2009 15:30
>>> Til: Ole Knudsen
>>> Emne: Re: Collected information from Contact Procom
>>>
>>>
>>>
>>> O-Høj Ole
>>>
>>> Tak for svar. Nu har jeg beslag nittet i masten, så det er ikke aktuelt.
>>> Men hvor/hvordan køber jeg antennen? Kan jeg gøre det hos dig, og via
>>> netbank overføre betalingen?
>>>
>>> Hilsen Steffen
>>>
>>>
>>>
>>> ----- Original Message -----
>>>
>>> From: Ole Knudsen
>>>
>>>
>>> Sent: Monday, August 24, 2009 1:45 PM
>>>
>>> Subject: SV: Collected information from Contact Procom
>>>
>>>
>>>
>>> Hej Steffen. Jo det kan du godt, men jeg vil anbefale at du køber
>>> udgaven med et LW beslag på. Det er et beslag der er beregnet til mast
>>> montage.
>>>
>>> CXL 70-1LW/H 1.150,00 DKK inkl. moms
>>>
>>> CXL 70-1/H 920,00 DKK inkl. moms (samme antenne uden beslag)
>>>
>>> Fragt 75,00 DKK inkl. moms
>>>
>>> Med venlig hilsen / Best regards
>>> Ole Knudsen
>>> Sales Manager
>>>
>>>
>>> Dir. +45 98454061
>>> Mobile: +45 26340179
>>> ole@dmtonline.dk
>>>
>>> DMTonline
>>> Dansk Microbølge Teknik ApS.
>>> Energivej 13 - 9300Saeby - Denmark
>>> Tel.: +45 9846 1333 Fax: +45 9846 7877
>>> www.dmtonline.dk
>>>
>>>
>>> Message:
>>> O-Høj
>>> Kan jeg bruge en CXL70-1/H antenne til installation i toppen af masten,
>>> for at forbedre mit signal til IceNet mobilt bredbånd (450 Mhz)? Hvor
>>> kan jeg købe den, og hvad koster den?
>>> Hilsen Steffen
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (24-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-09 21:54

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4a92ecbc$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Flemming
> Et link til produktdata:
> http://www.procom.dk/dan/Page_menu/Produkter/Marine_Antennas/225_-_470_MHz/Omnidirectional_Antennas/CXL_70-1
> Et kabel er sikkert et standard 70 Ohm skærmet kabel. Men når jeg har
> hardwaren i hus melder jeg tilbage.
> Hilsen Steffen

Mange tak.
Det lyder som den løsning jeg søger!

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



Bjarke@Escape (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 27-08-09 22:21

Det er blot den mekaniske udførelse jeg har i tankerne når jeg sigder den er
bedre. Og så laver procom gode produkter. Den svenske er en 'no-name'.

radioteknisk skal den bare have midten af sit spektra så tæt på 450 mhz som
muligt og så en god forstærkning. Den nævnte lever op til begge.

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:4a92fded$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a92ecbc$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej Flemming
>> Et link til produktdata:
>> http://www.procom.dk/dan/Page_menu/Produkter/Marine_Antennas/225_-_470_MHz/Omnidirectional_Antennas/CXL_70-1
>> Et kabel er sikkert et standard 70 Ohm skærmet kabel. Men når jeg har
>> hardwaren i hus melder jeg tilbage.
>> Hilsen Steffen
>
> Mange tak.
> Det lyder som den løsning jeg søger!
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>



SørenH (24-08-2009)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 24-08-09 22:56

Steffen Skov skrev:
> O-Høj
> I sidste uge bestilte/købte jeg et USB50-modem hos IceNet. Varen er endnu
> ikke leveret, hvilket jeg betragter som lang leveringstid. Kan man være
> sikker på at man får sin købte/betalte vare? Maritimantenne forsøgte jeg at
> købe i Norge, da en kollega også har norsk fødselsnr., men det virkede ikke.
> I dag har jeg kontaktet Procom, via inspiration af af en debatør i dette
> medie. Deres antenne er 500 kr. billigere end den norske, så det kan slet
> ikke betale sig, at bruge energi på det norske (dorske).
> Nedenfor er indsat kommunakationen med Procom (Jeg har intet med firmaet at
> gøre, så det er ikke reklame, men oplysning (læs nedefra).
> Hilsen Steffen

Øhh - uden at ville forplumre billedet yderligere så er det på grundlag
af dette link:
http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10186
at jeg besluttede mig for at købe en CXL 70-1/h, og dér står den til
895,- incl. moms.
På Procoms hjemmeside kan man studere deres store udvalg og se/downloade
produktblade og specs på hver antenne og tilbehørsdel.
CXL 70-1 er konstrueret til det maritime miljø, er en unity-gain antenne
som kun fylder 56cm i højden og ikke kræver groundplane mm.
Man kan få antenner med bedre forstærkning, men så blir det nogle
ordentlige basser!
De har s'mænd osse de dér 450MHz-antenner med lidt spiralsnoning og
magnetfod vi husker fra biltagene i "gamle dage", men de er nok ikke så
egnede til søs, så jeg tror personligt CXL 70-1/h er noget af det bedste
til os sejlere! Tak for tippet Bjarke!

Steffen: Jeg bestilte D50 med abonnement i går, og jeg mener at der stod
en leveringstid på 10 dage.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Ukendt (24-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-09 23:35

Hej Søren,

Jeg har det ligesom min kone, når bilsælgeren entusiastisk forklarer, at
motoren er udstyret med overliggende knastaksel ...

Jeg prøvede at "wikipediere en unity-gain antenne", men blev ikke
klogere.
Kan du forklare en lægmand, hvad det betyder. Iøvrigt tak for konkret
antennetip!

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4a930c7b$0$25178$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Steffen Skov skrev:
>> O-Høj
>> I sidste uge bestilte/købte jeg et USB50-modem hos IceNet. Varen er
>> endnu ikke leveret, hvilket jeg betragter som lang leveringstid. Kan
>> man være sikker på at man får sin købte/betalte vare? Maritimantenne
>> forsøgte jeg at købe i Norge, da en kollega også har norsk
>> fødselsnr., men det virkede ikke. I dag har jeg kontaktet Procom, via
>> inspiration af af en debatør i dette medie. Deres antenne er 500 kr.
>> billigere end den norske, så det kan slet ikke betale sig, at bruge
>> energi på det norske (dorske).
>> Nedenfor er indsat kommunakationen med Procom (Jeg har intet med
>> firmaet at gøre, så det er ikke reklame, men oplysning (læs nedefra).
>> Hilsen Steffen
>
> Øhh - uden at ville forplumre billedet yderligere så er det på
> grundlag af dette link:
> http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10186
> at jeg besluttede mig for at købe en CXL 70-1/h, og dér står den til
> 895,- incl. moms.
> På Procoms hjemmeside kan man studere deres store udvalg og
> se/downloade produktblade og specs på hver antenne og tilbehørsdel.
> CXL 70-1 er konstrueret til det maritime miljø, er en unity-gain
> antenne som kun fylder 56cm i højden og ikke kræver groundplane mm.
> Man kan få antenner med bedre forstærkning, men så blir det nogle
> ordentlige basser!
> De har s'mænd osse de dér 450MHz-antenner med lidt spiralsnoning og
> magnetfod vi husker fra biltagene i "gamle dage", men de er nok ikke
> så egnede til søs, så jeg tror personligt CXL 70-1/h er noget af det
> bedste til os sejlere! Tak for tippet Bjarke!
>
> Steffen: Jeg bestilte D50 med abonnement i går, og jeg mener at der
> stod en leveringstid på 10 dage.
>
> Mvh
> SørenH
> s/y Marie af Næstved



SørenH (25-08-2009)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 25-08-09 09:44

Flemming Torp skrev:
> Hej Søren,
>
> Jeg har det ligesom min kone, når bilsælgeren entusiastisk forklarer, at
> motoren er udstyret med overliggende knastaksel ...
>
> Jeg prøvede at "wikipediere en unity-gain antenne", men blev ikke
> klogere.
> Kan du forklare en lægmand, hvad det betyder. Iøvrigt tak for konkret
> antennetip!
>

Sådn har jeg det når jeg ser madopskrifter, - men heldigvis er min kone
en dygtig chefstafylokok

"Unity gain antenne" er Procom's egen betegnelse, og betyder, at
antennen er lige følsom i alle retninger. Andre antennetypers
følsomhedskurve ligner feks. et ottetal eller retningsbestemt i een retning.
Iflg deres datablad har antennen en gain på 2 dBi - svarende til 0 dBd
og altså ganske neutral, hvad man må forvente af en passiv baseantenne.
Og en antenne som CXL 70-1/h er lige hvad vi sejlere med NMT/ice.net
udstyr har brug for!
Impedansen er 50 ohm, så man kan blot anvende et sædvanligt RG58-kabel.
Se Procom's datablad:
http://cms2pdf.com/procom.php?id=1009&name=CXL701&language=dan&style=low
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 10:42

> "Unity gain antenne" er Procom's egen betegnelse, og betyder, at antennen
> er lige følsom i alle retninger. Andre antennetypers følsomhedskurve
> ligner feks. et ottetal eller retningsbestemt i een retning.
> Iflg deres datablad har antennen en gain på 2 dBi - svarende til 0 dBd og
> altså ganske neutral, hvad man må forvente af en passiv baseantenne.
> Og en antenne som CXL 70-1/h er lige hvad vi sejlere med NMT/ice.net
> udstyr har brug for!
> Impedansen er 50 ohm, så man kan blot anvende et sædvanligt RG58-kabel.
> Se Procom's datablad:
> http://cms2pdf.com/procom.php?id=1009&name=CXL701&language=dan&style=low
> Mvh
> SørenH
> s/y Marie af Næstved

Hej Søren,

hvis antennen skal placeres i mastetop(= 10-15-18 meter kabellængde) er det
nok en god ide at bruge RG213 som et absolut minimum - der er for meget tab
i RG58 på de længder. Alternativt findes der eco-flex som er mere smidigt
(og måske er lidt bedre end RG213)... men også noget dyrere.

Jeg bruger selv RG213 til mastetop (vhf, marine vhf samt uhf) - eneste sted
jeg bruger rg58 er til min ais modtager - og den fungerer fint med det (den
skal jo heller ikke sende).

venlig hilsen

JN




Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 11:36

Interessant kommentar.
Den lægger jeg på "lager".
Min mastetop er ca. 16 moh.

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:4a93b1fe$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
SNIP
> Hej Søren,
>
> hvis antennen skal placeres i mastetop(= 10-15-18 meter kabellængde)
> er det
> nok en god ide at bruge RG213 som et absolut minimum - der er for
> meget tab
> i RG58 på de længder. Alternativt findes der eco-flex som er mere
> smidigt
> (og måske er lidt bedre end RG213)... men også noget dyrere.
>
> Jeg bruger selv RG213 til mastetop (vhf, marine vhf samt uhf) - eneste
> sted jeg bruger rg58 er til min ais modtager - og den fungerer fint
> med det (den skal jo heller ikke sende).
>
> venlig hilsen
>
> JN



SørenH (25-08-2009)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 25-08-09 12:09

JN skrev:
>> "Unity gain antenne" er Procom's egen betegnelse, og betyder, at antennen
>> er lige følsom i alle retninger. Andre antennetypers følsomhedskurve
>> ligner feks. et ottetal eller retningsbestemt i een retning.
>> Iflg deres datablad har antennen en gain på 2 dBi - svarende til 0 dBd og
>> altså ganske neutral, hvad man må forvente af en passiv baseantenne.
>> Og en antenne som CXL 70-1/h er lige hvad vi sejlere med NMT/ice.net
>> udstyr har brug for!
>> Impedansen er 50 ohm, så man kan blot anvende et sædvanligt RG58-kabel.
>> Se Procom's datablad:
>> http://cms2pdf.com/procom.php?id=1009&name=CXL701&language=dan&style=low
>> Mvh
>> SørenH
>> s/y Marie af Næstved
>
> Hej Søren,
>
> hvis antennen skal placeres i mastetop(= 10-15-18 meter kabellængde) er det
> nok en god ide at bruge RG213 som et absolut minimum - der er for meget tab
> i RG58 på de længder. Alternativt findes der eco-flex som er mere smidigt
> (og måske er lidt bedre end RG213)... men også noget dyrere.
>
> Jeg bruger selv RG213 til mastetop (vhf, marine vhf samt uhf) - eneste sted
> jeg bruger rg58 er til min ais modtager - og den fungerer fint med det (den
> skal jo heller ikke sende).
>
> venlig hilsen
>
> JN
>
>
>

Du har helt ret, - det ved jeg osse godt hvis jeg tænker mig om!
Den tykke RG213 bør klart anvendes til lange kabeltræk.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Bjarke@Escape (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 27-08-09 22:25

Ja. I teorien. Men 213 er noget stift noget og der bliver i ikke plads i
masten til faldene, hvis alle 3 (eller 4) antenne kabler skal være 213....
Jeg sidder lige pt og kører på rg58....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> wrote in message
news:4a93b1fe$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Unity gain antenne" er Procom's egen betegnelse, og betyder, at antennen
>> er lige følsom i alle retninger. Andre antennetypers følsomhedskurve
>> ligner feks. et ottetal eller retningsbestemt i een retning.
>> Iflg deres datablad har antennen en gain på 2 dBi - svarende til 0 dBd og
>> altså ganske neutral, hvad man må forvente af en passiv baseantenne.
>> Og en antenne som CXL 70-1/h er lige hvad vi sejlere med NMT/ice.net
>> udstyr har brug for!
>> Impedansen er 50 ohm, så man kan blot anvende et sædvanligt RG58-kabel.
>> Se Procom's datablad:
>> http://cms2pdf.com/procom.php?id=1009&name=CXL701&language=dan&style=low
>> Mvh
>> SørenH
>> s/y Marie af Næstved
>
> Hej Søren,
>
> hvis antennen skal placeres i mastetop(= 10-15-18 meter kabellængde) er
> det
> nok en god ide at bruge RG213 som et absolut minimum - der er for meget
> tab
> i RG58 på de længder. Alternativt findes der eco-flex som er mere smidigt
> (og måske er lidt bedre end RG213)... men også noget dyrere.
>
> Jeg bruger selv RG213 til mastetop (vhf, marine vhf samt uhf) - eneste
> sted jeg bruger rg58 er til min ais modtager - og den fungerer fint med
> det (den skal jo heller ikke sende).
>
> venlig hilsen
>
> JN
>
>
>



Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 11:30

Tak for hjælpen. Det siver - langsomt - ind ...

Nyt spørgsmål: Kan en sådan antenne også bruges til at forlænge
rækkevidden af en almindelig mobiltelefon - eller er det en helt anden
sag?

Også et nyt spørgsmål: Er den pågældende antenne kun velegnet til
ice.nets teknologi? Hvis nu ice.net ikke "gider mere" - kan antennen så
bruges til en anden form for internetforbindelse/anden leverandør?

Nok et nyt spørgsmål: Er der problemer/særlige hensyn med placeringen i
mastetoppen, når der i forvejen sidder en VHF-antenne?

Endnu et nyt spørgsmål: Hvis man en dag (på trods af Bjarkes konklusion
om nytten af/glæden ved TV i båden) yderligere vil supplere med en
antenne til modtagelse af digitalt TV, vil der så være
"interferensproblemer" - eller hvad det nu måtte hedde? Eller vil
hastigheden på ice.net være så høj, at man evt. kunne modtage TV via
Sputnik? Jeg ville dog helst kunne modtage digitalt TV i hele norden og
evt. nordtyske områder ... så Sputnik er ikke et attraktivt alternativ,
men kunne være en nødløsning ... Eller kan man modtage signalerne via
Procom-antennen ind i PC'ens USB-stik?

Beklager de mange naive spørgsmål, ...

Men mit alternativ er en grundlæggende, tyk lærebog...
Men mine forudsætninger er for begrænsede og mit liv for kort ...

Så jeg håber på korte svar, jeg kan forstå ...
Ja, jeg erkender, det er noget af en udfordring! ... ...

--
mvh & pft
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4a93a462$0$25200$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Flemming Torp skrev:
>> Hej Søren,
>>
>> Jeg har det ligesom min kone, når bilsælgeren entusiastisk forklarer,
>> at motoren er udstyret med overliggende knastaksel ...
>>
>> Jeg prøvede at "wikipediere en unity-gain antenne", men blev ikke
>> klogere.
>> Kan du forklare en lægmand, hvad det betyder. Iøvrigt tak for konkret
>> antennetip!
>>
>
> Sådn har jeg det når jeg ser madopskrifter, - men heldigvis er min
> kone en dygtig chefstafylokok
>
> "Unity gain antenne" er Procom's egen betegnelse, og betyder, at
> antennen er lige følsom i alle retninger. Andre antennetypers
> følsomhedskurve ligner feks. et ottetal eller retningsbestemt i een
> retning.
> Iflg deres datablad har antennen en gain på 2 dBi - svarende til 0 dBd
> og altså ganske neutral, hvad man må forvente af en passiv
> baseantenne.
> Og en antenne som CXL 70-1/h er lige hvad vi sejlere med NMT/ice.net
> udstyr har brug for!
> Impedansen er 50 ohm, så man kan blot anvende et sædvanligt
> RG58-kabel.
> Se Procom's datablad:
> http://cms2pdf.com/procom.php?id=1009&name=CXL701&language=dan&style=low
> Mvh
> SørenH
> s/y Marie af Næstved



Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 11:51


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a93bd31$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for hjælpen. Det siver - langsomt - ind ...
>
> Nyt spørgsmål: Kan en sådan antenne også bruges til at forlænge
> rækkevidden af en almindelig mobiltelefon - eller er det en helt anden
> sag?

Det er en helt anden sag (frekvens)


> Også et nyt spørgsmål: Er den pågældende antenne kun velegnet til ice.nets
> teknologi? Hvis nu ice.net ikke "gider mere" - kan antennen så bruges til
> en anden form for internetforbindelse/anden leverandør?

Kun hvis en ny udbyder vælger at bruge præcist samme frekvensspektrum


> Nok et nyt spørgsmål: Er der problemer/særlige hensyn med placeringen i
> mastetoppen, når der i forvejen sidder en VHF-antenne?

I teorien ja - i praksis nej - mit opsæt i mastetop er følgende: vhf/uhf
combiantenne, vhf marine antenne, ais modtager antenne samt en Nargus tv
antenne til digital modtagelse... samt... agterstaget som bruges til hf ssb
radioen.

Normalt bør man have en vis afstand til diverse sender/modtager antenner
(bølgelængder o.s.v.) - men det lader sig sjældent gøre i en mastetop - så
forbavsende nok virker mit setup fortrinligt


> Endnu et nyt spørgsmål: Hvis man en dag (på trods af Bjarkes konklusion om
> nytten af/glæden ved TV i båden) yderligere vil supplere med en antenne
> til modtagelse af digitalt TV, vil der så være "interferensproblemer" -
> eller hvad det nu måtte hedde?

Ved et svagt modtaget digitalt signal vil du kunne opleve at du under
sending med din marine vhf får udfald i billedet på dit tv (men igen, hvem
ser tv mens de taler på vhfén ?)


Eller vil
> hastigheden på ice.net være så høj, at man evt. kunne modtage TV via
> Sputnik?

Desværre nej - jeg har prøvet det, men måtte konstatere at det ikke holder.


> Jeg ville dog helst kunne modtage digitalt TV i hele norden og evt.
> nordtyske områder ... så Sputnik er ikke et attraktivt alternativ, men
> kunne være en nødløsning ... Eller kan man modtage signalerne via
> Procom-antennen ind i PC'ens USB-stik?

Nej, igen et spørgsmål om antennens afstemte frekvens (d.v.s. dét Mhz område
som antennen er konstrueret til at modtage/sende på)

>
> Beklager de mange naive spørgsmål, ...
>
> Men mit alternativ er en grundlæggende, tyk lærebog...
> Men mine forudsætninger er for begrænsede og mit liv for kort ...
>
> Så jeg håber på korte svar, jeg kan forstå ...
> Ja, jeg erkender, det er noget af en udfordring! ... ...
>
> --
> mvh & pft
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør


Det var nogle korte svar - håber du kan bruge dem.

Og så er der da ikke nogle "naive" spørgsmål - spørgsmålets natur er jo
netop at tilegne sig mere viden (hvilket undertegnede sandeligt også har
brug for på mange områder)

venlig hilsen

JN



Steffen Skov (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 25-08-09 14:11

Tak til JN for god information. Jeg har lige fået mit Ice-modem, og det
virker tilsyneladende godt. Nu skal det prøves i de områder hvor 3 ikke
fungerede.
Hilsen Steffen

"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:4a93c213$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4a93bd31$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Tak for hjælpen. Det siver - langsomt - ind ...
>>
>> Nyt spørgsmål: Kan en sådan antenne også bruges til at forlænge
>> rækkevidden af en almindelig mobiltelefon - eller er det en helt anden
>> sag?
>
> Det er en helt anden sag (frekvens)
>
>
>> Også et nyt spørgsmål: Er den pågældende antenne kun velegnet til
>> ice.nets teknologi? Hvis nu ice.net ikke "gider mere" - kan antennen så
>> bruges til en anden form for internetforbindelse/anden leverandør?
>
> Kun hvis en ny udbyder vælger at bruge præcist samme frekvensspektrum
>
>
>> Nok et nyt spørgsmål: Er der problemer/særlige hensyn med placeringen i
>> mastetoppen, når der i forvejen sidder en VHF-antenne?
>
> I teorien ja - i praksis nej - mit opsæt i mastetop er følgende: vhf/uhf
> combiantenne, vhf marine antenne, ais modtager antenne samt en Nargus tv
> antenne til digital modtagelse... samt... agterstaget som bruges til hf
> ssb radioen.
>
> Normalt bør man have en vis afstand til diverse sender/modtager antenner
> (bølgelængder o.s.v.) - men det lader sig sjældent gøre i en mastetop - så
> forbavsende nok virker mit setup fortrinligt
>
>
>> Endnu et nyt spørgsmål: Hvis man en dag (på trods af Bjarkes konklusion
>> om nytten af/glæden ved TV i båden) yderligere vil supplere med en
>> antenne til modtagelse af digitalt TV, vil der så være
>> "interferensproblemer" - eller hvad det nu måtte hedde?
>
> Ved et svagt modtaget digitalt signal vil du kunne opleve at du under
> sending med din marine vhf får udfald i billedet på dit tv (men igen, hvem
> ser tv mens de taler på vhfén ?)
>
>
> Eller vil
>> hastigheden på ice.net være så høj, at man evt. kunne modtage TV via
>> Sputnik?
>
> Desværre nej - jeg har prøvet det, men måtte konstatere at det ikke
> holder.
>
>
>> Jeg ville dog helst kunne modtage digitalt TV i hele norden og evt.
>> nordtyske områder ... så Sputnik er ikke et attraktivt alternativ, men
>> kunne være en nødløsning ... Eller kan man modtage signalerne via
>> Procom-antennen ind i PC'ens USB-stik?
>
> Nej, igen et spørgsmål om antennens afstemte frekvens (d.v.s. dét Mhz
> område som antennen er konstrueret til at modtage/sende på)
>
>>
>> Beklager de mange naive spørgsmål, ...
>>
>> Men mit alternativ er en grundlæggende, tyk lærebog...
>> Men mine forudsætninger er for begrænsede og mit liv for kort ...
>>
>> Så jeg håber på korte svar, jeg kan forstå ...
>> Ja, jeg erkender, det er noget af en udfordring! ... ...
>>
>> --
>> mvh & pft
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
>
> Det var nogle korte svar - håber du kan bruge dem.
>
> Og så er der da ikke nogle "naive" spørgsmål - spørgsmålets natur er jo
> netop at tilegne sig mere viden (hvilket undertegnede sandeligt også har
> brug for på mange områder)
>
> venlig hilsen
>
> JN
>
>



Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 14:32

Hejsa JN,

Tak for kort og forståeligt svar.

Må jeg spørge igen: Er det kun, når man f.eks. sender via VHF'en eller
sender en forespørgsel/upload via "Internet-antennen" at der opstår
problemer?

Eksempel: Men bruger ikke VHF eller Internet ... Er TV-antenne så ikke
"genereret"?

Det ville ikke være noget problem ... Bare de fungerer fint hver for
sig - de behøver ikke blive benyttet samtidigt ... F.eks. har jeg en
splitter på VHF-antennen, så den også modtager AIS-signaler ... Det er
helt OK.

Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
anbefale?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:4a93c213$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4a93bd31$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Tak for hjælpen. Det siver - langsomt - ind ...
>>
>> Nyt spørgsmål: Kan en sådan antenne også bruges til at forlænge
>> rækkevidden af en almindelig mobiltelefon - eller er det en helt
>> anden sag?
>
> Det er en helt anden sag (frekvens)
>
>
>> Også et nyt spørgsmål: Er den pågældende antenne kun velegnet til
>> ice.nets teknologi? Hvis nu ice.net ikke "gider mere" - kan antennen
>> så bruges til en anden form for internetforbindelse/anden leverandør?
>
> Kun hvis en ny udbyder vælger at bruge præcist samme frekvensspektrum
>
>
>> Nok et nyt spørgsmål: Er der problemer/særlige hensyn med placeringen
>> i mastetoppen, når der i forvejen sidder en VHF-antenne?
>
> I teorien ja - i praksis nej - mit opsæt i mastetop er følgende:
> vhf/uhf combiantenne, vhf marine antenne, ais modtager antenne samt en
> Nargus tv antenne til digital modtagelse... samt... agterstaget som
> bruges til hf ssb radioen.
>
> Normalt bør man have en vis afstand til diverse sender/modtager
> antenner (bølgelængder o.s.v.) - men det lader sig sjældent gøre i en
> mastetop - så forbavsende nok virker mit setup fortrinligt
>
>
>> Endnu et nyt spørgsmål: Hvis man en dag (på trods af Bjarkes
>> konklusion om nytten af/glæden ved TV i båden) yderligere vil
>> supplere med en antenne til modtagelse af digitalt TV, vil der så
>> være "interferensproblemer" - eller hvad det nu måtte hedde?
>
> Ved et svagt modtaget digitalt signal vil du kunne opleve at du under
> sending med din marine vhf får udfald i billedet på dit tv (men igen,
> hvem ser tv mens de taler på vhfén ?)
>
>
> Eller vil
>> hastigheden på ice.net være så høj, at man evt. kunne modtage TV via
>> Sputnik?
>
> Desværre nej - jeg har prøvet det, men måtte konstatere at det ikke
> holder.
>
>
>> Jeg ville dog helst kunne modtage digitalt TV i hele norden og evt.
>> nordtyske områder ... så Sputnik er ikke et attraktivt alternativ,
>> men kunne være en nødløsning ... Eller kan man modtage signalerne via
>> Procom-antennen ind i PC'ens USB-stik?
>
> Nej, igen et spørgsmål om antennens afstemte frekvens (d.v.s. dét Mhz
> område som antennen er konstrueret til at modtage/sende på)
>
>>
>> Beklager de mange naive spørgsmål, ...
>>
>> Men mit alternativ er en grundlæggende, tyk lærebog...
>> Men mine forudsætninger er for begrænsede og mit liv for kort ...
>>
>> Så jeg håber på korte svar, jeg kan forstå ...
>> Ja, jeg erkender, det er noget af en udfordring! ... ...
>>
>> --
>> mvh & pft
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
>
> Det var nogle korte svar - håber du kan bruge dem.
>
> Og så er der da ikke nogle "naive" spørgsmål - spørgsmålets natur er
> jo netop at tilegne sig mere viden (hvilket undertegnede sandeligt
> også har brug for på mange områder)
>
> venlig hilsen
>
> JN
>
>



Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 15:37


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hejsa JN,
>
> Tak for kort og forståeligt svar.
>
> Må jeg spørge igen: Er det kun, når man f.eks. sender via VHF'en eller
> sender en forespørgsel/upload via "Internet-antennen" at der opstår
> problemer?
>
> Eksempel: Men bruger ikke VHF eller Internet ... Er TV-antenne så ikke
> "genereret"?

helt korrekt - men eventuelle forstyrrelser behøver ikke at være til stede -
det er bare en mulighed at de optræder når man f.eks. taster sin vhf -
afstand antennerne imellem, effekt o.s.v.


> Det ville ikke være noget problem ... Bare de fungerer fint hver for sig -
> de behøver ikke blive benyttet samtidigt ... F.eks. har jeg en splitter på
> VHF-antennen, så den også modtager AIS-signaler ... Det er helt OK.
>
> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
> anbefale?

Nargus tv antennen er den lille og nemt placerbare tv antenne (den ligner
lidt en mini-radardome)

M.h.t. om jeg vil anbefale den ?.... well, denne sæson var den første hvor
jeg kunne afprøve den i forhold til Triax Ufo antennen som jeg brugte sidste
år - og min konklussion er helt klart at Triax Ufo er noget bedre. Jeg har
afprøvet dem begge på næsten præcist den samme rute med nogle variationer
ind i mellem - og dét man "betaler" for ved Nargus´s meget mindre fysiske
størrelse er simpelthen modtagerfølsomhed (indholdet af antennerne er næsten
identisk - men - Ufoéns "trådantenner" er vel 3-4 gange så lange - derfor
forskellen tror jeg).
Når det så er sagt, så må jeg også sige at jeg beholder den lille og fikse
Nargus - fordi den gør et ok stykke arbejde - og dét at den næsten intet
fylder, gør at jeg godt kan leve med dårligere signal i yderområderne.
Så JA, jeg vil godt anbefale den.

venlig hilsen

JN




Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 16:05

Takker endnu engang!
Lige for at være sikker:
Vi taler *digitalt TV* - ikke?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:4a93f710$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hejsa JN,
>>
>> Tak for kort og forståeligt svar.

SNIP

> Når det så er sagt, så må jeg også sige at jeg beholder den lille og
> fikse
> Nargus - fordi den gør et ok stykke arbejde - og dét at den næsten
> intet
> fylder, gør at jeg godt kan leve med dårligere signal i yderområderne.
> Så JA, jeg vil godt anbefale den.
>
> venlig hilsen
>
> JN



Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 17:12


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a93fdb4$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Takker endnu engang!
> Lige for at være sikker:
> Vi taler *digitalt TV* - ikke?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>

Hej Flemming,

ja - mit tv setup er: Nargus i mastetop - kabel ned til Philips 220
Digitalboks - scart videre til tv. (du kan også modtage analogt tv på den -
men den tid er jo ligesom forbi).

Jeg overvejer om det er tid at skifte digitalboksen for det er en ældre
model (men virker fint) - men der kommer nye standarder og så vil jeg gerne
have een med "løst øje" - altså det infrarøde øje der opfanger
fjernbetjeningens kommandoer - så kan jeg få gemt digitalboksen af vejen og
kun have "øjet" synligt. Indtil videre beholder jeg dog den gamle Philips -
for der kommer sikkert adskillige nye modeller i nær fremtid.

venlig hilsen

JN



Steffen Skov (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 25-08-09 16:42

Hejsa Flemming
I år monterede jeg en Nargus iglo antenne i toppen. Sommeren blev fordrevet
med tur n og ø om Sjælland, s om Møn, Falster, Lolland, Langeland og en tur
til Flensburg samt hjem til Århus via Lillebælt og Kattegat. Hele vejen
virkede den fint med alt for mange svenske og tyske kanaler. Modtageren er
en Hauppauge USB-digital stick. Den virker bedre end min gamle disko antenne
(kan ikke huske navnet).
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C.Columbus 1451-1506

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
Klip
>
> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
> anbefale?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
> "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse



Ukendt (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-09 20:22

Tak for tip, Steffen. Jeg kan jo godt mærke, hvor det snerper hen ...
Der skal vist et par nye antenner i toppen af masten, når båden kommer
på land.

Måske jeg ved samme lejlighed skulle montere nogle af de nye
LED-lanterner? ...
En kombineret R/G/H og en hvid 360 grader, som ankerlys ...

Så skal jeg til at finde ud af, hvordan man trækker nye ledninger i
masten ...
De nuværende ledninger kommer ud på siden af masten i kahytten inde i
bordet, ca. ½ m over bundstykket ... puha ...

Nogen, der har et godt bud på den opgave? ... tre nye ledninger ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
PS - ved godt den hedder Nargus ... det gik for stærkt ...

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4a94068d$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa Flemming
> I år monterede jeg en Nargus iglo antenne i toppen. Sommeren blev
> fordrevet med tur n og ø om Sjælland, s om Møn, Falster, Lolland,
> Langeland og en tur til Flensburg samt hjem til Århus via Lillebælt og
> Kattegat. Hele vejen virkede den fint med alt for mange svenske og
> tyske kanaler. Modtageren er en Hauppauge USB-digital stick. Den
> virker bedre end min gamle disko antenne (kan ikke huske navnet).
> Hilsen Steffen
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
> som søvnen bringer drømme"!
> C.Columbus 1451-1506
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Klip
>>
>> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
>> anbefale?
>>
>> --
>> mvh
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



SørenH (26-08-2009)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 26-08-09 05:25

Flemming Torp skrev:

> Så skal jeg til at finde ud af, hvordan man trækker nye ledninger i
> masten ...
> De nuværende ledninger kommer ud på siden af masten i kahytten inde i
> bordet, ca. ½ m over bundstykket ... puha ...
>
> Nogen, der har et godt bud på den opgave? ... tre nye ledninger ...
>

Hej Flemming
Ja, det kan være noget af en opgave, især da RG213 er mere end dobbelt
så tyk som RG58.
Hvis der ikke allerede er en træksnor masten (eller i kabelrøret som
mange master er forsynet med) så må du bruge een af de eksisterende
kabler som træksnor.
Det siger sig selv, at befæstigelsen mellem "træksnor" og de 2-3 kabler
denne skal transportere skal være så stærk som muligt (metallederne
snoede sammen), og uden "kanter" ved feks at pakke samlingen ind i lidt
gaffertape, og at du sandsynligvis bør snaske kablerne ind i noget
smøremiddel som feks. glycerin.
En medhjælper er osse uundværlig, til at stå i den anden ende og "føde"
kablerne ind i røret/masten.
Det er en god ide at lade den sidste "dobler" du trækker igennem tage en
snor med som så bare ligger i masten til senere brug.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

claus.b.p. (26-08-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 26-08-09 10:51


"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen
news:4a94b920$0$8585$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Flemming Torp skrev:
>
>> Så skal jeg til at finde ud af, hvordan man trækker nye ledninger i
>> masten ...
>> De nuværende ledninger kommer ud på siden af masten i kahytten inde i
>> bordet, ca. ½ m over bundstykket ... puha ...
>>
>> Nogen, der har et godt bud på den opgave? ... tre nye ledninger ...
>>
>
> Hej Flemming
> Ja, det kan være noget af en opgave, især da RG213 er mere end dobbelt så
> tyk som RG58.

RG 58 og RG213/RG8 burde da være gået på pension for mange år siden. RG213U
har et tab på 19dB pr. 100m, eller svarende til en halvering af effekt på 15
meter ved 470MHz. Pope H155 har næsten samme data, men er kun 5,3mm tykt.
Men skal det være godt, hedder det fx. H1000. Jeg har fundet denne side med
kabelsammenligninger: http://www.oz2jht.dk/COAX.htm Det kan nok godt betale
sig at ofre et godt kabel, med de små effekter der benyttes ved NMT.

Mvh. Claus


SørenH (26-08-2009)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 26-08-09 11:59

claus.b.p. skrev:
> RG 58 og RG213/RG8 burde da være gået på pension for mange år siden.
> RG213U har et tab på 19dB pr. 100m, eller svarende til en halvering af
> effekt på 15 meter ved 470MHz. Pope H155 har næsten samme data, men er
> kun 5,3mm tykt. Men skal det være godt, hedder det fx. H1000. Jeg har
> fundet denne side med kabelsammenligninger:
> http://www.oz2jht.dk/COAX.htm Det kan nok godt betale sig at ofre et
> godt kabel, med de små effekter der benyttes ved NMT.
>
> Mvh. Claus

Der kan man se hvor hurtigt éns barnelærdom blir uaktuel!

Til NMT/450MHz kan jeg se der er flere som vil være bedre og tyndere
alternativer, feks. H155 eller H100, selvom det er spøjst at NMT selv
medleverer 10m RG58 til deres retningsantenne, som vi har købt for at få
bedst mulig modtagelse i sommerhuset.

Til VHF/omkring 156-162 MHz er det tydeligt at en Ecoflex-10 vil give
meget mindre tab og mere fysisk fleksibilitet med samme Ø (=10,3mm).

Tak for informationen!
SørenH
s/y Marie af næstved

Ukendt (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-08-09 12:55

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a95056e$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a94b920$0$8585$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>> Flemming Torp skrev:
>>
>>> Så skal jeg til at finde ud af, hvordan man trækker nye ledninger i
>>> masten ...
>>> De nuværende ledninger kommer ud på siden af masten i kahytten inde
>>> i bordet, ca. ½ m over bundstykket ... puha ...
>>>
>>> Nogen, der har et godt bud på den opgave? ... tre nye ledninger ...
>>>
>>
>> Hej Flemming
>> Ja, det kan være noget af en opgave, især da RG213 er mere end
>> dobbelt så tyk som RG58.
>
> RG 58 og RG213/RG8 burde da være gået på pension for mange år siden.
> RG213U har et tab på 19dB pr. 100m, eller svarende til en halvering af
> effekt på 15 meter ved 470MHz. Pope H155 har næsten samme data, men er
> kun 5,3mm tykt. Men skal det være godt, hedder det fx. H1000. Jeg har
> fundet denne side med kabelsammenligninger:
> http://www.oz2jht.dk/COAX.htm Det kan nok godt betale sig at ofre et
> godt kabel, med de små effekter der benyttes ved NMT.
>
> Mvh. Claus
Uha, nu bliver det svært igen ... ...
Interessant link med sammenligning ... Men, men, ...

Jeg kan jo tydeligt se, at H1000 på en eller anden måde er "dobbelt så
effektiv" ift. RG213, men jeg kan ikke gennemskue om det har praktisk
betydning ... Er tallene vigtige og relevante for os sejlere?

Hvis jeg bliver i bilverdenen, er jeg f.eks. ligeglad med om
tophastigheden er 180 km/t eller 360 km/t ...
Begge dele er lige lidt relevant for mig ... 130 km/t er OK til mit
behov ...

Det jeg ikke kan gennemskue er, om det er relevant at gå efter H1000,
hvis man vil føre internet- eller TV-kabel ned igennem masten i en
lystbåd ... Kan man i praksis konstatere forskellen ? ...

Her er mine konkrete spørgsmål med en mast på godt 15 m:

1) Hvis du skal vælge kabel til en Nargus-antenne - hvad vil du så
anbefale?
2) Hvis du skal vælge kabel til en Procom-internet-antenne - f.eks. CXL
70-1/h - hvad vil du så anbefale?
- og for at gå lidt udover emnet:
3) Hvis der skal trækkes en treleder op til en kombineret 12 V
R/G/H-lanterne+ankerlys - hvilket kabel vil du så anbefale?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



claus.b.p. (26-08-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 26-08-09 22:50


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
news:4a95228f$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a95056e$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4a94b920$0$8585$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>> Flemming Torp skrev:
>>>
>>>> Så skal jeg til at finde ud af, hvordan man trækker nye ledninger i
>>>> masten ...
>>>> De nuværende ledninger kommer ud på siden af masten i kahytten inde i
>>>> bordet, ca. ½ m over bundstykket ... puha ...
>>>>
>>>> Nogen, der har et godt bud på den opgave? ... tre nye ledninger ...
>>>>
>>>
>>> Hej Flemming
>>> Ja, det kan være noget af en opgave, især da RG213 er mere end dobbelt
>>> så tyk som RG58.
>>
>> RG 58 og RG213/RG8 burde da være gået på pension for mange år siden.
>> RG213U har et tab på 19dB pr. 100m, eller svarende til en halvering af
>> effekt på 15 meter ved 470MHz. Pope H155 har næsten samme data, men er
>> kun 5,3mm tykt. Men skal det være godt, hedder det fx. H1000. Jeg har
>> fundet denne side med kabelsammenligninger: http://www.oz2jht.dk/COAX.htm
>> Det kan nok godt betale sig at ofre et godt kabel, med de små effekter
>> der benyttes ved NMT.
>>
>> Mvh. Claus
> Uha, nu bliver det svært igen ... ...
> Interessant link med sammenligning ... Men, men, ...
>
> Jeg kan jo tydeligt se, at H1000 på en eller anden måde er "dobbelt så
> effektiv" ift. RG213, men jeg kan ikke gennemskue om det har praktisk
> betydning ... Er tallene vigtige og relevante for os sejlere?
>
> Hvis jeg bliver i bilverdenen, er jeg f.eks. ligeglad med om
> tophastigheden er 180 km/t eller 360 km/t ...
> Begge dele er lige lidt relevant for mig ... 130 km/t er OK til mit behov
> ...
>
> Det jeg ikke kan gennemskue er, om det er relevant at gå efter H1000, hvis
> man vil føre internet- eller TV-kabel ned igennem masten i en lystbåd ...
> Kan man i praksis konstatere forskellen ? ...
>
> Her er mine konkrete spørgsmål med en mast på godt 15 m:
>
> 1) Hvis du skal vælge kabel til en Nargus-antenne - hvad vil du så
> anbefale?
> 2) Hvis du skal vælge kabel til en Procom-internet-antenne - f.eks. CXL
> 70-1/h - hvad vil du så anbefale?
> - og for at gå lidt udover emnet:
> 3) Hvis der skal trækkes en treleder op til en kombineret 12 V
> R/G/H-lanterne+ankerlys - hvilket kabel vil du så anbefale?
>
1: TVantenner er 75Ohm impedans, og derfor benyttes 75Ohm antennekabel. De
gængse TV antennekabler som bruges fx. til satellitmodtagelse, er velegnede.
(Ca. 7,5mm)

2: H1000, H2000 eller Aircom+. H155 hvis det kniber med plads. Bemærk, nogle
kabler kan miste egenskaber hvis man bøjer dem for skarpt.

3: 3leder lysnetkabel. 0,75mm2. (blød inderleder)

Jeg er ikke klar over hvilke krav der stilles til flexibilitet og min.
tykkelse for kablerne i en mast. Men de ret stive og ret tykke kabler må vel
være forholdsvis enkle at føre op igennem masten.?
Husk at købe de rigtige stik til kablerne. Man kan være nødt til at bruge
adaptere, men det er bedst hvis det kan undgås.
Vedr. 1 og 3, anser jeg ikke kablet for at være kritisk. TV er for
fornøjelse, lysnetkabel er billigt, og nemt at få fat i. Men der findes
sikkert dyre mariniserede kabler for den kræsne.
RG58 er stadig i brug, og leveret med fra visse leverandører. Det er IMO
ikke engang anvendeligt til VHF hvis man skal trække mere end ganske få
meter.
Og lidt teori: For effekt beregnes 3dB som en fordobling eller halvering.
(6dB for strøm og 6dB for spænding)
Med 6dB ekstra effekt fordobles rækkevidden. Så et tab på 6dB i et kabel
betyder altså halveret rækkevidde.

Mvh. Claus



Ukendt (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-08-09 23:23

Tusind tak for præcise råd Claus!
Og en lille teoretisk lektion ...
Nu føler jeg mig på sikker grund ...
altså, hvad kabelspørgsmålet angår ... ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a95ae18$0$308$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
> news:4a95228f$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4a95056e$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:4a94b920$0$8585$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>>>> Flemming Torp skrev:
>>>>
>>>>> Så skal jeg til at finde ud af, hvordan man trækker nye ledninger
>>>>> i masten ...
SNIP
>>>>> Nogen, der har et godt bud på den opgave?... tre nye ledninger...
SNIP
>> Her er mine konkrete spørgsmål med en mast på godt 15 m:
>>
>> 1) Hvis du skal vælge kabel til en Nargus-antenne - hvad vil du så
>> anbefale?
>> 2) Hvis du skal vælge kabel til en Procom-internet-antenne - f.eks.
>> CXL 70-1/h - hvad vil du så anbefale?
>> - og for at gå lidt udover emnet:
>> 3) Hvis der skal trækkes en treleder op til en kombineret 12 V
>> R/G/H-lanterne+ankerlys - hvilket kabel vil du så anbefale?
>>
> 1: TVantenner er 75Ohm impedans, og derfor benyttes 75Ohm
> antennekabel. De gængse TV antennekabler som bruges fx. til
> satellitmodtagelse, er velegnede. (Ca. 7,5mm)
>
> 2: H1000, H2000 eller Aircom+. H155 hvis det kniber med plads. Bemærk,
> nogle kabler kan miste egenskaber hvis man bøjer dem for skarpt.
>
> 3: 3leder lysnetkabel. 0,75mm2. (blød inderleder)
>
> Jeg er ikke klar over hvilke krav der stilles til flexibilitet og min.
> tykkelse for kablerne i en mast. Men de ret stive og ret tykke kabler
> må vel være forholdsvis enkle at føre op igennem masten.?
> Husk at købe de rigtige stik til kablerne. Man kan være nødt til at
> bruge adaptere, men det er bedst hvis det kan undgås.
> Vedr. 1 og 3, anser jeg ikke kablet for at være kritisk. TV er for
> fornøjelse, lysnetkabel er billigt, og nemt at få fat i. Men der
> findes sikkert dyre mariniserede kabler for den kræsne.
> RG58 er stadig i brug, og leveret med fra visse leverandører. Det er
> IMO ikke engang anvendeligt til VHF hvis man skal trække mere end
> ganske få meter.
> Og lidt teori: For effekt beregnes 3dB som en fordobling eller
> halvering. (6dB for strøm og 6dB for spænding)
> Med 6dB ekstra effekt fordobles rækkevidden. Så et tab på 6dB i et
> kabel betyder altså halveret rækkevidde.
>
> Mvh. Claus
>
>



Steffen Skov (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 26-08-09 17:18

Hej Flemming
Kablerne er der kommet oplysning om i andre indlæg.
Ang. føring af kabler i masten. Da jeg sidste år skulle have et par ekstra i
masten, tog jeg ledningen til toplanternen og bandt 3 snore i og trak dem
op. Kablet kunne atter trækkes ned med et af dem. Hvert nyt kabel jeg trak
op havde monteret en ny snøre i enden, på den måde havde jeg altid en ledig
snor i masten, om uheldet skulle opstå (det heder vist: seler og livrem).
Har i dag fået besked om at procom-antennen ligger til afhentning på
posthuset. Modemet er afprøvet flere steder i Århus og Kronjylland. Det har
uden ekstra antenne fungeret, hvor 3.dk ikke duede, så jeg kan ikke fortryde
byttet.
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C.Columbus 1451-1506


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4a9439c1$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for tip, Steffen. Jeg kan jo godt mærke, hvor det snerper hen ...
> Der skal vist et par nye antenner i toppen af masten, når båden kommer på
> land.
>
> Måske jeg ved samme lejlighed skulle montere nogle af de nye
> LED-lanterner? ...
> En kombineret R/G/H og en hvid 360 grader, som ankerlys ...
>
> Så skal jeg til at finde ud af, hvordan man trækker nye ledninger i masten
> ...
> De nuværende ledninger kommer ud på siden af masten i kahytten inde i
> bordet, ca. ½ m over bundstykket ... puha ...
>
> Nogen, der har et godt bud på den opgave? ... tre nye ledninger ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
> PS - ved godt den hedder Nargus ... det gik for stærkt ...
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a94068d$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hejsa Flemming
>> I år monterede jeg en Nargus iglo antenne i toppen. Sommeren blev
>> fordrevet med tur n og ø om Sjælland, s om Møn, Falster, Lolland,
>> Langeland og en tur til Flensburg samt hjem til Århus via Lillebælt og
>> Kattegat. Hele vejen virkede den fint med alt for mange svenske og tyske
>> kanaler. Modtageren er en Hauppauge USB-digital stick. Den virker bedre
>> end min gamle disko antenne (kan ikke huske navnet).
>> Hilsen Steffen
>> --
>> "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
>> som søvnen bringer drømme"!
>> C.Columbus 1451-1506
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Klip
>>>
>>> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
>>> anbefale?
>>>
>>> --
>>> mvh
>>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>
>



Ukendt (26-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-08-09 20:25

Hej Steffen,

Mere tak for konstruktive forslag!

Jeg tror, jeg er ved at nærme mig en plan og en løsning - når masten
kommer ned ...

Det lyder godt med det nye modem.

Har du et bud på, hvordan du monterer antennen?

Tør du sige noget om, der evt. skulle være forskel på
modtage-effektiviteten imellem ice.net's Gateway 35 og Modem'et D 50?
Umiddelbart lyder det som om de har samme egenskaber, men det er jo ord
fra ice.net's produktpræsentation ...

Det var da ellers noget af en sommertur ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4a9561dd$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Flemming
> Kablerne er der kommet oplysning om i andre indlæg.
> Ang. føring af kabler i masten. Da jeg sidste år skulle have et par
> ekstra i masten, tog jeg ledningen til toplanternen og bandt 3 snore i
> og trak dem op. Kablet kunne atter trækkes ned med et af dem. Hvert
> nyt kabel jeg trak op havde monteret en ny snøre i enden, på den måde
> havde jeg altid en ledig snor i masten, om uheldet skulle opstå (det
> heder vist: seler og livrem).
> Har i dag fået besked om at procom-antennen ligger til afhentning på
> posthuset. Modemet er afprøvet flere steder i Århus og Kronjylland.
> Det har uden ekstra antenne fungeret, hvor 3.dk ikke duede, så jeg kan
> ikke fortryde byttet.
> Hilsen Steffen
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
> som søvnen bringer drømme"!
> C.Columbus 1451-1506



Bjarke@Escape (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 27-08-09 22:28

Enig Steffen,
'
Det er også de produkter jeg har konkluderet er de bedste.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:4a94068d$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa Flemming
> I år monterede jeg en Nargus iglo antenne i toppen. Sommeren blev
> fordrevet med tur n og ø om Sjælland, s om Møn, Falster, Lolland,
> Langeland og en tur til Flensburg samt hjem til Århus via Lillebælt og
> Kattegat. Hele vejen virkede den fint med alt for mange svenske og tyske
> kanaler. Modtageren er en Hauppauge USB-digital stick. Den virker bedre
> end min gamle disko antenne (kan ikke huske navnet).
> Hilsen Steffen
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
> som søvnen bringer drømme"!
> C.Columbus 1451-1506
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Klip
>>
>> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
>> anbefale?
>>
>> --
>> mvh
>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>> "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
>
>



Steffen Skov (28-08-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 28-08-09 16:27

Hejsa
Ja - se Bjarkes anbefaling (så er vi 2
Hilsen Steffen

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a96fb0c$0$339$14726298@news.sunsite.dk...
> Enig Steffen,
> '
> Det er også de produkter jeg har konkluderet er de bedste.
>
> Bjarke
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
> news:4a94068d$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hejsa Flemming
>> I år monterede jeg en Nargus iglo antenne i toppen. Sommeren blev
>> fordrevet med tur n og ø om Sjælland, s om Møn, Falster, Lolland,
>> Langeland og en tur til Flensburg samt hjem til Århus via Lillebælt og
>> Kattegat. Hele vejen virkede den fint med alt for mange svenske og tyske
>> kanaler. Modtageren er en Hauppauge USB-digital stick. Den virker bedre
>> end min gamle disko antenne (kan ikke huske navnet).
>> Hilsen Steffen
>> --
>> "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
>> som søvnen bringer drømme"!
>> C.Columbus 1451-1506
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Klip
>>>
>>> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
>>> anbefale?
>>>
>>> --
>>> mvh
>>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>> "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
>>
>>
>
>



claus.b.p. (28-08-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 28-08-09 23:17

Claus Mvh.

Af jeg står nu. Tråden i med følge ikke slet kan jeg. Topposter i fordi!


"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
news:4a980a8d$0$340$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
> Ja - se Bjarkes anbefaling (så er vi 2
> Hilsen Steffen
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a96fb0c$0$339$14726298@news.sunsite.dk...
>> Enig Steffen,
>> '
>> Det er også de produkter jeg har konkluderet er de bedste.
>>
>> Bjarke
>>
>> --
>> Afsendt fra båden:
>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>
>>
>> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
>> news:4a94068d$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hejsa Flemming
>>> I år monterede jeg en Nargus iglo antenne i toppen. Sommeren blev
>>> fordrevet med tur n og ø om Sjælland, s om Møn, Falster, Lolland,
>>> Langeland og en tur til Flensburg samt hjem til Århus via Lillebælt og
>>> Kattegat. Hele vejen virkede den fint med alt for mange svenske og tyske
>>> kanaler. Modtageren er en Hauppauge USB-digital stick. Den virker bedre
>>> end min gamle disko antenne (kan ikke huske navnet).
>>> Hilsen Steffen
>>> --
>>> "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
>>> som søvnen bringer drømme"!
>>> C.Columbus 1451-1506
>>>
>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>> news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Klip
>>>>
>>>> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
>>>> anbefale?
>>>>
>>>> --
>>>> mvh
>>>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>>> "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
>>>
>>>
>>
>>
>
>


Bjarke@Escape (29-08-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke@Escape


Dato : 29-08-09 00:21

Ja, i nedenstående er det jo helt konsekvent, så det giver et fint overblik
Så skal vi bare have ordnet rækkefølgen på ordene.....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm


"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:4a985771$0$340$14726298@news.sunsite.dk...
> Claus Mvh.
>
> Af jeg står nu. Tråden i med følge ikke slet kan jeg. Topposter i fordi!
>
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a980a8d$0$340$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hejsa
>> Ja - se Bjarkes anbefaling (så er vi 2
>> Hilsen Steffen
>>
>> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4a96fb0c$0$339$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Enig Steffen,
>>> '
>>> Det er også de produkter jeg har konkluderet er de bedste.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>> --
>>> Afsendt fra båden:
>>> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>>> Position: http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>>>
>>>
>>> "Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
>>> news:4a94068d$0$301$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Hejsa Flemming
>>>> I år monterede jeg en Nargus iglo antenne i toppen. Sommeren blev
>>>> fordrevet med tur n og ø om Sjælland, s om Møn, Falster, Lolland,
>>>> Langeland og en tur til Flensburg samt hjem til Århus via Lillebælt og
>>>> Kattegat. Hele vejen virkede den fint med alt for mange svenske og
>>>> tyske kanaler. Modtageren er en Hauppauge USB-digital stick. Den virker
>>>> bedre end min gamle disko antenne (kan ikke huske navnet).
>>>> Hilsen Steffen
>>>> --
>>>> "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
>>>> som søvnen bringer drømme"!
>>>> C.Columbus 1451-1506
>>>>
>>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>>> news:4a93e7e4$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Klip
>>>>>
>>>>> Du nævner kort Argus til TV - er det en digital antenne? En du vil
>>>>> anbefale?
>>>>>
>>>>> --
>>>>> mvh
>>>>> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>>>>> "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>



Ukendt (29-08-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-09 01:14

..kommentarer og råd gode mange de for takker Jeg
.... ... mig for hjælp stor meget en været har Det
..vinterprojekt spændende et bliver Det

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a985771$0$340$14726298@news.sunsite.dk...
> Claus Mvh.
>
> Af jeg står nu. Tråden i med følge ikke slet kan jeg. Topposter i
> fordi!
>



HO (25-08-2009)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 25-08-09 11:52


Hej
> Nyt spørgsmål: Kan en sådan antenne også bruges til at forlænge
> rækkevidden af en almindelig mobiltelefon - eller er det en helt anden
> sag?

Nej - da mobil kører på en anden frekvans.

> Nok et nyt spørgsmål: Er der problemer/særlige hensyn med placeringen i
> mastetoppen, når der i forvejen sidder en VHF-antenne?

Ice.net generer digital modtagelse på TV og musikradio - hvis antenner har
en afstand på ca. 1/2 meter.

jeg skal have flyttet min ICE.NET til vinter, op i masten - alle mine 5
antenner sidder på en "bom" agter - det dur ikke.

MVH
Hans




Steffen Skov (25-08-2009)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 25-08-09 10:27

O-Høj
Antennen var bestilt og de 995 kr. er inkl. moms og fragt, så det er
alligevel ikke ret meget dyrere. Nu kan jeg bare som et barn op til
juleaften vente spændt på al hardwaren.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4a930c7b$0$25178$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Øhh - uden at ville forplumre billedet yderligere så er det på grundlag af
> dette link:
> http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10186
> at jeg besluttede mig for at købe en CXL 70-1/h, og dér står den til 895,-
> incl. moms.
> På Procoms hjemmeside kan man studere deres store udvalg og se/downloade
> produktblade og specs på hver antenne og tilbehørsdel.
> CXL 70-1 er konstrueret til det maritime miljø, er en unity-gain antenne
> som kun fylder 56cm i højden og ikke kræver groundplane mm.
> Man kan få antenner med bedre forstærkning, men så blir det nogle
> ordentlige basser!
> De har s'mænd osse de dér 450MHz-antenner med lidt spiralsnoning og
> magnetfod vi husker fra biltagene i "gamle dage", men de er nok ikke så
> egnede til søs, så jeg tror personligt CXL 70-1/h er noget af det bedste
> til os sejlere! Tak for tippet Bjarke!
>
> Steffen: Jeg bestilte D50 med abonnement i går, og jeg mener at der stod
> en leveringstid på 10 dage.
>
> Mvh
> SørenH
> s/y Marie af Næstved



CBN (25-08-2009)
Kommentar
Fra : CBN


Dato : 25-08-09 13:34

Har netop installeret denne antenne - hevet den op i stor fald - 20 m RG
58 - der ender i FME "hun" + connect til USB D-10
,,,resultatet er ikke overbevisende dvs ikke nogen gevist i up & download
tider.
(gav iøvrigt kun 800 spir for antennen)

vh,

/cbn - s/y Unique - http://www.diva35.com



Harding E. Larsen (28-08-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 28-08-09 11:53

On 27 Aug., 23:25, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Ja. I teorien. Men 213 er noget stift noget og der bliver i ikke plads i
> masten til faldene, hvis alle 3 (eller 4) antenne kabler skal være 213.....
> Jeg sidder lige pt og kører på rg58....
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>
> "JN" <JNsnabelalightstorm.dk> wrote in message
>
> news:4a93b1fe$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
> >> "Unity gain antenne" er Procom's egen betegnelse, og betyder, at antennen
> >> er lige følsom i alle retninger. Andre antennetypers følsomhedskurve
> >> ligner feks. et ottetal eller retningsbestemt i een retning.
> >> Iflg deres datablad har antennen en gain på 2 dBi - svarende til 0 dBd og
> >> altså ganske neutral, hvad man må forvente af en passiv baseantenne.
> >> Og en antenne som CXL 70-1/h er lige hvad vi sejlere med NMT/ice.net
> >> udstyr har brug for!
> >> Impedansen er 50 ohm, så man kan blot anvende et sædvanligt RG58-kabel.
> >> Se Procom's datablad:
> >>http://cms2pdf.com/procom.php?id=1009&name=CXL701&language=dan&style=low
> >> Mvh
> >> SørenH
> >> s/y Marie af Næstved
>
> > Hej Søren,
>
> > hvis antennen skal placeres i mastetop(= 10-15-18 meter kabellængde) er
> > det
> > nok en god ide at bruge RG213 som et absolut minimum - der er for meget
> > tab
> > i RG58 på de længder. Alternativt findes der eco-flex som er mere smidigt
> > (og måske er lidt bedre end RG213)... men også noget dyrere.
>
> > Jeg bruger selv RG213 til mastetop (vhf, marine vhf samt uhf) - eneste
> > sted jeg bruger rg58 er til min ais modtager - og den fungerer fint med
> > det (den skal jo heller ikke sende).
>
> > venlig hilsen
>
> > JN- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Harding E. Larsen (28-08-2009)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 28-08-09 12:33

RG58 (50 Ohm) og RG59 (75 Ohm) anvendes kun i meget korte stykker i
sendeanlæg; men anvendes i længere kabler stykker som coaxkabler til
modtageanlæg. Desuden findes avancerede kabler i mindre tykkelser helt
ned til omkring 2 mm.
RG213 kablerne er tykke og med mindre tab pr. længdeenhed. De anvendes
til senderkabler hvor der skal transporteres effekt.
Coaxkabler skal behandels med omhu de må ikke kinke eller oplægges med
bøjningsradier der typisk er mindre i radius end 10 gange kablets
diameter.
Årsagen er at et sammentrykt kabel i princippet virker som en
vandslange der har et skarpt buk, der kommer ikke meget igennem.
Det er ikke særligt formålstjenligt at lægge mange (4) RG213 op
igennem en mast. for det første vejer det og forbedre dermed ikke
bådens sejlegenskaber, dernæst skal de ikke hænge frit ned gennem
masten, et frithængende kabel af den længde vejer og giver ikke nogen
god levetid og kablet skamfiles også af de indvendige fald.
Kabler i en alumast lægges enten i et rør der er ekstruderet i
profilen eller de lægges i elektrikerrør.
Når masten ligger vandret med forkanten nedad aftages endebeslagene,
faldene strammes op, og elektrikerrørene i plast muffes sammen og
tilpasses i længden. Husk at lave udskæringer i siderne af rørene
således at kablerne kan komme ud og tag højde for endebeslagenes dybde
inden i masterøret.
Røret tages ud igen og der påføres sikaflex på plastrøret med ca 0,5
meters afstand. Når hele røret er ført ind i masten vendes plastrøret
således at sikaflexen kommer til at ligge an mod mastens inderside.
Lad sikaflexen tørre inden det næste rør føres ind og monteres på
samme måde.
Træk en søgefjeder igennem plastrørene og fastgør lingerne/
coaxkablerne til søgefjederen.
Det er ulige nemmere at trække ledninger igennem et plastrør end at
prøve at skubbe det igennem.
Trækningen kan lettes ved at påsmøre lidt fedtstof på ledningerne/
kablerne når de skal igennem plastrørene.
Hvor coaxkablerne kommer ud må de ikke bøjes mere en 10 gange radius
og man skal ikke forsøge at bukke mere for så er skaden sket. Coaxstik
sættes på i enderne og brug klemstik. loddestik holder ikke i længden
og giver dårlige samlinger. En klemning udført med det korrekte
kalibrerede værktøj giver en koldsvejsning hvor rør og leder bliver en
homogen masse og skærmen tilsvarende bliver klemt med en ferrule
således at skærmen bliver ubrudt og materialet mellem skærm og
inderleder ikke beskadiges eller får formforandring.
Vær omhyggelig med lægning af coaxkabler både i masten og nede i båden
frem til apparatet.

Mvh/Harding

On 27 Aug., 23:25, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> Ja. I teorien. Men 213 er noget stift noget og der bliver i ikke plads i
> masten til faldene, hvis alle 3 (eller 4) antenne kabler skal være 213.....
> Jeg sidder lige pt og kører på rg58....
>
> --
> Afsendt fra båden:
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
> Position:http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409083
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste