Uren aluminiumstank.
Fra : Ukendt

Dato : 21-06-09 20:14

Hej Gruppe.

Jeg har et problem med min drikkevandstank.
Den er lavet af aluminium og tilpasset specielt til båden.
Nu er der begyndt at komme gråhvide flager i vandet. Det er så meget, at
filteret konstant stopper.
Prøver jeg at tage dem op ad vandet, går de i stykker med det samme.
Der er ikke nogen rense/inspektionslem i tanken.

Jeg vil gerne have den renset, og har tænkt på at tage den ud, fylde den med
småsten og ryste den godt igennem. Men det kunne tænkes problemet opstår
igen.

Kan man komme noget af det flydende i der bruges til glasfiber i den så hele
indersiden dækkes.
Vil det være giftigt eller give afsmag.

Der er 2 tanke (styrbord/bagbord). De er hver på 200-250 liter, og jeg vil
gerne beholde dem da de er fremstillet specielt til båden.
Den ene kunne måske bruges som brændstoftank eller som opsamlingstank fra
toilet.

Kan i fortælle mig hvad jeg skal gøre for at den kan igen kan bruges til
drikkevand.

Med venlig sejlerhilsen.
Jeppe.

Fra : BoA

Dato : 22-06-09 13:41

Jeppe skrev:
> [...]
> toilet.
>
> Kan i fortælle mig hvad jeg skal gøre for at den kan igen kan bruges til

I al fald skal du bestemt ikke drikke
eller anvende vandet til madlavning,
hvis der er "fnidder" i vandet. De
gråhvide flager er ganske sikkert
resultatet af begyndende tæring af
aluminiumen, og det vil sige, at der er
en høj koncentration af
aluminiumshydroxyd i vandet. Ikke sundt
!! Hvis først der er gået hul på den
beskyttende hinde af aluminiumoxid på
overfladen af metallet, er processen med
tæring og dannelse af aluminiumhydroxid
svær at stoppe igen. Om problemet kan
løses ved en coating med to-komponent af
en eller anden slags, ved jeg ikke
rigtigt. Der er flere problemer heri:
Metallet skal afrenses, rengøres og
tørres HELT før påføring af
to-komponent, ellers fortsætter tæringen
langsomt under coatingen. Mange
to-komponent materialer bliver ved med
at afgive lugt/smag i meget lang tid
efter påføringen. Noget der lugter så
fælt er ikke sundt !
Der findes forskellige produkter på
markedet til tætning og coating af
tærede brændstoftanke ("Tank-Cure" fx.),
men om de kan bruges til drikkevand ???
Måske findes der et epoxy-produkt
beregnet til brug i forbindelse med
fødevarer - jeg ved det ikke. Under alle
omstændigheder så vil det være MEGET
vigtigt at få et eventuelt to-komponent
produkt blandet extremt omhyggeligt før
påføring, da en ujævn eller forkert
blanding vil betyde meget større
frigivelse af ikke hærdet polymer,
hvilket vil give både ilde afsmag og
sundhedskadelig afgivelse.

Med bedste hilsner

BoA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-06-09 08:45

Jeg tror at det er kalkflager du får frigivet.

Prøv at tage en prøve med flagerne i og tilsæt eddike. Forsvinder de
er det kalk.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 22-06-09 17:28

O-høj
Lige et spørgsmål. Hvordan afkalker man så en aluminiumtank? Kan man bruge
almindelig eddikesyre (fortyndet)?
Hilsen Steffen
---
www.steffenskov.dk

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 22-06-09 20:26

det er aluminiumsoxid

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-06-09 03:29

Vi ser jo bedst med fingrene selv, så den simple prøve udelukker det
ene.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-06-09 03:31

Hvordan afkalker du en kaffemaskine? beholderen og rørene er oftest af
aluminium...Med eddikesyre i et passende forhold.

Mvh/Harding