"Michael K. S." wrote:
> On Thu, 2 Jan 2003 20:19:05 +0100, "Freddy Lang"
> <freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Men i hvert fald er det
> >ulovligt at udskifte mere end 20 % af din cykel (eller bil, eller hvad det
> >nu ellers måtte være af motorkøretøj).
>
> Find lige den kilde,for adspurgt har min lokale T&S-region ikke kunnet
> bekræfte at en sådan regel findes.Det har før været hævdet her,men vi
> mangler _stadig_ at se dokumentationen
![Blink](images/smileys/wink.gif)
.
Kunne det være denne her smøre:
Kapitel 4
Fritagelse for registreringsafgift af motorkøretøjer, som
genopbygges efter tæringsskade, slitage m.m.
(registreringsafgiftslovens § 3, stk. 2)
§ 16. Efter reglerne i dette kapitel kan motorkøretøjer, herunder motorcykler,
hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som
følge af
tæring, slitage og lignende, genopbygges (renoveres) uden betaling af
registreringsafgift. Landsskatteretten har den endelige administrative
afgørelse af spørgsmål
om, hvorvidt betingelserne for afgiftsfritagelse er opfyldt, eller om der skal
svares afgift efter nævnte lov.
Stk. 2. Reglerne omfatter ikke motorkøretøjer, hvor reparation udføres
løbende som almindelig vedligeholdelse af motorkøretøjerne. Reglerne finder
heller ikke
anvendelse på motorkøretøjer, der genopbygges efter færdselsuheld, eksplosion,
ildebrand og lignende pludseligt opståede skader.
§ 17. Motorkøretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
registreringsattesten omhandlede motorkøretøj. Der må således ikke ske
ændringer med hensyn til
motorkøretøjets fabrikat, model, type og årgang.
Stk. 2. Der vil uden betaling af registreringsafgift kunne foretages
udskiftning af motorkøretøjets motor, herunder til en motor med anden
drivkraft, og med en
effektforøgelse på indtil 20 pct. i forhold til motorkøretøjets originale
motoreffekt.
Stk. 3. Genopbygningen af motorkøretøjet skal udføres ved anvendelse af
reservedele, herunder skarringsdele, af art og beskaffenhed, som normalt
forefindes på
og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye
reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes
nyt
reservedelskarrosseri, chassis eller -stel. Der må heller ikke fra andet
motorkøretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse
komponenter end
forannævnte reservedele.
Stk. 4. Motorkøretøjets genopbygning skal udføres af en momsregistreret
virksomhed og i overensstemmelse med de for reparationer af sådanne
motorkøretøjer
almindeligt gældende forskrifter.
Stk. 5. I tilfælde, hvor betingelserne for afgiftsfri genopbygning ikke er
opfyldt, og hvor der efter bestemmelserne i § 19 og § 23, stk. 2, skal ske
anmeldelse til de
statslige told- og skattemyndigheder om den foretagne genopbygning, påhviler
anmeldelsespligten den, der har foretaget genopbygningen, og i sidstnævnte
tilfælde
tillige motorkøretøjets ejer.
Motorkøretøjer, som genopbygges i salgsøjemed
§ 18. Bestemmelserne i §§ 19-21 finder anvendelse på motorkøretøjer, der er
indkøbt eller erhvervet ved indbytning i forbindelse med automobilhandel eller
automobilreparation, eller hvor tilbagetagelse af motorkøretøjet er sket ved
afbetalingshandel, og hvor genopbygning efter tæringsskade m.m. fortages
erhvervsmæssigt med henblik på videresalg af det renoverede motorkøretøj.
Reglerne finder tillige anvendelse i tilfælde, hvor genopbygningen udføres for
den
private ejer af motorkøretøjet, og hvor betingelserne i § 22 og § 23 for
afgiftsfri genopbygning af privates motorkøretøjer ikke er opfyldt.
§ 19. Udgifterne til genopbygningen må ikke overstige den i § 20 nævnte
omkostningsgrænse for afgiftsfri genopbygning (reparationsgrænsen). Overstiger
udgifterne
reparationsgrænsen, eller er de i §, 17, stk. 1-3, anførte tekniske krav til
genopbygningen ikke opfyldt, skal motorkøretøjet efter genopbygningen anmeldes
til
afgiftsberigtigelse hos de statslige told- og skattemyndigheder, jf § 17, stk.
5. Afgiftsberigtigelsen sker efter registreringsafgiftslovens almindelige
bestemmelser.
§ 20. Reparationsgrænsen for afgiftsfri genopbygning fastsættes som den ved
kontant salg til bruger til almindelige pris for et motorkøretøj som det
omhandlede i
normalt vedligeholdt og registreringsklar stand, inklusive afgifter.
Reparationsgrænsen forhøjes med 10 pct. for hvert hele år, motorkøretøjets
alder overstiger 5 år
regnet fra motorkøretøjets første registrering. Tillægget kan højst udgøre 50
pct. Udgifterne til genopbygningen opgjort efter de i § 21, stk. 2, anførte
regler må dog
højst andrage 50.000 kr.
Stk. 2. Udgifterne til motorkøretøjets maling, lakering og rustbeskyttelse
kan holdes uden for genopbygningsomkostningerne.
§ 21. Som dokumentation for, at betingelserne for afgiftsfri genopbygning er
opfyldt, skal virksomheden udfærdige en specificeret opgørelse indeholdende de
nødvendige oplysninger til identifikation af motorkøretøjet, herunder seneste
registreringssnummer, oplysninger om reparationsgrænsen og omkostningerne ved
genopbygningen. Opgørelsen skal endvidere indeholde oplysninger om
reparatørvirksomhedens navn.
Stk. 2. Opgørelsen af omkostningerne ved genopbygningen skal foretages på
grundlag af reparatørvirksomhedens almindelige bruttopriser, inklusive
merværdiafgift, og skal omfatte samtlige de omkostninger og den avance, der i
almindelighed indgår i priser for reparationsydelser af den pågældende art.
Stk. 3. Opgørelsen skal indeholde en specifikation over dele, som er
udskiftet, og arbejdsydelser, som er udført på motorkøretøjet, med anførsel af
priserne på
disse.
Stk. 4. Hvis betingelserne for afgiftsfritagelse er opfyldt, kan
registrering efter færdselsloven ske uden forevisning af motorkøretøjet for de
statslige told- og
skattemyndigheder. Såfremt chassis- eller stelnummer efter genopbygningen ikke
fremtræder tydeligt og ubeskadiget, skal genindhugning finde sted ved
reparatørens foranstaltning og under kontrol af de statslige told- og
skattemyndigheder.
Stk. 5. Regnskabsmaterialet (eventuelt kopier) og de i stk. 1 nævnte
opgørelser samt arbejdskort eller tilsvarende dokumentation skal opbevares i
virksomheden
i mindst 5 år og skal på begæring af de statslige told- og skattemyndigheder
stilles til rådighed for kontrollen.
Motorkøretøjer, som tilhører private, og hvis genopbygning
ikke sker med henblik på salg
§ 22. Bestemmelserne i § 23 finder anvendelse i tilfælde, hvor genopbygningen
gennemføres efter den private ejers nærmere bestemmelse og for dennes regning
eller for regning af et forsikringsselskab i de tilfælde, hvor der skal
foretages udbedring af tæringsskader m.m., der er omfattet af en forsikring
eller garantiordning.
§ 23. Afgiftsfritagelsen er betinget af, at motorkøretøjet har været i løbende
registrering for ejeren i mindst 1/2 år forud for genopbygningen, og at
genopbygningen
ikke sker med henblik på salg af motorkøretøjet.
Stk. 2. Motorkøretøjets genopbygning skal udføres overensstemmende med
bestemmelserne i § 17, stk. 1-4. Såfremt de i § 17, stk. 1-3, anførte tekniske
krav
til genopbygningen ikke er opfyldt, skal motorkøretøjet efter genopbygningen
anmeldes til afgiftsberigtigelse hos de statslige told- og skattemyndigheder,
jf. § 17,
stk. 5. Afgiftsberigtigelsen sker efter registreringsafgiftslovens almindelige
bestemmelser.
Stk. 3. Reparatørvirksomheden skal udstede en specificeret faktura til
motorkøretøjets ejer, respektive forsikringsselskabet, om genopbygningen.
Fakturaen skal
bl.a. indeholde oplysninger til identifikation af motorkøretøjet, herunder
registreringsnummer, og om reparatørvirksomhedens navn og adresse.
Stk. 4. Reparatøren skal undersøge, om motorkøretøjets chassis- eller
stelnummer findes tydeligt og ubeskadiget, eller om det skal genindhugges. Skal
genihugning finde sted, skal denne udføres af reparatøren under kontrol af de
statslige told- og skattemyndigheder.
Stk. 5. Bestemmelserne i § 21, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse for så
vidt angår det i § 23, stk. 3, omhandlede regnskabsmateriale m.v.
Nu er jeg ikke så god til at tyde lovskrift. Men står der at har man ejet
køretøjet i mere end 1/2 år, og man ikke tænker på at sælge, så har man frit
slag?.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen