"Johnny S" <jnslr@mail.tele.dk> wrote:
>Jeg har lidt kig på en Ducati Monster 900, men ønsker at vide lidt mere om
>modellen inden der foretages noget videre. Er der evt nogle som ligger inde
>med test at cyklen eller kender til links på nettet. Jeg har søgt på Ducatis
>hejmme klub i dk, samt på Ducati hovedside, her er der kun omtalt hvilke
>ændringer modellen har gennemgået til år 2001. Jeg ønsker at finde en ny
>overgemt model eller lettere brugt. Jeg hører også meget gerne om erfaringer
>med modellen, samt om der er visse årgange man skal holde sig fra. Jeg synes
>at kunne læse mig til at de nyere modeller ikke har problemer med el-nettet
>og samme skramlen fra motoren som på de tidligere?
Først vil jeg lige sige, at en ægte Ducati skal altså "skramle". :)
Desmodromiske ventiler er ikke lydløse, det er tørkoblingen (som er
brugt på Monster 900 og Monster S4) heller ikke, og efterhånden som
koblingen slides, bliver støjen fra den øget, og hvis du så udskifter
koblingsdækslet med en i carbon, bliver støjen bare endnu mere
højlydt. Motoren jo også luft/olie kølet, som giver lidt mere støj end
end en vandkølet. Det kan godt være du i starten synes det er
irriterende at høre på, men med tiden tror jeg du bare vil synes det
er charmerende at høre på. :)
Det er faktisk lidt af en jungle at vælge den "rigtige" M900, for der
findes mange varianter af dem, og de har ændret meget på dem igennem
årene. Jeg kender ikke så meget til modellerne fra før '97, men jeg
kan da lige komme med nogle af de ændringer fra '97 og op som jeg lige
kan komme i tanke om. M900 '98 fik en bedre regulator så den bedre
kunne holde på strømmen hvis den holdt stille i længere tid, fuldt
justerbar Showa forgaffel, justerbar bremse- og koblingsgreb, armerede
slanger til bremser og kobling, topstykker fra M750 (som er med mindre
ventiler) som gav mere bundtræk men ringere topydelse. M900 '99 skulle
vist være næsten identisk med '98. Dog mener jeg, at den har fået de
større topstykker igen. M900 2000 har fået indsprøjtning, gearkasse
fra Duc 748, tank og saddel ændret lidt i udformning for at øge
komforten, nyt instrumentbræt (med omdrejningstæller) og en del andre
kosmetiske ting. Dette år faldt prisen så lidt, pga. konkurrenten
Cagiva Raptor, derfor har man så erstattet alu-bagsvingeren med en i
stål (ligesom de mindre Monster modellers også er i stål) det samme
har man med styret, og forgaflen er ikke længere fuldt justerbar. Hvis
man stadig vil have alu-bagsvinger og styr, og fuldt justerbar
forgaffel, skal man have en M900S 2000 som altså er en "luksus"
version af den alm M900. Ændringer til 2001 modellerne kender jeg ikke
så meget til.
Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en '98 eller nyere. Spørg bare hvis
der er andet, jeg kører selv rundt på en M900 '98. Tag evt. et kig på
denne url:
www.mostro.org
Brian Luckow