Lidt hjælp til en "død" påhængsmotor
Fra : Lars Hansen

Dato : 05-04-09 13:43

Hej i Gruppen

Jeg har igennem vinteren renoveret en 30 år gammel Johnson 25 hestes
påhængsmotor.
Det er modellen med 2 cylindre.
Alt er egentlig gået i skønneste orden, men inden jeg lige samlede den helt
færdig vlle jeg jo lige checke om der var gnist på tændrørene.
Og det var der ikke............
Jeg har prøvet med anden ankerplade med alt på, andre tændspoler, andre
tændrør, andre tændrørskabler/hætter.

Så her kommer lige et par hurtige spørgsmål:
På primærsiden af tændspolen måler jeg ca. 3 Ohm, det er vel ok??
På sekundærsiden (tændrørsiden) kan jeg ikke måle nogen modstand da der jo
kun kommer tændkablet ud, er det rigtigt??
Kan det tænkes at begge tændrør SKAL sidde på for at checke gnist (Altså det
ene sat i, og det andet til at checke gnist)??

På forhånd tak.

Lars Hansen

Fra : Ivar

Dato : 05-04-09 22:34

Lars Hansen skrev:

> På sekundærsiden (tændrørsiden) kan jeg ikke måle nogen modstand da der jo
> kun kommer tændkablet ud, er det rigtigt??

Ja, det er rigtigt. Den anden "ledning" er stel. Hvis du vil måle
sekundærs siden, skal du altså måle mellem tændrørskablet og stel.
Hvad den skal være, ved jeg ikke, men nogle kohm skal der mindst være.

Ivar Magnusson