|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | RR Fra : uffe.j |
Dato : 30-07-01 14:26 |
|
Jeg var lørdag ude og se RR i Herning. Det første lagde mærke til var rækken
af nødtørftigt indpakkede træer langs langsiden samt den utilstrækkelige
afspæring af farlige områder. F.eks. var det muligt at stå ved begyndelsen
af langsiden. En vildfaren roadracer kunne sagtens forsætte ind i det
område.
Jeg kender ikke årsagen til ulykken søndag, men det korte af det lange er,
at banen hverken sikkerhedsmæssigt er kørselsmæssig var egnet til motorløb.
Jeg har svært ved at forestille mig at det kan være særligt morsomt, at køre
på en bane med kun 90 graders sving og bredde som en cyklesti. Altså uden
"highspeedkurver" og s-kurver med sandgrave til at stoppe kører og cykler
ved styrt.
Michael skriver at det er prisen for at komme ud at køre, ud over de få løb
på de rigtige baner. Men er det nu også det på længere sigt? Var det en ide
at prøve at komme i samarbejde med gokart-folket. Også de har alt for få
baner. Den eneste i Midtjylland er i Ikast. Ellers skal man til Vojens eller
Ålborg. En gokartbane behøver ikke være mere end 700 -1000 m. Men mon ikke
man kan lave en bane på den længde med både langt større underholdningsværdi
for kørere og tilskuere samt ikke mindst langt bedre sikkerhed.
Jeg ved godt at det næsten er umuligt at få lov at anlægge motorbaner, men
dybest set er det jo et spørgsmål om at reducere støjen. Motorsportsfolket
må se i øjnene, at sådan er vilkårene idag, og det bliver ikke nemmere.
Racerne skal lyddæmpes maximalt. Hvis det bliver muligt at opfylde strenge
støjkrav, kan det være det bliver lidt lettere at få lov at bygge nogle nye
motorbaner. Det kan godt være, at der er nogen der synes, at noget af
charmen forsvinder, men det må da være bedre at komme ud og køre "stille"
end slet ikke.
--
uffe.j@private.dk
| |
Mikkel Christensen (30-07-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 30-07-01 14:34 |
|
uffe.j <uffe.j@private.dk> wrote in article
<pcd97.4634$lh7.256469@news010.worldonline.dk>...
> Jeg har svært ved at forestille mig at det kan være særligt morsomt, at
køre
> på en bane med kun 90 graders sving og bredde som en cyklesti. Altså uden
> "highspeedkurver" og s-kurver med sandgrave til at stoppe kører og cykler
> ved styrt.
Banen i Herning er nu meget sjov, på trods af at det udelukkende er 90
graders sving.
Men derudover beskriver du jo RR i Danmark. Sådan er det bare...
> Jeg ved godt at det næsten er umuligt at få lov at anlægge motorbaner,
men
> dybest set er det jo et spørgsmål om at reducere støjen.
Motorsportsfolket
> må se i øjnene, at sådan er vilkårene idag, og det bliver ikke nemmere.
> Racerne skal lyddæmpes maximalt. Hvis det bliver muligt at opfylde
strenge
> støjkrav, kan det være det bliver lidt lettere at få lov at bygge nogle
nye
> motorbaner. Det kan godt være, at der er nogen der synes, at noget af
> charmen forsvinder, men det må da være bedre at komme ud og køre "stille"
> end slet ikke.
Vi kører allerede 'stille'. Vi kører med gadegodkendte udstødninger, og
kunne med få modifikationer (primært lys...) køre vores cykler gennem syn.
Vi har nu brugt en god del tid på at finde en passende bane i Nordjylland,
men det viser sig mere og mere umuligt netop på grund af støj. Og hvis der
endelig ikke er problemer med støjen tror grundejerne typisk at det enten
er raceasfalt af fineste kvalitet eller muligvis guldbelagt de har og
forlanger en fuldstændig ublu pris for lejen.
At anlægge et nyt motorsportsanlæg tror jeg er utopi med det nuværende
politiske klima.
Derfor er jeg _meget_ glad for at Messecenter Herning vil spille med - på
trods af alle manglerne. I sidste ende er det jo også kun mig om jeg vil
løbe risikoen ved at stille op.
--
Mikkel
| |
Mads Lund (30-07-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 30-07-01 14:52 |
|
> Jeg var lørdag ude og se RR i Herning. Det første lagde mærke til var
rækken
> af nødtørftigt indpakkede træer langs langsiden samt den utilstrækkelige
> afspæring af farlige områder. F.eks. var det muligt at stå ved
begyndelsen
> af langsiden. En vildfaren roadracer kunne sagtens forsætte ind i det
> område.
Nu er det jo ikke et publikumsløb, hvorffor "tilskuere" opholder sig ved
banen på eget ansvar.
> Jeg kender ikke årsagen til ulykken søndag, men det korte af det lange er,
> at banen hverken sikkerhedsmæssigt er kørselsmæssig var egnet til
motorløb.
Tja, det er jo som man tager det. Kørselsmæssigt er banen meget udfordrene,
ok variationen i kurverne kunne være bedre, men når man lige kommer igang
med banen og lærer den at kende, så er der nu ikke 2 sving der skal køres
ens. Sikkerhedsmæssigt er situationen den, at der på de typiske falde af
steder ikke er faste forhindringer ivejen. Sandgrave er selvfølgelig medre
end de græsplæner der er , men med en gennemsnitshastighed på omkring 70kmt,
ligger svinghastighederne og dermed impact hastigheden nok omkring 50 kmt.
De uheld der giver personskade er typisk highsidere, hvor det er
sammenstødet med asfalten der giver nogle knubs. F.eks det sving før
langsiden du omtaler, tages med ca 6.000 omdr i 2. gear, hvilket jeg vil tro
svarer til en hastighed på 30-40 kmt.
> Jeg har svært ved at forestille mig at det kan være særligt morsomt, at
køre
> på en bane med kun 90 graders sving og bredde som en cyklesti. Altså uden
> "highspeedkurver" og s-kurver med sandgrave til at stoppe kører og cykler
> ved styrt.
Svingene fo enden af langsiden tages som en lang 180° kurve, de 2 næste,
ligger som en S kurve, først 90° til højre og dernæst 90° til venstre. Sving
5 er noget skod, en urimelig skart 90° venstre, som virkelig kræver en
dygtig chauffør for at cyklen ikke går helt istå. Derefter en god teknisk
venstre/højre/venstre kombination i 2. gear. Så det går nu fint an. Sammen
ligner man banen med et typisk køreteknisk anlæg (eks. hammerum) så er
KTA'ene oftest en oval bane som bliver krydres med nogle kegle chikaner.
Men de baner vi bruger kan naturligvis ikke sammenlignes med "rigtige"
baner, og jeg skal da være den første til at foreslå, at vi skulle træne på
Ring djursland istedet.
> Michael skriver at det er prisen for at komme ud at køre, ud over de få
løb
> på de rigtige baner. Men er det nu også det på længere sigt?
Tja, hvad er alternativet ? Og når en vilkårlig trackday koster 500-1000 kr
i baneleje, og vi kan køre i herning fo 50 kr pr gang, ved jeg godt hvad jeg
vælger.
Var det en ide
> at prøve at komme i samarbejde med gokart-folket. Også de har alt for få
> baner. Den eneste i Midtjylland er i Ikast. Ellers skal man til Vojens
eller
> Ålborg. En gokartbane behøver ikke være mere end 700 -1000 m. Men mon ikke
> man kan lave en bane på den længde med både langt større
underholdningsværdi
> for kørere og tilskuere samt ikke mindst langt bedre sikkerhed.
Både og. Gokart banerne er lige snævre nok til RR. Banen i Hanstholm bliver
dog brugt i ny og næ, men som alle andre steder ligger de under for
befolkningens opfattelse af at motorsport støjer. Hvilket det da også gør,
men sammenligner man med andre støjkilder forekommer det ganske urimeligt at
man ikke må dyrke sport på cykler der er godkendt til almindelig gadekørsel.
> Jeg ved godt at det næsten er umuligt at få lov at anlægge motorbaner, men
> dybest set er det jo et spørgsmål om at reducere støjen. Motorsportsfolket
> må se i øjnene, at sådan er vilkårene idag, og det bliver ikke nemmere.
> Racerne skal lyddæmpes maximalt.
Det må vi jo ikke. Cyklerne skal stå i gadetrim, hvilket medfører at
modifikationer ikke er mulige. Jeg har do overvejet tanken om at opfinde en
ad-on lyddæmper, som man kunne montere på alle std125 cyklerne, hvorved
konkurrencen igen er lige, og med mindre støj som resultat. Men på den anden
side er der jo ikke noget krav om at rideskoler eller fodboldbaner skal
støjdæmpes, og de larmer mere end vi gør.
> Det kan godt være, at der er nogen der synes, at noget af
> charmen forsvinder, men det må da være bedre at komme ud og køre "stille"
> end slet ikke.
Hmm, jeg tror nu ikke der er mange RR kører som synes motorlarm er
chamerende. Problemet ligger nærmere i, at støjreduktion medfører
effektreduktion, og så er vi jo i konflikt med principperne.
Mads Lund
RS125RR, der larmer væsentlig mindre en Ninja'er, som jeg må køre på alt det
jeg lyster.
| |
Claus Rittig (30-07-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 30-07-01 16:24 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en meddelelse
news:oEd97.105$WS1.18866@news.get2net.dk...
> > Jeg var lørdag ude og se RR i Herning. Det første lagde mærke til var
> rækken
> > af nødtørftigt indpakkede træer langs langsiden samt den utilstrækkelige
> > afspæring af farlige områder. F.eks. var det muligt at stå ved
> begyndelsen
> > af langsiden. En vildfaren roadracer kunne sagtens forsætte ind i det
> > område.
>
> Nu er det jo ikke et publikumsløb, hvorffor "tilskuere" opholder sig ved
> banen på eget ansvar.
Jeg er nødt til at erklære mig enig med Uffe!
Eget ansvar eller ej, så stod vi en del lige efter svinget ud på langsiden
og sludrede, og jeg var altså ikke vild med at vende ryggen til det sving.
Du var selv i græsset netop der, Mads, og havde du tabt cyklen kunne den
være kommet langt - så egnet til publikum er den bane absolut ikke!
20 meter længere nede ad langsiden var der en fremragende tribune med
oversigt over hele banen, og tøsedrenge som mig kunne jo bare sætte sig der
(og det gjorde jeg så).
> > Jeg kender ikke årsagen til ulykken søndag, men det korte af det lange
er,
> > at banen hverken sikkerhedsmæssigt er kørselsmæssig var egnet til
> motorløb.
Det ville du få et andet forhold til hvis du tog ud og så motocross eller i
særdeleshed enduro, der køres med hastigheder på op til 100km/t mellem træer
i skoven, og det er der ingen der tager notits af for det er en del af
sporten.
> Tja, det er jo som man tager det. Kørselsmæssigt er banen meget
udfordrene,
Hvis kørerne finder banen udfordrende, hvor er så problemet? Kampene var
underholdende og hårde, så jeg tror banen set fra en kørers synspunkt er fin
nok, selvom mange køretekniske anlæg har langt bedre afkørselsmuligheder.
> > Michael skriver at det er prisen for at komme ud at køre, ud over de få
> løb
> > på de rigtige baner. Men er det nu også det på længere sigt?
>
> Tja, hvad er alternativet ? Og når en vilkårlig trackday koster 500-1000
kr
> i baneleje, og vi kan køre i herning fo 50 kr pr gang, ved jeg godt hvad
jeg
> vælger.
Selvfølgelig vil RR i danmark altid være een lang søgen efter bedre
banefaciliteter, sådan er det bare. Indtil RR folket ligesom os motocross
folk har 50-60 baner på landsplan vil man køre på anlæg som kan kritiseres,
men vi skal nok ikke regne med at få ret mange perfekte baner i DK.
> Var det en ide
> > at prøve at komme i samarbejde med gokart-folket.
De go-cart baner jeg kender er udnyttet til bristepunktet - støj dikterer at
de kun må bruges på bestemte tidsrum, og i Aalborg må der på nogle tidsrum
endda kun køre 4 karts ad gangen.
> men sammenligner man med andre støjkilder forekommer det ganske urimeligt
at
> man ikke må dyrke sport på cykler der er godkendt til almindelig
gadekørsel.
Jeps, det forstår jeg heller ikke at man ikke tager kampen op mod!
> Men på den anden
> side er der jo ikke noget krav om at rideskoler eller fodboldbaner skal
> støjdæmpes, og de larmer mere end vi gør.
Dall motocross bane ved Aalborg er et interessant eksempel - der er evig og
altid støjklager og problemer med miljøgodkendelser. De fleste klager kommer
fra Dall Villaby. En dag lavede vi en måling dernede mens rideskolen havde
stævne. Den larmede væsentlig mere end motocross banen, men det er alligevel
os der får alle klagerne.
> > Det kan godt være, at der er nogen der synes, at noget af
> > charmen forsvinder, men det må da være bedre at komme ud og køre
"stille"
> > end slet ikke.
Efter et par sæsoner på WR200 Enduro kan jeg afsløre at charmen IKKE
forsvinder ved at køre stille! Men det er ikke det der er problemet med RR i
std. 125, for de ER stille i forhold til mange andre støjkilder. Det er for
den slags motorsport mere et holdningsspørgsmål i omverdenen.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) Mads Lund (30-07-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 30-07-01 16:53 |
|
> > Nu er det jo ikke et publikumsløb, hvorffor "tilskuere" opholder sig ved
> > banen på eget ansvar.
>
> Jeg er nødt til at erklære mig enig med Uffe!
> Eget ansvar eller ej, så stod vi en del lige efter svinget ud på langsiden
> og sludrede, og jeg var altså ikke vild med at vende ryggen til det sving.
> Du var selv i græsset netop der, Mads, og havde du tabt cyklen kunne den
> være kommet langt - så egnet til publikum er den bane absolut ikke!
Det er vi helt enige om. Og selvfølgelig er der en risiko der, men mon ikke
den er ret begrænset, især pga af den relativt lave hastighed. Selvfølgelig
kan en chauffør gå i panik og blot fortsætte ligeud på græsset (det har jeg
set nogle gange) men så er der trods alt stadig en pilot ombord i fartøjet.
> 20 meter længere nede ad langsiden var der en fremragende tribune med
> oversigt over hele banen, og tøsedrenge som mig kunne jo bare sætte sig
der
> (og det gjorde jeg så).
Der ser man også meget bedre. Så længe publikum ikke må opholde sig efter de
egentlige bremse zoner (eks for enden af langsiden, så tror jeg nu ikke
risikoen er meget større for at komme tilskade end som tilskuer ved så megen
anden sport.
Mads Lund
RS125RR
| |
|
|