Spærrediode
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-03-09 10:15

Hej NG

Jeg leder efter en 12 Amp spærrediode, men synes ikke rigtigt den er at
finde...

Er der nogen der ved hvor den kan fåes...????

PS... Til info... Den skal bruges mellem vindgenerator og solpanel....
hvorefter vindgenertor og solpanel
begge kan køre gennem samme regulator...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 11:02

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorefter vindgenertor og solpanel
> begge kan køre gennem samme regulator...

Hej Jan.

Dioder fra en generator er gode og kan tåle strømmen.
Det er de små runde som er presset ind i pladen bag på generatore.
De kaldes vist nok for "pres-fit-dioder" og autoelektro-mekanikeren har dem.

Mvh.
Gunnar

Fra : Skipper

Dato : 29-03-09 12:31

Gunnar Jeppe skrev:
> [...]
> Det er de små runde som er presset ind i pladen bag på generatore.
> De kaldes vist nok for "pres-fit-dioder" og autoelektro-mekanikeren har dem.

Bare til din orientering - der bliver et spændingsfald på ca. 0,7 volt
over dioden; ;-(

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-03-09 15:22

"Skipper"

> Bare til din orientering - der bliver et spændingsfald på ca. 0,7 volt
> over dioden; ;-(

Det er selvfølgelig ærgerligt at spilde energi men det er under 1 % , der
tabes, saa det ville jeg se stort paa.

Aage

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-03-09 15:07

"Jan Rasmussen"
> [...]
> hvorefter vindgenertor og solpanel
> begge kan køre gennem samme regulator...

En Schottky diode 43CTQ100 maa kunne bruges. Jeg husker desværre ikke, hvor
mine er købt.
Spændingsfaldet i dioden er kun 0,4 volt.
Husk en køleplade.

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/250717/VISAY/43CTQ100.html

Aage

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 16:14

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvor
> mine er købt.
> Spændingsfaldet i dioden er kun 0,4 volt.

Det er et problem med spændingsfaldet, da batteriet aldrig bliver ordentlig
opladet, men det kunne måske løses med en spændingsregulator til en højere
ladespænding:
http://dansea.net/search.asp?keyword=ladereg&btSearch=S%F8g

Mvh.
Gunnar.

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-03-09 16:21

"Gunnar Jeppe"
> [...]
> ordentlig
> opladet, men det kunne måske løses med en spændingsregulator til en højere

Jan har aabenbart en regulator. Saa vindgeneratoren skal kobles til
regulatoren via en diode og parallelt med solpanelet. Det er ikke noget
problem med spændingsfald i dioden. Det giver bare et minimalt ekstra tab.

Aage

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-03-09 16:25

"Jan Rasmussen"

> [...]
> hvorefter vindgenertor og solpanel
> begge kan køre gennem samme regulator...

Er du sikker paa, at vindgeneratoren ikke har en indbygget diode?

Aage

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-03-09 17:09

> Er du sikker paa, at vindgeneratoren ikke har en indbygget diode?
>
> Aage

Tja... ifølge manualen
http://www.shop.solar-wind.co.uk/acatalog/6TB_Regulator_Instructions.pdf
side 5... skal der anvendes en spærrediode... Tegningen ser lidt primitiv
ud....

Jeg vælger at gøre det på denne måde da jeg i såfald kan nøjes med at samle
vindgenerator og solar panel ude agter
og herefter kun trække ét 16mm² frem til regulatoren...

Regulatoren kommer til at sidde helt nede ved batterierne... og
dumpresistorene bliver herefter ført ca. 1 meter op hvor der er god
ventilation...

Mvh
JR

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-03-09 17:35

"Jan Rasmussen" >
> [...]
>
> Regulatoren kommer til at sidde helt nede ved batterierne... og
> dumpresistorene bliver herefter ført ca. 1 meter op hvor der er god

Dioden er indsat af hensyn til solpanelet. Mange solpaneler (alle?) har
allerede denne indbygget saa du kan sandsynligvis erstatte dioden med en
lus.

Aage

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-03-09 20:10

> Dioden er indsat af hensyn til solpanelet. Mange solpaneler (alle?) har
> allerede denne indbygget saa du kan sandsynligvis erstatte dioden med en
> lus.
>
> Aage

Uha... Det har jeg ingen viden om... her er det 3 stk solpaneler der bliver
serieforbundet... samlet 144W...

Så mon ikke det er bedst at finde sådan en spærrediode...

Mvh
JR

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-03-09 20:19

"Jan Rasmussen"
> "Aage Andersen"
>

> Uha... Det har jeg ingen viden om... her er det 3 stk solpaneler der
> bliver serieforbundet... samlet 144W...
>
> Så mon ikke det er bedst at finde sådan en spærrediode...

Hvis du ikke har et datablad er det sikrest med en diode. Gunnar Jeppe har
et forslag til diode som er udmærket. Dioden et ret ukritisk bare den kan
taale strømmen. Den bør anbringes paa en køleplade.

Aage

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-03-09 04:25

Tak for alle svar...

Mvh
JR

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-04-09 11:22

Jeg var inde ved en auto elektric og han havde 2 stk 6A dioder som når man
parallel forbinder dem giver 12A

Så blev jeg jo lidt klogere på dette område...

På dioderne er påtrykt: P600G og nedenunder noget der ligner PEC7199

jeg gogglede lidt og fandt dette dataark.

Data http://www.chipsinfo.com/Datasheet/086B1D7C2EB034131A0C726082883F77.htm

Jeg var også inde ved RC electronik for at få en køleplade, men RC
elektronik mente ikke det var muligt at montere en køleplade på disse
spærre dioder...

Nå, men.... der er nogle begreber i databladet jeg ikke har styr på...

Udfra databladet er den typiske operating temp. -50°C til +150°C,

Jeg synes bare ikke jeg kan aflæse hvad temp. er ved en belastning på 6A...
kan man mon beregne hvor varm sådan en vil blive ved 6A belastning. og
da der jo er 2 så er det jo tilsammen 12A

Endelig lurer jeg lidt på om man kan aflæse spændingsfaldet over dioden i
databladet.

Ved en gennemgangsmåling viser den ene 581 og den anden 590 så noget tab er
der jo...

Mvh
JR

Fra : Aage Andersen

Dato : 02-04-09 11:45

From: "Jan Rasmussen"

> [...]
> databladet.
>
> Ved en gennemgangsmåling viser den ene 581 og den anden 590 så noget tab

Det er en daarlig ide at parallelkoble dioder, i det dioden med lavest
gennemgangsspænding vil trække mest strøm og derved blive mere varm og da
spændingen falder med højere temperatur vil det forstærke sig selv.

Er du sikker paa dine solpaneler kan levere 12 amp.? Jeg synes det lyder af
meget.

Den diode du henviser til, kan ikke anbringes paa en køleplade og de 6 Amp
er en maximumværdi som med en sikkerhedsmargin ikke bør belastes med mere
end 4-5 Amp.

Aage

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-04-09 13:24

> [...]
> er en maximumværdi som med en sikkerhedsmargin ikke bør belastes med mere

Øv, det burde auto elektrikkeren have fortalt mig at det er en dårlig idé...
men det gjorde han desværre ikke...

Ja, jeg er ganske sikker på at de trækker 12A.... 3 stk sammenkoblede
paneler af 48W hver = 144W... hvilket igen giver 144W / 12V = 12A

Mvh
JR

Fra : Aage Andersen

Dato : 02-04-09 15:41

"Jan Rasmussen" >
> Ja, jeg er ganske sikker på at de trækker 12A.... 3 stk sammenkoblede
> paneler af 48W hver = 144W... hvilket igen giver 144W / 12V = 12A

Det er ærgerligt, du ikke har datablade paa panelerne. Jeg er ret sikker
paa, de ikke behøver en diode. Det er i øvrigt ret nemt at teste om dioderne
er tilstede men det kræver lidt teknisk kunnen.

Aage

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-04-09 17:31

> [...]
> paa, de ikke behøver en diode. Det er i øvrigt ret nemt at teste om
> dioderne er tilstede men det kræver lidt teknisk kunnen.

Hmm... kan det testes med en gennemgangs tester?

Mvh
JR

Fra : Aage Andersen

Dato : 03-04-09 08:26

"Jan Rasmussen"
> "Aage Andersen" >>
>>

> Hmm... kan det testes med en gennemgangs tester?

Det er muligt. Jeg er ikke sikker. Der maa ikke være gennemgang ligegyldig
hvordan testeren tilsluttes.

En nem maade vil være at tilslutte panelet til et 12 volt batteri med en 12
volt pære i serie. Pæren maa saa ikke lyse. Maal eventuelt strømmen. Den
skal være nul. Panelet maa ikke være belyst. Naar panelet derefter belyses
skal man se en ladestrøm.
Dioden sidder der, for at beskytte mod afladning af batteriet naar panelet
ikke belyses. Panelet skal tilsluttes med den rigtige polaritet.

Aage