Er radarstråler farlige? 2.
Fra : Harding Larsen

Dato : 26-03-09 10:47

I forbindelse med introduktionen af Simrads nye radar, som de kalder
en Broad Band Radar, fremstillet med solid state-princippet som
frekvensmoduleret kontinuerlig bølge kaldet "Frequency Modulated
Continious Wave, forkortet FMCW,
meddeler de at udstrålingen fra det nye system er under 1/10 af en
mobiltelefons udstråling.

De gammeldags konventionelle teknologi anvender Magnetronrør og som
kendes i 2KW og 4 KW lystbådsradarer kan ikke monteres på en hvilken
som helst position i en mindre lystbåd da sikkerhedsafstanden på en 2
KW pulsradar opgives til 1,4 meter og for en 4 KW pulsradar er
sikkerhedsafstanden 2,8 meter, hvilket kan være en ulempe i mindre
fartøjer og ikke mindst i sejlbåde.
Da udstrålingen fra antennen, scanneren, kan være skadelig for
mennesker og elektronisk udstyr, kan det være vanskeligt at finde en
egnet placering i mindre fartøjer.
For den nye radartype er sikkerhedsafstanden praktisk taget nul alene
p.g.a. afstanden fra antenneelementet og til radomens yderside
sammenholdt med den lave udstrålede energi.

Signalet fra den nye radar er ikke en pulsrække men et kontinuerligt
sweep der varer en tusindedel af et sekund og for hver "omgang" stiger
frekvensen med 65 Mhz og det signal der kommer tilbage måles som
frekvensforskellen til det p.t. nuværende signals frekvens og giver
dermed afstanden til målene.
Den nye radar giver et meget bedre billede på skærmen og kan måle helt
nede fra 2 meter og op. Regn- og seaclutter ekkoerne er 5 - 10 gange
bedre en med pulsradar.
Enheden har den fordel at den starter op med det samme i modsætning
til magnetron-radarerne der først skal varmes op og så holder en
magnetron kun 2 - 3000 timer og den er dyr at erstatte.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-03-09 07:15

"Harding Larsen skrev:
>... Broad Band Radar, ... udstrålingen fra det nye system er under 1/10 af
>en
> mobiltelefons udstråling ...

Hvis man sammenligner en RADAR med en projektør, der oplyser omgivelserne,
så kan man vel sammenligne, hvad jeg vil kalde en "jolleradar", med en
lommelygte.
Producenten foreslår selv, at den anvendes som et supplement til en rigtig
RADAR, og man kan vel ikke forvente ret stor rækkevidde med en effekt på en
1/10 af mobiltelefonens. Det er da også opløsningen i nærområdet,
producenten fremhæver.
Ses RACON-signaler på Broad Band Radars?

Hilsen Peter

Fra : Harding Larsen

Dato : 27-03-09 09:41

Hej Peter,

Producenterne siger at deres 100mW FMCW radar har en nominel
rækkevidde på 24 Sm og kan derfor sammenlignes med en 2 KW
conventionel radar.
På grund af FMCW radarens ultralange puls vil systemet ikke
kunne anvendes på afstande over 80 Sm.

Nej RACON enheder kan ikke pinge det svage signal som udsendes
fra FMCW radarsystemerne.
Det forudsættes i de bestemmende organer at RACON bliver afløst
af AIS systemer.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-03-09 15:34

> "Harding Larsen skrev:
>... Broad Band Radar, ... udstrålingen fra det nye system er under 1/10 af
>en mobiltelefons udstråling ...

Broad Band Radar er måske ikke så tosset endda. Her er en professors
relativt forståelige beskrivelse af forskellene på en puls-radar og en
"Frequency Modulated Continuous Wave" (FMCW):

http://www.navigate-us.com/files/uploads/file/Review_5_Radar-1-1.pdf

Hilsen Peter

Fra : Harding Larsen

Dato : 28-03-09 16:29

Ja Bill er en fremragende engineer på området.
Det ser ud til at udviklingen går mod mindre strømforbrugende
enheder hvor signalstyrken også mindskes.
Samtidig vil anvendelsen af de forskellige informationsmedier
blive integreret med nye sammensætninger i systemenhederne.

FMCW radaren har mange gode fordele frem for pulsradaren. Ligger
man i en havn, som eksempel, kan alle pælene tydeligt ses helt
fra den nærmeste pæl og ud som enkentstående aftegninger på
displayet.
Med en pulsradar vil der være en større plet i midten og først
længere ude vil der komme aftegninger af pælene og ofte
fremtræder ekkoerne som en mere eller mindre sammenhængende
plamage.
Sejler man i tæt tåge i områder hvor der fiskes fra små joller
vil man tydeligt se jollernes aftegninger på skærmen.
Det ville være en god løsning om der blev fremstillet radomer
hvor der blot var en USB udgang til PC´en ombord og så lidt
program for visning enten ved opsplitning af skærmen i nav.
programmet eller som overlejring.