Russisk skib på grund ud for Saltholm
Fra : Ole P.

Dato : 23-03-09 07:41

Her er et lille kortudsnit med et øjebliksbillede (2009-03-23 07:00) af
skibet med de fulde russiske søfolk, der hellere ville sove end styre skibet
gennem det vanskelige farvand ved Amager.
Noget skræmmende, synes jeg.

http://peecee.dk/upload/view/161517

Skibet til venstre er slæbebåden Sigyn og skibet lige N for Smågrundene er
Mette Miljø, der sikkert ligger standby hvis der skulle forekomme olieudslip
el. lign.

--

Hilsen Ole
(Fjern x'erne i mailadr.)

Fra : Aage Andersen

Dato : 23-03-09 09:04

"Ole P."
> [...]
>
> Skibet til venstre er slæbebåden Sigyn og skibet lige N for Smågrundene er
> Mette Miljø, der sikkert ligger standby hvis der skulle forekomme

Det undrer mig at der ikke findes en "dødmandsknap" paa skibe. Det er
virkelig skræmmende at en saadan sejlads kan forekomme. Besætningen bør
straffet haardt.

Aage

Fra : Henning

Dato : 23-03-09 12:58

>Det undrer mig at der ikke findes en "dødmandsknap" paa skibe. Det er

Hvad skulle den gøre? Afbryde motorerne? Der er stadig mange
kilometers "bremselængde"

Fra : Aage Andersen

Dato : 23-03-09 13:37

"Henning"

> Hvad skulle den gøre? Afbryde motorerne? Der er stadig mange
> kilometers "bremselængde"

Vække den vagthavende og slaa fuld kraft bak.

Aage

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-03-09 21:09

Det vil nok ikke være hensigtsmæssigt at slå fuld bak for skibet
vil bruge over en sømil før det ligger stille og så vil det
ligge med hækken fremad i en eller anden vinkel til den
oprindelige sejlretning.
Havde skibet skulle indlede denne manøvre lidt længere sydligere
i den 300 meter brede rende ville den sandsynligvis have
grundstødt således at den havde ligget på tværs og næsten lukket
for gennemsejling og det kunne have medført at et andet skib
ikke kunne have undveget men sejlet ind i siden på havaristen og
det kunne have givet en større ulykke tilfølge.

Den sovende brovagt har selvfølgelig ikke været opmærksom på at
vinden var 8 - 10 fra vest og strømme 2,5 - 3 knob sydgående og
grunden kommer ud mod nordvest efter en næsten lige nordkurs
gennem rennen.

Mvh/Harding

Fra : Aage Andersen

Dato : 23-03-09 22:41

"Harding Larsen

> [...]
> vinden var 8 - 10 fra vest og strømme 2,5 - 3 knob sydgående og
> grunden kommer ud mod nordvest efter en næsten lige nordkurs

<ironi on>
Det er selvfølgeligt bedre at sejle fuld kraft frem med en sovende vagt
<ironi of>

Kan du ikke forstaa, at det er farligt for skibe og broer i nærheden med et
skib i fuld fart uden kommando. Det maa da være bedre at nedsætte farten
frem for at fortsætte.

En dødmandsknap, der skal betjenes hver halve minut vil holde vagten vaagen,
hvis han er død vil det stoppe skibet. Det er dog bedre end et skib i fart.
Er det i øvrigt tilladt med kun een paa broen?

Aage

Fra : Harding Larsen

Dato : 24-03-09 09:46

Jo det er rigtigt; men det er en drømmetilværelse og ikke
praktisk muligt på st skib at foretage de manøvre som du
beskriver.

Fra : Aage Andersen

Dato : 24-03-09 10:44

"Harding Larsen (slet A7AEQ)"

> Jo det er rigtigt; men det er en drømmetilværelse og ikke
> praktisk muligt på st skib at foretage de manøvre som du
> beskriver.

Mener du virkeligt at det bedste for et skib uden kommando er at sejle fuld
kraft frem?

Det maa da være muligt at sætte en automatik i gang, hvis der ingen kommando
er.

Aage

Fra : Harding Larsen

Dato : 24-03-09 19:53

Et skib er først uden kommando over for omgivelserne når det har
sat signaler herfor.

Kommer skibet i den situation at der er ingen nærværende på
broen, er der jo ingen der kan gribe ind og beordre med
kommandoer.
De der har vagten i maskinen får ingen instrukser fra broen og
kan derfor ikke udføre en ikke pålagt handling.
Omstyring af en skibsmotor kan ikke udføres med en automatikdims.
Prøv at gå på bibleoteket og lån en båd om Motorlære og se under
omstyring af skibsmotorer det vil give et helt andet indtryk af
omstændighederne for manøvrering af et skib.
Det er meget forskelligt fra de små lystbåde og det er ikke uden
grund at lystbåde ikke skal holde på det, som de tror er deres
ret i forhold til skibene.
Manøvrering af skibe kræver langsigtet planlægning og flere
personers koordination. Det kan ikke klares med en automatikdims.
Er et skib erklæret uden kommando vil omgivelserne kende til
det. Er skibene i fart overvåges nærområdet på de andre skibe af
radar og desuden vil AIS systemet give oplysninger om fart og
kurs.

Den automatik du efterlyser blev udført af SOK m.m.
Om der havde været en dødemandsknap ombord havde nok ikke
forhindret grundstødningen; men måske kunne dens signal have
vækket den øvrige besætning for det så ud til at skibet udførte
en slingrekurs op gennem Sundet og det var det som SOK reagerede
på. Det kunne tyde på at deres autopilotsystem ikke var af
bedste kvalitet (defekt) for et moderne skib burde selv kunne
holde kurs og tage højde for strøm og vind m.m.

Fra : Heikki

Dato : 23-03-09 18:14

Henning wrote:

> Hvad skulle den gøre? Afbryde motorerne? Der er stadig mange
> kilometers "bremselængde"

Make a lot of noise on the bridge, to be sure there is someone awake. Send
a "securite" warning over radio, automatically hoist day signals and lights
for "not under command". Send a message to the shipowner that his folks are
not doing a good job. A few messages of this kind, and the owner might
choose to employ a better skipper...

And yes, turn the engine on full back, until the speed is gone. Then let it
idle. Not that it will avoid collisions or groundings, but at least those
are likely to happen on a lower speed, and make less of damage...

The insurance companies may well want to insist on such equipment to be
installed, at least after the first accident.

I am sure there are more things to do, but this should be a good start.

-H

P.S. The dead-man button could trigger itself when ever the engine speed or
course is adjusted by some amount, so that the helmsman doesn't have to
worry about it while in the middle of complex manouvers.

Fra : HAWK

Dato : 24-03-09 11:22

> Hvad skulle den gøre? Afbryde motorerne? Der er stadig mange
> kilometers "bremselængde"

Sætte et horn igang som udover at advare andre skibe, ville vække enhver der
er ombord på Skibet (selv de allermest fulde af slagsen) Det gør ikke noget
hvis et enkelt besætningsmedlem skulle få en høreskade

Dermed vil du opnå 2 ting:

1. omkringliggende skibe vil vide at her er et skib der sejler uden
besætning.

2. mon ikke alle de ædru besætningsmedlemmer der får deres velfortjente søvn
vil sige et par borgerlige ord til dem der skulle have holdt sig vågen, når
de bliver vækket. - Derudvoer kan man så håbe på at der er mindst 1 ædru
besætningsmedlem der kan gribe ind i tide.

Fra : Mikkel

Dato : 23-03-09 06:36

On 23 Mar., 12:58, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Hvad skulle den gøre? Afbryde motorerne? Der er stadig mange
> kilometers "bremselængde"

Uanset hvad, er det trist. Når vi sejler er det altid med det i
baghovedet at vi ikke bliver set, fordi ingen er på broen. Så vi
holder meget god aftand..... Uanset vige regler mv.....

Fra : A.Kaup

Dato : 23-03-09 16:15

> En dødmandsknap, der skal betjenes hver halve minut vil holde vagten vaagen,
> hvis han er død vil det stoppe skibet. Det er dog bedre end et skib i fart.
> Er det i øvrigt tilladt med kun een paa broen?

På danske skibe er der krav om dødemandsknap eller aktivitet med radar/
kortplotter med maks tid på 12 minutter. Kender ikke lige til russisk
lovgivning. Stoppe skibet gør det ikke, men alarmerer skipper og
resten af skibet. Den kan dog slåes fra(!) med skippers accept. (Gøres
f.eks. når der er manøvre - altså sejlads hvor skipper er på broen.)

Det er ok med kun en på broen i dagstimerne, men det skal til alle
tider være muligt at kalde en udkik.
Mvh. Akaup