2 slags 12 volt batterier
Fra : emil lønneberg

Dato : 15-03-09 21:54

--
Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om følgende ,men måske det er
ligetil og uden problemmer.
Det drejer sig om at jeg vil isætte en almindelig startbatteri i båden
,f.eks 12volt 80 amp og et andet forbrugsbatteri 12 volt 80 amp , til
køleskabet mv. med et skillerelæ imellem , skulle det ikke kunne
fungere udmærket når de er/har samme ampere ,eller skal batterierne
altid være ens trods skillerelæ ,så man altid har startstrøm.
mvh matrosen

bolværksmatrosen

Fra : Torben Bach

Dato : 15-03-09 22:43

emil lønneberg (slet KD6T8) wrote:

Hvis du skrev OVER de to -- så ville dit spørgsmål også være her.

Jeg er ikke ingeniør, så jeg støtter mig feks. til links som disse:

http://www.kjoeller.com/strom_i_baaden.htm
http://www.kjoeller.com/sammenkobler_batterier.htm

Og det er fint for mig, at der findes noget, der er til at forstå for en
lægmand , som også er en gør-det-selv-mand.

Med venlig hilsen
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-03-09 23:01

Den Sun, 15 Mar 2009 20:54:13 +0000 skrev slet KD6T8:

Du skriver der hvor man normalt skriver signatur.

Forestil dig 2 baljer der står ved siden af hinanden, og en vandhane
fylder vand i den første. Vandet i denne bruges til hjemmebrænderiet
(altså *meget* vigtigt at der altid er vand i denne). Når 1'ste balje er
fuld, kan vandet løbe i 2'den balje, hvor det bruges til opvask.
NÃ¥r der bruges vand fra 1'ste balje, bliver denne fyldt op igen med det
samme - inden der fyldes videre i 2'den balje
2'den balje kan godt være større end 1'ste balje.

Højden (spændingen) af begge baljer, skal altid være den samme, men
indholdet (ampere) kan godt variere.

Hvis batteri nr. 1 har en spænding på 12,8 volt, og batteri nr. 2 har
13,1 volt, vil der ikke blive ladet på nr. 2 før nr. 1 har samme spænding.

Derfor skal batterierne altid købes på samme tid, men ampere behøver ikke
være ens.

---
Karl Erik.

Fra : emil lønneberg

Dato : 16-03-09 19:15

Hej og tak for hjælpen,det er jo en hel videnskab ,tanken var
her om man kunne købe en startbatteri og en dyr god
forbrugsbatteri og det skulle således kunne lade sig gøre at de
kunne nogenlunde enes med et skillerelæ imellem.
Tak for de gode råd.
hej

--
bolværksmatrosen

Fra : SørenH

Dato : 16-03-09 20:31

emil lønneberg (slet RPKAH) skrev:
> [...]
> forbrugsbatteri og det skulle således kunne lade sig gøre at de
> kunne nogenlunde enes med et skillerelæ imellem.

- og det kan hurtigt blive en hel videnskab, men det er ikke nødvendigt
at du skal læse til professor først.
Du bør kunne nøjes med at læse de forskellige slags svar her i gruppen,
og så selv drage dine konklusioner.

- og installationen med 2 "grupper" adskilt af skillerelæ er langt den
almindeligste i vore dage, og det stiller ikke specielle krav til at de
to grupper skal være af samme Ah-størrelse, alder eller type!

Skillerelæer fås i mange udførelser.

Een er en simpelt gammeldags relæafbryder mellem de to grupper som
styres af strøm fra generator, ud fra filosofien om at kravet fra
startbatteriet er minimalt, så ladestrømmen fra generatoren kan sagtens
tilføres begge grupper så snart der er gang i motoren, men med slukket
motor må forbrugssiden selvfølgelig ikke kunne suge fra startsiden.
Sådan har jeg haft det de sidste snart 20 år i to forskellige sejlbåde.

Andre er mere eller mindre sofistikerede (og dyre) elektroniske
skillerelæer, som åbner ved bestemte spændinger.
Pengepung og teoretisk "religion" spiller en ikke uvæsentlig indflydelse
på valget!

Du behøver altså ikke bekymre dig så meget om startbatteriet, - hvis det
ellers holdes opladet og med korrekt væskestand.

Det er forbrugssiden du skal koncentrere dig om:
Dels skal du helst ha et batteri af semi-traktionstypen, - dvs. at det
kun kan afgive begrænset strømstyrke (= uegnet til startbatteri), men
til gengæld tåler at blive afladet ned til omkring 30% uden at
ødelægges. Et startbatteri kan kun tåle afladning til ca 70%.
Traktionsbatterier koster lidt mere, men yder altså osse mere!

Desuden skal du, for at få løbende viden om forbrugsbatteriets stand, ha
en ordentlig spændingsmåler.

De dér fancy runde med viser af "benzintanktypen" er intet værd!

Minimum er et håndholdt digitalmeter du måler på polerne med mens
batteriet er i hvile.
Bedre er et permanent installeret digitalt voltmeter, eller eet af de
der med 3-4 led-indikatorer som viser hvornår du skal stoppe med at
bruge for ikke at beskadige batteriet. Åge Hansen har/havde dem til en
rimelig penge.
Bedst er et shunt-baseret forbrugsinstrument, som ud over spænding og
øjeblikkelig strøm ind/ud beregner hvor meget kapacitet du har tilbage.
Sådan eet har jeg osse i min installation, og ville ikke undvære det!

Tommelfingerregel om hvile(!)-spændingsniveauerne er:
12,72V= 100% opladet, 12,42V= 75%, 12,12V= 50% (der mistede du 1 års
levetid pr. gang du rammer den!), 11,82V= 25% (der røg et par år pr. gang!)

Øvrige niveauer:
14,4V= ladespænding for at opnå fuld ladning i slutfasen.
12,4 - 12,7V er niveauet ved jævn forbrugsbelastning.
Falder spændingen under 12V ved jævn belastning skal der lades.

Slutbemærkning:
Et batteri som holdes ved lige, altid opladet og aldrig under
%-afladningsgrænsen kan holde i måske 10 år.
Omvendt kan ukontrolleret brug betyde et sulfateret og opslidt batteri
efter blot een sæson!!

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : SørenH

Dato : 16-03-09 21:05

Korrektion:

Den LED-spændingsindikator jeg omtalt kan bl.a fås hos Olav Hansen, -
ikke Ã…ge Hansen.
PÃ¥ http://www.marineelektronik.dk/ under "Lader-inverter"
er den omtalt som diodevoltmeter til 279kr.

Sorry!
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : claus b.p.

Dato : 16-03-09 00:26

Karl Erik Christensen wrote:
> [...]
> spænding.
>
> Derfor skal batterierne altid købes på samme tid, men ampere behøver

Det du skriver er basalt set noget sludder. Hvis forbrugsmønstret på de 2
batterier er forskelligt, vil spændingen på dem og de med tiden opstående
kemiske forhold også være forskellige, uanset hvor ens de er , eller alderen
på dem.
Hvis man har 2 ens batterier, og skifter mellem dem til forbrug og start, er
chancen for at de fortsat er kemisk og ladningsmæssigt ens, rimelig stor. Om
det overhovedet er et problem er nok mere et spørgsmål om hvor intelligent
laderen er, - dvs. hvor godt den formår at fordele ladestrøm til det ene og
det andet batteri. Mit gæt er at mange bare har parallelkoblet deres
batterier, og derfor har det bedst med at de er så ens som muligt. Hvis
laderegulatoren derimod kun lader på det batteri med lavest spænding, og når
det er fuldt opladet så lader på det næste, så burde forskelle være
ligegyldige. Kjøller hjemmesiden beskriver netop situationen hvor
batterierne er simpelt parallelkoblet.
Mon ikke ladeapparatets /batterikoblererens manual beskriver hvordan man
bedst udnytter apparatet/batterierne?
Mvh. Claus

Fra : blueocean

Dato : 16-03-09 16:05

On 16 Mar., 21:05, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:
> Korrektion:
>
> Den LED-spændingsindikator jeg omtalt kan bl.a fås hos Olav Hansen, -
> ikke Åge Hansen.
> Påhttp://www.marineelektronik.dk/ under "Lader-inverter"
> er den omtalt som diodevoltmeter til 279kr.
>
> Sorry!
> SørenH
> s/y Marie af Næstved

Hej

En seperarering af forbrug og start batterier er et must, dels for at
undgå at man får afladet sit start batteri til motoren, men også for
at undgå at forbrugs strøm forsvinder.
Jeg har med 2x75 amp til forbrug indkøbt i 1994 (vi skriver nu 2009)
og de har det stadigvæk godt, i Kalkes Grækemland til den store sum af
125,00 kr stk. Haft dem siddende i båden med en elektronisk
ladekontrol fra generatoren og adskilt fra start batteri elektronisk.
Min landstrøms lader er en Victron 12/1600 70 amp. Lader /inverter,
den bruges kun sjældent og mest når der skal bruges lidt 230 volt. I
al den tid vi har sejlet rundt i Middelhavet og i Carabien har vi haft
køl/frys og al navigation kørende 24/7, selvfølgelig har vi haft ladet
med motoren ind imellem, men vi kan faktisk ligge for anker i en god
uge unden at lade andet end fra solpanelet (65 W),. ligeledes med et
elektronisk styrepanel.

Det jeg mener er at det kan godt betale sig at ofre nogle penge på
nogle ordentlige lade kontrollere. Start batteriet er fra samme år.
Hertils skal siges at jeg aldrig har haft ladning på om vinteren fra
stikkontakten, men udelukkende fra Sol panelet. Og selvfølgelig skal
vandstanden checkes jævnligt.

Og selvfølgelig behøver start batteri og forbrugs batteri ikke være
samme type ej heller af samme størrelse i amp. Men derimod er det
vigtigt at man bruger samme type og helst fra samme produktion når man
parraell forbinder batterie for at undgå at der sker skæv ladning.

Gert
Sy-Grog

Fra : Roderiet

Dato : 18-03-09 12:28

"emil lønneberg (slet KD6T8)" <kroghenprivat@KD6T8hotmail.com> skrev i
meddelelsen news:12371508950.22920185613334@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> fungere udmærket når de er/har samme ampere ,eller skal batterierne
> altid være ens trods skillerelæ ,så man altid har startstrøm.

hej gruppe under en tur på nettet fandt jeg dette indlæg fra Exide
;http://www.battericentralen.sk-1.se/data/archive/DETAKAtalog-2005.pdf I
den sidste 1/3, altså bagest, er det teknisk interessant for bådejere og
andet godtfolk. det er til dato det mest udførlige jeg har set om
akkumulatorer,konstruktion, anvendelse, dimensionering etc. end ikke El om
bord kommer på siden af det. mvh Niels F.

Fra : Rose

Dato : 18-03-09 14:14

Hej Emil.
Har selv lige haft samme spørgsmpl. Fandt hjælp her:
http://kjoeller.com/stroembaad.htm
Mvh Claus

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 21:02

Jeg synes der er en tendens til, at jo mere jeg tænker over mine
akkumulatorer, jo flere problemer har jeg. Jeg har vendet mig til at sørge
for de altid er helt opladede og så har jeg aldrig problemer. - og
kapaciteten er bedre end man kan forvente af 3 oldgamle forskellige (2
parallelt koblede) batterier.

BJarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"emil lønneberg (slet KD6T8)" <kroghenprivat@KD6T8hotmail.com> wrote in
message news:12371508950.22920185613334@dtext.news.tele.dk...

Fra : Poul Erik Støve Jako~

Dato : 22-03-09 19:29

Hej
Der er to typer batterier. Et startbatteri der i kort tid afgiver en
masse strøm, Ampere, hvorimod forbrugsbatteriet skal
kunne tåle mindre strømstyrker og kunne afgive i meget længere tid.
Et rigtigt forbrugsbatteri er noget dyrere og har typisk omkring 120
amperetimer. Selv har jeg et fobrugsbatteri på 180
amp/h og et gasnke almindeligt startbatteri til motoren til kr.
300,00
Forbrugsbatteriet kostede kr. 1.6000,00
PEJ

Fra : Michael Larsen

Dato : 23-03-09 21:04

"Poul Erik Støve Jakobsen" <poul.erik.jakobsen@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:12377469710.841307172623349@dtext.news.tele.dk...
> Hej
> Forbrugsbatteriet kostede kr. 1.6000,00
> PEJ

Er polerne guldbelagt? Hvor køber man sådan et, det må se godt ud

Mvh
Michael