/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
forskel Z-drev og fast aksel ved navigerin~
Fra : Lars Clement


Dato : 07-03-09 17:54

Lige hjemvendt fra en herlig bådmesse, melder følgende spørgsmål sig:

En sælger påstod at en båd med fast skrueaksel er mere manøvredygtig ved
flodsejlads end en do. med Z-drev.
Hvorfor det lige skulle gælde flodsejlads ved jeg ikke, men mit spøgsmål er
nu:
Ka det nu passe ??


--
Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk



 
 
Flemming N (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Flemming N


Dato : 07-03-09 18:51

Hej Lars
Jo det er helt rigtigt.
Både med fast aksel manøvrerer bedt ved havnemanøvre.
Årsagen ligger i at skruen oftest sidder tæt op af rorbladet. Forestil dig
at du ligger stille og vil dreje til en af siderne. Drej roret i borde og
sæt motoren til at sejle fremover. Båden med skrueaksel vil dreje kraftigt
og både med sejldrev mindre kraftigt.
Når der er fart i båden betyder ovennævnte ikke så meget.
mvh
/Flemming N



Torben Bach (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 07-03-09 18:52

Lars Clement wrote:
> Lige hjemvendt fra en herlig bådmesse, melder følgende spørgsmål sig:
>
> En sælger påstod at en båd med fast skrueaksel er mere manøvredygtig
> ved flodsejlads end en do. med Z-drev.
> Hvorfor det lige skulle gælde flodsejlads ved jeg ikke, men mit
> spøgsmål er nu:
> Ka det nu passe ??

Det skal nok passe. Min forrige båd havde fast skrueaksel og derved var
skruen ganske tæt ved roret.
Min nuværende har Z-drev, som ligger længere inde under bugen af båden, så
der er forholdsvis langt fra skruen til roret. Sidstnævnte gør jo, at det
varer noget længere, inden "vandstrømmen" når til roret og derved kan
påvirke sejlretningen - sådan kort fortalt.
Jeg føler i hvert fald, at der er en stor forskel, og at man skal have lidt
større styrefart til at begynde med, uanset om man vil bakke eller sejle
fremad.

Med venlig hilsen

Torben


--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------


Herman Persson (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 07-03-09 21:06


"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:5b5bd$49b2b45c$55dad023$14376@news.galnet.dk...
> Lars Clement wrote:
>> Lige hjemvendt fra en herlig bådmesse, melder følgende spørgsmål sig:
>>
>> En sælger påstod at en båd med fast skrueaksel er mere manøvredygtig
>> ved flodsejlads end en do. med Z-drev.
>> Hvorfor det lige skulle gælde flodsejlads ved jeg ikke, men mit
>> spøgsmål er nu:
>> Ka det nu passe ??
>
> Det skal nok passe. Min forrige båd havde fast skrueaksel og derved var
> skruen ganske tæt ved roret.
> Min nuværende har Z-drev, som ligger længere inde under bugen af båden, så
> der er forholdsvis langt fra skruen til roret. Sidstnævnte gør jo, at det
> varer noget længere, inden "vandstrømmen" når til roret og derved kan
> påvirke sejlretningen - sådan kort fortalt.
> Jeg føler i hvert fald, at der er en stor forskel, og at man skal have
> lidt større styrefart til at begynde med, uanset om man vil bakke eller
> sejle fremad.
>
> Med venlig hilsen
>
> Torben

Z-drev OG ROR må siges at være noget af en nyskabelse

Hilsen Herman.



Torben Bach (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 07-03-09 21:14

Herman Persson wrote:
Klip


> Z-drev OG ROR må siges at være noget af en nyskabelse
>
> Hilsen Herman.
Men men - rorbladet - var det jeg mente, så jeg håber, at du er helt alene
om denne misfarelse.

Torben


--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------



Torben Bach (07-03-2009)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 07-03-09 21:41

Herman Persson wrote:
Klip

>>
>> Torben
>
> Z-drev OG ROR må siges at være noget af en nyskabelse
>
> Hilsen Herman.

Så hvorfor var det ikke en nyskabelse i forhold til fast skrueaksel og roret
?

Beklager at mit indlæg har givet dig frustrationer i forhold til
forståelse - håber ikke, at det også gælder spørgeren, som jo formentligt
kan kombinere de to svar, der indtil nu er fremkommet her i denne tråd.

Torben


--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------


Karin Pedersen (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Karin Pedersen


Dato : 08-03-09 00:02

Lars Clement <mitefternavn@hejlsnet.dk> skrev:
>Lige hjemvendt fra en herlig
>bådmesse, melder følgende spørgsmål sig:
>
>En sælger påstod at en båd med fast
>skrueaksel er mere manøvredygtig ved
>flodsejlads end en do. med Z-drev.
>Hvorfor det lige skulle gælde
>flodsejlads ved jeg ikke, men mit spøgsmål er
>nu:
> Ka det nu passe ??
>
>
>--
>Venligst
>
>Lars Clement
>indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

-- Hej Lars ! Du mener nok S-drev da det er det
der bruges i sejlbåde ,Z-drev bruges i
hurtiggående motorbåde ,der har man intet ror ,der
styrer man ved at Z-drevet drejes.

Hans-E


Herman Persson (08-03-2009)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 08-03-09 04:27


"Karin Pedersen (slet FXX4E)" <hans-e@FXX4Eenergimail.dk> skrev i en
meddelelse news:12364673540.986870299436259@dtext.news.tele.dk...
>
> -- Hej Lars ! Du mener nok S-drev da det er det
> der bruges i sejlbåde ,Z-drev bruges i
> hurtiggående motorbåde ,der har man intet ror ,der
> styrer man ved at Z-drevet drejes.

Nemlig

Hilsen Herman.



Flemming N (09-03-2009)
Kommentar
Fra : Flemming N


Dato : 09-03-09 17:17

Jeg tror det er nemmere og hurtigere for bådproducenterne at montere
sejldrev end skrueaksel.
De fleste nye både har sejldrev.
Jeg ville foretrække aksel installation hvis jeg kunne vælge.
/Flemming N



Ukendt (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-03-09 23:31

Hvorfor ?? Kan du godt lide at sidde og ryste når båden bliver gammel og
akslen skæv ??

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Flemming N" <fnifjern@os.dk> wrote in message
news:49b540d7$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg tror det er nemmere og hurtigere for bådproducenterne at montere
> sejldrev end skrueaksel.
> De fleste nye både har sejldrev.
> Jeg ville foretrække aksel installation hvis jeg kunne vælge.
> /Flemming N
>


Harding Larsen (11-03-2009)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 11-03-09 12:31

En S- drevs konstruktion giver mindre vibrationer end en
stævnrørskonstruktion i båden. Det hidrører fra ophæng og den
samlede gearkonstruktion.
Årsagen til rystelser på begge konstruktioner vil være slidte
lejer årsager hedrørende fra påsejling eller fiskning af en line.
En kort aksel på et S- drev vil knække eller forårsage andre
skader på gearkonstruktionen.
På en stævnrørskonstruktion vil akselen ofte blive påvirket
således at den, meget overdrevet, for form som en proptrækker.
Det ses tydeligt om man laver en flydende måleopstilling med
bukke og lejer. Med et micrometer måles f.eks. for hver 10 cm
hen ad akselens længde og højeste punkt afmærkes med en
speedmarker. Når opmålingen er færdig kan proptrækker virkningen
tydeligt ses.
En sådan aksel er uanvendelig og bør kasseres ligesom der bør
monteres nye stævnrørslejer.
Alt kræver vedligeholdelse (helst forebyggende) begge
motortypers ophæng skal også efterses. Er vulkaniseringen
ødelagt skal ophængene selvfølgelig skiftes.
Kontrollen er egentligt let og udføres med et koben under
ophængets skål. Slipper ophængets gumme skålen skal ophænget
skiftes.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
skrev:
>Hvorfor ?? Kan du godt lide at sidde
>og ryste når båden bliver gammel og
>akslen skæv ??
>
>--
>Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
>
>
>"Flemming N" <fnifjern@os.dk> wrote in message
>news:49b540d7$0$15896$edfadb0f@dtext
>01.news.tele.dk...
>> Jeg tror det er nemmere og
>>hurtigere for bådproducenterne at montere
>> sejldrev end skrueaksel.
>> De fleste nye både har sejldrev.
>> Jeg ville foretrække aksel
>>installation hvis jeg kunne vælge.
>> /Flemming N
>>


Carsten Jensen (11-03-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 11-03-09 09:03

Den Tue, 10 Mar 2009 23:31:00 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:

> Hvorfor ?? Kan du godt lide at sidde og ryste når båden bliver gammel og
> akslen skæv ??

En grund kan være den mindre afstand imellem skrue og ror. Det kan vel
betyde bedre manøvreegenskaber.

Mvh

Carsten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste