LM 23 - sejl eller ej?
Fra : Ukendt

Dato : 02-03-09 19:20

Har købt en LM 23, hvor der er mast/rig men ikke noget storsejl. Første plan
gik ud på, at anskaffe et rullesystem, så vi kunne sætte forsejl, og så
nøjes med det i første omgang. Nu er jeg så kommet til at tænke på, om vi
måske helt skulle droppe riggen og sejle den som motorbåd. Hvor meget har
det at sige for sødygtigheden/stabiliteten om man sætter sejl eller ikke?

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-09 19:43

Tillykke med din nye båd!

Det er et svært spørgsmål, når man ikke kender dine ønsker og planer til
sejlads ... Skal du bare hurtigst muligt fra A til B i indre danske
farvande ... skal du "bare" fiske ... kan du slet ikke lide at sejle for
sejl, så båden krænger ...

Hvis du svarer ja til ovenstående hypotetiske spørgsmål ville jeg nok
vælge at lade riggen ligge i garagen ...

Min svogers første båd var en LM 23. Han havde utroligt megen glæde af
at sejle med sejl. Det er jo ikke ligefrem en "racer", men med lidt slæk
i skøderne går den rigtig pænt for sejl. Den er ikke effektiv på
krydset, men det er båden jo heller ikke konstrueret til.

"Ude på vandet" kan sejlene fungere som effektive støttesejl, så båden
ikke ruller for meget fra side til side, når der er bølger, der kommer
noget på tværts af sejlet kurs ... Og når vinden ikke er "lige i
stævnen", kan man komme langt omkring uden at bruge motoren ...
Personligt ville jeg bestemt beholde rig og sejl ...

Svogeren fortalte om en lille oplevelse han og min søster havde i
Kalvehave for mange, mange år siden:
Han nærmede sig havneindløbet, bjærgede sine sejl og kom i havn uden
sejl for motor. Kort after ankomst og fortøjring, kom en sejler over og
spurgte, om min svoger havde lyst til at hjælpe ham lidt med sin -
dengang nye - LM 23. "Der er så mange snore, jeg ikke kan finde ud af
sagde han". Min svoger spurgte om han havde sejlsejler-erfaring, hvortil
han svarede benægtende ... "Men hvad gør du så", spurgte min svoger.
"Jo, når jeg skal ud at sejle, hiver jeg sejlene op, kaster
fortøjningerne og sætter mig hen til rattet og bruger motoren til at
komme ud" ... "Nåda", sagde min svoger, "hvordan synes du det
fungerer?" - "Jo, sagde manden, nogle gange synes jeg det fungerer meget
godt - og andre gange synes jeg ikke det fungerer så godt" ...

Om han senere fik glæde af sin rig og sejl melder historien ikke noget
om ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 17:03

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> sejl, så båden krænger ...

> "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelse

Nu har jeg lige været ude og sejle i den, den skulle hentes hjem fra
Rudkøbing. Jeg er indtil videre ikke chokeret over dens opførsel i uroligt
vand. Bevares jeg har ikke været ude i høj sø, men de der kender
Svendborgsund ved at Ærøfærgen trækker et solidt kølvand. Jeg valgte bevidst
at holde min kurs bare for at provokere den. Normalt ville jeg nok gå på
tværs af færgens hækbølge ind mod det rolige vand midt for, men denne gang
fortsatte jeg ligeud.
Indtil videre lader jeg masten sidde på, men undlader sejlene, så må vi se,
om jeg kommer til at mangle "støtten"

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 04:23

"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en
meddelelse news:49b29aa5$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu har jeg lige været ude og sejle i den, den skulle hentes
> hjem fra Rudkøbing.
SNIP
> Indtil videre lader jeg masten sidde på, men undlader sejlene,
> så må vi se, om jeg kommer til at mangle "støtten"

Fulgte der ikke sejl med båden?
Hvis der gjorde, synes jeg du skylder dig selv at prøve det.
(Evt. kan du købe brugte sejl, som ikke koster en formue).
Hvis du ikke selv har erfaring i håndtering af sejl, så prøv
at lokke en 'sejlsejler' med ud på en tur og oplev det at sejle
for vinden.
Det kan man godt blive "bidt af", når man har haft nogle gode
oplevelser!
Men det forudsætter naturligvis, at man synes om det. ... ...
Og lærer det grundlæggende i sejlhåndtering m.v. ...
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-09 09:12

> [...]

> (Evt. kan du købe brugte sejl, som ikke koster en formue).
> Hvis du ikke selv har erfaring i håndtering af sejl, så prøv

Der er kun et par forsejl, ingen storsejl.
Jeg har sejlet sejlbåd i mange år, og det her projekt startede egentlig med
at vi ville skifte til motorbåd. Det ville sig dog så heldigt, at der var en
der ville lave en byttehandel med vores sejlbåd og så sin LM 23. En af
årsagerne til skiftet er, at jeg døjer lidt med slidgigt, og derfor ikke
kan/vil/tør tage kampene med skøderne.
Og jo, jeg kender selvfølgelig godt den fornemmelse af frihed, når man
glider afsted på en perfekt halvvind, og det hele bare kører, men det må jeg
så undvære til fordel for det at kunne gå i læ og styre, uden at blive
gennemblødt:)

Fra : Torben Bach

Dato : 02-03-09 22:57

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> at tænke på, om vi måske helt skulle droppe riggen og sejle den som
> motorbåd. Hvor meget har det at sige for sødygtigheden/stabiliteten

Måske er der hjælp at hente her: http://www.lmklubben.dk/

Mvh
Torben

--