March omdrejninger for en Volvo Penta
Fra : Skipper

Dato : 15-02-09 08:16

Hej gruppe,

Jeg har en Volvo Penta 2030 (29 HK) og vil høre gruppen om der er nogen
der erfaring med hvilken march hastighed/omdrejninger der er "normalt"
for denne motor type. Jeg kører normalt med 2300 omd (max omdrejninger
er ca. 3000)

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-09 09:30

Den har max moment ved 2400 og der har en diesel motor også den bedste
brændstoføkonomi. Der ville jeg køre den.

Den skal køre 3200-3600 ved fuld gas, så noget kunne tyde på, at du har en
lidt tung propel på, hvis din kun kan køre op til 3000.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Skipper

Dato : 15-02-09 14:16

Bjarke M. Christensen skrev:
> [...]
>
> Den skal køre 3200-3600 ved fuld gas, så noget kunne tyde på, at du har
> en lidt tung propel på, hvis din kun kan køre op til 3000.

Hej Bjarke,

Tjaaa. jeg tror såmænd nok også at den går 32- 3300 omd. ved fuld gas.
Det er en 3-bladet Volvo foldepropel.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 23:08

Hej !

Er nogen der ved hvor mange omdr. en Tamd 41B skal køre med for at have max
moment og den bedste
brændstoføkonomi ?

Jeg kan ikke finde noget om det i manualen !

Mvh. Per

Fra : Henning

Dato : 18-02-09 07:08

Er det ikke bare generelt 80% af max?

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-09 13:30

jeg har præcis samme motor / propel
- plejer at køre med ca 2100 omd - højere føler jeg blot at få båden til at
'sætte sig' dybere frem for at give fremdrift

mvh Jon
Granada 31