VOR Nvigation program m.m
Fra : blueocean

Dato : 23-01-09 05:41

Hej

Jeg har forgæves søgt på nettet om hvilken type af navigations
software og vejrdata programmer de bruger i VolvoOceanRace, Det kunne
være interssant at vide hvilken type kort og programmer de bruger, jeg
har fulgt med i deres video optagelser og kan se de ikke på noget
tidspunkt har haft noget papirkort fremme, om de har det med ved jeg
ikke.

Så er der nogen her der har viden om dette. Jeg har forsøgt at maile
dem de spørgsmål , men har ikke fået svar efter flere gange at
forespørge dem.

Det kunne også være interssant at vide hvad Hardware de bruge PC mv.

mvh.
Gert

Fra : SørenH

Dato : 23-01-09 15:23

En hel del off-topic:
Harding har helt sikkert lissom jeg (vi har begge SAS-fortid) spærret
øjnene op ved din overskrift: VOR navigation,
idet VOR (= VHF omnidirectional Range) gennem en menneskealder har været
det primære navigationssystem for al lufttrafik, baseret på VOR-sendere
placeret strategiske steder på jorden (PRESTO ligger feks nær hvor jeg
bor)som viser præcis retning (radial) til VOR-senderen.
Har man tunet ind på 2 VOR-sendere vil man vide nøjagtigt hvor man er,
og hvis en VOR-sender osse er udstyret med DMI (=distance measuring
equipment) er denne ene nok til stedbestemmelse.
VOR-systemet er nu under begyndende udfasning til fordel for GPS-baseret
navigation.
- men det er næppe VOR som VolvoOceanRacing benytter
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-01-09 17:52

Rigtigt Søren, VOR er noget ganske andet.
Det består af sendere der sender til modtagerne i fly, hvor man
på instrumenter kan se retningen til senderne.
Instrumenterne er indrettet med to pile således at man kan pejle
to sendere samtidigt. En ganske almindelig krydspejling.
Systemet bliver ikke anvendt meget mere da inerti-navigation og
GPS har overtaget navigationen.
Der er mere om VOR her:

http://www.campbells.org/Airplanes/VOR/vor.html

Bådene i Volvo Ocean Race anvender dobbeltsystemer i.h.t.
reglerne for benyttelse elektroniske kort ombord som
navigationsmiddel.
Reglerne for det kan du se her:

http://www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%
3D5556/189.pdf

Og en kort beskrivelse her:

http://en.wikipedia.org/wiki/ECDIS

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 24-01-09 09:45

On 23 Jan., 17:51, Harding Larsen <hard...@RVAWElarsen.tdcadsl.dk>
(slet RVAWE) wrote:
> [...]
>
> Bådene i Volvo Ocean Race anvender dobbeltsystemer i.h.t.
> reglerne for benyttelse elektroniske kort ombord som

Tja.... Hej i 2 Flying Wings

Nu var det ikke lige VOR i flytrafikken jeg tænkte på, men mere det
navigations udstyr de bruger VOR(= Volvo Ocean Race)

Gert

Fra : SørenH

Dato : 24-01-09 18:37

Jaja, - men så fik du da noget andet nyttigt at vide i stedet

Ku ikk la vær med at surfe lidt, bl.a. på VOR's hjemmeside, og det ser
meget(!) kompliceret ud!

Det virker som om B&G er hovedleverandør, - se hér på deres hjemmeside:
http://www.bandg.com/en/News/Volvo/
og
http://www.bandg.com/en/Products/Suggested-Systems/Grand-Prix-Racer/
og at disse systemer er sofistikerede og specielt udviklede til
sejltaktik under forskellige vejrforhold, med data fra GPS,
vejrsatellitter, radar, og løbsledelsen strømmende ind i systemerne, som
givetvis er dublerede eller mere.
Desuden kan man se på billederne at de osse har goe gammeldags papirkort
fremme hele tiden.

Kan se på www.volvooceanrace.org at man kan kontakte dem på:
info@volvooceanrace.org
så det var måske en ide?!

SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : N/A

Dato : 24-01-09 18:37

Fra : blueocean

Dato : 25-01-09 04:13

On 24 Jan., 18:36, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:
> [...]
> givetvis er dublerede eller mere.
> Desuden kan man se på billederne at de osse har goe gammeldags papirkort

Ja det har jeg set, men syntes ikke helt det svare til det man ser på
filmene og billederne. men jeg har som nævnt tidliger forsøgt at maile
dem uden held.

Fandt dog dette på nettet efter megen søgning, et nav program som
benyttet både C-max kort og bsp Maptech format.

og benyttes af VOR bådene.

http://www.iexpedition.org/

Har prøvet det og det finder selv de kort man har liggende om det er c-
max eller BSP format fra Maptech. Ser flot ud men er ikke lige så nemt
at bruge, det indeholder også en wheather forcast link som integere
sig på kortene og viser vind og isobar mv.

Gert

Fra : JensK

Dato : 25-01-09 06:17

Kære Gert
"lige så nemt at bruge" - i forhold til hvilket andet program?
Hilsen
Jens

Fra : blueocean

Dato : 26-01-09 11:59

On 25 Jan., 14:17, JensK <kond...@post4.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> On 25 Jan., 12:13, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:>http://www.iexpedition.org/
>
> Ser flot ud men er ikke lige så nemt at bruge,

hej jens,
i forhold til MAx Sea C-Map programmerne og NV forlags Navigation Pro,
som jeg syntes er nemme at arbejde med.. Har været inde og lege med
det, og nej det kræver en del før man kan begå sig i det program.

Gert