Hvis du tænker på de biler du ser på gaden, og så rally versionerne af de
samme biler, så har rally udg. næsten altid separeret lygteføring.
Det er der een simpel grund til : En lygt konstrueret til kun at lyse i 1
retning, er mere effektiv, end en lygte konstrueret til at lyse i 2
retninger !
En "normal" lygte indholder jo både nær- og fjernlys, så der skal tænkes i
de 2 retninger når parabolen udvikles.
Men man behøver ikke være matematisk geni, for at regne ud at udformningen
af parabolen er nemmere - og langt mere effektiv, hvis den kun skal for,idle
een lyskegle...
Man kan så sige at der er et væsentligt minu, når man tager danske
skatteplagede forbrugere i betragtning ; De 2 lygter er noget dyrere end den
ene... :(
Og ja, det er som regel altid nærlyset der går først, da det jo
(forhåbentligt) altid er tændt.
Og så er der jo endnu en fordel vad at "dele" lygten ; Du kan skifte
nærlyset ud, selvom det lange stadig virker
Mvh. Allan Kristensen
(SUZUKI GSX750ESD `85)
Rasmus Rosenquist <rasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b627bfa$0$3214$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Den ene af lygterne er kun en fjernlygte!
>
> Har aldrig forstået at fabrkanterne gjorde dette - hverken på biler eller
> MC... Hvis der er to-trådede pærer i begge, kan man jo bytte pærerne når
> nærlyset "går". Og ifølge min erfaring, er det altid nærlyset som går
> først....
>
> Rasmus
>
>