NAVTEX på internettet?
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 17-01-09 18:06

Hej Gruppe

Kan man ikke gå på nettet og læse NAVTEX meldinger?

Mvh Keld

Fra : SørenH

Dato : 17-01-09 18:31

Keld Rosenberg (slet RDCCX) skrev:
> Hej Gruppe
>
> Kan man ikke gå på nettet og læse NAVTEX meldinger?
>
> Mvh Keld

Svenskerne, som er ansvarlige for udsendelse vedr. bl.a. hele østsiden
af danmark og østersøen, publicerer både efterretninger og navtex på:
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1908.aspx
- men vær opmærksom på, - som de skriver - at det kun sker i "kontortid"
og med en vis forsinkelse.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Skipper

Dato : 18-01-09 12:11

SørenH skrev:

> [...]
> http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1908.aspx
> - men vær opmærksom på, - som de skriver - at det kun sker i "kontortid"
Kan se at det kun er gamle data der ligger der - og mangler der ikke
også vejrinformationer ???

Fra : Harding Larsen

Dato : 18-01-09 13:42

Nej det er ikke gamle data, det er de aktuelle data. Datoen
øverst angiver første gang de blev fremsat.
Du kan læse forklaring til Navtex informationerne her:

http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/Navtexremsa.pdf

De er trukket frem fra strengen:
Hem/Sjöfartssektorn/Båtliv/Båtlivsservice/Svensk kustradio

Følger du linkrækkefølgen finder du også vind og vejr:

Hem/Sjöfartssektorn/Båtliv/Båtlivsservice

Med faneblader "Hem" som udgangspunkt er der meget info på
Sjöfartsværkets sider.

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-01-09 20:21

Alle informationer sendes ud til alm. navtex modtagere hver
fjerde time, men akutte navigationsadvarsler udsendes så snart
som muligt, medens routine advarsler udsendes på de ordinære
tider.
Man kan selv til- og fravælge de informationer som man ønsker.
Navtex modtagere ombord er konstrueret således at de ikke igen
udskriver meddelelser som tidligere er modtaget.
Hele verden er opdelt i 16 områder og de meddelsestyper som man
kan modtage er følgende:
A. Navigationsadvarsler.
B. Meterologiske advarsler.
C. Is rapporter.
D. Søge og eftersøgningsinformationer.
E. Meterologiske forudsigelser.
F. Lodsmeddelser.
G. Decca meddelser.
H. Loran-c meddelser.
I. Omega meddelser.
J. Differential Omega meddelser.
Z. QRU (no message on hand)
K til y. reserve indikatorer der vil blive defineret efter
behov.

Den Navtex side der findes på internettet opdateres i
kontortiden muligvis med forsinkelser; men dog to ud af seks
gange i døgnet.
Den er en service til sejlerne men Navigationsadvarsler på
internettet fritager ikke skibsføreren fra sit ansvar for at
modtage advarsler på de af IMO/IHO godkendte sendesystemer.

Hertil skal vi lige lægge at i vores farvande hvor der er VHF
dækning så bliver de samme meddelser udsendt på VHF fra f.eks.
Lyngby Radio og de kommer lige efter at de er udsendt på
Navtexsystemet.
De som vi lystsejlere har glæde af er A,B,D,E, men med alle de
andre muligheder for at få informationerne så er A nok de der er
behov for hos lystsejlere i nærområdet. D vil vi når bedre blive
delagtiggjort i på VHF´en i det område hvor vi evt. kan hjælpe,
uden for dette område hjælper det ikke meget at blive informeret.

Jo vi kan godt sætte lid til informationerne fra Stockholm Radio
vel vidende at de kun er én sender i område I. ud af 11 sendere.
De andre er mindre interessante og ses kun af nyskerrighed.

Under alle omstændigheder skal man udvise fornødent omhu ved
planlægning af en rejse og også anvende de til rådighed værende
midler ombord til sikkert at føre skibet frem.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 25-01-09 11:04

Jeg har netop investeret i en NAVTEX-modtager, til brug for sommerens tur
til Skotland. Så vidt jeg forstår indlæggene i denne tråd, kan man ikke
forvente f.eks. at modtage 5-døgnsudsigter på NAVTEX'en?
Er der mulighed for at modtage vejrmeldinger midt på Nordsøen med en alm.
mellembølgeradio?

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

"Harding Larsen (slet XNL3T)" <harding@XNL3Tlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12327388860.151110853740711@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 26-01-09 17:11

Hej Mads,

M.h.t. modtagning af vejrmeldinger på mellembølge
Mellembølgesenderen på 1062 kHz dækker Nordsøen.

Sådan er mellembølgesenderens sendeskema:

05.45-05.51 Vejrmelding
06.00-06.07 Radioavis fælles med P4
08.30-08.40 Krop og bevægelse
08.45-09.00 Vejrmelding
09.00-09.07 Radioavis fælles med P4
11.45-12.00 Vejrmelding
12.00-12.30 Radioavis fælles med P4
17.45-18.00 Vejrmelding
18.00-18.16 Meddelelser fra Søværnets Operative Kommando
22.45-23.00 Vejrmelding
23.00-23.05 Radioavisen fælles med P4

Uden for disse tidspunkter vil DR slukke for senderen, hvorved
størstedelen af strømudgiften bliver sparet.

Modtagelsen af signalerne kan variere og modtagelsen er bedst om
aftenen og natten men her sendes desværre ikke.

M.h.t. Navtex stationerne i område I så er der lidt oplysning at
hente her:

http://www.fiskericirklen.dk/files/Fiskericirklen/Fagboger/PDFer/
GMDSS/GMDSS_kap10.pdf

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 23-01-09 05:45

Fra : blueocean

Dato : 25-01-09 07:18

On 25 Jan., 11:04, "Mads Bo Falk" <mads.f...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> forvente f.eks. at modtage 5-døgnsudsigter på NAVTEX'en?
> Er der mulighed for at modtage vejrmeldinger midt på Nordsøen med en alm.

Hej
Du vil kunne modtage vejr udsigter fra england, og tyskland, de sender
regel mæssigt ud på navtext. du vil også kunne få forudsigelser med de
sendes ud som forecasting og almindelige navigation warnings, det må
du kunne læse om i manualen. Jeg har benyttet mig a NASAs Navtext
modtager i mange år i middelhavet og der fik jeg tit vejr forhold fra
england og tyskland, men selvfølgelig mest fra de stationer i
Middelhavet.

Der vil kunne modtages forcast for 24 timer frem men ikke 5 døgns
pronoser, da de sjældent holder. Men disse forecast er som regel ret
præsice.

mvh.
Gert

Fra : BitNissen

Dato : 27-01-09 06:34

Hej Keld

Jeg faldt lige over denne side - hvor man ved hjælp af en
kortbølgeradio skulle kunne modtage og decode navtex meddelelser på
Pc'en

http://www.frisnit.com/navtex/index.php

/Jimmi

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 27-01-09 09:08

Det kan gøres nemmere endnu (hvis man nu ikke lige har en kortbølgeradio):
NASA laver en decoder til PC, med egen antenne. Jeg husker ikke lige prisen,
men det er ikke så mange hundrede kroner, hvis du køber den i England.
Se her: http://www.nasamarine.com/Navtex/pcnavtx.html

--

"BitNissen" <bitnissen#spammer_format_your_harddisk#@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:k17tn49ta1rb3dr1nop5nev5ce370lanfj@4ax.com...

Fra : HO

Dato : 27-01-09 18:38

http://www.yachtbits.com:80/nasa/nasa_navtex_pro_engine_navtex_for_pc.php

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 27-01-09 22:23

skrev:
> [...]
>
>Jeg faldt lige over denne side - hvor man ved hjælp af en
>kortbølgeradio skulle kunne modtage og decode navtex

Tak for denne - nu begynder det at ligne noget.. I stedet for at
sidde og læse "kassestrimler" eller andre små mærkelige
displays, ser denne modtager ud til at kunne gøre det jeg
fiskede efter.. og skrive meldingen ud på en normal printer...

Mvh Keld

Fra : JensK

Dato : 28-01-09 14:11

Kære Keld
Jeg har haft meget glæde af WIB3, se
http://www.wetterinfobox.com/english/WIB3.htm
Det er en radio, som via USB til PC'en modtager vejrudsigt, NAVTEX,
vejrstationsmeldinger og som følger barometret grafisk.
Jeg købte den gennem
http://www.norad.dk/ - men de forhandler den vist ikke længere - du
kunne maile og spørge hvem der nu gør.
Hilsen