Krympeflex/slange
Fra : BitNissen

Dato : 04-01-09 11:26

Hej

Jeg overvejer og renovere plastic/pvc overfladen på min
søgelænder-wirer.

Er der nogen der kender en leverandør og eventuelt specikationer på
det krympeflex produkt man skal bruge. Jeg har set en
udstyrsforretning, som har det (Sk-Marine), men de vil have 32 kr. pr
meter (pvc overtrukket rustfri wire koster 28 kr. pr. meter hos samme
???)

På forhånd tak

M.v.h.

Jimmi Aakjær

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 04-01-09 11:54

Prøv en biludstyrs forretning eller en autoelektriker.Hans.

Fra : Torben Bach

Dato : 04-01-09 12:39

BitNissen wrote:
> Hej
>
> Jeg overvejer og renovere plastic/pvc overfladen på min
> søgelænder-wirer.

Klip

Jeg overvejer faktisk det samme. Jeg har hørt, at Holbæk Bådcenter kan
levere efter mål, men jeg har ikke undersøgt priserne.
Det skal der nok en rundringning til de forskellige bådcentre mv. Jeg kan
huske, at der på et tidspunkt hang reklame i Marbæk Sejlklubs klubhus, men
sidste sommer var den der ikke længere. Det var en eller anden, der tilbød
at komme kundens havn og klare det hele på stedet. Måske er der nogen i
gruppen, der ved lidt mere.
Endvidere kan jeg huske en fjernsynsudsendelse om en ganske ung mand, der
havde kastet sig over samme gebet, men selvfølgelig var det ikke aktuelt for
mig på det tidspunkt (flere år siden)
Jeg gør det, når vi kommer nærmere klargøringstiden primo april, men hvis du
finder ud af noget, må du da gerne publicere det i denne tråd.
Mvh

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
--
Torben

Fra : Flemming N

Dato : 04-01-09 19:26

Det har de hos Masnedø. www.mmc.dk
Varenummer 327013 og det koster 33 kr. pr. m.
/Flemming N

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 04-01-09 21:00

Hej Flemming

Jeg synes at det virker noget dyrt når man kan købe et 10m kit med
vantskruer m.v. for 500 hos f.eks. AFI

Derudover er jeg faldet over følgende hjemmeside
http://www.hansenoghamacher.dk/p33.asp, som virker lidt billigere den
det man kan se på http://www.mmc.dk/pdf/DK112.pdf

/Jimmi

Fra : AB

Dato : 06-01-09 10:28

Kolla i Hjertmans katalog, julepriser till 10/1
http://www.hjertmans.se/
Mvh

Anders Björlingh

Fra : SørenH

Dato : 04-01-09 20:06

Det er ikke det du spørger om, men alligevel:
Hvis du bruger dit søgelænder til andet end pynt, - dvs. til
fenderfastgøring på den gammeldags måde og generelt til liner af
forskellig art, så ville jeg være skeptisk:

En krympeflex eller endnu simplere: En hvid "hylse" som man lægger på
søgelænder wire'en, vil aldrig kunne blive så stærk som en
fabriksfremstillet wire med hvid på-"bagt" belægning.
Du risikere at dine fenderfastgøringer meget snart vil vride din
belægning i stykker, - og det er bestemt ikke kønt.

Jeg ville købe et par meter af en sådan krympeflex, og så montere den et
sted hvor det var synsmæssigt ok til test, og så udsætte længden for
alm. fenderfastgøring mm i en periode, incl. et par provokerede vrid
rundt om wiren som du ved den vil blive udsat for i hårdt vejr og
fremmed havn.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 04-01-09 21:12

Hej Søren

Jeg ved godt at det skal være krympeflex af den type, som man bruger
til ledninger m.v., men noget af en noget bedre beskaffenhed.

Som Flemming har skrevet lidt længere oppe kan man få krympeplasten
for ca. 33 kroner pr. meter og man kan få wire til mellem 23-27 kr.
meteren se http://www.mmc.dk/pdf/DK112.pdf.

Man må kunne få krympeplasten billigere et sted.

Jeg kan huske at jeg engang har set en artikel i bådnyt omkring selv
at skifte plasten ved at bage wiren i ovnen og det er derfor fik idéen
til selv at gøre forsøget

/Jimmi

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-01-09 22:02

Hej Jimmi,

Krympeflex findes i flere materialer og kvaliteter og med
forskellig krymplingsforhold f.eks 2:1, 3:1 o.s.v.
De billigste indeholder altid PVC. Desværre frigives denne PVC
ved opvarmning, og kræver faktisk brug af stinkskab eller
direkte udsugning, da disse dampe kan forvolde skade på
lungerne.

Polyolefine, der krymper allerede ved +90 °C. Er derfor særdeles
anvendelig.

Desuden finde der typer som har en lim på indersiden således at
de ikke vrides ved belastning fra septre og fenderliner.

Krympeflex er forholdsvis dyr især når de sælges i korte længder
i detailhandelen. Bl.a. derfor vil krympeflex i længder til et
søgelænder være ret dyrt. Hvorimod fabrikanterne af betrukne
wirer kan lave dem billigere i store ruller.

Er det kun skader på krympeflexen omkring septergennemgang kan
man til rimelige penge i udstyrsforretningerne købe en pose med
et passende antal stykker, de er ca 10 cm lange og efter de er
sat over wiren og fikseret de rigtige steder kan de lægges i
ovnen ved 100 grader hvorefter de krymper på plads.

Alternativet er at skrælle al flexen af sægelænderet og
så "nøjes" med de rene rustfrie wirer.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 13:33

På min gamle Ballad "reparerede" vi livliner i en uendelighed ... Mindre
plastikstykker og en varmepistol.
Men sceptrene, genuaskøder, gajen, fenderliner mv. var så hårdt ved
plastikomslaget, at det nærmest var omsonst ...
Men - som det skrives - pænt lige efter reparationen ...

Nu har jeg taget konsekvensen og bruger blot rustfrie wirer uden "pynt" ...
Smag og behag ...

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

"Harding Larsen (slet IXU15)" <harding@IXU15larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12311033510.0872080855816826@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jimmi,

SNIP

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-01-09 21:11

Ohøj
Enig med Flemming. Da jeg sidste år skulle have skiftet alle wirerne, ville
fruen have dem med plastik på (pænest). Uenig. Kompromis blev plastik på den
øverste og ren wire på den nederste. Nu venter jeg bare på, at skulle rense
dækket for afskallet plastikmateriale, eller blive ked af at se på et
frønnet søgelænder. Det kan sgutte betale sig at komme plastik om et
søgelænder. Den rene Wire skal bare renses et par gange over sæsonen, så ser
det trygt og godt ud, og man kan se om der er fejl.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : claus b.p.

Dato : 04-01-09 23:45

"BitNissen" <bitnissen#spammer_format_your_harddisk#@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:2l21m4hc4h4658dhtcodm2pckgebmvcqs3@4ax.com...
> [...]
> udstyrsforretning, som har det (Sk-Marine), men de vil have 32 kr. pr
> meter (pvc overtrukket rustfri wire koster 28 kr. pr. meter hos samme

Måske hos Elfa (tidligere Aarhus Radio Lager:
https://www1.elfa.se/elfa~dk_da/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 05-01-09 04:49

Jeg har desværre for år tilbage prøvet dette i det gode formål at få
lidt mere livslængde ud af et træt wiresæt. Jeg kan ikke huske prisen
eller hvor jeg købte, har måske været Masnedø - det var ihvertfald
noget som blev solgt til brug for søgelænder.
Jeg konstaterede, at det ikke var helt let at få det til at krympe
jævnt over hele længden og også at plast-tykkelsen er noget mindre end
den originale plastbelægning på en søgelænderwire.

Men det var da pænt!

Men allerede efter 1 sæson kunne jeg konstatere, at krympeplasten blev
skør udsat for vejr og vind - formodentlig UV-lys.
Og så begyndte det at skalle af og blev meget lidt pænt.

Så med mindre at det er et meget bedre produkt end det jeg købte så
kan jeg ikke anbefale det - allerhøjst til en pletreparation.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-09 20:44

> [...]
> udstyrsforretning, som har det (Sk-Marine), men de vil have 32 kr. pr
> meter (pvc overtrukket rustfri wire koster 28 kr. pr. meter hos samme

Hvor i DK bor du ?

per

Fra : BitNissen

Dato : 07-01-09 06:43

Hej Per

Jeg bor i Århus området.

Er dog ved at overveje om det ikke bedre kan betale sig at købe nyt,
selv om hjertmans.se har krympeovertræk (Mantågsplastöverdrag) til
22,- svenske pesetas. Overtrækket ser noget tyndt ud på billedet.

Det lader til at det er den bedste løstning at udskifte hele wiren når
krympe reparationen ikke holder og den koster næsten lige så meget som
ny wire. Man kan så vælge om fremover vil have terminaler som er
valset på eller sat fast med skruer. Skrue terminaler vil gøre det
billigere fremover at skifte wiren.

/Jimmi

$On Tue, 6 Jan 2009 20:43:38 +0100, "Per Krabbe / scanboat.com" <pkc

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 07-01-09 22:56

Hej,

Hos Tempo Bådudstyr købte jeg for ca. 7 år siden overtræk til mine
søgelænder. Jeg tror det kostede ca. 20 kr. pr m. dengang.
Prisen er steget til 27 kr. se link: Søgelænderbeskytter 12-3-1.25mm
Processen er rimelig simpel:
- Fjern den gamle belægning (hobbykniv med et krumt blad)
- Smør wiren med et tyndt lag olie
- Træk den nye belægning på i en længde så den går lidt ud over
terminalerne i enderne (2 cm)
- Forvarm ovnen til 110 grader (varmluft ovn)
- Rul/ bind linen sammen så den kan gå ind i ovnen uden at røre ved
ovnsiderne (brug evt. bagepapir).
- Bager det hele i 10 min (hold øje med krympningen - må endelig ikke få
for meget)
- Tager søgelænderet ud af ovnen uden at belægningen rører ved ovnsider
eller andet i ovnen.

Kun en line i ovnen ad gangen!

Mine søgelænder ser stadig pæne ud selv om der så småt er ved at komme nogle
små revner.

Hilsen Preben