Bio-diesel
Fra : Harding Larsen

Dato : 21-12-08 11:24

I FTLF skriver de at i lande med Bio-diesel skal man ikke tanke
Bio-diesel, med mindre din motor er justeret dertil, og du iøvrigt har
sikret dig mod dieselpest i din tank.
Svenskerne råder derfor sejlerne til kun at tanke ved havneanlæg, hvor
der ikke sælges Bio-diesel.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 21-12-08 13:12

"Harding Larsen (slet DTREO)" <harding@DTREOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12298554580.509407227527472@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> sikret dig mod dieselpest i din tank.
> Svenskerne råder derfor sejlerne til kun at tanke ved havneanlæg, hvor

Hej NG ikke helt forstået, med dieselpesten. Biodiesel er det diesel
med mere end 5 % ethanol ? Der er nemlig et godt husråd mod dieselpest,
og det er at komme karburatorsprit i tanken i mængder mellem 1-3 % for
derved at opsuge vandet tanken. Meningen skal angiveligt være at
dieselpesten er en alge/organisme som lever i blandingslaget mellem vand og
diesel og når vandet fjernes kan organismen ikke eksistere. Det virker
derfor underligt hvis biodiesel med et større indhold af ethanol/methanol
end 1-3 % skulle bevirke dieselpest. Jeg kan selvklart have misforstået
noget, og vil så gerne rettes til. mvh Niels F. som iøvrigt
har en vandudskiller mont. før fødepumpen.

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-12-08 15:27

Der er mere mellem antenne og jord, se specifikationen for
biodiesel:

http://www.biodiesel.org/pdf_files/fuelfactsheets/BDSpec.pdf

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 22-12-08 15:04

Her er der mere information:

http://danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Spoergsmaal%
20fra%20sejlere/Miljødiesel.aspx

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-08 16:39

I det svenske magasin - nr. 9/2007 og 2/2008 p. 12 - er der flere indlæg
om miljödieseln, som de kalder det.
"Skurken" skulle være tilsætningsstofferne RME/FAME, som angiveligt
giver større risiko for slam- og mikrobedannelse i tanken og derfor
stiller større krav om rensning af tanken samt at dieselen ikke skulle
være velgegnet til langtidsopbevaring.

En sejler (Bengt Hallgren) har kontaktet nogle benzinselskaber i Sverige
og spurgt i hvilket omfang de sælger miljödiesel fra havneanlæg. De
svar, han har fået, er følgende:
* OK og Q8 sælger diesel med 5% RME.
* Preem, Shell og Statoil oplyser, at de ikke sælger diesel tilsat RME.

Men der er delte meninger om betydningen og konsekvenserne af disse
tilsæningsstoffer ...
Personligt har jeg ikke oplevet problemet og derfor ingen mening - jeg
referer blot ...
Og vil dog for en sikkerheds skyld vælge at tanke dér , hvor man ikke
tilsætter de nævnte stoffer ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

PS - kender I historien om journalisten, hesteskoen og Niels Bohr?
Efter sigende skulle journalisten lave et interview med Niels Bohr i
hans sommerhus og så der hang en hestesko over døren. Journalisten siger
lidt forundret: "Jamen hr. professor - den slags ting tror de vel ikke
på?" ... "Naturligvis ikke" replicerede Niels Bohr ... "På den anden
side ... Den skader jo ingen ...".
Sådan har jeg det lidt med anvendelsen af biodiesel ... Hvorfor løbe
risikoen?

"Harding Larsen (slet 41SAF)" <harding@41SAFlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12299550660.306960046999894@dtext.news.tele.dk...

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 23-12-08 08:52

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> writes:
> [...]
> lidt forundret: "Jamen hr. professor - den slags ting tror de vel ikke
> på?" ... "Naturligvis ikke" replicerede Niels Bohr ... "På den anden

Faktisk var Bohrs svar ifølge flere kilder (se fx
http://riis.religionblog.dk/niels-bohrs-religionsfilosofi----og-kants--post2461
) mere underfundigt:

"Jamen, kære Niels Bohr, De tror da ikke på, at den slags bringer lykke?"

"Nej, nej, naturligvis gør jeg ikke det", forsikrede Bohr, "men jeg har hørt,
at den også bringer lykke, selv om man ikke tror på den".

God jul

--
/\/\orten

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 10:22

"Morten Hindsholm" <morten@hindsholm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har hørt,
> at den også bringer lykke, selv om man ikke tror på den".

Hej Morten,

Tak for god præcisering ...
Den vil jeg prøve at huske. Så er pointen jo endnu bedre!

Til alle i denne nyhedsgruppe:
Glædelig Jul og Godt Nytår - bl.a. med mange gode oplevelser på vandet

Mange jule- og nytårshilsener
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør