On Mon, 23 Jul 2001 18:33:13 +0200, "Rex" <rex03@hotmail.com> wrote:
Hej.
>Jeg tror ikke det er problemet! 10% tolerance er ikke for meget.
>
Jeg er meget enig - 10% betyder intet.De værdier der opgives i
servicebøgerne er kun vejledende og der er stor forskae (spredning) i
produktionen.
Og hvis ellers målingerne på spolerne er ens vil jeg frikende dem med
det samme..
>Jeg tror mere fejlen ligger andet sted.
>
Jeg er stadig enig.
hvis det skal være noget i tændsystemet der er årsagen, så led efter
dårlige tændhætter med indbyggede modstande til radiostøjdæmpning,
dårlig kontakt i kablerne o.l.
Men den tror jeg næsten ikke selv på
Mere sandsynligt er det, at når det bliver koldt i vejret er olien
tykkere, og starteren har sværere ved at trække motoren rundt med et
tilstrækkeligt højt omdrejningstal til at den vil såringe i gang.
Og den store belastning fra starteren kan sænke batterispændingen så
meget at der næsten ikke noget tilbage til tændingen.
Endelig kan starteren være så sløv at den generelt ikke kan slæbe
motoren rundt.
Hvis motoren går så langsomt rundt at den dårligt "kan trække vejret"
(få luft/benzin blandingen hevet ind) har den ikke meget at starte på.
>Har du prøvet at tage en kompressions test på den??
>
Er den svær at starte når den er varm?
Hvis den er det kan det skyldes at kompressionen er en smule højere
med varm motor end ved koldstart.
Og så har starteren et problem.
>
Prøv evt at måle spændingen på tændspolerne i startøjeblikket og
sammenlign det med det de får under drift.
Hvis spændingen falder til en mistænkelig lav værdi så er det
kontaktfejl du skal lede efter.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk