"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9jjmau$mq9$2@news.cybercity.dk...
>
> Harald Blaatand <bigtwin@larsen.mail.dk> skrev i en
> news:3b5cb3a1$0$257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> > >
> > > Sure?.... Har aldrig hørt derom, endsige set skadede låse!
> > > Det er alm kendt blandt mekanikere at man altid skifter låseringe og
> > > låse.
> > ........jeg tror jeg ville ægre mig over et smadret topstykke i
> > forhold til en håndfuld ventillåse
>
> Uha, sæt jeg skulle have fremført decierede misledende råd, som kan
> koste folk tusindvis af kroner at følge =
> Derfor kom tiden hvor jeg måtte igennem mine referencer:
>
> Ikke i én blandt min stak af såvel originale manuals, som
> Haynes-håndbøger, og en enkelt tysk håndbog fra Bucheli verlag, står der
> noget nævnt om konsekvent fornyelse af ventil-låse, endsige
> krydspindslåseringe!
> Haynes er de eneste der nævner noget omkring ventil-låseringene, deri at
> de pointerer at man skal holde sagerne samlet i sæt, samt inspicere de
> enkelte dele for skader og om de "sidder" sammen
>
> For helt at følge op på sagen har jeg yderligere ulejliget en kontakt
> fra min RR-tid: Jørgen Flintholm, der er mekaniker-faglærer på
> Fredericia -Middelfart tekniske skole (og forøvrigt mc-freak om en
> hals!), med problematikken:
> Han udtaler: At eftersom låseringe er en standardvare der ligger for
> hånden i sortimentsbokse og ikke mindst p.g.a. låseringes
> skrøbelighed i alm., bør man altid montere en ny låsering til
> erstatning for en afmonteret. Ventilstamme-låsekegler genbruges derimod,
> hvilket begrundes deri at såvel ventilstamme, som låse er i en hærdet
> stålkvalitet og derfor ikke specielt udsat for skader!
> Trick'et med topnøglen og hammerslag, fik yderligere grønt lys fra
> den gode Flintholm!
>
> --
> Armand.
>
>
> Okay noget var der om det
Jeg tvivler ikke på at det er et fedt trick og at der sikkert ikke sker
nogen skader på låse/"ventilstammetop" hvis der skal 4 forsøg til hvor
låsene ved de tre første forsøg,hamrede op på næsten plads,bare en anelse
uden for sporet.
Bare check for slid/skader før genbrug,jeg lærte at hvis jeg var i
tvivl,skulle det skiftes,bremse fjedre,låse og "glidestifter".
Låseringe,o-ringe,pakdåser,ingen tænkte over det ,det skulle bare fungere!
I min originale håndbog til Harley'en,står der det samme ved alle de nævnte
typer,men alle mekanikere arbejder forskelligt og hvis du bare en gang har
stået på landevejen,bare fordi du skulle genbruge den låsering du lige havde
brækket af med en sløv skruetrækker,ja så gør du ikke det igen!
Jeg har prøvet,en ny kostede ? Jeg fik en lille håndfuld for 10 kr
Mvh HB
>
>
>
>
>
>
>
>