Robert Eriksen <roe@adr.dk> skrev i en news:3B5D3590.AE14E74C@adr.dk...
>
> .......................Men da den var ny gik den omkring 22km/l.
> Skal man så bare stiltiende acceptere de 3km/l mindre eller er der
> et lille fif der kan skubbe økonomien lidt op uden den store
> mekanikereksamen?
Øh!?
Forhulets omkreds vil svinge en del alt efter hvilket dækfabrikat og
profil at man benytter. Og alene nedslidningen vil medføre op til et par
procents forskel fra nyt til nedslidt dækmønster!
Så alene denne afvigelse, som vil influere på KM og trip -tælleren, vil
afstedkomme svingende forbrugsmålinger
I blandt de bekendskaber jeg har haft med ens motorcykler har der altid
været en større spring imellem de enlektes bensin-økonomi!
Blandt en gruppe med BMW R100'ere var der én der altid kørte 3 km/l
kortere end de andre (også under fælles-touring hvor
triptællerfejlvisning ikke influerer, når man tanker samlet) og trods at
den var blevet endevendt af såvel forhandler som importør blev
konklusionen at det måtte han leve med
Men ellers er der betragtelig forskel på hvor "tung gashånd" at folk
har: Mange ægtepar kender virkningen ved morlille har været enebruger af
bilen i en periode hvorved at den kører 100 km længere førend optankning
bliver nødvendig! En tidligere kollega var nærmest desperat over at han
kørte 11 km/l og gerne ville køre lidt mere økonomisk; men overhovedet
ikke kunne nærme sig fruens 15 km/l - Det værste var ifølge hans udsagn
at han ikkeengang kunne spore nogen forskel på hendes kørestil når han
var med som passager
En anden ting, der har slået mig er den varmeudvidelse der er på
frisktanket "jordtanks-kold" bensin her midt på sæson'en:
Er der en gevinst i det mer-volumen man får qua varmeudvidelsen, eller
matcher den "tyndere" bensin det varmere luft, således at sagen går lige
op :-/
Nogen kemikere med et bud???
--
Armand.