Steffen Voss Jepsen <svjepsen@image.dk> skrev i en
news:4%P57.3214$oH6.261180@news010.worldonline.dk...
>
> Duc'ernes pålidelighed har aldrig haft noget godt ry, især ikke på det
> elektroniske område. Det betyder jo ikke at man er dømt til problemer
> med sin Duc.... oddsene er bare ret gode for at der opstår bøvl.
> Samtidig skulle motoren være ret følsom over for uregelmæssig og
> "uautoriseret" vedligehold... (læs dyre værksteds regninger).
Det er rigtigt at Duc'er helst skal på værksted, specielt p.g.a. at
ventilerne stort set er fjederløse og lukkes af en vippearm istedet -
Denne lukkearm må ikke være for løs, hvis ikke at ventilerne skal brænde
af!
Men f.o.m. den første tandremsdrevne motor i 80'erne (500 Pantah)
begyndte man at benytte japanske el-komponenter, og dét bedrede
pålideligheden væsentligt.
Dog er Ducati i følge min opfattelse præget af for mange "hovsa-fejl"
hvor den mindre og meget mere manuelt udførte produktion skinner lidt
igennem:
Bl.a. har indsprøjtnings-Ducatiernes konstante merforbrug af strøm til
indsprøjtnings-pumpen, belastet laderelæet (det samme som sad på 500'er
Pantah'en i midt 80'erne!) kraftigt, og først fra og med 996'eren er der
kommet et kraftigere på, hvilket er temmeligt sent for en så lille
fabrik at opdage/erkende en sådan fejl
> Og her kommer så min helt personlige mening:
> Der var engang, da man kunne købe en Duc og så få noget som ingen
> andre i verden lavede. I dag er verden så helt anderledes:.......
> 748'eren og 996'eren er stadig blandt de allerbedste, men så er
> prisen også derefter.
Personligt tror jeg at Duc. lever mest på imaget - akkurat som HD!
Kvaliteten blandt markedet supersports modeller er så stor at det kun er
marginaler der afgør dette og hint, hvorved at image og udseende ofte er
nok til at gøre forskellen blandt potentielle købere. Dette såvel
gældende for en 748 som en ZX6!
> På racerbanen leverer de japanske og andre europæiske mærker
> motorcykler, der er mindst ligeså ............som Duc'erne, og der er
> vel reelt kun et "skævt" superbike reglement der har holdt 996'eren på
> toppen.
Nu er reglementet efterhånden "kun" forvridende med hensyn til
slagvolumen, og det er først på det sidste at man har haft behov for at
udnytte alle de 1000 ccm, som reglementet hele tiden har givet
to-cylindrede mulighed for: 851, 888 og 916 ccm'erne har alle gjort det
godt!
Personligt mener jeg at Ducatierne gør det godt i feltet:
Trods VTR'erens succesfulde fremkomst i Superbikeklassen sidste år, har
Honda har ikke magtet at feje Ducati af banen, og én af den mest
bemærkelsværdige kørere i år er Hodgson(?), der ovenikøbet kører på en
model fra sidste år (= med den gamle motor)!
Alt i alt er en Ducati den mest konkurrencedygtige model at stille op på
for et privatteam, og det ses også af mængden ned iblandt feltet!
Samenligner man derudfra Ducati'sd prisleje, bør det være i forhold til
eks. R7'eren og VTR-SP(?) (race-modellen) - Og de er sgu'tte ligefrem
billige
Meen alligevel er det skuffende at en tocylindret 748'er ligefrem er
tungere end en ZX6
På gaden er det endvidere kun topmodellerne der udnytte det fine
Desmodromiske ventilsystem ordentligt- 750 SS'eren yder jo mindre end
en tilsvarende Suzuki SV 650 med konventionel ventildrev
> Jeg ved godt at jeg nu kan forvente trusselsbreve og andet fra
> Ducati-foreningen...
![Glad](images/smileys/nglad.gif)
..... men jeg mener faktisk at, især en
> 900ss, er et rigtigt skidt køb. Men omvendt, skal der stå det
> "rigtige" på tanken, så er der ikke meget anden end DUCATI der dur'
Jeg var sidste påske til roadshow hvoriblandt der ogdå var en 900SS:
Efter at have prøvet den mener jeg at al snakken om bundtræk bør
forstumme når det viser sig at en 900SS ikke kan slæbe længere ned end
til 70 km/t i højgear, og sætter ud på omdrejningsbegrænseren lige som
man tror at det skal til at være sjovt (ingen rødt felt på RPM-meteret-
kun en "skjult" indikering á en finere opdeling imellem 1000'er
rpm'erne, hvor der er "rødt"!)
Slutteligt vil jeg lige ytre at jeg synes at den nye Monster med den
fireventilede (916) motor, formentlig er noget af det mest sindsygt
fedeste man kan erhverve sig på to hjul =
--
Armand.
(der ellers havde lovet svogeren at skrive pænt om Ducati fremover hvis
jeg skulle låne hans Monster - Men hva', han læser jo ikke med hér)