On Fri, 20 Jul 2001 10:32:05 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.
>
>Du omtaler ikke nogen kontrol for akkumulator-fejl!?
>Kan man ikke udlede noget om akku'ems tilstand ved at måle på den efter
>at den er blevet "fuldt opladet", evt. efter et stykke tid til at
>"falde på plads"?
>
Det var lidt med vilje at jeg ikke tog step2 med for ikke at forvirre
begreberne for meget.
En akku der er fuldladet falder tilbage til mellem 12 og 13 volt inden
du får den skruet på, og efter at starteren har tappet på den er det
helt sikkert at du vil kunne se om generatoren og dens omgivelser
virker (lader).
Hvis generatoren jager den op til nominel ladespænding på mellem
14-14,5 volt efterfølgende er generatoren ok.
Ekstra check: Tænd lyset på MC'en under testen.
Spændingen skal forblive over 14 volt.
Hvis den synker til under 12 volt kan den ikke lade akkuen, og
generator, ensretter eller ladereguliring må erklæres defekt.
Hvis ladesystemet er ok kan man kun formode at akkuen må være sløv.
Lad den op også (hvis den da vil) og tap den med en forlygtepære (12
volt 60 Watt - den bruger 5 Amp.)..
En 12-14 Ah akku skal kunne holde pæren i "luften" i ca 2 timer.
Mål spændingen over akkuen under testen, og afbryd belastningen når
akkuen er nede på ca. 10 volt.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk