Til orientering lidt korrespondance med NV:
Dette bliver midt sidste indlæg i denne tråd.
Til Jürgen Helm
Tak for din uopfordrede henvendelse.
Dejligt at få lidt baggrundsinformation, synd at denne information ikke
bare bliver videregivet til sejlerne, når der sker ændringer.
Vedrørende kalibreringen af jeres søkort, så kan jeg dokumentere det, da
jeg har gemt slæb, tracks eller spor, (eller hvad de nu hedder i det
enkelte navigationsprogram) hvor jeg ikke var der, hvor kortene sagde.
De kort jeg anvendte var enten 2001 eller 2002 kort.
Samtidigt kunne DLS og senere hjemmescannede kort i SeaClear vise rigtig
position.
Af de 4 nærmeste havne til min hjemhavn, var der fejl i 3. Dette
meddelte jeg forhandleren af jeres kort, der ville lade kritikken gå
videre til jer.
... og så husk lige, at jeg er ikke ansat og aflønnet af jer til at
udføre jeres arbejde!!!
Du glemmer også lige at anføre, at jeres nye format ikke bliver
understøttet af de førende navigationsprogrammer på nuværende tidspunkt.
Jeg har forespurgt Fugawi i Canada, om de vil understøtte det i
fremtiden, svaret var, at det har de ikke planer om for nuværende.
Svaret har jeg refereret på Svenska Soltekniks diskussionsforum.
Alt i alt er alle disse forskellige digitale søkortsformater jo ikke
lavet af hensyn til os sejlere, udelukkende af profithensyn.
Vi sejlere ville være glade for ét format, der kunne bruges i alle
navigationsprogrammer.
Du skriver, at du af omveje har fået kendskab til mine udtalelser
vedrørende jeres søsportskort.
Hvorfor skriver du ikke, at du er blevet orienteret af Preben Heide, du
sender ham jo kopi af din mail til mig.
Han gør jo kraftig reklame for jer på sin hjemmeside Ankerpladsen.dk -
gør han det gratis? eller er grænsen for jeres åbenhed her?
Jeg ønsker ikke at fortsætte denne dialog med dig. Du gør det i din
arbejdstid, jeg i min kostbare fritid!
vh
Ole Thomsen
Jürgen Helm skrev:
>
> Kære Ole Thomsen,
>
> af omveje har jeg fået kendtskab til dine udtalelser vedrørende
Delius Klasing kort vs. NV-søsportskort.
>
> For det første vil jeg bemærke, at det ville have været fair, hvis du
direkte havde henvendt dig til os, for at få underbygget dine påstande
eller at vi kunne undersøge, hvad der er rigtig eller forkert i det, du
skriver.
>
>
>
> Du er så begejstrede for Maptech.
>
>
>
> Du skal vide, at firmaet står til salg. Den største del af personalet
er allerede blevet fyret. Hvis Maptech ikke inden februar 2009 helt
eller stykvis bliver solgt, bliver den lukket lige før den næste
sejlersæson begynder.
>
>
>
> NV-Verlag som mangeårige samarbejdspartner kendte selvfølgelig til
Maptechs vanskeligheder, der delvis hænger sammen med manglende
produktudvikling og aktiviteter på det europæiske markedet, og derfor
var vi nødt til – i sejlernes interesse – at kigge efter alternative
muligheder.
>
>
>
> Dem har vi bl.a. fundet i udviklingen af kortformatet ”nv. digital”
og i samarbejdet med det franske Navicarte. Sammen har vi dannet
European Chart Group, der garanterer en bedre udnyttelse af det lokale
know how i Europas populærste sejlområder. Mere om det kan du læse på
vores hjemmeside
www.nv-verlag.de.
>
>
>
> I dit indlæg henviser du også til Maptechs format BSB4. Hertil skal
du vide, at BSB-formatet oprindeligt har været det åbne format, som du
beskriver det. Maptech har imidlertid modifikeret formatet, og det har
ført til en beherskende stilling overfor virksomheder verden rundt, der
vil anvende BSB-formatet, fordi den er lukket/spærret for
programudvikler. Dermed bliver den videre programudvikling forhindret
eller i det mindste begrænset og priserne bliver urimelige. Til skade
for sejlsportsfolkene.
>
>
>
> NV-Verlag vil ikke komme i den situation, at vi kan afpresses. Derfor
har vi ikke opsagt samarbejdet med Maptech men udviklet et kort-format,
der langt ud i fremtiden sikrer os og vores kunder fremragende søkort
til rimelige priser.
>
>
>
> Din bemærkning, at du ”har sejlet adskillige havnemoler ned, når jeg
lå midt i indsejlingen i virkeligheden” kræver en forklaring fra din
side. Hvis det virkelig ville være tilfældet og skulle nærmest være
normalt ved brug af NV-søsportskort, som du fremstiller det, ville vi
have hørt fra andre sejlere om det. Ring eller e-mail til vores support
(gerne på dansk), så kan vi måske hjælpe dig ved at indstille dit
program rigtig.
>
>
>
> Med venlige hilsner
>
> Jürgen Helm
>
>
>
>
>
>
>
> Jürgen Helm
>
> Johannisstr. 49
>
> D-24 937 Flensburg
>
> T.: +49 (0)461-182 98 01
>
> M.: +49 (0)173-649 22 44