> Ja, Det var det jeg regnede med.
> Men det kan være at det sidste lille buk før dækket kan yde så meget
> støtte at den er blevet siddende - Udover at limningen selvfølgelig har
> været tilstrækkelig!
Ja det må man jo sige at den er. Superlim er virkelig ret super. Godt at jeg
var forsigtig med ikke at få limet fingeren fast da jeg holdt på magneten.
Så havde det været yderste led på min pegefinger, som havde roteret med
rundt.
> > Når den sidder så tæt på akslen, som den kommer til nu, så vil
> > magneten udsættes for (hurtig hovedregning) et sted omkring 5G ved 200
> > km/t, så den burde nok kunne sidde fast.
>
> Når nu du kan regne så'en på'et - Hvor stor er kraften så på
> fælgkanten??
Mit hjul har en diameter på ca 0.56 m
det giver en omkreds på 1,76 m
ved 200 km/t skal det rotere med 31,57 rps
Magneten vil sidde 4 cm fra centrum hvis jeg anbringer den det "nye sted".
Den roterer altså 31,57 rps * 0.04m * 2 * PI= 8 m/s
hvilket giver (8 m/s)^2/0.04=1600 m/s^2 = 163G
Føj for en regnefejl jeg lavede før
For kanten, som er 22 cm ude, får jeg...
31,57*0.22m*2*PI=43,64 m/s
(43,64 m/s)^2/0.22=8657 m/s^2=881G
Der ser man så hvor meget min hovedregning var værd... æ møj.
Men stadig.. om man bliver ramt frontalt af en lille sten på køleren eller
af magneten kan komme ud på et. Magneten vil alligevel aldrig ramme helt mod
kørselsretningen, da den jo så vil flyve under cyklen og ikke ind i.
En 10g magnet "vejer" dog 8 kg ved fælgkanten, så den må da gerne være limet
solidt fast.
Iøvrigt så er kraften kun en fjerde del ved den halve hastighed.
Hvis jeg har lavet nogen fejl her (slet ikke utænkeligt), så sig endelig
til... på en venlig måde
> > Hvis jeg nu alligevel laver hul i køleren, så vil jeg i hvert fald
> > ikke indrømme det her inde
>
> På 'Zukien er det også en alvorligere sag end på en vandkølet
Heh.. ja en gang oliesnask ud på motor og baghjul... måske KAN jeg slet ikke
indrømme det bagefter :-/