/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
nogen grund til vandudskiller ?
Fra : Per


Dato : 13-04-08 17:17

Hej Ng !

Jeg har set at flere både har en vandudskiller (tror jeg det hedder)
monteret imellem motor og brændstof.

Men mange både mangler også denne foranstaltning - så mit. spm. er det
overhovedet nødvendigt med sådan en ting ?? - og hvorfor skulle der komme
vand i benzinen - det gør der jo ikke på en bil.?

mvh. Per



 
 
Kent Friis (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 13-04-08 17:40

Den Sun, 13 Apr 2008 18:17:24 +0200 skrev Per:
> Hej Ng !
>
> Jeg har set at flere både har en vandudskiller (tror jeg det hedder)
> monteret imellem motor og brændstof.
>
> Men mange både mangler også denne foranstaltning - så mit. spm. er det
> overhovedet nødvendigt med sådan en ting ?? - og hvorfor skulle der komme
> vand i benzinen - det gør der jo ikke på en bil.?

Heller ikke hvis du kører bilen i havnen?

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Per (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 13-04-08 17:57

Kent Friis wrote:
> Den Sun, 13 Apr 2008 18:17:24 +0200 skrev Per:
>> Hej Ng !
>>
>> Jeg har set at flere både har en vandudskiller (tror jeg det hedder)
>> monteret imellem motor og brændstof.
>>
>> Men mange både mangler også denne foranstaltning - så mit. spm. er
>> det overhovedet nødvendigt med sådan en ting ?? - og hvorfor skulle
>> der komme vand i benzinen - det gør der jo ikke på en bil.?
>
> Heller ikke hvis du kører bilen i havnen?
>

?? - Er den der pga. hvis der kommer meget saltvand ind i benzintanken eller
motor ?

Altså en slags nødforanstaltning - så den netop kan tåle vand i nævnte
steder og sejle alligevel ?

For der er kommer jo ikke vand i hverken tank eller motor med mindre der er
tale om uheld.

/ Per


TOSB (13-04-2008)
Kommentar
Fra : TOSB


Dato : 13-04-08 18:12

Per wrote:
> Hej Ng !
>
> Jeg har set at flere både har en vandudskiller (tror jeg det hedder)
> monteret imellem motor og brændstof.
>
> Men mange både mangler også denne foranstaltning - så mit. spm. er det
> overhovedet nødvendigt med sådan en ting ?? - og hvorfor skulle der
> komme vand i benzinen - det gør der jo ikke på en bil.?
>
> mvh. Per

Kondensvand - længere er den ikke.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!



Steen Andreasen (13-04-2008)
Kommentar
Fra : Steen Andreasen


Dato : 13-04-08 18:13

Der dannes kondens i brændstoftanken, og det er absolut nødvendigt med en
vandudskiller så vandet ikke fortsætter frem til motoren. Vandudskilleren
indeholder normalt også et filter, der opfanger urenheder fra tanken.

mvh Steen


"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
news:48023211$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng !
>
> Jeg har set at flere både har en vandudskiller (tror jeg det hedder)
> monteret imellem motor og brændstof.
>
> Men mange både mangler også denne foranstaltning - så mit. spm. er det
> overhovedet nødvendigt med sådan en ting ?? - og hvorfor skulle der komme
> vand i benzinen - det gør der jo ikke på en bil.?
>
> mvh. Per
>
>



SørenH (13-04-2008)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 13-04-08 19:16

Steen Andreasen skrev:
> Der dannes kondens i brændstoftanken, og det er absolut nødvendigt med en
> vandudskiller så vandet ikke fortsætter frem til motoren. Vandudskilleren
> indeholder normalt også et filter, der opfanger urenheder fra tanken.
>
> mvh Steen
>

- og man kan selvfølgelig godt sejle uden, men der skal en del held til
for at undgå motorstop på grund af vand, - især i vores del af verden,
hvor kondens dannes det meste af året.
Da vand er tungere end diesel, vil det, - sammen med snask og urenheder,
samle sig på bunden, så en dag du ærgrer dig over at du er tæt på tom
tank, får du let en endnu større ærgelse oveni.
Køb dig en vandudskiller, rens/tøm den hvert efterår, og begynder der at
komme mere vand end ellers er det ved at være tid for en bundtømning af
din tank.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Harding E. Larsen (14-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-04-08 09:23

Hej Per,

I forlængelse af Sørens udmærkede indlæg hvor der koncentreres
om vand i diesel, så startede du tråden med vand i benzinen.
Derfor lidt kommentarer.
Båden i diesel- og benzin-tankanlæg kan der på grund af sjusk
forekomme vandindtrængen og det bør selvfølgelig undgås.
Det meste vand som fremkommer i vores tanke kommer fra
kondensering af vanddampen i tanken. Der er jo altid luft over
brændstoffets overflade og når dugpunktstemperaturen passeres
vil vandet kondensere på tankens "loft" og sider ned mod
væskestanden i tanken. Dette vand bliver ved skvulpningen ført
ned i bunden af tanken og vandstanden her vil efterhånden stige.
I biler er der så meget skvulp at vandet bliver ført frem til
svømmerhuser og videre ind gennem kaburatoren og forbrændes i
motoren; men noget bliver tilbage i svømmerhuset og da vandet
ligger nederst og svømmeren er justeret til benzin vil svømmeren
blive løftet op og resultatet er en forkert dosering af
brændstof til kabureringen. Vand i svømmerhuset skal drænes med
passende mellemrum.
Vand i bilernes benzintanke til over tid medføre at tanken
ruster igennem i toppen og det er jo ikke særligt hensigtsmæssig.

For dieselmotorer der har præsisionspumper duer vand heller ikke
de vil ødelægges af vand og vanddråber i brændstofsystemet får
ikke en dieselmotor til at køre.

I større både har man døgntanke hvor man pumper brændstoffet op
i én tank medens der forbruges fra den anden. Hvert døgn ingen
der skiftes til den nye tank tages en bundprøve for at aftappe
det van der skulle have lejret sig her.

Det er det altid godt at have drænventiler på tankenes laveste
sted i båden, således at man kan dræne tanken, i hvert tilfælde
en gang om året, set i relation til lystbådes normale
sejlmønster.
Kan man komme til at stikke et sugerør ned i tanken fra
påfyldningen og suge bundslam op vil det være en fordel og noget
lettere end at skulle tage tanken ud for rengøring.
I dieseltanke vil vandet i overfladen kunne blive tyk som gele
fra microbedannelse. kommer sådanne produkter ind i filtre og
slanger vil de lukke ret godt for brændstofgennemgangen.

Desuden er det tilrådeligt at have et vandudskilningsfilter
sammenbygget med et partikelfilter moteret lige uden for tankens
aftapning. På motoren er der igen et forfilter og et
brændstoffilter. Vandudskilningsfilteret skal være nemt at komme
til således at man kan sætte en beholder under når det åbnes for
at blive drænet.

Jo det er en god ide at indskyde et vandudskilningsfilter i
brændstof strengen.

Mvh/Harding

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Steen Andreasen skrev:
>> Der dannes kondens i
>>brændstoftanken, og det er absolut
>>nødvendigt med en
>> vandudskiller så vandet ikke
>>fortsætter frem til motoren.
>>Vandudskilleren
>> indeholder normalt også et filter,
>>der opfanger urenheder fra tanken.
>>
>> mvh Steen
>>
>
>- og man kan selvfølgelig godt sejle
>uden, men der skal en del held til
>for at undgå motorstop på grund af
>vand, - især i vores del af verden,
>hvor kondens dannes det meste af året.
>Da vand er tungere end diesel, vil
>det, - sammen med snask og urenheder,
>samle sig på bunden, så en dag du
>ærgrer dig over at du er tæt på tom
>tank, får du let en endnu større
>ærgelse oveni.
>Køb dig en vandudskiller, rens/tøm
>den hvert efterår, og begynder der at
>komme mere vand end ellers er det ved
>at være tid for en bundtømning af
>din tank.
>Mvh
>SørenH
>Marie af Næstved



Harding E. Larsen (14-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-04-08 12:40

Hej Per,

I forlængelse af Sørens udmærkede indlæg hvor der koncentreres
om vand i diesel, så startede du tråden med vand i benzinen.
Derfor lidt kommentarer.
Båden i diesel- og benzin-tankanlæg kan der på grund af sjusk
forekomme vandindtrængen og det bør selvfølgelig undgås.
Det meste vand som fremkommer i vores tanke kommer fra
kondensering af vanddampen i tanken. Der er jo altid luft over
brændstoffets overflade og når dugpunktstemperaturen passeres
vil vandet kondensere på tankens "loft" og sider, ned mod
væskestanden i tanken. Dette vand bliver ved skvulpningen ført
ned i bunden af tanken og vandstanden her vil efterhånden stige.

I biler er der så meget skvulp at vandet bliver ført frem til
svømmerhuset og videre ind gennem kaburatoren og forbrændes i
motoren; men noget bliver tilbage i svømmerhuset og da vandet
ligger nederst og svømmeren er justeret til benzin vil svømmeren
blive løftet op og resultatet er en forkert dosering af
brændstof til kabureringen. Vand i svømmerhuset skal drænes med
passende mellemrum.
Vand i bilernes benzintanke vil over tid medføre at tanken
ruster igennem i toppen og det er jo ikke særligt hensigtsmæssig.
I både er der normalt rustfrie tanke så her er gennemrustning
ikke så aktuel.

For dieselmotorer der har præsisionshøjttrykspumper duer vand
heller ikke de vil ødelægges af vand og vanddråber i
brændstofsystemet får ikke en dieselmotor til at køre.

I større både har man døgntanke,pumper man brændstoffet op
i én tank, medens der forbruges fra den anden. Hvert døgn inden
der skiftes til den nye tank tages en bundprøve for at aftappe
det vand og forurening der skulle have lejret sig her.

Det er altid godt at have drænventiler på tankenes laveste
sted i båden, således at man kan dræne tanken, i hvert tilfælde
en gang om året, set i relation til lystbådes normale
sejlmønster.
Kan man komme til at stikke et sugerør ned i tanken fra
påfyldningen og suge bundslam op vil det være en fordel og noget
lettere end at skulle tage tanken ud for rengøring, da der altid
vil lægge sig slam som ikke kan komme ud gennem drænventilen
hvis ikke tankens bund er kegleformet.
I dieseltanke vil vandet i overfladen mellem voan og olie kunne
blive tyk som gele fra microbedannelse. Kommer sådanne produkter
ind i filtre og slanger vil de lukke ret godt for
brændstofgennemgangen. Det er det fænomen som ofte betegnes
dieselpest og som nogle tror kan fjernes med et vidundermiddel
som tilsættes olien. Men det eneste som kommer af ingenting er
lommeuld og det skal jo også fjernes mekanisk.

Det er tilrådeligt at have et vandudskilningsfilter sammenbygget
med et partikelfilter moteret lige uden for tankens aftapning.
På motoren er der igen et forfilter og et brændstoffilter.
Vandudskilningsfilteret skal være nemt at komme til, således at
man kan sætte en beholder under når det åbnes for drænventilen.

Jo det er en god ide at indskyde et vandudskilningsfilter i
brændstof strengen foruden de andre rengøringsmetoder for at
fjerne vandet i tanken.

Mvh/Harding

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Steen Andreasen skrev:
>> Der dannes kondens i
>>brændstoftanken, og det er absolut
>>nødvendigt med en
>> vandudskiller så vandet ikke
>>fortsætter frem til motoren.
>>Vandudskilleren
>> indeholder normalt også et filter,
>>der opfanger urenheder fra tanken.
>>
>> mvh Steen
>>
>
>- og man kan selvfølgelig godt sejle
>uden, men der skal en del held til
>for at undgå motorstop på grund af
>vand, - især i vores del af verden,
>hvor kondens dannes det meste af året.
>Da vand er tungere end diesel, vil
>det, - sammen med snask og urenheder,
>samle sig på bunden, så en dag du
>ærgrer dig over at du er tæt på tom
>tank, får du let en endnu større
>ærgelse oveni.
>Køb dig en vandudskiller, rens/tøm
>den hvert efterår, og begynder der at
>komme mere vand end ellers er det ved
>at være tid for en bundtømning af
>din tank.
>Mvh
>SørenH
>Marie af Næstved






Per (14-04-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 14-04-08 14:27

Harding E. Larsen (slet HQ0NW) wrote:

Skrev en hel masse nyttige oplysninger.

Tak for det meget oplysende og relevante svar :)

De både jeg har set er "små" både, der typisk har en lille plast-benzintank
på en 25 liter - det er måske pga. at den lille tank, at der ikke er noget
vandfilter på.

Bådene ligger også kun i vandet om sommeren og mange er på trailer - så det
er nok forklaringen.

mvh. Per


Harding E. Larsen (14-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-04-08 19:36

Hej Per,

Velbekomme!

Når det er den størrelse både du har set på og sikkert med en
påhængsmotor på, så vil man ved vinterklargøringen tømme
plasttanken efter at motoren er kørt igennem med ferskvand og
lade motoren køre efter frakobling af tanken indtil motoren
standser af sig selv. Så tages svømmerhuset af og tømmes for
indhold og tændrøret aftages og der fyldes en skefuld olie ned
gennem hullet og motoren turnes et par omgange hvorefter
tændrøret sættes på plads igen. Træk en gang i snoren hver måned
så ruster stempelringene sig ikke fast.
Tillige skiftes olie på benet om efteråret.
Husk at tømme resten af benzinen i tanken over i bilen, da
gammel benzin ikke bør bruges næste år.
Reglen for opbevaring af benzin er max 5 liter.
I større både tømmes benzintanke a.h.t. forsikringsregler,
hvorimod dieseltanke fyldes helt op for at undgå
kondensdannelser igennem vinteren.

Mvh/Harding

Per <mesked@hotmail.com> skrev:
>Harding E. Larsen (slet HQ0NW) wrote:
>
>Skrev en hel masse nyttige oplysninger.
>
>Tak for det meget oplysende og
>relevante svar :)
>
>De både jeg har set er "små" både,
>der typisk har en lille
>plast-benzintank
>på en 25 liter - det er måske pga. at
>den lille tank, at der ikke er noget
>vandfilter på.
>
>Bådene ligger også kun i vandet om
>sommeren og mange er på trailer - så det
>er nok forklaringen.
>
>mvh. Per



Kilgasto@gmail.com (22-04-2008)
Kommentar
Fra : Kilgasto@gmail.com


Dato : 22-04-08 11:56

Kan det ikke hjælpe at tilsætte Sprit til benzinen, da dette vel vil
"opløse" noget vand I sig og transportere det med sig til forbrænding
i motoren?

Skal der skiftes olie i bene på en påhængsmotor hvert år?

Jeg har vist meget at lære endnu....

Tak for alle svar.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste