|
| Kalibrering af kompas Fra : Steen Andreasen |
Dato : 22-03-08 13:03 |
|
Jeg har en sejlbåd med ratstyring, og i ratkonsollen sidder der et
traditionelt Silva kompas monteret.
Til at kalibrere kompasset sidder der to justerskruer der (vistnok) flytter
på et par små magneter, og derved ændrer det magnet felt som kompasset ser.
Hvordan kalibrerer jeg bedst mit kompas med disse justerskruer?
mvh Steen
| |
Steffen Skov (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 22-03-08 13:42 |
|
Hej Steen
Prøv nedenstående link, måske kan det hjælpe dig på vej:
http://home0.inet.tele.dk/kompas/deviation.htm
hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."
C. Columbus
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:47e4f57a$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har en sejlbåd med ratstyring, og i ratkonsollen sidder der et
> traditionelt Silva kompas monteret.
> Til at kalibrere kompasset sidder der to justerskruer der (vistnok)
> flytter på et par små magneter, og derved ændrer det magnet felt som
> kompasset ser.
>
> Hvordan kalibrerer jeg bedst mit kompas med disse justerskruer?
>
> mvh Steen
>
| |
Harding E. Larsen (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 22-03-08 13:54 |
|
Hej Steen,
Det er ikke en kalibrering af kompasset; men en justering for
lokal deviation på båden som du justerer for.
Fjern først alle magnetiske materialer fra kompassets nærhed,
min. 1 meter, da de har stor indflydelse på deviationsfejlene.
Prøv at finde en svaje pæl og fastgøre stævnen hertil og drej så
båden rundt således at stævnen peger på bestemte punkter i land,
f.eks kirketårne, høje bygninger m.m. som også kan ses i
søkortet. Du kan nu lave en deviationstabel. Det vil være
formålstjenligt om du kan lave en tabel med 10 graders spring.
Det giver dig nogle vinkler som kompasset også helst skal vise
retningen imod under hensyntagen til misvisningen på stedet.
Da du vil se nogle afvigelser så skal disse forsøges kompenseret
med de små magneter du omtaler. Når du har fundet frem til
visninger med mindst mulige fejl laver du igen en
deviationstabel som du fremover anvender for korrektioner fra
kort til kompas og omvendt. En deviationstabel skal indehlode
følgende kolonner: deviation, dev. kurs, og misv. kurs.
Vær opmærksom på at deviationen kan være både vestlig og østlig.
Jeg lavede engang en korrektionsindretning med flere
kompasskiver inden for hinanden således at det var muligt at
korrigere for de forskellige forekommende fejl som forekommer
mellem kort og kompas. Den giver en stor forståelse for de mange
fejlmuligheder der forekommer og er et godt hjælpemiddel for
forståelsen når man skal erhverve sig f.eks. Y3.
I større skibe kommer en kompasretter ombord og han medbringer
div. pejleudstyr for at udføre korrektionerne og
diaviationstabel.
Mvh/Harding
Steen Andreasen <steen.andreasen@humleby.dk> skrev:
>Jeg har en sejlbåd med ratstyring, og
>i ratkonsollen sidder der et
>traditionelt Silva kompas monteret.
>Til at kalibrere kompasset sidder der
>to justerskruer der (vistnok) flytter
>på et par små magneter, og derved
>ændrer det magnet felt som kompasset ser.
>
>Hvordan kalibrerer jeg bedst mit
>kompas med disse justerskruer?
>
>mvh Steen
| |
Steen Andreasen (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 22-03-08 14:17 |
|
Hej Harding
Jeg har netop kontroleret forskellen på at justere og kalibrere.......og det
er korrekt, det jeg gerne vil er at justere mit kompas, så det viser så
præcist som muligt.
I kompasset er der monteret to skruer (forskudt 90 grader) med tilhørende
magneter. Er der en speciel rækkefølge eller fremgangsmåde, der skal
benyttes for lettest at få foretaget justeringen?
mvh Steen
"Harding E. Larsen (slet R7PKZ)" <harding@R7PKZlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12061908340.214241526396115@dtext.news.tele.dk...
> Hej Steen,
>
> Det er ikke en kalibrering af kompasset; men en justering for
> lokal deviation på båden som du justerer for.
>
> Fjern først alle magnetiske materialer fra kompassets nærhed,
> min. 1 meter, da de har stor indflydelse på deviationsfejlene.
>
> Prøv at finde en svaje pæl og fastgøre stævnen hertil og drej så
> båden rundt således at stævnen peger på bestemte punkter i land,
> f.eks kirketårne, høje bygninger m.m. som også kan ses i
> søkortet. Du kan nu lave en deviationstabel. Det vil være
> formålstjenligt om du kan lave en tabel med 10 graders spring.
> Det giver dig nogle vinkler som kompasset også helst skal vise
> retningen imod under hensyntagen til misvisningen på stedet.
> Da du vil se nogle afvigelser så skal disse forsøges kompenseret
> med de små magneter du omtaler. Når du har fundet frem til
> visninger med mindst mulige fejl laver du igen en
> deviationstabel som du fremover anvender for korrektioner fra
> kort til kompas og omvendt. En deviationstabel skal indehlode
> følgende kolonner: deviation, dev. kurs, og misv. kurs.
> Vær opmærksom på at deviationen kan være både vestlig og østlig.
>
> Jeg lavede engang en korrektionsindretning med flere
> kompasskiver inden for hinanden således at det var muligt at
> korrigere for de forskellige forekommende fejl som forekommer
> mellem kort og kompas. Den giver en stor forståelse for de mange
> fejlmuligheder der forekommer og er et godt hjælpemiddel for
> forståelsen når man skal erhverve sig f.eks. Y3.
>
> I større skibe kommer en kompasretter ombord og han medbringer
> div. pejleudstyr for at udføre korrektionerne og
> diaviationstabel.
>
> Mvh/Harding
>
> Steen Andreasen <steen.andreasen@humleby.dk> skrev:
>>Jeg har en sejlbåd med ratstyring, og
>>i ratkonsollen sidder der et
>>traditionelt Silva kompas monteret.
>>Til at kalibrere kompasset sidder der
>>to justerskruer der (vistnok) flytter
>>på et par små magneter, og derved
>>ændrer det magnet felt som kompasset ser.
>>
>>Hvordan kalibrerer jeg bedst mit
>>kompas med disse justerskruer?
>>
>>mvh Steen
>
>
| |
SørenH (22-03-2008)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 22-03-08 15:32 |
|
Steen Andreasen skrev:
> Hej Harding
>
> Jeg har netop kontroleret forskellen på at justere og kalibrere.......og det
> er korrekt, det jeg gerne vil er at justere mit kompas, så det viser så
> præcist som muligt.
>
> I kompasset er der monteret to skruer (forskudt 90 grader) med tilhørende
> magneter. Er der en speciel rækkefølge eller fremgangsmåde, der skal
> benyttes for lettest at få foretaget justeringen?
>
> mvh Steen
Hej Steen
Det er tålmodighedsarbejde! Magneterne skal jo kompensere for det "jern"
som er omkring din kompasplacering, og når du ikke har prøvet det før
kan du let rode dig ud i noget som gør deviationen endnu værre hvis du
skruer for meget på magneterne.
Det allervigtigste, som både Harding skriver, og som står på den gode
hjemmeside som Steffen henviste til, er at blive klar over hvor stor
deviationen er i dit skib!
Brug hjemmesidens forarbejde og sejl op til den angivne svajebøje øst
for Tårbæk hvor du får opgiver retvisende pejlinger hele horisonten
rundt, - det er sikkert tæt på din hjemehavn?!
I skal være flere om det, for aflæsningen skal ske i netop det øjeblik
hvor bådens længdeakse peger mod punkterne, så een til at sørge for
dette, og een til at aflæse!
Du kan principielt bruge en hvilkensomhelst bøje eller mærke hvor du kan
svaje omkring, og hvor mindst een retvisende pejling til et punkt er
kendt, men så skal du ha fat i en pejlekrans som fastgøres i
længderetningen af båden og hvor der så sigtes/pejles henover mod
punktet hele vejen rundt.
Bruger du kun eet pejlepunkt skal det osse være passende langt væk for
at kompensere for din svajning.
I Svendborg brugte vi altid ducd'Albe-en midt i havnen med Bjerninge
kirke på Tåsinge som pejlepunkt.
Har du fået lavet din tabel, må du selv afgøre om deviationen er så stor
at du vil forsøge at kompensere med stavene, eller blot huske at rette
kursen løbende efter tabellen.
Hvis du forsøger dig, så skal du selvfølgelig "skrue" der hvor
svajningen viser at deviationen er størst, og vælge den magnet som giver
størst udslag på kompasset lige dér.
Og så er det "bare" at tage et antal snurreture og pejlinge til du har
bragt deviationen ned på så lille størrelse som muligt.
En helt anden mulighed er at låne et godt fluxgatekompas et sted. På et
sådant kan du kompensere for deviationen på et viserinstrument først (i
forhold til det sted du vælger at fastgøre baseenheden), og hvis du osse
stiller det misvisende, skal du blot ha de to kompasser til at vise eens
eller aflæse forskellen som din deviationstabel.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
| |
Harding E. Larsen (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 22-03-08 15:38 |
|
Hej Steen,
Der er jo ikke så mange muligheder for justering med to skruer.
Hver skrue drejer en lille magnet der så påvirker kompasrosen i
forskellig retning + og - i forhold til en nulværdi.
Den ene påvirmer nord/syd og den anden Øst/vest.
Normalt vil man justere ved disse fire kurser 0-, 90-, 180,- 0g
270-.
Man kan også regne lidt ved at tage de fire fejl og algebraisk
og dividere resultatet med fire for at få værdien "test setup
misalignment" (TSM) og så prøve at dreje sig frem til et
kompromis.
Mvh/Harding
Steen Andreasen <steen.andreasen@humleby.dk> skrev:
>Hej Harding
>
>Jeg har netop kontroleret forskellen
>på at justere og kalibrere.......og det
>er korrekt, det jeg gerne vil er at
>justere mit kompas, så det viser så
>præcist som muligt.
>
>I kompasset er der monteret to skruer
>(forskudt 90 grader) med tilhørende
>magneter. Er der en speciel rækkefølge
>eller fremgangsmåde, der skal
>benyttes for lettest at få foretaget justeringen?
>
>mvh Steen
| |
Harding E. Larsen (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 22-03-08 16:41 |
|
Det med at anvende en pæl er nu ikke så tosset man bliver
fritaget for andre overvejelser m.h.t. bådens pos. under fart.
Selvfølgelig kan man sammenligne med kursen på en GPS og ud fra
disse betragtninger lave en tabel.
Det er da en gammedags negerpat der kompenseres med potmetre
moderne enheder klarer da selv alle målinger, udregninger og
indstillinger blot ved en omfrejning på ca 2 minutter; men selv
med det nymodens skal det foregå på stille vand for at opnå den
bedste korrektion.
Selvfølgelig bør man ikke undlade at have et gammedags kompas
ombord og kompasset skal være anbragt på en sådan måde, at det
kan kompenseres forsvarligt.
Deviationen skal holdes inden for rimelige grænser og være
stabil.
I udlejningsbåde skal det være tilstede og for både i stort
fartområde og både over 15 meter skal kompasset være
certificeret.
Mvh/Harding
HH <hhmcsv@get2net.dk> skrev:
>Min erfaring med at lave
>deviationstabel, er at det er
>noget kludder
>med den pæl. Vælg en vindstille
>dag, sejl ud hvor der er plads nok og
>gå for kurser (fx. 0, 90, 180 og
>270) for selvstyrer eller evt. en
>mand ved roret. Det er meget
>lettere at holde båden på en kurs når man
>gør styrefart!
>
>Jeg har i øvrigt meget gode
>erfaringer med mit VDO
>elektroniske
>kompas. Det kan man nok ikke få
>mere, men så er der sikkert kommet
>andre og bedre. Men med dette
>laver man en deviationsprocedure, hvor
>det er muligt på elektroniske
>stilleskruer (potmetre) at udligne
>deviationen, og på en særlig viser
>stilles misvisningen der hvor man
>nu er. Og vupti, nu er kompasset
>retvisende! Denne type kompas er i
>øvrigt meget lettere at styre
>efter end et væskekompas,
>ihvertfald i
>en mindre båd. Dæmpningen er helt
>fremragende, sådan at man har en
>meningsfuld aflæsning af kursen
>også i hårdt vejr. Det var
>selvfølgelig vigtigere inden
>GPS'en kom til, men det er nu godt at
>have en back-up til "den onde dag"
>
>Hans-Henrik
| |
HH (22-03-2008)
| Kommentar Fra : HH |
Dato : 22-03-08 08:52 |
|
Min erfaring med at lave deviationstabel, er at det er noget kludder
med den pæl. Vælg en vindstille dag, sejl ud hvor der er plads nok og
gå for kurser (fx. 0, 90, 180 og 270) for selvstyrer eller evt. en
mand ved roret. Det er meget lettere at holde båden på en kurs når man
gør styrefart!
Jeg har i øvrigt meget gode erfaringer med mit VDO elektroniske
kompas. Det kan man nok ikke få mere, men så er der sikkert kommet
andre og bedre. Men med dette laver man en deviationsprocedure, hvor
det er muligt på elektroniske stilleskruer (potmetre) at udligne
deviationen, og på en særlig viser stilles misvisningen der hvor man
nu er. Og vupti, nu er kompasset retvisende! Denne type kompas er i
øvrigt meget lettere at styre efter end et væskekompas, ihvertfald i
en mindre båd. Dæmpningen er helt fremragende, sådan at man har en
meningsfuld aflæsning af kursen også i hårdt vejr. Det var
selvfølgelig vigtigere inden GPS'en kom til, men det er nu godt at
have en back-up til "den onde dag"
Hans-Henrik
| |
Ivar Holm (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 22-03-08 15:53 |
|
Hallo Steen.
Det du har gang i hedder at "rette kompas" (kompensere eller korrigere kan
også benyttes). Kompassets lille kompasnål skal rette ind efter de svage
magnetkraftlinier som findes på det aktuelle sted og som forbinder jordens
magnetiske poler. Det er derfor meget vigtigt, at fjerne alle jernholdige
ting fra kompassets nærhed. Magnetfelter omkring ledninger og elmotorer er
også noget skidt. Kompassets placering i skibet skal derfor have høj
prioritet.
Selv om der tages alle mulige hensyn, vil kompasset sandsynligvis alligevel
ikke vise helt rigtigt - fejlen kaldes deviation. Denne kan minimeres, eller
måske helt fjernes, ved en retning - kompensering - korrigering.
Deviationen kan være sammensat af flere ting, men den del, der hedder
halvcirkeldeviation, kan påvirkes med faste magneter. De skruer, du omtaler,
justerer netop på nogle faste magneter, der ligger henholdsvis tvær - og
langskibs. De magneter, der ligger tværskibs, må kun justeres på N - S
kurser og de langskibs kun på Ø - V kurser.
Det er ingen videnskab, men man skal vide, hvad man gør. Det er sjældent, at
man kan fjerne al deviationen, men "levningerne" kan man lave en
deviationstabel over. Så det er ikke noget problem. Man kan jo også måle med
en tommestok, der mangler et stykke, når blot man ved, hvor stort det
manglende stykke er
Hvis du selv vil rode med det, skal du ligge et sted, hvor du kender de
misvisende retninger til nogle fjerne punkter, og du må ikke bruge en
skruetrækker af jern.
Hvis du kommer til Rønne, kan jeg hjælpe dig. Vi har svajepæl, og jeg har en
karriere bag mig som lokal kompasretter
Ivar Holm
| |
Steen Andreasen (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 22-03-08 18:13 |
|
Hej Ivar (og alle andre)
Jeg havde forestillet en fremgangsmåde til justering, hvor jeg lader
selvstyreren køre efter en fast kurs målt på min navigator og herefter
justerer kompasset til den samme kurs. Dette gentages så et antal gange på
forskellige kurser.
Hvis jeg benytter ovenstående fremgangsmåde, og hvis forstår dig ret, så bør
jeg udføre denne sejlende justering på N-S kurs og justere på den tværgående
magnet. Tilsvarende sejles på Ø-W kurs og der justeres på den langsgående
magnet. Giver denne fremgangsmåde med en sejlende justering mening?
Jeg forventer ikke at få en meget præcis kortlægning af mit kompas
nøjagtighed, men jeg vil gerne have rimelig sikkerhed for at kunne orientere
mig i tilfælde af strømsvigt.
mvh Steen
"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> wrote in message
news:47e51d52$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hallo Steen.
>
> Det du har gang i hedder at "rette kompas" (kompensere eller korrigere kan
> også benyttes). Kompassets lille kompasnål skal rette ind efter de svage
> magnetkraftlinier som findes på det aktuelle sted og som forbinder jordens
> magnetiske poler. Det er derfor meget vigtigt, at fjerne alle jernholdige
> ting fra kompassets nærhed. Magnetfelter omkring ledninger og elmotorer er
> også noget skidt. Kompassets placering i skibet skal derfor have høj
> prioritet.
>
> Selv om der tages alle mulige hensyn, vil kompasset sandsynligvis
> alligevel ikke vise helt rigtigt - fejlen kaldes deviation. Denne kan
> minimeres, eller måske helt fjernes, ved en retning - kompensering -
> korrigering.
>
> Deviationen kan være sammensat af flere ting, men den del, der hedder
> halvcirkeldeviation, kan påvirkes med faste magneter. De skruer, du
> omtaler, justerer netop på nogle faste magneter, der ligger henholdsvis
> tvær - og langskibs. De magneter, der ligger tværskibs, må kun justeres på
> N - S kurser og de langskibs kun på Ø - V kurser.
>
> Det er ingen videnskab, men man skal vide, hvad man gør. Det er sjældent,
> at man kan fjerne al deviationen, men "levningerne" kan man lave en
> deviationstabel over. Så det er ikke noget problem. Man kan jo også måle
> med en tommestok, der mangler et stykke, når blot man ved, hvor stort det
> manglende stykke er
>
> Hvis du selv vil rode med det, skal du ligge et sted, hvor du kender de
> misvisende retninger til nogle fjerne punkter, og du må ikke bruge en
> skruetrækker af jern.
>
> Hvis du kommer til Rønne, kan jeg hjælpe dig. Vi har svajepæl, og jeg har
> en karriere bag mig som lokal kompasretter
>
>
>
> Ivar Holm
>
>
| |
Ivar Holm (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 22-03-08 20:02 |
|
Hej igen Steen.
Det du foreslår, er bedre end ingenting. Din GPS - navigator angiver
retninger af en række positioner hen over havbunden. Dette kaldes i
navigationen beholdne kurs. Den retning som skibet stævner - tallet ud for
kompassets styrestreg - kan være en helt anden. Vind(afdrift) og strøm kan
give en difference. Hvis du forsøger din løsning, bør du tilstræbe et vind-
og strømfrit farvand. Efter at have minimeret kursforskellen på for eksempel
Nord og Øst, skal du gå på Syd og Vest og halvere eventuel kursforskel her.
Du "udjævner" således din restdeviation.
Før du påbegynder ovenstående, skal du undersøge kompassets omgivelser og
fjerne eventuelle fejlkilder. For nylig har jeg hjulpet en mand ved at løfte
hans kompas cirka 8 cm. fri af nogle klumpede installationer under hans
instrumentbræt - tidligere har jeg fjernet pulverslukkere, værktøjskasser,
motorer til vinduesviskere, højttalere m.m.
Sejlende bør i øvrigt fortløbende holde øje med magnetkompassets
fejlvisning. Dette gøres f.eks. hver gang man sejler i en fyrlinie.
Forskellen mellem kompassets visning og søkortets angivelse viser, hvor
mange grader kompasset er "galt på den".
Som sømand vil jeg til sidst nævne, at ovenstående fremgangsmåde, kan
bruges, men ikke er faglig tilfredsstillende.
Ivar Holm
| |
SørenH (22-03-2008)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 22-03-08 20:50 |
|
Ivar Holm skrev:
> Som sømand vil jeg til sidst nævne, at ovenstående fremgangsmåde, kan
> bruges, men ikke er faglig tilfredsstillende.
Helt enig Ivar, - men det var da ganske fiffigt fundet på af Steen?! Jeg
havde ikke selv tænkt på den løsning!
Og så skal det vel tilføjes, at Steen skal huske at kursen på GPS'en er
retvisende, mens hans kompaskurs er misvisende, - selvom vi kun taler om
ca 2 grader østlig i Øresundsområdet i disse år. Den er vel ca. 3 grader
østlig hos Jer på klippeøen?!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
| |
Ivar Holm (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 22-03-08 22:44 |
|
Du har helt ret Søren. Det er også derfor, at Steens fremgangsmåde ikke er
optimal, men bedre end ingenting. Navigation er i bund og grund fornuftig
tænkning, og en lang række rettelser efterhånden som man bliver klogere
I bedste fald kan man fjerme halvcirkeldeviation med faste magneter, men
kvadrantdeviation skal fjernes med blødt jern, krængningsdevition med et
lodret magneltfelt o.s.v. Derfor er det klogt med sagkyndig bistand, hvis
kompasset er meget "uartigt".
Efterhånden som flere fartøjer bliver rørt sammen i en spand af
tapetsermestre, så ses der i øvrigt kompasser der er monteret med en
styrestreg der danner en vinkel med skibets diamentralplan. Dette giver
konstantdeviation på alle kurser.
Undskyld til alle ejere af glasfiberfartøjer Jeg har med stor fornøjelse
sejlet både kapsejlads og et redningsfartøj i fiber, men der savnes i mange
tilfælde lidt bådebyggerfaglighed.
Ivar Holm
| |
SørenH (22-03-2008)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 22-03-08 23:24 |
|
Ivar Holm skrev:
> Du har helt ret Søren. Det er også derfor, at Steens fremgangsmåde ikke er
> optimal, men bedre end ingenting. Navigation er i bund og grund fornuftig
> tænkning, og en lang række rettelser efterhånden som man bliver klogere
> I bedste fald kan man fjerme halvcirkeldeviation med faste magneter, men
> kvadrantdeviation skal fjernes med blødt jern, krængningsdevition med et
> lodret magneltfelt o.s.v. Derfor er det klogt med sagkyndig bistand, hvis
> kompasset er meget "uartigt".
> Efterhånden som flere fartøjer bliver rørt sammen i en spand af
> tapetsermestre, så ses der i øvrigt kompasser der er monteret med en
> styrestreg der danner en vinkel med skibets diamentralplan. Dette giver
> konstantdeviation på alle kurser.
> Undskyld til alle ejere af glasfiberfartøjer Jeg har med stor fornøjelse
> sejlet både kapsejlads og et redningsfartøj i fiber, men der savnes i mange
> tilfælde lidt bådebyggerfaglighed.
>
> Ivar Holm
>
>
Ja, - vi har vist en alder hvor vi ka tillade os at blive lidt
nostalgiske, selvom vi faktisk nyder ikke at skulle lakke med 7 gange
Epifanes mere.
Det er helt i tråd med min navigationslærer på Kogtved som sagde:
"Jeg har ikke tillid til noget som er rørt op i en spand!",
selvom han var ivrig kapsejler når han ikke underviste eller stod på broen.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- Beneteau af 100% plastic
| |
Steen Andreasen (23-03-2008)
| Kommentar Fra : Steen Andreasen |
Dato : 23-03-08 16:22 |
|
Hej Ivar
Tak for hjælpen. Jeg vil finde en vindstille dag, checke at der ikke er
nævneværdig strøm og herefter justere mit kompas efter navigatorens visning.
mvh Steen
"Ivar Holm" <ivarholm@tdcadsl.dk> wrote in message
news:47e5579c$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej igen Steen.
>
> Det du foreslår, er bedre end ingenting. Din GPS - navigator angiver
> retninger af en række positioner hen over havbunden. Dette kaldes i
> navigationen beholdne kurs. Den retning som skibet stævner - tallet ud for
> kompassets styrestreg - kan være en helt anden. Vind(afdrift) og strøm kan
> give en difference. Hvis du forsøger din løsning, bør du tilstræbe et
> vind- og strømfrit farvand. Efter at have minimeret kursforskellen på for
> eksempel Nord og Øst, skal du gå på Syd og Vest og halvere eventuel
> kursforskel her. Du "udjævner" således din restdeviation.
>
> Før du påbegynder ovenstående, skal du undersøge kompassets omgivelser og
> fjerne eventuelle fejlkilder. For nylig har jeg hjulpet en mand ved at
> løfte hans kompas cirka 8 cm. fri af nogle klumpede installationer under
> hans instrumentbræt - tidligere har jeg fjernet pulverslukkere,
> værktøjskasser, motorer til vinduesviskere, højttalere m.m.
>
> Sejlende bør i øvrigt fortløbende holde øje med magnetkompassets
> fejlvisning. Dette gøres f.eks. hver gang man sejler i en fyrlinie.
> Forskellen mellem kompassets visning og søkortets angivelse viser, hvor
> mange grader kompasset er "galt på den".
>
> Som sømand vil jeg til sidst nævne, at ovenstående fremgangsmåde, kan
> bruges, men ikke er faglig tilfredsstillende.
>
>
>
> Ivar Holm
>
>
| |
Leif Langgaard (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Leif Langgaard |
Dato : 22-03-08 16:19 |
|
Hej
En tilretning af kompasset gøres jo netop for at kompensere for det jern,
ledninger og andet der kan have indvirkning på magnetismen omkring
kompasset, så det tjener ikke noget formål "at fjerne alt der kan have
indflydelse på kompasset".
Sidder der en ledning, kan man godt fjerne den, men den skal så ikke tilbage
igen efter tilretningen. når der rettes skal båden vel være udrustet som når
man sejler i den, og der skal så kompenseres/rettes derefter.
--
Langgaard
www.megapixels.dk
"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:47e4f57a$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har en sejlbåd med ratstyring, og i ratkonsollen sidder der et
> traditionelt Silva kompas monteret.
> Til at kalibrere kompasset sidder der to justerskruer der (vistnok)
> flytter på et par små magneter, og derved ændrer det magnet felt som
> kompasset ser.
>
> Hvordan kalibrerer jeg bedst mit kompas med disse justerskruer?
>
> mvh Steen
>
| |
|
|