elquapo@ofir.dk skrev:
> Enormt dumt nybegynder spørgsmål
>
> ...men hvad er en kickingstang lige præcist? Jeg kan ikke umiddelbart
> finde svaret på nettet.
>
> Eller dvs. jeg kan finde det, men jeg kan ikke umiddelbart gennemskue
> hvad det er og hvor på båden det bruges osv.
>
Spørg bare, - det er det gruppen er til!
Hvis bommen bare sad selv på masten holdt oppe af sejlet ville det være
umuligt at kontrollere hvor fladt eller hult sejlet var, og det er
temmelig vigtigt, idet let vind kræver hult sejl (= "en pose") for at
trække optimalt, mens det er nødvendigt at kunne gøre sejlet fladt i
hård vind så sejlet netop ikke er poset og dermed får båden til at
krænge for meget.
Derfor anvender man på sejlbåde en såkaldt kickingstrap, - dvs. en
flerskåret talje som sidder på skrå mellem mastefoden og bommen, og med
den kan man stille hulheden. Man har osse andre muligheder såsom at
strække sejlets mastelig og bomlig (kanter) for at få fladere sejl.
Når man tager sejlet ned er der ikke noget som holder bommen oppe, så
dens ende (bomnokken) vil falde ned på dæk eller sprayhood. Det kan du
f.eks. se på joller når de kommer ind. På større både anvendes en
justerbar line fra mastetop til bomnok - en bomdirk - for at forhindre
dette.
En del nemmere blir det med en kickstang/kickrod, som findes i flere
raffineringsgrader og prisklasser gående fra dyr til meget dyr.
Her erstattes kickingstrap'en af en stang (oftest aluminium), som kan
justeres i længden og dermed kontrollere sejlets hulhed, samtidigt med
at stangen holder bommen oppe når sejlet er taget ned. De kan osse fås
med en indbygget gascylinder som gør stangens vandring blødere.
Håber det var forståeligt
Mvh
SørenH
Marie af Næstved