Hej Børge,
Du skal såmænd ikke undskylde. En forklaring er OK. Selv om vi ikke
kender hinanden i gruppen, fornemmer man jo alligevel tonen og
interessen hos de forskellige - ingen er vel i tvivl om, at Bjarke er
glad for Maxi-både, nye spil og moderne elektronik f.eks. - at Harding
har studeret materialer og overflader og skydebaneproblemer og mange
andre emner af martitim art i mange år, og at du er til moderne
elektronisk navigation og SørenH til Europæiske kanaler og
"forbrugsbatterier af semitraction-typen" ... osv. osv. Og jeg tror
såmand bare Sørens og min undren var et udtryk for en uventet reaktion
og formulering ...
Hvad AIS angår, er der et par artikler i april-nummeret af Practical
Boat Owner, no. 496, som både omhandler AIS receiver og transponder
produkter og priser i UK ... Måske relevant for dig i dine overvejelser?
Artiklerne kan findes på
www.pbo.co.uk klik på 'Find PBO articles' ...
Der stod bl.a. en lidet tillidvækkende og for mig overraskende sætning:
På de store skibe kan man slå AIS class B signaler fra ... dvs. signaler
fra de transpondere lystsejlere typisk vil købe kan "de store" filtrere
fra, hvis skærmen bliver for "cluttered" ... Den kunne jeg ikke lide ...
Der står også, at i farvande med "heavy traffic" kan en VTS base station
(Vessel Trafic Service) forhindre Class B signaler i at blive sendt (den
forstår jeg ikke - se f.eks. side 53 2 midterste spalter) ... Men jeg
kan godt se problemet: ... Sjælland/Fyn rundt ... Alle sejlere med hver
sin lille AIS Class B transponder ... Hvad skal den arme styrmand -
f.eks. på broen på Tycho Brahe - gøre ??? ...
...
Selv har jeg købt SR161 fra Milltech i Seattle, men har ikke særlig
megen erfaring i dens brug, da mit nuværende Raymarineudstyr ikke er
"AIS kompatibelt". Nu har jeg købt en lille bitte ekstra kortplotter,
som placeres i cockpittet, som kan modtage AIS-signaler, men jeg har
ikke kunnet få signaler ned med den lille antenne ... så jeg må vente
til masten med VHF-antennen kommer tilbage på plads ... Sidste år
fungerede det fint på min PC med SeaClear ... Fra min plads i Helsingør
Nordhavn kunne jeg f.eks. se alle færgerne fare øst-vest og de mange
skibe kommende på nordlige-sydlige kurser, med angivelse af position,
kurs, fart, navn, MMSI, destination, osv. Ganske fascinerende. I år vil
jeg prøve det på programmelpakkerne SOB og TIKI på PC'en ... Mere herom
senere.
Pt. overvejer jeg ikke at anskaffe en transponder. Det er nok for mig at
kunne se de store, så jeg får et bedre indtryk af deres fart og retning,
så jeg kan komme "væk" i tide ... Min tillid til, at man holder skarpt
udkig på de større skibe i erhvervstrafik er ikke overvældende (måske
uretfærdigt?), så bare jeg kan se dem, er jeg glad ...
Men som med så megen anden maritim elektronik vil priserne nok være
stærkt faldende med større volumen ... så måske om et år eller to? ...
Måske du kan fylde en kuffert næste gang du besøger Dubai?
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61
"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:47e022b6$0$5032$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
> Jeg undskylder til jer begge
>
> Sommetider får jeg taget for givet, at mine tanker er afklaret og
> forstået i forum - men det er kun sket i mit eget hoved.
>
> Diskutionen nåede frem til om en AIS-transponder installation er
> nødvendig i en lystbåd. Og der hoppede jeg for hurtigt - og uden nogen
> forklaring- til en urimelig antagelse om retfærdiggørelse, som i har
> givet mig modspil på - og tak for det
.
>
> Tråden var, som skrevet nedenfor, alene startet for at finde bedst
> mulige priser frem - og det håber jeg vi kan fortsætte med at finde
> frem til.
>
> Og så til min fejl håndtering, og misforståelse, og kvajede
> bemærkning, af situationen -som hører sig til i en anden tråd:
> Det er vel nu givet at en modtager kan have stor værdi for lystbåde,
> idet man, kombineret med DSC direkte kan kalde/ringe alle store skibe,
> og Lyngby Radio op, uden modtagende radiostation kan meddele at de
> ikke har hørt opkaldet.
>
> Men personligt syntes jeg at en AIS transponder har stor værdi, også
> for lystbåde.
> Jeg aksepterer at der må komme meget "clutter" på skærmen, og det kan
> risikere at blive et problem, og det er en ny diskution.
>
> Men at have en AIS transponder ombord må, i tåget vejt, og nød
> situationer, være uendeligt meget værd, idet den til stadighed
> udsender position, altså ikke kun som en DSC - hvor man er i faktuel
> nød, men også i hverdagens travle trafik.
>
> Muligvis vil har du/i ret i at de store skibe ikke vil gå af vejen,
> men nu ved de i det mindste at de har påsejlet os
- og SOK holder
> altså også øje med os, hvis vi har en AIS transponder - endda helt
> gratis.
>
> mvh
> /Børge
>
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> news:47cfc4e9$0$5023$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>> Børge Wedel Müller skrev:
>>> Hej
>>>
>>> Jeg undrer mig over at vi ikke snakker sikkerhed - i en tråd om
>>> sikkerheds udstyr.
>>>
>>> Vi bør vel dele -også denne - diskutionen i (minimum) følgende to
>>> tråde: - som kan opdeles igen.....
>>>
>>> "Jeg er super nørd, jeg vil have alle gadgets ombord."
>>>
>>> eller:
>>>
>>> "Jeg "nudist" sejler, i min båd har vi hinanden."
>>>
>>> Alle gråzoner herimellem bør vel, som vi tidligere har aftalt, (er
>>> der nogen der siger Claus xxx) bør der ikke bruges tid på.
>>>
>>> mvh
>>> /Børge
>>>
>>> --------------------- alt er slettet
>>> nedenfor ----------------------------
>>>
>>>
>>
>> Hej Børge
>>
>> Nu har jeg siddet og grundet over dit indlæg, og jeg kan simpelthen
>> ikke forstå hvad du mener.
>> Er det bare mig som rynker panden og ikke forstår dine motiver?
>>
>> Du starter tråden med at spørge om nogen har set AIS transpondere i
>> udlandet med godt pris/kvalitet-forhold.
>>
>> Vi er så to som har samlet et par links og som - osse af egen
>> nysgerrighed og interesse - laver lidt benarbejde.
>> Det er da helt i overensstemmelse med dit spørgsmål?!
>>
>> Undervejs i researchen støder jeg på flere udenlandske kilder som
>> stiller spørgsmål ved udbyttet af AIS for fritidsbåde, -
>> underforstået at måske kunne man bruge pengene mere nyttigt til andre
>> sikkerhedsforanstaltninger (grej, kurser osv.), og den tvivl anfører
>> jeg, idet jeg håber på at det vil afføde en slags
>> AIS-sikkerheds-vurderings-diskussion i tråden, hvad det da osse gør
>> med Bjarkes indlæg.
>>
>> Så skriver du en kommentar, hvor du mener der kun er to slags
>> sejlere: sort/hvidt, enten/eller eller "nørd/nudist" som du så
>> formfuldendt udtrykker det.
>>
>> Hvorfor skriver du det? Hvorfor vil du ikke diskutere nuancer, - jeg
>> synes det netop er den primære funktion for en nyhedsgruppe når mere
>> generelle problemstillinger er på banen.
>> Og hvordan kan du dels referere til "hvad vi tidligere har aftalt"
>> (jeg har feks. aldrig aftalt noget med dig!) og til "Claus xxx"
>> hvormed du vel tænker på en persom som optrådte meget i gruppen et år
>> tilbage, og som kunne være kværulantisk og pindehuggende ud over alle
>> grænser så folk blev enormt vrede og trætte af ham.
>> Jeg forstår det simpelthen ikke! - heller ikke hvad du mener med din
>> slutsalve: --- alt er slettet nedenfor ---
>>
>> Jeg synes dette er en supergruppe, hvor diskussionerne er lange og
>> forgrenede, og hvor tonen generelt er dejlig utraditionel og oser
>> langt væk af den glæde vi har ved vores fælles interesse.
>> Jeg håber jeg blot har misforstået dig totalt, men hvis ikke, så blir
>> det svært at deltage i tråde som du er ophavsmand til, og så begynder
>> jeg ihverttilfælde at få "Claus"-associationer.
>>
>> Jeg er ikke interesseret i at starte en "flame", men spørger blot for
>> at få klarhed.
>>
>> Mvh
>> Søren H
>> Marie af Næstved
>
>