/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Mercruiser med 7,4 MPI
Fra : Per Christiansen


Dato : 02-03-08 11:01

Hej

Jeg har lidt problemer med min motor måske er der en her inde der kan
hjælpe.

Mercruiser 7,4 MPI fra 2001

Problemet er
Da vi kontrolerede tændingen stod den til 8 grader efter toppunkt
og den skal stå 8 grader før toppunkt, den var også lidt sløv.

Men efter vi justerede den skete der noget andet,
når man lader den gå med ca. 2000 omdr uden den er i gear og slepper gassen
hurtigt
sår går den ud hvad kan det være.

Vi har justeret tændingen på strømfordeleren, omdr steg en lille smugle men
det er jo meget naturligt når tændingen står for lavt.

Nu er det så jeg tænker om det er elektronikken der har stillet tændingen
ned for at beskytte motoren,
hvis der er noget galt med en føler, eller pumpe, eller noget andet, så den
ikke får nok benzin og stemplerne
brænder af.

Det skal lige siges at jeg kan ikke få den op på mere end 4100 0mdr og det
er original propellen der sider på
jeg vil mene den magler 200- 300 omdr.

Er der nogen der har en ide om hvad problemet er .



 
 
Leon Hulstroem (02-03-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 02-03-08 14:51


> Problemet er
> Da vi kontrolerede tændingen stod den til 8 grader efter toppunkt
> og den skal stå 8 grader før toppunkt, den var også lidt sløv.

8gr BTDC lyder korrekt, hvis det var på en karburator motor.
Men hvis det er et Thunderbolt system, kan du ikke regne med nogle
udlæsninger via tændingspistol.
Er den med HEI, skal i huske at tage vacuum slangen af.
Ved Thunderbolt system er der en ledning der skal have stel !! kan ikke lige
huske hvilken.

> Men efter vi justerede den skete der noget andet,
> når man lader den gå med ca. 2000 omdr uden den er i gear og slepper
> gassen hurtigt
> sår går den ud hvad kan det være.

Kold motor ? Hvad er tomgangen, 600omdr som den skal være ?

> Vi har justeret tændingen på strømfordeleren, omdr steg en lille smugle
> men det er jo meget naturligt når tændingen står for lavt.
>
> Nu er det så jeg tænker om det er elektronikken der har stillet tændingen
> ned for at beskytte motoren,
> hvis der er noget galt med en føler, eller pumpe, eller noget andet, så
> den ikke får nok benzin og stemplerne
> brænder af.

Problemet med fuld elektroniske motorer. er at de ofte har deres eget liv,
har man ikke den korrekte diagnose-udlæser, så er man ofte på herrens mark.

> Det skal lige siges at jeg kan ikke få den op på mere end 4100 0mdr og det
> er original propellen der sider på
> jeg vil mene den magler 200- 300 omdr.

Den burde ligge ved 4200-4600 ved WOT, med træk på propellen.

> Er der nogen der har en ide om hvad problemet er .

Med map-sensor, banke-sensor, elektronisk tænding og MPI, er det mange
muligheder.
Det at den virker sløv, kan være at den kun kører på 7 cylindre og har man
ikke et trænet øre, så ligger man ikke mærke til det.

Mvh
Leon



Per Christiansen (02-03-2008)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 02-03-08 20:59


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:47cab0a8$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Problemet er
>> Da vi kontrolerede tændingen stod den til 8 grader efter toppunkt
>> og den skal stå 8 grader før toppunkt, den var også lidt sløv.
>
> 8gr BTDC lyder korrekt, hvis det var på en karburator motor.
> Men hvis det er et Thunderbolt system, kan du ikke regne med nogle
> udlæsninger via tændingspistol.
> Er den med HEI, skal i huske at tage vacuum slangen af.
> Ved Thunderbolt system er der en ledning der skal have stel !! kan ikke
> lige huske hvilken.
>
>> Men efter vi justerede den skete der noget andet,
>> når man lader den gå med ca. 2000 omdr uden den er i gear og slepper
>> gassen hurtigt
>> sår går den ud hvad kan det være.
>
> Kold motor ? Hvad er tomgangen, 600omdr som den skal være ?
>
>> Vi har justeret tændingen på strømfordeleren, omdr steg en lille smugle
>> men det er jo meget naturligt når tændingen står for lavt.
>>
>> Nu er det så jeg tænker om det er elektronikken der har stillet tændingen
>> ned for at beskytte motoren,
>> hvis der er noget galt med en føler, eller pumpe, eller noget andet, så
>> den ikke får nok benzin og stemplerne
>> brænder af.
>
> Problemet med fuld elektroniske motorer. er at de ofte har deres eget liv,
> har man ikke den korrekte diagnose-udlæser, så er man ofte på herrens
> mark.
>
>> Det skal lige siges at jeg kan ikke få den op på mere end 4100 0mdr og
>> det er original propellen der sider på
>> jeg vil mene den magler 200- 300 omdr.
>
> Den burde ligge ved 4200-4600 ved WOT, med træk på propellen.
>
>> Er der nogen der har en ide om hvad problemet er .
>
> Med map-sensor, banke-sensor, elektronisk tænding og MPI, er det mange
> muligheder.
> Det at den virker sløv, kan være at den kun kører på 7 cylindre og har man
> ikke et trænet øre, så ligger man ikke mærke til det.
>
> Mvh
> Leon
>



Jeg tror det heder EST tændings system Jeg sender lige et scandede
ledningsdiagram hvis det er ok med dig.

Vi brugte en gammel tændings pistol
hvor man sætter ledningen ned i fordelerdækslet på tændkabel nr.1.

Hvad er HEI ? og hvor skulle den vacumdåse side, der sider ikke nogen på
strømfordelerren.

Jeg har en stor tyk bog fra seloc hvor der står noget om knock sensor på
7,4 mpi sider der

Da jeg købte båden fandt jeg ud af at der var 3 tændkabler der var
brændt hul i på manifoldlene, og der kunne jeg høre der var noget galt
og den kunne ikke trække den ud af vandet, kablerne er skiftet

Kan det være knoc sensorne der har meldt en fejl og forsænket tændingen
eller hvordan virker den når de melder fejl?.

Jeg er tidligere automekanikker men nu smed,
men det er rigtigt det er næsten ikke til at høre hvis den mangler en
cylændre.
men jeg har kompretions testet den og den er helt i top på alle 8.

Vil en test computer se fejlen hvis det er knock sensoren der har
fundet noget galt.

Hilsen Per





Leon Hulstroem (02-03-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 02-03-08 23:12

> Jeg tror det heder EST tændings system Jeg sender lige et scandede
> ledningsdiagram hvis det er ok med dig.
>
> Vi brugte en gammel tændings pistol
> hvor man sætter ledningen ned i fordelerdækslet på tændkabel nr.1.

Ja så skulle i have holdt fingerene væk. Delco EST (Electronic Spark Timing)
skal i "base/service/by-pass mode" først.
Det i nu har gjort er at flytte den udover sit advanceringsdområde. (35-38gr
hvis jeg husker rigtigt)
Med motorstyringen i "base/service mode" by-pass'er man alt elektroniken og
det er dermed strømfordeleren's advancering der bestemmer.
Det er i denne mode den skal grund-indstilles.
Men jeg ved ikke hvilke ledninger der skal bruges.

> Hvad er HEI ? og hvor skulle den vacumdåse side, der sider ikke nogen på
> strømfordelerren.

High Energy Ignition. Hvis du har EST og ikke MEFI som står på din scanning,
så er det en hel del mere advanceret end som så.
For det er en rigtig motorstyring, ikke bare et lille tændingsmodul.

> Da jeg købte båden fandt jeg ud af at der var 3 tændkabler der var
> brændt hul i på manifoldlene, og der kunne jeg høre der var noget galt
> og den kunne ikke trække den ud af vandet, kablerne er skiftet

Ja den bedste metode er at hive et kabel af imens den kører, hvis den ændre
tomgang eller lyd, fejler cylinderen ikke noget. Men med elektronisk system
er der altid en meget lille risiko for at det kan gå galt med
motorstyringen.

> Kan det være knoc sensorne der har meldt en fejl og forsænket tændingen
> eller hvordan virker den når de melder fejl?.

Du kan teste banke-sensoren ved noget så simpelt som at slå med skaftet af
en skruetrækker på huset hvor den sidder, man kan dermed både se og hører
ændringer i motorgangen.

> Jeg er tidligere automekanikker men nu smed,
> men det er rigtigt det er næsten ikke til at høre hvis den mangler en
> cylændre.
> men jeg har kompretions testet den og den er helt i top på alle 8.

Ja men så fejler ringe og ventiler ikke noget, det er jo super.

> Vil en test computer se fejlen hvis det er knock sensoren der har
> fundet noget galt.

Jeg ville nok hyre en fagmand i en time eller to, eller købe det modul som
skal i service stikket.
Det er kun med det store modul du kan lave fuld udlæsning. Det lille giver
dig kun by-pass mode for at kunne stille tænding.

Mvh
Leon



Per Christiansen (05-03-2008)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 05-03-08 22:16


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:47cb260f$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg tror det heder EST tændings system Jeg sender lige et scandede
>> ledningsdiagram hvis det er ok med dig.
>>
>> Vi brugte en gammel tændings pistol
>> hvor man sætter ledningen ned i fordelerdækslet på tændkabel nr.1.
>
> Ja så skulle i have holdt fingerene væk. Delco EST (Electronic Spark
> Timing) skal i "base/service/by-pass mode" først.
> Det i nu har gjort er at flytte den udover sit advanceringsdområde.
> (35-38gr hvis jeg husker rigtigt)
> Med motorstyringen i "base/service mode" by-pass'er man alt elektroniken
> og det er dermed strømfordeleren's advancering der bestemmer.
> Det er i denne mode den skal grund-indstilles.
> Men jeg ved ikke hvilke ledninger der skal bruges.
>
>> Hvad er HEI ? og hvor skulle den vacumdåse side, der sider ikke nogen på
>> strømfordelerren.
>
> High Energy Ignition. Hvis du har EST og ikke MEFI som står på din
> scanning, så er det en hel del mere advanceret end som så.
> For det er en rigtig motorstyring, ikke bare et lille tændingsmodul.
>
>> Da jeg købte båden fandt jeg ud af at der var 3 tændkabler der var
>> brændt hul i på manifoldlene, og der kunne jeg høre der var noget galt
>> og den kunne ikke trække den ud af vandet, kablerne er skiftet
>
> Ja den bedste metode er at hive et kabel af imens den kører, hvis den
> ændre tomgang eller lyd, fejler cylinderen ikke noget. Men med elektronisk
> system er der altid en meget lille risiko for at det kan gå galt med
> motorstyringen.
>
>> Kan det være knoc sensorne der har meldt en fejl og forsænket tændingen
>> eller hvordan virker den når de melder fejl?.
>
> Du kan teste banke-sensoren ved noget så simpelt som at slå med skaftet af
> en skruetrækker på huset hvor den sidder, man kan dermed både se og hører
> ændringer i motorgangen.
>
>> Jeg er tidligere automekanikker men nu smed,
>> men det er rigtigt det er næsten ikke til at høre hvis den mangler en
>> cylændre.
>> men jeg har kompretions testet den og den er helt i top på alle 8.
>
> Ja men så fejler ringe og ventiler ikke noget, det er jo super.
>
>> Vil en test computer se fejlen hvis det er knock sensoren der har
>> fundet noget galt.
>
> Jeg ville nok hyre en fagmand i en time eller to, eller købe det modul som
> skal i service stikket.
> Det er kun med det store modul du kan lave fuld udlæsning. Det lille giver
> dig kun by-pass mode for at kunne stille tænding.
>
> Mvh
> Leon
>

Jeg får en fagmand til at sætte computeren på og stille tændingen

Tak for de gode råd.

Hilsen Per.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste