Er enig med Flemming i at det ser ud til at du får meget båd for
pengene. Jeg gav 50.000 euro for en Oceanis 320 fra 1988 i Frankrig.
Og Flemming har osse gjort opmærksom på nogen af de mange ting man skal
se efter, for det er ulige sværere at gøre regres mod en sælger i
udlandet end herhjemme.
Tillad mig at indsætte den smøre om bådkøb i udlandet som jeg selv
oprindeligt kradsede ned og som siden er blevet suppleret med erfaringer
hér fra gruppen:
Du skal gøre alt for at sikre dig at der ikke er gammel gæld i båden, -
ellers ka det blive en traumatisk oplevelse.
Køb gennem anerkendt mægler og få de nødvendige garantier og attester, -
varierer fra land til land.
Momserklæring er supervigtigt, - ikke bar en bemærkning på en
slutseddel, men en officiel erklæring!
Man skal(!) sikre sig bevis for betalt moms (oprindelig købskontrakt
eller officielt bevis).
Betal så lidt som du overhovedet kan ved underskrift, så du ikke har for
meget ude at svømme, - og så resten som bankgaranti som udløses ved
overdragelsen efter din overtagelsesgodkendelse!! Det kan minimere et
evt. tab hvis handelen må annulleres.
Husk at advisere din bank (og dermed Nationalbanken) om at du udfører et
større pengebeløb.
Få med i slutseddel/kontrakt præcis hvordan båden overdrages til dig og
hvad der helt sikkert er inkluderet og ikke inkluderet i prisen:
# Hvad fjerner ejeren fra båden?
# Hvor og hvordan leveres/overtages båden og af hvem?
# Hvornår og hvor præcis hæfter man selv for båden - incl.
forsikringsansvar og 3.parts påførte og påførende skader? Tal med
forsikringsselskab inden handelen!
# Leveres båden frit søsat eller på lastbil (FOB - dvs at de betaler for
at få den anbragt på den transportvogn som henter)?
# Er den afrigget og pakket?
# Er der restafgifter (statslige, kommunale, havne, leverings) som ikke
er anført i salgspapirene?
# Hvem sørger for udklarering fra landets registre og myndigheder? Dette
er bl.a. vigtigt fordi der i feks. Frankrig betales en årlig skat/afgift
for lystfartøjer som man ellers hænger på som ny ejer hvis båden ikke er
afmeldt.
# Sørg for en komplet "inventorylist" så du ikke feks. modtager en båd
uden anker, VHF, instrumenter, tovværk, lamper osv.osv.
# Vær sikker på hvornår sælgers forsikringsansvar ophører og hvornår dit
begynder.
FÃ¥ det med i slutseddelen altsammen!
PÃ¥ Dansk Sejlunions hjemmeside "Danske BÃ¥dejere" er der under fanebladet
"Finansiering og Forsikring" flere forskellige emner der behandles og
der er også forslag til købekontrakter.
Skal den over land, så entrer på forhånd med transportfirma, så prisen
på transport indgår i din samlede kalkulation.
Jeg brugte Uwe Schriever:
http://www.yachttransport-schriever.com/
og jeg fik båden herop for 25.000 kr fordi firmaet kunne bestemme
tidspunktet, og derfor lægge afhentningen i sydfrankrig ind efter en
transport til et stævne i spanien.
- men der findes flere andre selskaber, ring evt. til feks. x-yachts og
spørg.
Hvis du sejler den hjem selv, så vær opmærksom på hvilket flag du
sætter, afhængigt af hvor båden på det tidspunkt er registreret.
I DK er vi ligeglade, men tyskerne går meget op i det!
Skal den hjem gennem kanalerne så husk at CEVNI-certifikat og ATIS er
lovpligtigt.
Hvis du ikke selv kan være tilstede ved overdragelsen skal du sørge for
at du har entreret med een du kan stole på eller betaler for, - feks en
lokal sejlklubmand, som kan foretage grundigt accept-eftersyn.
Og endelig: Enten skal man selv beherske det lokale sprog godt, eller
osse skal man ha en lokal kontakt som man stoler 100% på som kan
formidle og forhandle på ens vegne!! Det største enkeltproblem for os i
vores franske handel var at vi "kun" havde vores gymnasiefransk, - og
det forslår ikke!!
Dybest set er disse punkter globalt logiske og gælder ved enhver
bådhandel inkl. i DK, men i et fremmed land skal man være ekstra nøje
med at overholde dem.
Om det kan svare sig ? Tjae. Gør Google til din ven, og brug rigtig
meget tid til at søge info om den båd du er ude efter, incl. hvad de
handles til rundt omkring i Europa.
Husk at du skal lægge alle udgifterne til din egen(egne) rejse(r) derned
oveni din samlede kalkulation.
Det var ordene, - håber du kan bruge det.
Mvh
Søren H
Marie af Næstved, ex Saphir af Toulon