Ahh ...da jeg kørte hjem fra sydtyskland for nogle måender siden, da kørte
jeg da med tophastighed (193 hk) i 2-3 timer. Det kan de altså godt tåle.
Det var mere mig der blev trær. Og bezinkortet ...
Jeg tror ikke svaret er hverken "det er noget gammeldags lort" og "det er
fornuftigt så de lever længe". Selvfølgelig er det en helt anden slags
motorer og de skal ikke være højtydende, da det er langt vigtigere at de er
stabile og pålidelige, selvom de lever et hårdt liv med en masse koldstarter
efter hinanden og så pludselig marchfart i 40 timer.
Før oliekrisen var der jo faktisk fx coronet der havde adskillige hundrede
hestekræfter i en lille blok. Men efter oliekrisen og galoperende
benzinpriser blev lavydende dieselmotorer mere populære. Nok primært fordi
man så kan sejle til Skagen for 1000,- istedet for 10.000,-
Men når det er sagt, så er industrien måske lige lovlig konservativ og
baseret på dieselmotorer der for længst har mistet deres
markedsføringsforspring på landjorden. Hvorfor ser man fx ikke commonrail
diesel motorer , nye indstrøjtningtyper osv osv. Nok fordi designet koster
50% at bygge på og det efterspørges ikke så meget??
Jeg tror faktisk at mange sejlbådejere gerne ville have en mindre motor
(færre kg og mindre plads) med lidt flere eller samme heste.
Bjarke
"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message
news:47c2a7d1$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jakob_K" Jeg kan godt regne ud, at det nok er noget med moment og
> sejtrækskraft, men er der nogen, der kan belyse det yderligere?
>
> Maaleenheden er ligegyldig
>
> Uden at have forstand paa motorer, kunne jeg tænke mig at baadmotorer er
> designet til at køre nær maksimumeffekt 24 timer i døgnet. Prøv det med en
> bilmotor. Den brænder nok sammen i løbet af en times tid.
>
> Aage
>
>
>
>