/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Fejl på Eberspächer Airtronic D4 fyr
Fra : Jens Jespersen


Dato : 05-02-08 12:43

Hej i gruppen.

Jeg har ovenstående fyr monteret i båden. For et par uger siden opstod
følgende fejl :

Når der tændes på betjeningspanelet starter fyret som normalt - kører
upåklageligt i 2-3 minutter og stopper derefter - blæseren fortsætter dog
(kontrolleret afkøling). Efter et par minutter starter fyret igen, kører
2-3-5 minutter og stopper - igen med kontrolleret afkøling med blæseren.
Herefter starter fyret ikke igen medminder der slukkes på betjeningspanelet
og tændes igen.

Indtil videre har jeg prøvet følgende :
1. Lavet nye ledningssamlinger - de gamle var ikke gode......
2. Afmonteret fyret og stillet det op i cockpittet - pumpen er pt. placeret
over fyret, og ikke under som anbefalet. Jeg kan se små luftbobler i slangen
fra pumpen til fyret, men ifølge Kjøller er dette ikke et problem.
3. Kontrolleret spændingen på ledningen fra rumføleren, samt ledningen fra
temperaturindstillingen - både i kahytten samt helt ude ved fyret. Samt
selvfølgelig forsyningsspænding.
4. Tjekket modstanden i overophedningsføleren samt flammesensoren - godt nok
i kold tilstand - disse værdier stemmer overens med dem der står i
servicevejledningen.

Nogle forslag til hvad der kan være galt ?

Mvh. Jens



 
 
Henrik Kolle Rasmuss~ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 05-02-08 13:01


"Jens Jespersen" <jens_jespersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47a84bc9$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har ovenstående fyr monteret i båden. For et par uger siden opstod
> følgende fejl :
>
> Når der tændes på betjeningspanelet starter fyret som normalt - kører
> upåklageligt i 2-3 minutter og stopper derefter - blæseren fortsætter dog
> (kontrolleret afkøling). Efter et par minutter starter fyret igen, kører
> 2-3-5 minutter og stopper - igen med kontrolleret afkøling med blæseren.
> Herefter starter fyret ikke igen medminder der slukkes på
> betjeningspanelet og tændes igen.
>
> Indtil videre har jeg prøvet følgende :
> 1. Lavet nye ledningssamlinger - de gamle var ikke gode......
> 2. Afmonteret fyret og stillet det op i cockpittet - pumpen er pt.
> placeret over fyret, og ikke under som anbefalet. Jeg kan se små
> luftbobler i slangen fra pumpen til fyret, men ifølge Kjøller er dette
> ikke et problem.
> 3. Kontrolleret spændingen på ledningen fra rumføleren, samt ledningen fra
> temperaturindstillingen - både i kahytten samt helt ude ved fyret. Samt
> selvfølgelig forsyningsspænding.
> 4. Tjekket modstanden i overophedningsføleren samt flammesensoren - godt
> nok i kold tilstand - disse værdier stemmer overens med dem der står i
> servicevejledningen.
>
> Nogle forslag til hvad der kan være galt ?
>
> Mvh. Jens
> 4. Tjekket modstanden i overophedningsføleren, mål modstanden
> ved forskellige temperaturer og få modstandsverdien oplyst af producenten.
> hvis de er ok er det nok styreboksen.
mvh Henrik Kolle
>



Jens Jespersen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jespersen


Dato : 05-02-08 13:20

Hej Henrik.

Jeg må indrømme at jeg faktisk har overvejet at smide kombisensoren en tur i
ovnen hjemme i køkkenet stripset sammen med et stegetermometer og så varme
gradvis op til måske 350gr. og tjekke undervejs. Jeg har en
servicevejledning hentet fra den Canadiske hjemmeside hvori værdierne er
vist.
http://www.espar.com/html/service/download/technical.html
for evt. andre interesserede

Mvh. Jens



"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47a85002$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jens Jespersen" <jens_jespersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:47a84bc9$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej i gruppen.
>>
>> Jeg har ovenstående fyr monteret i båden. For et par uger siden opstod
>> følgende fejl :
>>
>> Når der tændes på betjeningspanelet starter fyret som normalt - kører
>> upåklageligt i 2-3 minutter og stopper derefter - blæseren fortsætter dog
>> (kontrolleret afkøling). Efter et par minutter starter fyret igen, kører
>> 2-3-5 minutter og stopper - igen med kontrolleret afkøling med blæseren.
>> Herefter starter fyret ikke igen medminder der slukkes på
>> betjeningspanelet og tændes igen.
>>
>> Indtil videre har jeg prøvet følgende :
>> 1. Lavet nye ledningssamlinger - de gamle var ikke gode......
>> 2. Afmonteret fyret og stillet det op i cockpittet - pumpen er pt.
>> placeret over fyret, og ikke under som anbefalet. Jeg kan se små
>> luftbobler i slangen fra pumpen til fyret, men ifølge Kjøller er dette
>> ikke et problem.
>> 3. Kontrolleret spændingen på ledningen fra rumføleren, samt ledningen
>> fra temperaturindstillingen - både i kahytten samt helt ude ved fyret.
>> Samt selvfølgelig forsyningsspænding.
>> 4. Tjekket modstanden i overophedningsføleren samt flammesensoren - godt
>> nok i kold tilstand - disse værdier stemmer overens med dem der står i
>> servicevejledningen.
>>
>> Nogle forslag til hvad der kan være galt ?
>>
>> Mvh. Jens
>> 4. Tjekket modstanden i overophedningsføleren, mål modstanden
>> ved forskellige temperaturer og få modstandsverdien oplyst af
>> producenten. hvis de er ok er det nok styreboksen.
> mvh Henrik Kolle
>>
>
>



Poul Erik Støve Jako~ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Poul Erik Støve Jako~


Dato : 05-02-08 18:51

Hej
Har du checket at olieledningen er tæt og der ikke er et stoppet
filter. Det vil sige at den får olie nok. prøv evt. med en
slange direkte i en dunk

Mvh
Poul Erik Jakobsen



Jens Jespersen <jens_jespersen@hotmail.com> skrev:
>Hej i gruppen.
>
>Jeg har ovenstående fyr monteret i
>båden. For et par uger siden opstod
>følgende fejl :
>
>Når der tændes på betjeningspanelet
>starter fyret som normalt - kører
>upåklageligt i 2-3 minutter og stopper
>derefter - blæseren fortsætter dog
>(kontrolleret afkøling). Efter et par
>minutter starter fyret igen, kører
>2-3-5 minutter og stopper - igen med
>kontrolleret afkøling med blæseren.
>Herefter starter fyret ikke igen
>medminder der slukkes på
>betjeningspanelet
>og tændes igen.
>
>Indtil videre har jeg prøvet følgende :
>1. Lavet nye ledningssamlinger - de
>gamle var ikke gode......
>2. Afmonteret fyret og stillet det op
>i cockpittet - pumpen er pt. placeret
>over fyret, og ikke under som
>anbefalet. Jeg kan se små luftbobler i slangen
>fra pumpen til fyret, men ifølge
>Kjøller er dette ikke et problem.
>3. Kontrolleret spændingen på
>ledningen fra rumføleren, samt
>ledningen fra
>temperaturindstillingen - både i
>kahytten samt helt ude ved fyret. Samt
>selvfølgelig forsyningsspænding.
>4. Tjekket modstanden i
>overophedningsføleren samt
>flammesensoren - godt nok
>i kold tilstand - disse værdier
>stemmer overens med dem der står i
>servicevejledningen.
>
>Nogle forslag til hvad der kan være galt ?
>
>Mvh. Jens


Henrik Kolle Rasmuss~ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 05-02-08 19:22

Hvis det er det som er galt kan den ikke køre i 3 minutter
mvh Henrik kolle

"Poul Erik Støve Jakobsen" <poul.erik.jakobsen@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:12022342300.0649706097680358@dtext.news.tele.dk...
> Hej
> Har du checket at olieledningen er tæt og der ikke er et stoppet
> filter. Det vil sige at den får olie nok. prøv evt. med en
> slange direkte i en dunk
>
> Mvh
> Poul Erik Jakobsen
>
>
>
> Jens Jespersen <jens_jespersen@hotmail.com> skrev:
>>Hej i gruppen.
>>
>>Jeg har ovenstående fyr monteret i
>>båden. For et par uger siden opstod
>>følgende fejl :
>>
>>Når der tændes på betjeningspanelet
>>starter fyret som normalt - kører
>>upåklageligt i 2-3 minutter og stopper
>>derefter - blæseren fortsætter dog
>>(kontrolleret afkøling). Efter et par
>>minutter starter fyret igen, kører
>>2-3-5 minutter og stopper - igen med
>>kontrolleret afkøling med blæseren.
>>Herefter starter fyret ikke igen
>>medminder der slukkes på
>>betjeningspanelet
>>og tændes igen.
>>
>>Indtil videre har jeg prøvet følgende :
>>1. Lavet nye ledningssamlinger - de
>>gamle var ikke gode......
>>2. Afmonteret fyret og stillet det op
>>i cockpittet - pumpen er pt. placeret
>>over fyret, og ikke under som
>>anbefalet. Jeg kan se små luftbobler i slangen
>>fra pumpen til fyret, men ifølge
>>Kjøller er dette ikke et problem.
>>3. Kontrolleret spændingen på
>>ledningen fra rumføleren, samt
>>ledningen fra
>>temperaturindstillingen - både i
>>kahytten samt helt ude ved fyret. Samt
>>selvfølgelig forsyningsspænding.
>>4. Tjekket modstanden i
>>overophedningsføleren samt
>>flammesensoren - godt nok
>>i kold tilstand - disse værdier
>>stemmer overens med dem der står i
>>servicevejledningen.
>>
>>Nogle forslag til hvad der kan være galt ?
>>
>>Mvh. Jens
>
>



Martin K. Jensen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Martin K. Jensen


Dato : 05-02-08 21:44

Det ville jeg nu ikke være så sikker på, hvis der er luft bobler i slangen,
kunne det tyde på en utæthed hvor den trækker falsk luft med ind. En anden
mulighed stoppet slange da disel under der "rigtige" omstændigheder kan
danne parafin og stoppe systemet. men nu er det jo just ikke lige fra frost,
men alligevel.
http://www.filtercouncil.org/techdata/tsbs/91-1R3.pdf

vedr. de 3 min hvad bruger en d4 1 liter i timen på fuld skrald ???
ved 3min drift ca 0,5 dl og så kommer den første luft bobbel og fyret
standser

Mvh
S/Y Harbo
af Kolding

PS: håber at du finder fejlen, vinteren er ulidelig lang og kold endnu.



"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47a8a934$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis det er det som er galt kan den ikke køre i 3 minutter
> mvh Henrik kolle
>
> "Poul Erik Støve Jakobsen" <poul.erik.jakobsen@privat.dk> skrev i en
> meddelelse news:12022342300.0649706097680358@dtext.news.tele.dk...
>> Hej
>> Har du checket at olieledningen er tæt og der ikke er et stoppet
>> filter. Det vil sige at den får olie nok. prøv evt. med en
>> slange direkte i en dunk
>>
>> Mvh
>> Poul Erik Jakobsen
>>
>>
>>
>> Jens Jespersen <jens_jespersen@hotmail.com> skrev:
>>>Hej i gruppen.
>>>
>>>Jeg har ovenstående fyr monteret i
>>>båden. For et par uger siden opstod
>>>følgende fejl :
>>>
>>>Når der tændes på betjeningspanelet
>>>starter fyret som normalt - kører
>>>upåklageligt i 2-3 minutter og stopper
>>>derefter - blæseren fortsætter dog
>>>(kontrolleret afkøling). Efter et par
>>>minutter starter fyret igen, kører
>>>2-3-5 minutter og stopper - igen med
>>>kontrolleret afkøling med blæseren.
>>>Herefter starter fyret ikke igen
>>>medminder der slukkes på
>>>betjeningspanelet
>>>og tændes igen.
>>>
>>>Indtil videre har jeg prøvet følgende :
>>>1. Lavet nye ledningssamlinger - de
>>>gamle var ikke gode......
>>>2. Afmonteret fyret og stillet det op
>>>i cockpittet - pumpen er pt. placeret
>>>over fyret, og ikke under som
>>>anbefalet. Jeg kan se små luftbobler i slangen
>>>fra pumpen til fyret, men ifølge
>>>Kjøller er dette ikke et problem.
>>>3. Kontrolleret spændingen på
>>>ledningen fra rumføleren, samt
>>>ledningen fra
>>>temperaturindstillingen - både i
>>>kahytten samt helt ude ved fyret. Samt
>>>selvfølgelig forsyningsspænding.
>>>4. Tjekket modstanden i
>>>overophedningsføleren samt
>>>flammesensoren - godt nok
>>>i kold tilstand - disse værdier
>>>stemmer overens med dem der står i
>>>servicevejledningen.
>>>
>>>Nogle forslag til hvad der kan være galt ?
>>>
>>>Mvh. Jens
>>
>>
>
>



Jens Jespersen (08-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jespersen


Dato : 08-02-08 08:10

"Martin K. Jensen" <5xkoch@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:47a8ca7d$0$2983$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Det ville jeg nu ikke være så sikker på, hvis der er luft bobler i
> slangen, kunne det tyde på en utæthed hvor den trækker falsk luft med ind.
> En anden mulighed stoppet slange da disel under der "rigtige"
> omstændigheder kan danne parafin og stoppe systemet. men nu er det jo just
> ikke lige fra frost, men alligevel.
> http://www.filtercouncil.org/techdata/tsbs/91-1R3.pdf
>
> vedr. de 3 min hvad bruger en d4 1 liter i timen på fuld skrald ???
> ved 3min drift ca 0,5 dl og så kommer den første luft bobbel og fyret
> standser
>
> Mvh
> S/Y Harbo
> af Kolding

Jeg prøvede i aftes at afmontere slangen fra sugesiden på pumpen og sætte en
ny, gennemsigtig slange på og lade denne suge fra en flaske med dielsel i.
Den gennemsigtige slange på tryksiden af pumpen kom ned i en anden flaske.
Jeg forsynede pumpen fra en strømforsyning - vil ikke risikere at fyrets
styring bliver låst med alle de forsøg
Pumpen suger fint - ingen bobler på sugesiden, men på tryksiden kommer der
små bobler. Jeg er lidt i tvivl mht. de bobler - Kjøller siger det er ok -
andre at det ikke er. Hvor kommer de bobler fra ?
Kan man forestille sig, at diesel indeholder luft, som så bliver frigjort
når pumpen komprimerer det, eller er det helt hen i vejret ? Eller er min
pumpe utæt ?

Jens



Jens Jespersen (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jespersen


Dato : 06-02-08 07:58

Hej

Jeg har prøvet jvf. servicevejledningen at afmontere dieselslangen på fyret,
opsamle den mængde der bliver leveret under et opstartsforsøg - og det
passer indenfor det tilladte interval.

Jens


"Poul Erik Støve Jakobsen" <poul.erik.jakobsen@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:12022342300.0649706097680358@dtext.news.tele.dk...
> Hej
> Har du checket at olieledningen er tæt og der ikke er et stoppet
> filter. Det vil sige at den får olie nok. prøv evt. med en
> slange direkte i en dunk
>
> Mvh
> Poul Erik Jakobsen
>
>
>
> Jens Jespersen <jens_jespersen@hotmail.com> skrev:
>>Hej i gruppen.
>>
>>Jeg har ovenstående fyr monteret i
>>båden. For et par uger siden opstod
>>følgende fejl :
>>
>>Når der tændes på betjeningspanelet
>>starter fyret som normalt - kører
>>upåklageligt i 2-3 minutter og stopper
>>derefter - blæseren fortsætter dog
>>(kontrolleret afkøling). Efter et par
>>minutter starter fyret igen, kører
>>2-3-5 minutter og stopper - igen med
>>kontrolleret afkøling med blæseren.
>>Herefter starter fyret ikke igen
>>medminder der slukkes på
>>betjeningspanelet
>>og tændes igen.
>>
>>Indtil videre har jeg prøvet følgende :
>>1. Lavet nye ledningssamlinger - de
>>gamle var ikke gode......
>>2. Afmonteret fyret og stillet det op
>>i cockpittet - pumpen er pt. placeret
>>over fyret, og ikke under som
>>anbefalet. Jeg kan se små luftbobler i slangen
>>fra pumpen til fyret, men ifølge
>>Kjøller er dette ikke et problem.
>>3. Kontrolleret spændingen på
>>ledningen fra rumføleren, samt
>>ledningen fra
>>temperaturindstillingen - både i
>>kahytten samt helt ude ved fyret. Samt
>>selvfølgelig forsyningsspænding.
>>4. Tjekket modstanden i
>>overophedningsføleren samt
>>flammesensoren - godt nok
>>i kold tilstand - disse værdier
>>stemmer overens med dem der står i
>>servicevejledningen.
>>
>>Nogle forslag til hvad der kan være galt ?
>>
>>Mvh. Jens
>



Per Kaaber (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 06-02-08 20:02

Jens Jespersen kom med denne ide:
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har ovenstående fyr monteret i båden. For et par uger siden opstod
> følgende fejl :
>
> Når der tændes på betjeningspanelet starter fyret som normalt - kører
> upåklageligt i 2-3 minutter og stopper derefter - blæseren fortsætter dog
> (kontrolleret afkøling). Efter et par minutter starter fyret igen, kører
> 2-3-5 minutter og stopper - igen med kontrolleret afkøling med blæseren.
> Herefter starter fyret ikke igen medminder der slukkes på betjeningspanelet
> og tændes igen.
>
> Indtil videre har jeg prøvet følgende :
> 1. Lavet nye ledningssamlinger - de gamle var ikke gode......
> 2. Afmonteret fyret og stillet det op i cockpittet - pumpen er pt. placeret
> over fyret, og ikke under som anbefalet. Jeg kan se små luftbobler i slangen
> fra pumpen til fyret, men ifølge Kjøller er dette ikke et problem.
> 3. Kontrolleret spændingen på ledningen fra rumføleren, samt ledningen fra
> temperaturindstillingen - både i kahytten samt helt ude ved fyret. Samt
> selvfølgelig forsyningsspænding.
> 4. Tjekket modstanden i overophedningsføleren samt flammesensoren - godt nok
> i kold tilstand - disse værdier stemmer overens med dem der står i
> servicevejledningen.
>
> Nogle forslag til hvad der kan være galt ?
>
> Mvh. Jens

Som jeg læser dit problem (fyret tænder og der er ild, røg og varme),
vil jeg mene det er flammevagten, der ikke slutter inden opstartstiden
(de 2-3 minutter udløber.
Prøv og luse kontakten på flammevagten over, og se om fyret ikke
fortsætter med at køre.
Flammevagten er en dims der stikker ind i brændkamret, og hvorpå der er
monteret 2 ledninger. Hvis der er 3 ledninger er det en med
omskifterkontakt.

--
Venlig hilsen

Per



Jens Jespersen (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jespersen


Dato : 07-02-08 07:56


"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.34b17d826fc4c2d4.86523@mail.dk...
> Som jeg læser dit problem (fyret tænder og der er ild, røg og varme), vil
> jeg mene det er flammevagten, der ikke slutter inden opstartstiden (de 2-3
> minutter udløber.
> Prøv og luse kontakten på flammevagten over, og se om fyret ikke
> fortsætter med at køre.
> Flammevagten er en dims der stikker ind i brændkamret, og hvorpå der er
> monteret 2 ledninger. Hvis der er 3 ledninger er det en med
> omskifterkontakt.
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Per
>
>

Hej Per

På mit fyr, er flammeovervågningen og overophedningssensoren en enhed -
flammeovervågningen føler direkte på metallet udvendigt på fyret,
overophedningen sidder i luftstrømmen - begge er en modstandsføler
(NTC/PTC). I aftes havde jeg sensoren i ovnen sammen med et stegetermometer
og tjekkede ved 22gr. 50gr. 100gr. osv op til 240 grader - værdierne passede
med dem der står i servicemanualen......desværre - det havde ellers været
nemt bare at skifte den

Jens



Per Kaaber (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 07-02-08 15:18

Jens Jespersen kom med denne ide:
> "Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:mn.34b17d826fc4c2d4.86523@mail.dk...
>> Som jeg læser dit problem (fyret tænder og der er ild, røg og varme), vil
>> jeg mene det er flammevagten, der ikke slutter inden opstartstiden (de 2-3
>> minutter udløber.
>> Prøv og luse kontakten på flammevagten over, og se om fyret ikke fortsætter
>> med at køre.
>> Flammevagten er en dims der stikker ind i brændkamret, og hvorpå der er
>> monteret 2 ledninger. Hvis der er 3 ledninger er det en med
>> omskifterkontakt.
>>
>> -- Venlig hilsen
>>
>> Per
>>
>>
>
> Hej Per
>
> På mit fyr, er flammeovervågningen og overophedningssensoren en enhed -
> flammeovervågningen føler direkte på metallet udvendigt på fyret,
> overophedningen sidder i luftstrømmen - begge er en modstandsføler (NTC/PTC).
> I aftes havde jeg sensoren i ovnen sammen med et stegetermometer og tjekkede
> ved 22gr. 50gr. 100gr. osv op til 240 grader - værdierne passede med dem der
> står i servicemanualen......desværre - det havde ellers været nemt bare at
> skifte den
>
> Jens

Så må det være styreenheden der er defekt.

--
Venlig hilsen

Per
Med et old gammelt Webastofyr, der bare spiller



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste