Nogen der ved hvor påfyldningen foregår på et "silva" skotmonteret
kuglekompas?
"Harding E. Larsen (slet PQSU7)" <harding@PQSU7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12022049260.110953797792781@dtext.news.tele.dk...
> Hej JN,
>
> Før i tiden anvendtes en blanding af 2 dele destilleret vand og
> 1 del sprit. Det anvendes ikke mere.
> Der anvendes væsker der går under forskellige betegnelser:
> "Hydro-treated light destilate (petroleum)"
> M/D Totco Instrumentation laver b.l.a. noget der hedder Gauge
> Case Fluid W8 med et flammepunkt på +77 grader C. og frysepunkt
> på -77 grader C.
> Dertil kommer at disse væsker kan blandes eller erstattes af
> lampeolie.
> Kompasrosen, der jo vejer noget, har en indbygget hulrum og den
> flyder i ballance med den påfyldte væske.
> I bunden af kompasset sidder der en bælg som optager forøgelsen
> af væskens volumen ved opvarmning.
> Kompasset kan blive utæt af forskellige årsager men ofte bliver
> det utæt i pakningerne, der jo foruden væsken inde fra påvirkes
> af luften og temperaturen på ydersiden.
> Alle væsketyper om kompasdele vil indeholde luft og skal
> kompasset samles rigtigt og vedvarende virke uden en luftboble i
> toppen, så skal delene lægges ned i væsken i et kar der kan
> lukkes tæt og der tilsluttes en slange til toppen og over til en
> vacuumpumpe.
> Der vil boble luft fra væske og dene i, som regel, mere end en
> time inden luften er trukket ud.
> Herefter samles kompasset nede i væsken og tages ført op når det
> er samlet helt og lukket.
> Det er derfor at kompasfirmaet foreslår at du indleverer det til
> dem, da de fleste ikke har det fornødne udstyr og derfor ikke
> vil få det optimale resultat af en hjemmegjort reperation.
> Noget andet er at de selvfølgeligt tager penge for deres arbejde
> inc. forsendelsesomkostninger.
> Vil du spare og selv vil fylde væske på under de muligheder som
> du kan præstere, og tillige vil acceptere at der igen kommer
> lidt luft tilsyne på toppen, så er det jo billigst selv at
> forsøge sig som kompasmager. Når du kender teknikken med
> påfyldning kan du så senere putte kompasset i dybfryseren og
> derefter toppe op med væske inden væsketemperaturen igen stiger,
> hver gang du synes at boblen bliver for stor. Ad åre vil
> luftboblen blive mindre og mindre, alt andet lige.
>
> Mvh/Harding
>
>
>
> JN <jnsnabelalightstorm.dk> skrev:
>>Hej,
>>
>>da jeg nu vil prøve at redde et kompas
>>som jeg har fået af en god ven og som
>>jeg gerne ville montere i min båd, er
>>jeg nødt til at spørge her om nogle
>>ved hvilken type vædske man kan hælde i et sådan.
>>
>>Der er tale om et kompas af mærket
>>Cassens & Plath - og jeg har
>>selvfølgelig
>>forespurgt hos det tyske firma - og
>>deres svar var prompte og klart at de
>>foreslog at jeg sendte kompasset ned
>>til dem for reparation - eller at jeg i
>>det mindste købte deres kompasvædske.
>>Det har jeg såmænd ikke noget imod at
>>gøre... men... hvis det vitterligt
>>forholder sig som jeg har læst i nogle
>>andre gamle men alligevel ikke helt
>>skråsikre indlæg på nettet - at man
>>bruger lampeolie, så synes jeg jo ikke
>>at der er grund til at blive tørret på
>>den konto
>>
>>venlig hilsen
>>
>>JN
>
>