| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Matematik i 5 kl svær opgave Fra : Kim | 
  Dato :  12-01-08 16:52 |  
  |   
            Min datter har en opgave jeg ikke kan huske.
 
 Man skal lave et "sildeben" og skrive den ind i et
 koordinatsystem med en X og Y akse.ud fra formlerne:
 
 (X,X -5 ) er nem den ser sådan ud:
 
      X      |   6  |   8   |   10  |   12  |
 -----------------------------------
   X -5     |   1  |   3   |   5    |   7    |
 
 Så den svære
 (X,-X + 4 )
 
       X       |   2  |   4  |   6  |   8   |
 -------------------------------
   -X  + 4   |      |        |       |       |
 
 Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?
 
 
 Mvh Kim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Holst (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  12-01-08 17:02 |  
  |   
            
 
 Kim wrote:
 
 > Så den svære
 > (X,-X + 4 )
 > 
 >       X       |   2  |   4  |   6  |   8   |
 > -------------------------------
 >   -X  + 4   |      |        |       |       |
 > 
 > Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?
 
 Hvis X er 2, så er -X lig -2. Så -X + 4 vil være +2.
 
 Det var det første felt. Så klarer du sikkert selv resten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  12-01-08 17:21 |  
  |   
            "Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev
 > Kim wrote:
 >
 >> Så den svære
 >> (X,-X + 4 )
 >>
 >>       X       |   2  |   4  |   6  |   8   |
 >> -------------------------------
 >>   -X  + 4   |      |        |       |       |
 >>
 >> Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?
 >
 > Hvis X er 2, så er -X lig -2. Så -X + 4 vil være +2.
 >
 > Det var det første felt. Så klarer du sikkert selv resten.
 
 Jeg er sq ikke sikker :) gider du checke ?
 
 Hvis X er 4, så er -X lig -4. Så -X + 4 vil være 0   ?
 
 Hvis X er 6, så er -X lig -6. Så -X + 4 vil være -2  ?
 
 Hvis X er 8, så er -X lig -8. Så -X + 4 vil være -4  ?
 
 Mvh Kim
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Holst (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  12-01-08 17:28 |  
  |   
            
Kim wrote:
 > Jeg er sq ikke sikker :) gider du checke ?
 > 
 > Hvis X er 4, så er -X lig -4. Så -X + 4 vil være 0   ?
 > 
 > Hvis X er 6, så er -X lig -6. Så -X + 4 vil være -2  ?
 > 
 > Hvis X er 8, så er -X lig -8. Så -X + 4 vil være -4  ?
 Det er rigtig nok.
 Og husk at din datter også selv skal lave det   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kim (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  12-01-08 17:39 |  
  |  
 
            "Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i
 > Og husk at din datter også selv skal lave det   
Jo. Findes der ikke en dansk side med forklaring
 til koordinatsystem til 5 klasse ?
 Kan ikke finde det på  http://www.matematikbogen.dk/
eller  http://www.formel.dk/
Underligt nok i forhold til
 http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cartesian-coordinate-system.svg
står der i hendes bog " Sigma for Femte "  54 ( K-systemet), at hvis
 man skal sætte f.eks et punkt ( 2,3 ) ind så er 2 på Y akslen og 3
 på X akslen.på side
 På Cartesian-coordinate-system.svg ses at 3 er på Y-akslen og 2 er på 
 X-akslen.
 Er det kun når man skal nævne skæringspunktet at man siger X-akslen først, 
 derefter Y-aksel ?
 Eller kan du forklare mig og min datter hvorfor ?
 Mvh Kim 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Holst (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  12-01-08 17:54 |  
  |   
            
Kim wrote:
 > Underligt nok i forhold til
 >  http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cartesian-coordinate-system.svg
> står der i hendes bog " Sigma for Femte "  54 ( K-systemet), at hvis
 > man skal sætte f.eks et punkt ( 2,3 ) ind så er 2 på Y akslen og 3
 > på X akslen.på side
 De skulle nok have valgt sig en anden matematikbog, hvis de kalder det 
 aksler   
Normalt vil et koordinatsæt angives (X,Y), og så svarer (2,3) til 2 hen 
 ad x-aksen, inden man bevæger sig lodret opad til 3.
 > Er det kun når man skal nævne skæringspunktet at man siger X-akslen først, 
 > derefter Y-aksel ?
 I almindelig siger man aldrig y-aksen først. Ethvert punkt er 
 kendetegnet ved et koodinatsæt, og skal der ikke kunne opstå 
 misforståelser, så er man jo nødt til at være konsekvent med at nævne 
 den samme koordinat først hvergang. Derfor nævnes x-koordinaten først, 
 og dernæst y-koordinaten.
 > Eller kan du forklare mig og min datter hvorfor ?
 En fejl i bogen, sådanne kan findes. Eller også har du ikke læst 
 grundigt nok på siden og forstået det! Men jeg har nu svært ved at tro, 
 at dette skulle kunne misforstås.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Toke Eskildsen (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Toke Eskildsen | 
  Dato :  12-01-08 19:31 |  
  |  
 
            Holst wrote:
 > Normalt vil et koordinatsæt angives (X,Y), og så svarer (2,3) til
 > 2 hen ad x-aksen, inden man bevæger sig lodret opad til 3.
 Med huskereglen "Hen ad gaden, op til pigen".
 ....Men det kan selvfølgelig være de har andre huskeregler i 5.
 -- 
 Far + digitalkamera + webserver =  http://ekot.dk/dagbog/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Holst (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  12-01-08 19:47 |  
  |   
            
 Toke Eskildsen wrote:
 
 >> Normalt vil et koordinatsæt angives (X,Y), og så svarer (2,3) til
 >> 2 hen ad x-aksen, inden man bevæger sig lodret opad til 3.
 > 
 > Med huskereglen "Hen ad gaden, op til pigen".
 > 
 > ...Men det kan selvfølgelig være de har andre huskeregler i 5.
 
 Det kan være. I den alder går de nok kun på æblerov: "Op ad stammen, ud 
 ad grenen" ... nå, så virker den vist ikke så godt længere.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter Løhde Svarre (19-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Løhde Svarre | 
  Dato :  19-01-08 08:34 |  
  |  
 
            Hej Kim!
 Nå man skal regne med minus tal, så tænk på et ganske almindeligt udendørs 
 termometer. ( Det skal være én med søjle, et digital termometer dur ikke) 
  
Hvis temperaturen er -5 grader og den stiger 3 grader, så fryser det -2 
 grader.
 Hvis temperaturen er -5 grader og den falder 3 grader, så fryser det -8 
 grader.
 Det hjælper mig at have billedet af termometeret i hovedet, når jeg skal 
 regne med minus tal.
 Hilsen
 Peter 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           edelvang@gmail.com (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : edelvang@gmail.com | 
  Dato :  12-01-08 17:44 |  
  |   
            On 12 Jan., 19:31, Toke Eskildsen <darkw...@daimi.au.dk> wrote:
 
 > Med huskereglen "Hen ad gaden, op til pigen".
 
 Jeg synes, denne huskeregel er god. et Y har en lodret streg ned,
 ligesom Y-aksen.
 
 Mvh
 Kevin Borbye Edelvang
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Holst (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  12-01-08 17:19 |  
  |   
            
Kim wrote:
 > Man skal lave et "sildeben" og skrive den ind i et
 > koordinatsystem med en X og Y akse.ud fra formlerne:
 De er nok ikke nået til det endnu, men inden de når til 
 koordinatsystemer, skulle du nok lige finde ud af, hvad et 
 koordinatsystem egentlig er. x- og y-akse hører ganske rigtig til 
 koordinatsystemer.
 På engelsk, idet den danske Wikipedia naturligvis er for ringe:
 http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinate_system
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  12-01-08 17:25 |  
  |  
 
            "Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev
 > Kim wrote:
 >
 >> Man skal lave et "sildeben" og skrive den ind i et
 >> koordinatsystem med en X og Y akse.ud fra formlerne:
 >
 > De er nok ikke nået til det endnu, men inden de når til koordinatsystemer, 
 > skulle du nok lige finde ud af, hvad et koordinatsystem egentlig er. x- og 
 > y-akse hører ganske rigtig til koordinatsystemer.
 >
 > På engelsk, idet den danske Wikipedia naturligvis er for ringe:
 >
 >  http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinate_system
Jo jo det vidste jeg godt.
 Her er et større billed:
 http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cartesian-coordinate-system.svg
Jeg har fundet et lille program, hvor jeg kan printe dem ud
 så hun sparer tid på at sidde og tegne dem hver gang:
 http://www.padowan.dk/graph/
så skal hun kun tegne punkterne ind.
 Mvh Kim 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  12-01-08 17:44 |  
  |   
            "Kim" <no@way.dk> skrev
 > Min datter har en opgave jeg ikke kan huske.
 
 Sorry jeg fik den skrevt forkert ind.
 
 Så den svære er
 
 (X,-2X + 4 )
 
       X       |   2  |   4  |   6  |   8   |
 -------------------------------
   -2X  + 4   |      |        |       |       |
 
 Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?
 
 Mvh Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Holst (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  12-01-08 17:57 |  
  |   
            
 Kim wrote:
 
 > Sorry jeg fik den skrevt forkert ind.
 > 
 > Så den svære er
 > 
 > (X,-2X + 4 )
 > 
 >       X       |   2  |   4  |   6  |   8   |
 > -------------------------------
 >   -2X  + 4   |      |        |       |       |
 > 
 > Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?
 
 Ligesom før skal du bare opdele den i små dele:
 
 -2X + 4. Så kigger vi først på 2X, det betyde 2 gange X. Er X lig med 2, 
 så er 2X jo lig med 4. Og er 2X lig med 4, så er -2X jo lig med -4. Og 
 til dette skal vi lægge 4, hvilket så giver 0.
 
 Og de sidste tre efter samme logik.
 
 Når du har sådanne, så skal du altid huske, at gange er vigtigere end 
 plus. Så man skal gange først, inden man plusser. Det har ikke så meget 
 betydning ovenfor, eftersom man jo sædvanligvis beregner fra venstre mod 
 højre, og gange står jo her før plus.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kim (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  12-01-08 18:05 |  
  |   
            "Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev
 > Ligesom før skal du bare opdele den i små dele:
 >
 > -2X + 4. Så kigger vi først på 2X, det betyde 2 gange X. Er X lig med 2, 
 > så er 2X jo lig med 4. Og er 2X lig med 4, så er -2X jo lig med -4. Og til 
 > dette skal vi lægge 4, hvilket så giver 0.
 >
 > Og de sidste tre efter samme logik.
 
 ok, dvs hvis X er 4., er det -2 * 4 = -8 + 4 = -4  ?
 
 > Når du har sådanne, så skal du altid huske, at gange er vigtigere end 
 > plus. Så man skal gange først, inden man plusser. Det har ikke så meget 
 > betydning ovenfor, eftersom man jo sædvanligvis beregner fra venstre mod 
 > højre, og gange står jo her før plus.
 
 Yes takker og bukker .
 
 Mvh Kim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Holst (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  12-01-08 18:16 |  
  |   
            
 Kim wrote:
 
 > ok, dvs hvis X er 4., er det -2 * 4 = -8 + 4 = -4  ?
 
 Ja, selvom jeg ikke kan lide dine lighedstegn. Der skal altid stå det 
 samme på begge sider af et lighedstegn:
 
 Hvis X = 4:
 
 -2X + 4 = -2*X + 4 = -2*4 + 4 = -8 + 4 = -4
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rasmus M. Jensen (12-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus M. Jensen | 
  Dato :  12-01-08 18:43 |  
  |   
            Kim wrote:
 >
 > Kan nogen her venligst fortælle mig hvordan den regnes ud ?
 >
 
 Hej Kim,
 
 nu må du endelig ikke misforstå, men jeg vil da anbefale dig at få 
 genopfrisket noget af din matematik...
 Det tror jeg vil være en stor hjælp for dig - også når du senere skal hjælpe 
 med lektierne...
 
 -- 
 mvh
 Rasmus 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kim (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  13-01-08 12:04 |  
  |   
            "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev
 > Hej Kim,
 >
 > nu må du endelig ikke misforstå, men jeg vil da anbefale dig at få 
 > genopfrisket noget af din matematik...
 > Det tror jeg vil være en stor hjælp for dig - også når du senere skal 
 > hjælpe med lektierne...
 
 Jeg har ikke de store problemer med det. Har en uddannelse som 
 Industrioperatør
 som jeg tog for ca 10 år siden, nok derfor jeg er lidt rusten og fordi jeg 
 ikke
 arbejder med matematik til dagligt mere.
 
 Men rigtig nok. Min datter fortæller at over halvdelen af klassen
 ikke har lavet halvdelen af det samme som hende, fordi som de
 fortæller at deres forældre ikke er dygtige til matematik.
 
 Eller også har de ikke overskudet til at sidde hver eneste
 eftermiddag og aften og lave 2 sider i " Sigma for Femte "
 hvor selv lærerne nogle gange har problemer med at regne den ud.
 
 
 /Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Toke Eskildsen (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Toke Eskildsen | 
  Dato :  13-01-08 12:28 |  
  |  
 
            Kim wrote:
 > Men rigtig nok. Min datter fortæller at over halvdelen af klassen
 > ikke har lavet halvdelen af det samme som hende, fordi som de
 > fortæller at deres forældre ikke er dygtige til matematik.
 Jeg undres - er lektiegivningen baseret på at børnene kun kan lave dem, 
 såfremt forældrene hjælper?
 > Eller også har de ikke overskudet til at sidde hver eneste
 > eftermiddag og aften og lave 2 sider i " Sigma for Femte "
 > hvor selv lærerne nogle gange har problemer med at regne den ud.
 Hvis en matematiklærer har problemer med opgaver som dem du 
 præsenterer, er der et problem med hans uddannelse.
 -- 
 Far + digitalkamera + webserver =  http://ekot.dk/dagbog/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Holst (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  13-01-08 12:50 |  
  |   
            
 Kim wrote:
 
 > Jeg har ikke de store problemer med det. Har en uddannelse som 
 > Industrioperatør som jeg tog for ca 10 år siden, nok derfor
 > jeg er lidt rusten og fordi jeg ikke arbejder med matematik til
 > dagligt mere.
 
 Jeg er ked af at sige det, men jeg synes, du har store problemer med det.
 
 De opgaver, du har præsenteret er MEGET nemme, og har man bare klaret 
 folkeskolens afgangsprøve med rimeligt resultat, burde de ikke 
 afstedkomme et problem for dig. Det gør de jo tydeligvis, eftersom du 
 spørger om hjælp her. Med henvisning til de viste skemaer taler du 
 frejdigt om X-akse og Y-akse, selvom det umiddelbart har absolut ingen 
 relevans til X- og Y-akser.
 
 Jeg ved godt, det er nemt for mig at sige, idet jeg er ingeniør, og 
 derfor i alt for mange studieår har levet i et matematikorgie. Ikke at 
 jeg af den grund har brugt matematik i de sidste ti år, men det er jo så 
 en anden historie. Og selvfølgelig bliver man rusten, når man ikke 
 bruger det.
 
 Så har du lyst og mod på at hjælpe din datter med lektierne, så kan jeg 
 kun være enig med Rasmus. Jeg tror, det er aftenskolerne, der visse 
 steder har kurser i matematisk netop for forældre, så de kan hjælpe 
 børnene med lektierne. Men her må du jo kigge dig omkring i dit 
 lokalområde og se, hvad der kan tilbydes. For vi kan jo lige så godt 
 erkende, at det i 6., 7., 8. og 9. klasse bestemt ikke bliver nemmere 
 end i 5. klasse.
 
 > Men rigtig nok. Min datter fortæller at over halvdelen af klassen
 > ikke har lavet halvdelen af det samme som hende, fordi som de
 > fortæller at deres forældre ikke er dygtige til matematik.
 
 Ja, det er desværre et problem for mange, så du står helt bestemt ikke 
 alene med det problem.
 
 > Eller også har de ikke overskudet til at sidde hver eneste
 > eftermiddag og aften og lave 2 sider i " Sigma for Femte "
 
 Og det er jo et andet problem. Mange steder vælger forældrene ikke at 
 bruge tid på lektierne sammen med deres børn. Og på det punkt kan din 
 datter jo være rigtig glad for, at du gider prioritere lektielæsningen 
 højt. Det er meget værdifuldt for hende.
 
 > hvor selv lærerne nogle gange har problemer med at regne den ud.
 
 Har lærerne problemer, skulle man måske overveje at finde nogle bedre 
 lærere.
 
 Jeg vil igen støtte Rasmus' forslag. Ud over at du selv bliver bedre til 
 matematikken, og derved bedre kan hjælpe din datter, så har det også den 
 fordel, at du vil få en langt dybere forståelse for matematikken. 
 Forstår man matematikken - i modsætning til bare at kunne lave 
 regnestykket - så er man også langt, langt bedre til at vejlede andre derom.
 
 Du vil langt bedre kunne vejlede hende omkring, hvordan opgaven løses, 
 og ikke risikere alt for langt hen ad vejen at løse opgaven for hende. 
 Og jo mere hun selv laver, og jo mere hun selv tænker over det, desto 
 større er chancen for, at der går et lys op for hende, så hun får en 
 dybere forståelse for det.
 
 Jeg har ikke selv nogen børn i skolealderen, men indimellem støder jeg 
 jo på nogen lektielæsende af slagsen hos venner og bekendte. Og mon ikke 
 det var engang i efteråret, jeg hjælp en med noget matematik vist på 3. 
 klasse niveua eller lignende. Efter at vi havde siddet et kvarter eller 
 tyve minutter og svedt over opgaverne, sukkede hun dybt og sagde: "jeg 
 skal jo lave det hele selv, når jeg laver det med dig". Ja, søde, for 
 ellers lærer du det ikke!
 
 Det dejlige var jo så, at efter endnu ti minutter eller så, gik der 
 pludselig et lys op for hende, og så gik det bare fremad. Og så var det 
 pludselig ikke lektielæsning længere, men derimod leg. Så efter endnu en 
 halv times tid havde hun pludselig fået lavet 2-3 sider mere end hun 
 skulle have haft lavet. Det var en vildt stolt pige!
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Trine Kornum Christi~ (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  13-01-08 14:12 |  
  |  
 
            Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:
 > De opgaver, du har præsenteret er MEGET nemme, og har man bare klaret
 > folkeskolens afgangsprøve med rimeligt resultat, burde de ikke
 > afstedkomme et problem for dig. Det gør de jo tydeligvis, eftersom du
 > spørger om hjælp her. Med henvisning til de viste skemaer taler du
 > frejdigt om X-akse og Y-akse, selvom det umiddelbart har absolut ingen
 > relevans til X- og Y-akser.
 Ja, det er meget nemme opgaver. Men at x-akser og y-akser ikke har
 noget med det skema at gøre, er forkert. I sin tid, for efterhånden
 nogen år siden, var det også sådan vi blev introduceret til ligninger
 og koordinatsystemer. Og det har da hængt ved hos mig.
 Mvh Trine
 -- 
 Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
 Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
 http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Holst (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  13-01-08 14:33 |  
  |   
            
Trine Kornum Christiansen wrote:
 > Ja, det er meget nemme opgaver. Men at x-akser og y-akser ikke har
 > noget med det skema at gøre, er forkert. I sin tid, for efterhånden
 > nogen år siden, var det også sådan vi blev introduceret til ligninger
 > og koordinatsystemer. Og det har da hængt ved hos mig.
 Det kan vi nok diskutere længe    Men som fremstillet var der jo ikke 
 noget koordinatsystem koblet på opgaven.
 Det væsentligste i denne del af tråden er, at det faktisk er nogle meget 
 nemme opgaver, som enhver voksen burde kunne løse uden større problemer.
 Desværre må vi jo erkende, at der kan være endog ganske stor forskel på 
 "burde" og så praksis. Desværre er der ganske mange forældre, som ikke 
 har den store kunnen, og når det problem så kombineres med, at det er en 
 del år siden de sidst har brugt, bliver problemet bestemt ikke mindre.
 Det korte af det lange er, at mange forældre vil have ganske stor gavn 
 af noget voksenundervisning, så vil sætte dem i stand til at hjælpe 
 deres børn med lektierne. Ved at tage sådan undervisning går de deres 
 barn en kæmpe tjeneste såvel som dem selv.
 Og man skal gerne være et par år forud for barnet. Har man et barn i 5. 
 klasse, skal man helst selv være på 7. klasse niveau. Det sætter en 
 nemlig væsentlig bedre i stand til at yde den nødvendige hjælp, idet man 
 ved at være forud har opnået en større forståelse for matematikken. Og 
 for den sags skyld også gerne mere end to år forud.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Trine Kornum Christi~ (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  13-01-08 15:10 |  
  |  
 
            Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:
 > Det væsentligste i denne del af tråden er, at det faktisk er nogle
 > meget nemme opgaver, som enhver voksen burde kunne løse uden større
 > problemer.
 Tja. Min mor vil gå fuldstændig i baglås hvis hun ser et x, hun vil
 simpelthen ikke ane hvad hun skal stille op med det. Og jeg tror
 bestemt ikke hun er den eneste. Men nu har hun jo heller ikke børn i
 den alder mere. Jeg er ved at uddanne mig til markedsføringsøkonom og
 der er folk på det studie, som trods alt kræver en gymnasial
 uddannelse, som også synes det er for svært når der begynder at komme
 x'er og y'er ind i det hele.
 > Det korte af det lange er, at mange forældre vil have ganske stor gavn
 > af noget voksenundervisning, så vil sætte dem i stand til at hjælpe
 > deres børn med lektierne. Ved at tage sådan undervisning går de deres
 > barn en kæmpe tjeneste såvel som dem selv.
 Helt enig. Hvis der havde været ressourcer til det, var det ikke nogen
 dum ide at skolerne tilbød lektiehjælpsundervisning til forældrene.
 Det vil også være en god hjælp til at bryde den negative sociale arv. 
 Mvh Trine
 -- 
 Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
 Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
 http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Holst (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  13-01-08 15:30 |  
  |   
            
Trine Kornum Christiansen wrote:
 > Det vil også være en god hjælp til at bryde den negative sociale arv. 
 Det er nemlig det. Det er lidt en ond cirkel.
 En meget væsentlig grund, til at nogle forældre har svært ved at hjælpe 
 deres børn med lektierne, kan i høj grad skyldes, at deres egne forældre 
 ikke selv havde evnerne dengang.
 Det gode er, at forældrene jo på andre måder gennem livet har lært 
 angribe andre problemer, og det betyder i vid udstrækning, at hvad 
 børnene skal bruge uger på, vil mange forældre kunne klare i løbet af 
 ganske kort tid. Det gør det typisk meget nemmere som 30-årig at skulle 
 tilegne sig den samme viden, som ens 12-årige barn.
 Som spejderleder oplever jeg for eksempel jævnligt, at man måske er nødt 
 til en aften at have en forældre med, fordi andre ledere er syge. En 
 sådan forældre har måske aldrig bundet et råbåndsknob, men to minutters 
 instruktion, og forældren er i stand til at binde råbåndsknobet og også 
 på rimelig måde instruere børnene. Halvanden time senere, når 
 spejdermødet er færdigt, kan halvdelen af børnene fortsat ikke finde ud 
 af at binde et råbåndsknob   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Trine Kornum Christi~ (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ | 
  Dato :  13-01-08 16:17 |  
  |  
 
            Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:
 > Halvanden time senere, når spejdermødet er færdigt, kan halvdelen af
 > børnene fortsat ikke finde ud af at binde et råbåndsknob   
De er også nogen besværlige nogen, sådan nogle råbåndsknob! I hvert
 fald når man skal have ungerne til at forstå hvordan man gør...
 Mvh Trine
 -- 
 Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
 Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
 http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kim (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  13-01-08 12:30 |  
  |   
            "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev
 > Hej Kim,
 >
 > nu må du endelig ikke misforstå, men jeg vil da anbefale dig at få 
 > genopfrisket noget af din matematik...
 > Det tror jeg vil være en stor hjælp for dig - også når du senere skal 
 > hjælpe med lektierne...
 
 Så lad os se hvor dygtig du er Rasmus.
 
 Nu skal I andre ikke hjælpe ham !
 
 Sigma forFemte, elevbog, ISBN: 87 7988 1807
 
 
 
 Side 54, K - systemet.
 
 Opgave 2.
 
 
 
 Tegn Linien l: (x,6 - x )
 
 Tegn derpå linien m: ( x,x +1 )
 
 
 
 Hvilket af disse udsagn er rigtige:
 
 
 
 a. l ? m            b.  l ?m
 
 
 
 
 
 Venter spændt på svar.
 
 Mvh Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kim (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim | 
  Dato :  13-01-08 12:37 |  
  |  
 
            "Kim" <no@way.dk> skrev
 >
 > a. l ? m            b.  l ?m
 Tænkte det nok, tegnene/symbolerne kommer ikke med   
a. der hedder tegnkoden/symbolet: 2534  fra Unicode Hex i MS Word
 b. der hedder tegnkoden/symbolet: 2551 fra Unicode Hex i MS Word
 Jeg kører med MS Word 2002 ( Office pakken ) ( 10.2627.2625)
 /Kim 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Holst (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  13-01-08 13:47 |  
  |   
            
 Kim wrote:
 
 > Så lad os se hvor dygtig du er Rasmus.
 > 
 > Nu skal I andre ikke hjælpe ham !
 
 Synes du, Kim, at disse opgaver er svære?
 
 > a. l ? m            b.  l ?m
 
 Ja, jeg kunne ikke finde ud af at få disse tegn frem med dine nævne 
 unicode, men sådan er der jo så meget.
 
 Men jeg har da et gæt hvad det er for tegn.
 
 Ved du, hvad tegnene betyder?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Rasmus M. Jensen (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus M. Jensen | 
  Dato :  13-01-08 23:05 |  
  |  
 
            Kim wrote:
 >
 > Så lad os se hvor dygtig du er Rasmus.
 >
 ÆV... jeg syntes jo netop jeg havde skrevet at det ikke var for at "spille 
 smart" eller noget i den dur, at jeg skrev det... du vælger åbenbart at tage 
 det som et personligt angreb, hvilket det på ingen måde er / var... det var 
 såmen blot et venligt råd...
 > Nu skal I andre ikke hjælpe ham !
 >
 > Sigma forFemte, elevbog, ISBN: 87 7988 1807
 >
 >
 >
 > Side 54, K - systemet.
 >
 > Opgave 2.
 >
 >
 >
 > Tegn Linien l: (x,6 - x )
 >
 > Tegn derpå linien m: ( x,x +1 )
 >
 >
 ærlig talt... jeg synes du er lidt til grin når du vil udfordre mig med 5. 
 klasses matematik...
 der mangler dog en væsentlig forudsætning for at man kan tegne nogen som 
 helst linie, nemlig - hvad er x's startværdi?? jeg har tilladt mig den 
 frihed at tegne linierne for dig hvor x går fra -4 til 4... det ligger her: 
 http://rmjelektronik.dk/kims_matopgave.jpg
> Hvilket af disse udsagn er rigtige:
 >
 > a. l ? m            b.  l ?m
 >
 >
 det er jo lidt svært at svare på...
 igen må jeg sige at jeg er ked af at du tog mit indlæg på den måde...
 -- 
 mvh
 Rasmus 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Holst (13-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Holst | 
  Dato :  13-01-08 23:31 |  
  |   
            
Rasmus M. Jensen wrote:
 > ÆV... jeg syntes jo netop jeg havde skrevet at det ikke var for at "spille 
 > smart" eller noget i den dur, at jeg skrev det... du vælger åbenbart at tage 
 > det som et personligt angreb, hvilket det på ingen måde er / var... det var 
 > såmen blot et venligt råd...
 Ja, jeg tror desværre, at Kim tager vores skriverier som personlige angreb.
 Og det er det ikke tværtimod. Som jeg har skrevet tidligere, er det 
 utrolig dejligt, at han gider at bruge tid på lektielæsningen sammen med 
 sin datter, for det er utrolig værdifuldt for hende.
 Men føler han allerede nu på 5. klasses niveau, at opgaverne er svære, 
 så bliver det kun værre fremover.
 > ærlig talt... jeg synes du er lidt til grin når du vil udfordre mig med 5. 
 > klasses matematik...
 Hvis Kim finder den svær, tror han sikkert også, at andre finder den svær.
 > der mangler dog en væsentlig forudsætning for at man kan tegne nogen som 
 > helst linie, nemlig - hvad er x's startværdi??
 I almindelighed plejer man jo godt at kunne tegne en linje, idet man jo 
 tegner den for alle værdier af x. Jeg plejede altid at tegne den fra -7 
 til 7, fordi jeg havde sådan en Linex-trekant, der på den lange side 
 havde et 0 i midten og 7 ude ved hver spids. Det var min lærer altid 
 godt tilfreds med.
  > jeg har tilladt mig den
 > frihed at tegne linierne for dig hvor x går fra -4 til 4... det ligger her: 
 >  http://rmjelektronik.dk/kims_matopgave.jpg
Man kan jo så undre sig over, hvorfor du har valgt, enhederne på 
 henholdsvis x- og y-aksen ikke har samme længde.
 Havde du valgt enheden til at være ens på de to akser, ville man nemlig 
 bemærke en væsentlig ting, nemlig at de to linjer danner rette vinkler, 
 hvor de krydser hinanden.
 >> Hvilket af disse udsagn er rigtige:
 >>
 >> a. l ? m            b.  l ?m
 >>
 > det er jo lidt svært at svare på...
 De to spørgsmålstegn er sikkert henholdsvis to lodrette streger (der 
 angiver at linjerne er parallelle, eller et tegn, der angiver at de 
 enten skærer hinanden eller skærer hinanden med rette vinkler. Om det så 
 er a) eller b), der er det ene eller det andet, er uvist.
 Da hældningen på de to linjer er henholdsvis -1 og 1, kan man hurtigt 
 uden overhovedet at tegne linjerne udelukke, at de er parallelle.
 I 5. klasse er man naturligvis nødt til at tegne linjerne for at kunne 
 besvare spørgsmålet.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Rasmus M. Jensen (14-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus M. Jensen | 
  Dato :  14-01-08 00:22 |  
  |  
 
            Holst wrote:
 >
 > Ja, jeg tror desværre, at Kim tager vores skriverier som personlige
 > angreb.
 > Og det er det ikke tværtimod. Som jeg har skrevet tidligere, er det
 > utrolig dejligt, at han gider at bruge tid på lektielæsningen sammen
 > med sin datter, for det er utrolig værdifuldt for hende.
 >
 jeg er simpelthen 120% enig!
 > Men føler han allerede nu på 5. klasses niveau, at opgaverne er svære,
 > så bliver det kun værre fremover.
 >
 jeps...
 > Hvis Kim finder den svær, tror han sikkert også, at andre finder den
 > svær.
 hrm... jeg finder en masse ting svære, men derfor er jeg da godt klar over 
 at andre finder de ting meget lette... som at strikke f.eks.   
> Det var min lærer altid
 > godt tilfreds med.
 >
  
>> ligger her:  http://rmjelektronik.dk/kims_matopgave.jpg
>
 > Man kan jo så undre sig over, hvorfor du har valgt, enhederne på
 > henholdsvis x- og y-aksen ikke har samme længde.
 >
 hehe... nok fordi jeg brugte 65 sekunder på at lave figuren...
 > I 5. klasse er man naturligvis nødt til at tegne linjerne for at kunne
 > besvare spørgsmålet.
 ja... mindes tiden - også med at tælle tern for at nå frem til et areal... 
 hehe...   
-- 
 mvh
 Rasmus 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              David T. Metz (16-01-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : David T. Metz | 
  Dato :  16-01-08 14:53 |  
  |   
            Rasmus M. Jensen wrote:
 
 > der mangler dog en væsentlig forudsætning for at man kan tegne nogen som 
 > helst linie, nemlig - hvad er x's startværdi??
 
 Så blev du alligevel taget på sengen.
 
 Det kan ske for den bedste!
 
 Generelt vil jeg sige: Jeg tror også det kan være en god idé at friske 
 matematik eller andre fag op, hvis man ønsker at hjælpe børn med lektier 
 og oplever problemer allerede i femte klasse. Jeg husker svagt for år 
 tilbage at en eller flere aftenskoler udbød sådan nogle 
 lektiehjælps-kurser til forældre. Om det eksisterer endnu, eller om jeg 
 husker rigtigt tør jeg ikke sige.
 
 Derudover: hvis ens eget barn har problemer med lektierne: tal med 
 læreren - det er skolens opgave at sikre at børnene kan lave deres 
 lektier. Efter hvad Kim skriver er der et problem i den klasse:
 
 "Min datter fortæller at over halvdelen af klassen
 ikke har lavet halvdelen af det samme som hende, fordi som de
 fortæller at deres forældre ikke er dygtige til matematik."
 
 ""Sigma for Femte" hvor selv lærerne nogle gange har problemer med at 
 regne den ud."
 
 ***
 Ovenstående to citater tyder for mig at se på et problem af en størrelse 
 der indbyder til at kontakte skolen.
 
 David
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |