Til Henning & Søren.
Først må jeg sige, at jeg ikke har noget ønske om at binde folk en historie
på ærmet. Mine intentioner er blot at fortælle en interessant tildragelse i
et forum af folk med maritime interesse. Jeg ser intet i jeres indlæg, der
modbeviser min fortælling.
Alligevel:
I "Årbog 2002 fra Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg" er der en artikel
ved navn "Styrismand, rorgænger, autopilot, joystick - Praktisk navigation
gennem tiderne" af Søren Tirslund.
Fra side 125 citerer jeg:
" Det kan i dag virke temmelig ulogisk, at man tidligere beordrede rorets
stilling i forhold til rorpinden. Ordren styrbord betød altså, at rorpinden
skulle stilles mod styrbord, men så drejede skibet jo mod bagbord. Men sådan
var det indtil 31. december 1932. Fra 1. januar 1933 kom endelig den direkte
rorkommando, hvor f.eks. ordren styrbord betyder, at rattets øverste knager
skal drejes mod styrbord, roret skal drejes mod styrbord, og skibet skal
dreje mod styrbord. Der var modstand mod denne nyordning, særlig fra engelsk
side, men den er nu internationalt gældende.
Citat slut.
Dette var, hvad jeg forsøgte at fortælle.
Den engelske protest havde næppe relevans, hvis man opfyldte
standardiseringen i forvejen?
Jeg tør knapt nævne det, men i "Jens Kusk" fjerde udgave fra 1924 er der
sidst i bogen en tavle V. På denne tavle er der en dansk oversættelse af
englænderen Thomas Gray's søvejsregler skrevet på vers.
Citat:
To dampskibe møder hinanden.
Faar for ude begge Lys Du at se.
Giv Bagbords Ror - lad rask det ske!
Citat slut.
Hvad betyder dette? Er dette ikke Regel 14? Passerede de hinanden grønt mod
grønt dengang?
Se i øvrigt under 1929 konferensen på:
http://www.jmarcussen.dk/maritim/mart/sovejsregel.html#dest220
Marcussen og Tirslund er lidt uenige om datoen for standardiseringen, men
hvad - det er jo længe siden.
Nu vil jeg benytte juledagene til at se "Titanic" endnu en gang.
Ivar Holm