Vores datter anklaget for tyveri.
Fra : Bente Christensen

Dato : 10-11-07 05:48

Kære forældre.

Vi har en datter på 14½ år, som går i 8. klasse på den kommunale skole.

Siden sommerferien har hun sammen med nogle veninder passet kantinen på
skolen.

i går, fredag, blev vi kaldt til inspektøren, som rent ud sagde, at vores
datter var en tyv.

Der var ifølge hans udsagn mindst to uafhængige vidner herpå.

Vores datter så ham direkte i øjnene og sagde, at hun aldrig havde taget
noget fra pengekassen.
Herefter indkaldte han et vidne, og det samme gentog sig.

Da vi spurgte vidnet, om der var mulighed for, at vores datter, som hun
havde forklaret os, havde vekslet penge, sagde hun, at vidnet, at hun ikke
havde set, om vores datter havde lagt en seddel i.

Vores datter er hverken noget dydsmønster, eller en rå type.

Hvis hun engang imellem har villet skjule noget for os, som børn nu engang
forsøger på, så har vi straks kunnet mærke det på hende, og hun har måttet
forklare sig.
Denne gang har hun med oprejst pande nægtet alt, hvilket får os til at stole
på, at hun taler sandt.

Spørgsmål:
Hvor kan vi nu søge hjælp mod systemet.
hvordan kan hun få bearbejdet anklagen. hendes kammerater kan hun ikke tale
med, - de ved endnu intet, og hun ved jo ikke, om det er en af dem, der har
"lettet sit hjerte".
Selv om vi naturligvis støtter hende, savner hun en veninde at betro sig
til.
Kan sådan en anklage ikke tages ud af inspektørens hænder?
Er der en uvildig undersøger, man kan henvende sig til?
Hvis det mod vor forventning viser sig, at beviserne er så stærke mod hende,
hvad kan vi så gøre?

Vi bor i en by på omkring 10.000 indbyggere, så kommer sådan et rygte ud
mellem de unge, så kan hun få det svært.

Med tak for jeres tålmodige læsen

leif og Bente.

Fra : baremig

Dato : 10-11-07 09:08

Altså jeg kan ikke hjælpe konkret med det, for det ubehageligt, oplevede
selv det samme da jeg var yngre.

Men hvis hun har brug for at tale med nogen helt udefra om det, så er der jo
altid Ung på Linie/UngOnLine hun kan henvende sig til, eller Børnetelefonen.
www.dr.dk/ungonline eller www.boernenettet.dk

Det første sted er unge mellem 20-30 år der sidder klar til at lytte, det
andet sted er det voksne uddannede der sidder. De har ligeledes en
forædretelefon hvor man kan ringe om råd, måske det var noget?

Lilypie Baby Days

Fra : C. Overgaard

Dato : 10-11-07 09:49

On 10 Nov., 09:08, "baremig" <ingenm...@ingen.dk> wrote:
> [...]
> andet sted er det voksne uddannede der sidder. De har ligeledes en
> forædretelefon hvor man kan ringe om råd, måske det var noget?

Check med advokatvagten. Det må være muligt at få noget juridisk hjælp
selvom at det er svært, da den kriminelle lavalder også har den
sideeffekt at retsbeskyttelsen er ikke eksisterende.

Man må endvidere spørge sig selv om, hvorvidt at man kan tillade at så
unge passer en kassebeholdning uden konstant voksen tilstedeværelse,
da det er tvivlsomt at det ville være tilladt udenfor skolensområde.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 11-11-07 09:40

> [...]
> forklare sig.
> Denne gang har hun med oprejst pande nægtet alt, hvilket får os til at

Måske taler hun sandt, måske er hun bare blevet bedre til at lyve!
Faktum er at forælder ikke kender deres børn, så godt, selv om de tror det
og man vil jo naturligvis ikke tro det værste om sine egne børn og børn kan
fortrænge ubehagelige ting, så meget at de aldrig er sket i deres hoved og
dermed være 100% overbevisne.

> [...]
> hvordan kan hun få bearbejdet anklagen. hendes kammerater kan hun ikke
> tale med, - de ved endnu intet, og hun ved jo ikke, om det er en af dem,

Har skolen haft fat i jer?
Er det meldt til politiet?

Hvis ikke, så synes jeg at i skal klappe heste, for så bliver der jo ikke
gjort mere ved det og det går helt naturligt i glemmebogen, men hvis i
sætter alt muligt igang, så kan i være helt sikker på at rygtet nok skal
sprede sig og der er INTET der taler for at jeres datter er uskyldig men
heller ikke skyldig, men hvad tror i selv at folk vil tale om, det at hun jo
ikke er bevist uskyldig.

To andre elever har peget på hende, måske er det de to elever der har taget
af kassen, faktum er at skoleinspektøren bliver nødt at tage en snak med
hende når de siger det er hende og høre hendes version, hvis han ikke har
kontaktet jer eller politi, så er han jo nok klar over usikkerheden i sagen
og klar over at de skyldige måske prøver at skyde skylden på en anden.
Omvendt, hvis de datter har tilstået på stedet, så var sagen jo afsluttet,
nu er der en usikkerhed, som aldrig vil blive opklaret, med mindre den
skyldige står frem.

Hvis de personer der har sagt at de har set din datter med fingerne i
kassen, ikke på nuværende tidspunkt har fortalt det til resten af klassen,
så er det fordi de er meget usikker eller selv lyver, for hvis det var 100%
sandt eller sikker i deres sag, så havet de spredt rygtet nu, sådan er børn
i den alder.