"5580 Nørre Åby" <box3176@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47557273$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Ja så prøver jeg lige igen.
>
> Motoren er udstillet på et norsk museum og linket til billedet er
>
>
http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/yrjarheimbygdslag/motor/bildeside/b_sabb_3_rb.htm
>
> Mit spørgsmål går på hvordan starter man en motor som denne.
>
> Der sidder en form for "gløderør" som min nabo siger der skal monteres en
> "stjernekaster" lignende ting i.
>
> Der kommer diesel frem fra pumpen og håndtaget drejer fint ( men tungt )
> rundt, og den ventil der kan tage kompressionen væk fungerer også.
>
> Så hvis nogle har et godt tip til min "nyerhvervelse" ville jeg blive glad
> for hjælpen.
>
> Karl
> Nørre Åby
>
> PS. Det med billederne var jeg ikke klar over, men tak for forklaringen
> til Ole Pagh
Hej Karl.
Kender udmærket typen. Behøver ikke startpatron. For at starte giver man
lidt gas og løfter ventilerne m. "dekompressionshåndtaget". Herefter tørner
man motoren med håndsvinget. Når man er kommet godt op i fart (indtil du
ikke orker mere), lukkes dekompressionshåndtaget igen, mens man stadig
drejer af al kraft. Hvis motoren ellers er i orden, skulle den gerne starte.
Var i mine unge dage fører af en personaletransportbåd, som var udstyret med
den 2 cyl. udgave på 16 hk. På kolde vintermorgener havde jeg simpelt hen
ikke kræfter til at få dyret i gang selv med begge hænder på håndsvinget og
en ekstra person til - på givet signal - at vippe dekompressionshåndtaget
ned igen. Vores færøske formand var den eneste, som havde kræfter nok -
endda med kun den ene arm. Ret blæret syntes vi andre.
Mvh
Boje