On Sat, 14 Jul 2001 00:12:55 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej.
>
>Jo! Jeg tror også på den med nedsmeltningen af et stempel; men
>firetaktere smelter ikke lige stempler af for et godt ord, ligesom man
>ser to-taggere gøre det!
>Derfor nævner jeg topstykket som værende den mest sandsynlige årsag til
>effektabet og den endelige nedsmeltning!
>
Jeg kan bidrage med en oplevelse mht. gennembrændte stempler fra det
virkelige liv.
Husets frue havde gennem en del år en Triumph Speedfire som jeg morede
mig med at udøve min "kunst" i tuning på.
Den kavde fået så hatten passede, men gik ikke rigtigt som jeg ville
det.
Den var helt umulig at stille karburatorer på.
En dag på vel hjem med fuens legetøj besluttede jeg at nu fik det
briste eller bære.
Klampen i bund og så bare holde på.
Ressultatet blev at at motoren døede og hele forruden var oversmurt af
olie.
Stemplerne på de to bageste cylindere var så at sige blæst væk så man
oppefra kunne se stempelringene.
En efterfølgende hovedreperation afslørede ikke noget decideret
unormalt i selve motoren.
Men en nærmere inspektion af olieudluftningen afslørede at membranen i
den udluftningsdåde der sidder på karburatorenes udligningsrør var
flækket hvoraf følger at den hiver falsk luft ind i særdeleshed på de
to bageste cylindere.
Ud røg hele det forbandede "amerikanske" udluftningssystem, og hullet
i udligningsrøret blev lukket.
Og så var det efterfølgende en leg at stille karburering på den.
(Sådan en livsfarlig gammel engelsk potte kunne med nogen lokken komme
over 200)
Så falsk luft og deraf for mager blanding fører til for høj
forbrændingstemperatur og deraf følgende stempelnedsmeltning.
Jeg har desuden en lignende oplevelse med min gamle Velocette:
Her var det en udstødningsventil der blev for varm, med det festlige
ressultat at den tabte "hovedet".
Efter ventilhovedets møde med stemplet lignede det en ølkapsen der var
bøjet mellem fingrene.
Pinboltene til topstykket var sprængt, og stemplet lignede noget der
var løvn.
Så for mager blanding og falsk luft er roden til meget ondt
Min lære af de foran beskrevne oplevelser er:
Man skal aldrig negligere symptomer på at der er noget galt.
Så hellere gå i tænkeboksen et par dage til fejlen er fundet.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk