/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Må den godt skramle lidt, når den er kold?~
Fra : Rasmus Lind Hansen


Dato : 13-07-01 17:50

Hej NG!

Jeg tænker på at købe en XS 400 fra '84, jeg har fået afvide at den skramler
lidt, når den er kold, men lyder fint når den er varm !!
Er dette normalt for Seca'en ??
Andre erfaringer og tips, med ting at kigge efter, er meget yderste
velkommene!

PFH. Mange Tak!!

Rasmus Lind Hansen
** snart 2'nd MC. YEESSS!!**



 
 
Armand (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-07-01 20:32


Rasmus Lind Hansen <quater@hco.kollegienet.dk> skrev i en
news:iHF37.5500$ae6.362563@news010.worldonline.dk...
>
> Andre erfaringer og tips, med ting at kigge efter, er meget yderste
> velkommene!

P.g.a. Martin Sørensens nylige køb af Seca 400'er, var vi netop i går
igennem en "brugtkøbs-rapport" over 400'er Seca'en:
Artiklen var at finde i MOTORRAD # 8 fra '96 (fra klubbens "bibliotek"),
og havde kun negativt at sige om bagsædets kvalitet, samt at
udstødningen er hårdt rustramt!

Morten Juel her fra gruppen, har for nyligt skadet motoren på sin Seca -
Tilsyneladende ved at køre med et flækket topstykke igennem et stykke
tid (faldende effekt).
Så et check for utætheder i topstykket er nok ikke den dårligste ide!
Find på DMC's hjemmeside, under FAQ'en, hvordan man på simpel vis kan
checke for et flækket topstykke v.h.a. sæbevand!

Link: www.dmc-org.dk

--
Armand.






Morten Juel (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 13-07-01 22:20

> Morten Juel her fra gruppen, har for nyligt skadet motoren på sin Seca -
> Tilsyneladende ved at køre med et flækket topstykke igennem et stykke
> tid (faldende effekt).

Ja tiden vil jo vise om det er det (jeg har ikke turde åbne den endnu ;o( ),
men min havde lidt ventil banken i kold tilstand, som dog hurtigt forsvandt
!og den har aldrig kunne gå over 140, blev dog hurtigt værrere til sidst,
der er bare ingen revner at se umiddelbart, jeg tror nu mere på et smeltet
stempel ;o(

Mvh
Morten
XS400 Seca **med ELENDIG motorgang, hehe ja den kan godt starte )**
Golf II **som er ved at være helt færdig gjort, der er kun anlæg og acc
problemer tilbage **



Armand (13-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-07-01 23:13


Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:9inofs$i9q$1@sunsite.dk...
>
> ...............der er bare ingen revner at se umiddelbart, jeg tror nu
> mere på et smeltet stempel ;o(

Jeg ved ikke om jeg fik sagt det i min tidligere udredning:

Revnen vil du finde(?) som en sort streg ned igennem alle "rynkerne" i
tændrørsgevindet - Hvor dette er nærmest én af udstødningsventilerne!!

Jo! Jeg tror også på den med nedsmeltningen af et stempel; men
firetaktere smelter ikke lige stempler af for et godt ord, ligesom man
ser to-taggere gøre det!
Derfor nævner jeg topstykket som værende den mest sandsynlige årsag til
effektabet og den endelige nedsmeltning!

--
Armand.






Steen Gruby (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-07-01 22:38

On Sat, 14 Jul 2001 00:12:55 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej.
>
>Jo! Jeg tror også på den med nedsmeltningen af et stempel; men
>firetaktere smelter ikke lige stempler af for et godt ord, ligesom man
>ser to-taggere gøre det!
>Derfor nævner jeg topstykket som værende den mest sandsynlige årsag til
>effektabet og den endelige nedsmeltning!
>
Jeg kan bidrage med en oplevelse mht. gennembrændte stempler fra det
virkelige liv.
Husets frue havde gennem en del år en Triumph Speedfire som jeg morede
mig med at udøve min "kunst" i tuning på.
Den kavde fået så hatten passede, men gik ikke rigtigt som jeg ville
det.
Den var helt umulig at stille karburatorer på.
En dag på vel hjem med fuens legetøj besluttede jeg at nu fik det
briste eller bære.
Klampen i bund og så bare holde på.
Ressultatet blev at at motoren døede og hele forruden var oversmurt af
olie.
Stemplerne på de to bageste cylindere var så at sige blæst væk så man
oppefra kunne se stempelringene.
En efterfølgende hovedreperation afslørede ikke noget decideret
unormalt i selve motoren.
Men en nærmere inspektion af olieudluftningen afslørede at membranen i
den udluftningsdåde der sidder på karburatorenes udligningsrør var
flækket hvoraf følger at den hiver falsk luft ind i særdeleshed på de
to bageste cylindere.
Ud røg hele det forbandede "amerikanske" udluftningssystem, og hullet
i udligningsrøret blev lukket.
Og så var det efterfølgende en leg at stille karburering på den.
(Sådan en livsfarlig gammel engelsk potte kunne med nogen lokken komme
over 200)
Så falsk luft og deraf for mager blanding fører til for høj
forbrændingstemperatur og deraf følgende stempelnedsmeltning.

Jeg har desuden en lignende oplevelse med min gamle Velocette:
Her var det en udstødningsventil der blev for varm, med det festlige
ressultat at den tabte "hovedet".
Efter ventilhovedets møde med stemplet lignede det en ølkapsen der var
bøjet mellem fingrene.
Pinboltene til topstykket var sprængt, og stemplet lignede noget der
var løvn.
Så for mager blanding og falsk luft er roden til meget ondt

Min lære af de foran beskrevne oplevelser er:
Man skal aldrig negligere symptomer på at der er noget galt.
Så hellere gå i tænkeboksen et par dage til fejlen er fundet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

RpR (15-07-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 15-07-01 01:23

> En dag på vel hjem med fuens legetøj besluttede jeg at nu fik det
> briste eller bære.
> Klampen i bund og så bare holde på.
> Ressultatet blev at at motoren døede og hele forruden var oversmurt af
> olie.
> Stemplerne på de to bageste cylindere var så at sige blæst væk så man
> oppefra kunne se stempelringene.

Min far har prøvet noget lignende på sn Nimbus da han kørte mc i sin tid.
Her var det blot den forreste cylinder der stod af fordi al olien blev
presset tilbage :/

Jov, 125km/t kunne den da...

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Morten Juel (15-07-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 15-07-01 01:15

> Jeg ved ikke om jeg fik sagt det i min tidligere udredning:
>
> Revnen vil du finde(?) som en sort streg ned igennem alle "rynkerne" i
> tændrørsgevindet - Hvor dette er nærmest én af udstødningsventilerne!!
Jow Jow du har været der ) men jeg har bare ikke turde åbne den endnu,
men det skar nok i næste uge, og i skal nok få at vide hvad der er sket

> Jo! Jeg tror også på den med nedsmeltningen af et stempel; men
> firetaktere smelter ikke lige stempler af for et godt ord, ligesom man
> ser to-taggere gøre det!
> Derfor nævner jeg topstykket som værende den mest sandsynlige årsag til
> effektabet og den endelige nedsmeltning!
Ja suk ;o(

Mvh
Morten



Per Pedersen (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Per Pedersen


Dato : 14-07-01 07:09


Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9inofs$i9q$1@sunsite.dk...
> > Morten Juel her fra gruppen, har for nyligt skadet motoren på sin Seca -
> > Tilsyneladende ved at køre med et flækket topstykke igennem et stykke
> > tid (faldende effekt).
>
> Ja tiden vil jo vise om det er det (jeg har ikke turde åbne den endnu
o( ),
> men min havde lidt ventil banken i kold tilstand, som dog hurtigt
forsvandt
> !og den har aldrig kunne gå over 140, blev dog hurtigt værrere til sidst,
> der er bare ingen revner at se umiddelbart, jeg tror nu mere på et smeltet
> stempel ;o(
>
> Mvh
> Morten
> XS400 Seca **med ELENDIG motorgang, hehe ja den kan godt starte )**
> Golf II **som er ved at være helt færdig gjort, der er kun anlæg og acc
> problemer tilbage **
>
Da jeg læste dette om ventilbanken kom jeg til at tænke på en gang hvor en
kammerat skulle afsted til Italien på hans ældre men meget flotte Z 900. Han
havde købt en Z 1000 motor som jeg hjalp ham med at sætte i og den gik også
helt godt da han drog mod Italien. Halvvejs hjemme igen begyndte den
pludselig at tikke kraftig. De holdt ind til siden men kunne kun konstatere
en kraftig tikken. Den gik OK og de forsatte, der var jo ikke andet for, med
nedsat fart. Den begyndte samtidig også at bruge olie men holdt lidt efter
lidt op med at tikke så voldsomt. Nå, de sidste 7-800 km hjem gik OK, den
tikkede stadig og brugte olie men gik OK.

Efter hjemkomsten blev jeg tilkaldt for at hjælpe med problemet. Det viste
sig at et ventilstyr havde forelsket sig i ventilen og klemt kærligt men
hårdt til omkring ventilen. Dette kærlighedsforhold havde resulteret i at
ventilen havde rykket ventilstyret ud af topstykket og så havde ventilen med
ventilstyret så kørt op og ned de 7-800 km hjem. Man kunne stå i en meters
afstand fra topstykket og kaste ventilen med styret i. Topstykket, som havde
fungeret som ventil-ventilstyr-styr var godt slidt og det kostede så et nyt
topstykke.

Det havde ikke meget med XS400 at gøre men jeg kom lige i tanke om.....

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen




Martin Sørensen (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-07-01 01:30

> Jeg tænker på at købe en XS 400 fra '84, jeg har fået afvide at den
skramler
> lidt, når den er kold, men lyder fint når den er varm !!
> Er dette normalt for Seca'en ??

Min Seca lyder stort set ens kold/varm. Med lidt god vilje kan jeg godt høre
forskel, men det er ikke noget man lægger mærke til. Hvis det er i markant
grad, ville jeg nok lige undersøge sagen lidt nærmere inden et evt. køb.

Det kan jo være, at andres Seca'er har skramlet lidt de sidste 10000 km,
uden at det derved har givet problemer..

> Andre erfaringer og tips, med ting at kigge efter, er meget yderste
> velkommene!

Nu har jeg ikke haft min så længe (ca. 1 uge), så jeg har ikke så specielt
mange erfaringer med den endnu.

Jeg kender en anden Seca-ejer, og da han købte sin (en 87'er købt for ca. 7
år siden), var bagsvingeren næsten papirstynd. Det kunne ikke ses
umiddelbart, men efter en sandblæsning var der huller over det hele (især
inde ved det trekantede areal omkring akslen), og resten så meget tyndt ud.
Der må have været huller i den, så der kunne samle sig vand i den, hvorefter
den var rustet op indefra. Det ville jo ikke være særligt fedt, hvis den
lige pludselig knækkede sammen, mens man kørte.. Min ser ikke ud til at have
det problem, men det er nok også svært at vurdere, hvis det sker indefra.
Jeg har prøvet at slå lidt på min med en skruetrækker og en hammer, og den
virker meget solid (den giver sig ihvertfald ingen steder), så der er nok
ikke noget problem.

signing off.. Martin Sørensen



Uffe Overgaard Koch (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Uffe Overgaard Koch


Dato : 14-07-01 15:59

Rasmus Lind Hansen wrote:
> Jeg tænker på at købe en XS 400 fra '84, jeg har fået afvide at den
> skramler lidt, når den er kold, men lyder fint når den er varm !!
> Er dette normalt for Seca'en ??
Min Seca400-84 skramlede lidt fra knastkæden, især når den var kold, men
det var det mindste problem med den. Hvor kigger du? Hvis den er rød og
står ved Brdr. Jensen i Horsens, lad være!!!

> Andre erfaringer og tips, med ting at kigge efter, er meget yderste
> velkommene!
Jeg har en bagagebærer med to sidetasker til secaen liggende, og en (tysk)
værkstedsmanual (haynes findes ikke). send en mail hvis du er interesseret.

--
/uffe
gsf600

Rasmus Lind Hansen (14-07-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Lind Hansen


Dato : 14-07-01 15:57


Tak for svarene allesammen !!!!

> Min Seca400-84 skramlede lidt fra knastkæden, især når den var kold, men
> det var det mindste problem med den. Hvor kigger du? Hvis den er rød og
> står ved Brdr. Jensen i Horsens, lad være!!!

Nej, den jeg kigger på er fra Haarby, på Fyn.
Det lyder til at fyren har passet den godt, motoren har også været skiftet,
og den gamle skulle også have snakket lidt i kold tilstand!
Den har været sandblæst, pulverlakeret mv.

Jeg skal se den i morgen, og hvis den er tip top, så skal der købes!
Prisen er 15500,- Fair ???????

Manualen, er jeg meget intresseret i, hvis jeg køber den!!

MVH.
Rasmus Lind Hansen
**21gear's citybike **



Palle Madsen (15-07-2001)
Kommentar
Fra : Palle Madsen


Dato : 15-07-01 14:09

Uffe Overgaard Koch wrote:

> Rasmus Lind Hansen wrote:
> > skramler lidt, når den er kold, men lyder fint når den er varm !!
> > Er dette normalt for Seca'en ??
> Min Seca400-84 skramlede lidt fra knastkæden, især når den var kold, men
> det var det mindste problem med den.

Det er vist ikke helt unormalt at XS400 Seca skramler lidt med knastkæden når
den er kold.
Har også haft sådan en. Kæden så fin ud men der er vist noget med fjedren i
strammeren kan blive lidt slap med tiden.
Jeg fik aldrig rodet mere med den da den nu er gået "i arv" i familien. Seneste
melding sagde at den stadig kan runde 160 på spedometret - og stadig skramler.

Palle
z650


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177607
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409286
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste