Nej 4+1 giver fem og omregnet til % er det 20% olie i dieselen.
Nej nej, for a while er Fårevejle...He did not know the
composer, but i was certainly not Cole Porter...Han vidste ikke,
hvad der kom i poserne,men det var sandelig ikke kolde portere.
M.h.t. dit spørgsmål om det er en god måde at vinterkonservere
på...tjaaaa det er unødvendigt når vine forslag overholdes
m.h.t. turning af motoren.
mvh/Harding
Per Nordahl <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet W4JAN)"
><harding@W4JANlarsen.tdcadsl.dk> skrev
>i en meddelelse
>news:11957424900.325038700501263@dt
>ext.news.tele.dk...
>> Hej Per,
>>
>> Det er nu ikke så meget en evt.
>>kommafejl. Det er mere at de
>> næsten 5 liter sammenbland hvor 1
>>liter er smøreolie.
>> blandingen kommer sikkert i
>>tanken for ellers burde der også
>> være en anvisning på at adskille
>>brændstofsystemet og også en
>> tilkendegivelse af at
>>brændstofsystemet skal udluftet o.s.v.
>Altså. Bare være helt på den sikre side ?
>Ps: Det svarer vel til 25% (4+1).
>
>> Når der skrives instruktioner
>>skal de omfatte hele forløbet og
>> det skal ikke overlades til den
>>enkelte at fantasere sig til en
>> løsning på afslutningen af opgaven.
>> Som regel skrives
>>instruktionbøger ret dårligt og i forbindelse
>> med oversætninger anvendes ikke
>>teknisk kyndige oversættere og
>> derfor kan oversættelser ofte
>>være lystig læsning a la:
>> He followed a bad road for a
>>while...Han blev forlovet med en
>> baderotte fra Fårevejle.
>Nej Nej. (Lammefjorden!)
>> He was the lucky owner of a
>>hankerchief...Han var lukket inde i
>> ovnen på et hangarskib.
>Kortvarig fornøjelse
>>
>> Det vil altid være
>>formålstjenligt at beskytte
>>metaloverflader.
>> Motoren er normalt malet
>>udvendigt; men i forbindelse med
>> vinteropbevaringen er det en god
>>ide først at fjerne snavs og
>> støv og efterfølgende spraye
>>noget beskyttelse olie på motoren.
>> Indvendigt er motoren belagt med
>>en smøreoliefilm og
>> brændstofsystemet er fyldt med
>>diesel. Selvfølgelig skal der
>> ikke være vandforbindelser i olierne.
>> Skal motoren opbevaret mindre end
>>et halvt år (vintersæsonen) er
>> det kun nødvendigt at turne
>>motoren lidt således at der kommer
>> lidt nyt olie i mellemrummet
>>mellem cylindervæg og
>>stempelringe.
>> Det klarer man ved at turne
>>motoren hver den første f.eks.
>> Det er kun ved længere tids
>>opbevaring at der er behov for en
>> dybdekonservering med
>>specialolier.
>> Under alle omstændigheder bør
>>smøreolien skiftes hvert efterår
>> således at motoren ikke gennem
>>vinteren står med den gamle sure
>> olie. Filtre skiftes samtidigt og
>>selvfølgelig skylles motorens
>> saltvandsdel og udstødningssystem
>>igennem med ferskvand og
>> glykol tilsættes tilsidst i
>>forholdet 1:1.
>> Er det en ferskvandskølet motor
>>skiftes tillige
>> vand/glykolblandingen hvert andet
>>til fjerde år alt efter
>> glykolfabrikantens anvisninger.
>>
>> Ang. dit spørgsmål, ja motoren
>>kan godt starte op på blandingen
>> af smøreolie og diesel. En alm.
>>dieselmotor er ret taknemlig,
>> den vil blot ryge og forurene
>>lidt mere indtil olieblandingen er
>> brugt op. Ca.: 3/4 del af
>>smøreolie er additiver der ikke
>> direkte bidrager til smøringen;
>>men er tilsat for at fremme
>> andre og nødvendige egenskaber
>>for oliens anvendelse.
>
>Ja det forstår jeg. Men er det en
>god måde at vinterkonservere motoren
>på ?
>>
>> De nye common rail motorer hvor
>>dysetrykket ligger på ca 1800
>> bar vil viskositeten af olien
>>kræve større opmærksomhed.
>
>= en anden end Yanmar3g30m
>>
>
>Mvh."Thulfen"
--
Harding E. Larsen