På
www.mc-basen.dk fandt jeg under arkiv en artikel som Peter Rahbek skrev i
1998 om GSx 600 F.
Da I jo selv kan finde den på mc-basen, hvor der i øvrigt kan findes mange
udmærkede gamle artikler, er der nok ikke så meget galt i at gengive teksten
her:
Prisstærk folke-mc
Af: Peter Rahbek 28-05-1998
Til 89.915 kr. er Suzuki GSX 600 F en attraktiv lille multikunstner. Nem at
køre for begyndere og akkurat hurtig nok til motorvejstouring og lidt sporty
kørsel...
Kig godt på billederne. De viser den nyeste, faceliftede udgave af en af
Danmarks populæreste folke-motorcykler.
I 10 år både solgte og kørte den gamle GSX 600 F rigtig godt uden væsentlige
tekniske forandringer. Den var måske ikke lige mekanikernes livret, men
køreegenskaberne og prisen gjorde den til en hitter.
Så fadede salget langsomt ud, fordi nye og langt skrappere maskiner for en
tid dominerede 600-markedet. Suzuki så sig naturligt nok nødsaget til at
puste nyt liv i oldtimeren, og det gjorde de så ved at relancere den som en
mere produktmodnet og touring-orienteret brugsmaskine.
Prisen er stadigvæk dens største aktiv - intet andet sted får du en helklædt
600-kubikker så billigt. Men Yamaha Diversion, Yamaha Fazer, samt Suzuki's
egen Bandit presser sig på som værdige konkurrenter.
Den største forandring ligger alene i kåbens design. For mht. teknisk
koncept er den nye GSX 600 F i grove træk uforandret. Stellet er stadigvæk
en dobbelt, lukket rørramme i stål. Der er stadigvæk to skivebremser foran
og en bagude. Motoren er stadigvæk en række-4 med 16 ventiler og kombineret
olie-/luftkøling. Men der er nu alligevel ændret på mange små detaljer.
Motoren er neddroslet med 8 hk - fra 86 til 78 hk. Til gengæld har den fået
bedre smidighed og mindre emission af støj og giftstoffer.
Akselafstanden er øget, og fælge såvel som dækmontering er blevet mere
tidssvarende i design og dimensionering. Dette spiller positivt ind på
køreegenskaberne, der for øvrigt slet ikke var så tossede på forgængerne.
Men det er altså især kåben som er ny. Hvad angår designet minder den om BMW
's slagskib K 1200 RS, og mht. vindbeskyttelse følger den godt med. Pilotens
styrthjelm stikker op i luftstrømmen, uden at det giver slem uro, mens
brystregionen holdes nogenlunde fri for fluer, blot man ikke strækker sig
for meget. Ros til sidespejlene, som giver fint overblik - og tak for 20
liters tankkapacitet og god stuve-af-vejen-plads under sædet, hvor Suzuki
virkelig har oppet sig mht. forarbejdning. At lakken stadigvæk er tynd hist
og her er prisen, man må betale for at få så meget motorcykel til - øh,
prisen!
Affjedringen er ret blød foran og noget strammere bag. Helt okay, når man
sommetider kører med bagage eller har kæresten med.
Mht. støddæmpning er hverken Showa-forgaflen eller det centrale fjederben
bagude rede til rigtigt sportslige manøvrer. På den anden side er GSX 600 F
ganske stabil på motorvejen og alligevel let at håndtere på snørklede
småveje. Køreklar når vægten op på 229 kg - men den mærker man egentlig ikke
meget til, når først hjulene roterer.
0-100 km/t i løbet af 4,6 sekunder (målt med mine 90 kg) er folke-Suzuki'en
ingen sprinter. Og sandt at sige føles den ret bovlam ved
topgears-overhalinger. I sjette gear tager spurterne fra 60 til 120 km/t i
snit omkring 13,5 sekunder. Det er klart over klassegennemsnittet, så der
skal røres grundigt rundt i gearkasse-olien med den i øvrigt letgående
gearpedal, hvis man skal holde et ordentligt pace med de 55 Nm moment, der
først står til rådighed ved 9500 o/m. Ønsker du flere kræfter bør du glemme
alt om tuning - i stedet kan du overveje at spendere 10.000 kr. ekstra på
den designmæssigt identiske 750-kubik storebror med 93 hk.
Sædet er godt polstret, men store piloter skal bøje knæene godt for at få
plads. Det betyder, at man af og til må rejse sig i fodhvilerne eller stå af
cyklen for at strække skinkerne. I grunden synd når nu tankkapaciteten
rækker til over 300 kilometers kørsel med et godt glid.
GSX 600 F er ingen racer i svingene - dertil mangler den både træk, frihøjde
og diæt. Men folke-Suzuki'en er ligegodt en habil svinger, som man kan træne
og forbedre sit køre-flow på indtil den dag, der bliver råd til noget
skrappere.
Successen er altså velfortjent. Men som potentiel kunde ville jeg dog klart
overveje storebroderen med 750 ccm eller Yamaha's særdeles vellykkede Fazer.
Hvis altså de nødvendige ekstra 10.000 kr. lige hang og dinglede på træerne
ude i haven...