Jeg er lidt i tvivl om den honywell dippedut virker. Der er jo en del skum
på diesel og jeg ved ikke hvorledes den reagerer på det.
Nu vi er ved simple Storm P løsninger. Jeg kigger på på tankmåleren når jeg
fylder Diesel på. Jeg stopper inden den viser "full". Er det for nemt ?
Bjarke
"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
news:4738c2c9$0$12269$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej Jan
>
> Sjovt, - jeg efterlyste det samme for et års tid siden her i gruppen, og
> af de samme grunde!
> Jeg syns det er utroligt at der ikke er nogen som har fundet på noget
> smart!
>
> Jeg forlod ret hurtigt vædskedetektorer som løsning, - jeg syns det blev
> for bøvlet og for usikkert i et dieselmiljø.
>
> Jeg analyserede det sådan:
> Når man fylder på er det oftest for sent man opdater at dieselen løber
> helt op til studsen og dermed på vej ud ad overløbet og/eller ud på
> dækket, så hvordan får man en advarsel om at nu er niveauet næsten oppe??
>
> Min ide blev at at lave et bredt kammer øverst oppe ved studsen med plads
> til måske 2 liter. Når dieselen nåede op af påfyldningsslangen og begyndte
> at fylde kammeret op kunne man nå at stoppe før det flød over.
> Udluftningen skulle flyttes op tilsvarende.
>
> Harding og jeg korresponderede en del om at lave en prototype, men det
> blev igen for bøvlet, og jeg fandt at Vetus havde noget som kunne
> modificeres til formålet, nemlig deres "Splash stop", se:
>
http://vetusmarine.com/v-frame-cat.htm og klik på Splash-stop (fuel)
> Desværre var den for stor til at kunne få plads i cockpitkarmen hvor min
> påfyldning sidder!
>
> Istedet valgte jeg en anden løsning fra England:
> En ny studs med et lille indbygget display (med en regneenhed indenunder)
> som i procent viser hvor meget diesel der er i tanken.
> Den får sine info fra tankens standardgiver, og før den virker efter
> hensigten skal den selvfølgelig kalibreres, dvs. man fortæller den når
> tanken er fuld og når den er så tom man vil ha den skal være når den viser
> 0%. Har nu sejlet med den et år, og den virker fint, - jeg stopper
> påfyldning ved 98% for en sikkerheds skyld.
> Jeg har svedt navnet ud, men har instruks med navn og website på ombord
> hvis du er interesseret.
>
> Low-costløsningen jeg sejlede med i flere år var en 5-liters klar/mælket
> plastdunk hvor jeg havde skåret et hul på siden foroven som passede over
> udluftningsdysen, og fra hvis håndtag jeg havde en elastikstrop med en
> krog som jeg hang fast i pushpittet. Når dieselen begyndte at løbe ud i
> dunken var tanken fuld!
> StormP har ikke levet forgæves!
>
> Mvh
> SørenH.
> Marie af Næstved
>
> Jan Rasmussen skrev:
>> Hej NG
>>
>> Øv, mine VDO vippearms givere i tankene duer vist ikke mere, synes det er
>> lige groft nok at begge er gået sig en tur
har prøvet at måle på dem
>> med et Ohm meter, men uden held...
>>
>> Såder er jo ikke andet for end at købe nogle nye, her har jeg kigget på
>> WEMA
http://www.yachtartikel.de/index.html?/artikel/11919.php til en
>> ganske anden
>> pris end de koster herhjemme.
>>
>> Nå, men det jeg gerne ville tage op, er en akustisk alarm til tanken,
>> denne alarm ønskes anvendt under tankning således at når væskestanden når
>> toppen
>> af tanken lyder alarmen. denne alarm slukker man så med en manuelt
>> betjent knap.
>>
>> Nu er det så bare at få et signal ud. der findes allerede systemer der
>> kan sådan noget, men de koster som regel en krig. og det er ikke lige
>> meningen
>>
>> Jeg har overvejet om man kan få en kontakt udenfor tanken til at slutte
>> ved at bruge ohm? VDO giveren kører normalt fra 0-180 Ohm.
>> men jeg ved ikke hvordan det gøres.
>>
>> En anden mulighed kunne vel være at lade væsken virke som kontakt med
>> meget lav spænding men mon ikke der er risiko for gnist dannelser på
>> denne måde. Der er tale om diesel.
>>
>> Andre forslag modtages naturligvis gerne...
>>
>> Grunden til at jeg kunne ønske mig et sådan system er at jeg ikke har
>> mulighed for at se tankmåleren mens jeg tanker, og så kan det jo ske at
>> det er overløbet der fortæller at tanken er fuld hvilket jo ikke er så
>> heldigt. En anden mulighed med systemet er at man rimeligt nøjagtigt kan
>> beregne forbruget idet alarmen går igang ved samme væskestand hver gang.
>>
>>
>> Mvh
>> JR
>>
>>
>>
>> --------------------------------------------------------------------------------
>> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
>> Den har indtil videre sparet mig for at få 28937 spam-mails
>> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
>> Hent en gratis SPAMfighter her.