Celcoat eller ej??
Fra : Lars Hansen

Dato : 15-10-07 18:51

Hej i Gruppen

Jeg og en kammerat er igang med et temmeligt sygt projekt med at sætte en
gammel Dory 13 i stand.
Den er blevet skåret op, inderskelet er lavet i vandfast krydsfiner, skroget
er skummet op påny og der er brugt MEGET glasfiber og polyester....
Til gengæld er den også forstærket så meget alle steder at der vist ikke er
chance for at den går fra hinanden foreløbig. (Selv med de forhåbentlig 60
heste på hækken)
Nu nærmer vi os at den snart skal slibes og males, og i den forbindelse
melder der sig et "klogt" spørgsmål.

Bunden indeni bliver i morgen beklædt med glasfibermåtter og polyester.
Når det er hærdet op er der egentlig kun slibning og maling tilbage.

Bør man "male" polyesteren/glasfiberen med gelcoat inden den rigtige maling
eller bør/kan det undlades??

På forhånd tak for eventuelle svar.

Mvh
Lars Hansen

Fra : HO

Dato : 15-10-07 20:20

"Lars Hansen" <Lars@oland.denmark> skrev i en meddelelse
> Bør man "male" polyesteren/glasfiberen med gelcoat inden den rigtige
> maling eller bør/kan det undlades??

Hejsa
Du bør / skal male den med en gang topcoat, der vil (næsten) altid komme
vand indenbords, og glasfiber / polyester er ikke vandtæt.
Kan bare rulles på, og skal så ikke behandles videre.

Hilsen
Hans

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-10-07 21:21

Lars Hansen wrote:
> Hej i Gruppen

Hej navnebror

He he. Er I ikke kommet længere med den På den anden sider er det jo
væsentlig længere end jeg nåede før jeg opgav den. Det har vist heller
ikke rigtig været vejr til at tage ud på fjorden i den i år.

> Jeg og en kammerat er igang med et temmeligt sygt projekt med at sætte en
> gammel Dory 13 i stand.

hvorfor er det sygt? Når den først har fået lidt spandter og forstærket
køl, bliver det en super båd. I skal bare huske at afstive hækken godt.
Der var vist ikke meget støtte tilbage i det da i fik den. Yderskroget
som sådan fejlede jo ikke noget andet end det ene lille hul, men det er
jo rimeligt nemt at lappe når man kan komme til både inde og udefra.

> Den er blevet skåret op, inderskelet er lavet i vandfast krydsfiner, skroget
> er skummet op påny og der er brugt MEGET glasfiber og polyester....

Vandfast limet krydsfiner. Dvs. det kun er limen der er vandfast. Jeg
håber i har givet træet en god gang epoxy eller andet til at lukke
specielt endetræet med.

> Til gengæld er den også forstærket så meget alle steder at der vist ikke er
> chance for at den går fra hinanden foreløbig. (Selv med de forhåbentlig 60
> heste på hækken)

Se det kan være sygt Jeg tror ikke den er godkendt til mere end
50Hk. Men fik du ikke typepladen med? Der plejer det vist at stå på. Den
lå vist i kassen sammen med de andre småting.

> Nu nærmer vi os at den snart skal slibes og males, og i den forbindelse
> melder der sig et "klogt" spørgsmål.

Husk hvad vi aftalte omkring slibning og maling

> Bør man "male" polyesteren/glasfiberen med gelcoat inden den rigtige maling
> eller bør/kan det undlades??

Som Hans skrev: Giv den en gang topcoat/gelcoat. Det er vandtæt. På
flader der skal gøres skridsikre kan i bruge en langhåret malerrulle.
Det vil få topcoaten til at rejse sig i små toppe. De bliver ret skarpe
så når det er hærdet op giver I det lige en lille smule med en gang
vandslibepapir på en god stor slibeklods. Så river man ikke tøjet og
knæene i stykker på det. Det er muligt at i først kan trække det op i
toppe efter det er begyndt at blive sejt.

Jeg kunne godt tænke mig at komme og se hvad den er blevet til. Hvad har
i gjort med konsol? Ring når i har lagt bund i den

- Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 16-10-07 20:25

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Hej navnebror

Hej Du

> He he. Er I ikke kommet længere med den På den anden sider er det jo
> væsentlig længere end jeg nåede før jeg opgav den. Det har vist heller
> ikke rigtig været vejr til at tage ud på fjorden i den i år.

Ikke længere??? Der er godt nok lagt mange timer i den nu..... Og der findes
ikke vejr der er for dårligt til en Dory 13!!!
Husk på at jeg har ligget mange timer i Kattegat i hård storm i sådan en
lille Dory 13..

> [...]
> sådan fejlede jo ikke noget andet end det ene lille hul, men det er jo
> rimeligt nemt at lappe når man kan komme til både inde og udefra.

Tro mig! Alt er forstærket så meget at det nok er blevet den stiveste Dory i
verden.
Med hensyn til hækken er den også blevet forstærket grundigt. Og ydermere
kommer der to MEGET kraftige rustfri stålrør fra hækken til et stykke op af
siden. Så hækken falder ingen steder.

> Vandfast limet krydsfiner. Dvs. det kun er limen der er vandfast. Jeg
> håber i har givet træet en god gang epoxy eller andet til at lukke
> specielt endetræet med.

Alt træet er mættet grundigt med polyester og belagt med glasfiber.

> Se det kan være sygt Jeg tror ikke den er godkendt til mere end 50Hk.
> Men fik du ikke typepladen med? Der plejer det vist at stå på. Den lå vist
> i kassen sammen med de andre småting.

Den er ifølge typepladen ikke godkendt til mere end 40 heste, men jeg har
før været med til at bygge en Dory 13 om. Den endte med 75 heste på "ryggen"
og sejlede fint af den grund.
Vi ved heller ikke lige endnu hvad der ryger bagpå, det kommer an på hvad vi
kan finde til rimelige penge.

> Husk hvad vi aftalte omkring slibning og maling

Hvad aftalte vi????? (hukommelsen er ikke lige hvad den har været).

> [...]
> Det er muligt at i først kan trække det op i toppe efter det er begyndt at

Det var egentlig også Topcoat der lå i mine tanker, så det bliver valget.

> Jeg kunne godt tænke mig at komme og se hvad den er blevet til. Hvad har i
> gjort med konsol? Ring når i har lagt bund i den

Konsollet er endnu ikke hverken designet eller lavet. Men det bliver noget
med en Jockey-pult i midten regner vi med. Og så lige et par bænke........
Du får lige besked når bunden er lavet. Så er du da velkommen til at komme
og se "dyret".

> - Lars

Også Lars