"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> skrev:
> Jeg har anskaffet mig en SV650
![Glad](images/smileys/glad.gif)
m. kædetræk, ikke noget odiøst i det.
> Nu er jeg vandt til at smøre kardan på CX'eren samt rode med
> remstrammeren på LS'eren, så det er noget af et kulturchock.
>
Luksusdyr
> Hvilken kædeolie kan anbefales? Økonomi og effektivitet kontra svineri.
> WD40? Det brugte jeg på min gamle CB250, men jeg erindrer noget med en
> stribe på ryggen af passageren, samt tilsølet fælg.
>
Det sidste er kun et problem hvis du ikke bruger en rigtig kædeolie, da
almindelig olie langt fra klæber så godt som rigtig kædeolie. Jeg har ikke
prøvet så mange forskellige mærker, så her kan jeg ikke lige hjælpe dig.
Kædesmøring generelt:
Det der er det smarte ved de rigtige kædeolier er at de indeholder nogle
additiver der gør den rigtigt tyndflydende og skummende, lige når det kommer
ud af dåsen, så olien trænger ind alle steder. Disse additiver fordamper på
omkring en halv time, og derefter er olien _meget_ klistret og sprøjter
stort set ikke.
Svjh. har SV'eren ingen centerfod, men det gør heller ikke så meget. Bare
sæt dig på knæene ved siden mc'en, og smør et stykke kæde af gangen. Når du
skal til den næste 'strimmel' trækker du lige mc'en over mod dig et par
gange, så der lige kommer lidt selvsving i skidtet. Derved får du løftet
vægt nok af baghjulet til at du meget let kan dreje det frem til den næste
kædestrimmel. Når man lige får indøvet teknikken tager det ikke lang tid at
smøre kæde
> Hvor ofte skal der smøres?
Det kommer an på vejret. I almindeligt vejr skal man regne med at smøre for
hver 300 km svjv., men inspicér alligevel kæden lidt oftere. I skidt vejr
skal den selvfølgelig smøres oftere. På en O-ringskæde er det kun rullerne,
der berører tandhjulsfladerne man skal holde smurt, så hold godt øje med
dem. Hvis de er helt blank skal de have en omgang smøring. Sammenlign evt.
forskellige kædeoliers holdbarhed på dette område.
Det var lige hvad jeg kunne komme i tanker om... Nåjo, lige en ting mere.
Brug lige et stykke pap til at holde ved indersiden af kæden, så du undgår
at pjaske bagdækket ind i olie. Nogle olier sprøjter mere end andre, for den
jeg bruger nu (husker ikke navnet) sprøjter stort set ikke.
Det var vist lige hvad jeg kunne bidrage med
--
mvh Jes Vestervang
gsxr250