|
| Højvande Kolding Fra : HO |
Dato : 28-09-07 14:38 |
|
Hej
Har du båd i Kolding lystbådehavn, bør du tjekke fortøjninger.
Flere både har sluppet for fortøjningen.
På en Albin 25 kan man se propel og ror, da fortøjningerne presser stævnen
ned.
--
Med venlig hilsen
Hans Olsen
| |
Steffen Skov (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 28-09-07 15:32 |
|
Prøv også
http://www.dmi.dk/dmi/vandstand?pres=Graf&stat=23322&dato=-
hilsen
Steffen
"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:46fd03bd$0$17148$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
> Har du båd i Kolding lystbådehavn, bør du tjekke fortøjninger.
> Flere både har sluppet for fortøjningen.
> På en Albin 25 kan man se propel og ror, da fortøjningerne presser stævnen
> ned.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans Olsen
>
>
>
| |
Jan Rasmussen (28-09-2007)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 28-09-07 18:18 |
|
To både er sunket i Kolding og en har fået ødelagt agterenden.
"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:46fd03bd$0$17148$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
> Har du båd i Kolding lystbådehavn, bør du tjekke fortøjninger.
> Flere både har sluppet for fortøjningen.
> På en Albin 25 kan man se propel og ror, da fortøjningerne presser stævnen
> ned.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans Olsen
>
>
>
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27168 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
HO (28-09-2007)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 28-09-07 19:26 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:46fd3746$0$17144$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> To både er sunket i Kolding og en har fået ødelagt agterenden.
Hej Jan
har du lige været der ude?
Når man ser diverse fortøjninger undres man, en båd til knap to mille er
fortøjet med 12 mm billig nylon snor.
MVH
Hans
| |
Jan Rasmussen (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 29-09-07 01:21 |
|
"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:46fd473b$0$17138$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Jan
> har du lige været der ude?
> Når man ser diverse fortøjninger undres man, en båd til knap to mille er
> fortøjet med 12 mm billig nylon snor.
> MVH
> Hans
>
Hej Hans
Ved ikke hvad årsagen har været, men ja... var lige derude at kigge
Mvh
JR
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27182 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Kim Gomez (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Kim Gomez |
Dato : 30-09-07 02:01 |
|
Hej Hans...
Og du gik vel ombord og løsnede fortøjningen, så manden ikke risikerer og
miste sin båd???
mvh
Kim
"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:46fd03bd$0$17148$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
> Har du båd i Kolding lystbådehavn, bør du tjekke fortøjninger.
> Flere både har sluppet for fortøjningen.
> På en Albin 25 kan man se propel og ror, da fortøjningerne presser stævnen
> ned.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans Olsen
>
>
>
| |
HO (30-09-2007)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 30-09-07 06:51 |
|
"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:46fef5b5$0$93820$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Hans...
>
> Og du gik vel ombord og løsnede fortøjningen, så manden ikke risikerer og
> miste sin båd???
Hej
Nej det gjorde jeg ikke - broen stod under vand - ca. 40 cm, og jeg havde
kun små sko med, jeg kontaktede havnefogden, da der var mange både der
skulle "reddes"
mvh
Hans
| |
Jan Rasmussen (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 30-09-07 09:15 |
|
"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:46fef5b5$0$93820$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Hans...
>
> Og du gik vel ombord og løsnede fortøjningen, så manden ikke risikerer og
> miste sin båd???
>
> mvh
>
> Kim
>
Husk hvis du piller ved en andens fortøjning så hæfter du faktisk for det.
Læste jeg et eller andet sted, kan ikke huske hvor!!!
Så måske man lige skal overveje hvad man gør inden man gør noget.
Mvh
JR
| |
HO (30-09-2007)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 30-09-07 10:24 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:46ff5b01$0$17145$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> "Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
> news:46fef5b5$0$93820$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej Hans...
>>
>> Og du gik vel ombord og løsnede fortøjningen, så manden ikke risikerer og
>> miste sin båd???
Hej
Ja - og med det "spænd" der var i fortøjningerne, kunne man spille melodier
på strengene, jeg skulle ikke have pillet ved noget.
MVh
Hans
| |
Thomsen (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Thomsen |
Dato : 30-09-07 10:27 |
|
"Jan Rasmussen" skrev:
> Husk hvis du piller ved en andens fortøjning så hæfter du faktisk for det.
Hæfter for hvad?
> Læste jeg et eller andet sted, kan ikke huske hvor!!!
Uha uha, jeg har læst meget, som ikke er sandt Dermed absolut ikke være
sagt, at det, du læste et eller andet sted, ikke var samdt.
> Så måske man lige skal overveje hvad man gør inden man gør noget.
Helt enig! Det er en god ide, at man ved lidt om, hvad man har med at gøre.
Min båd ligger i Kolding, men der var ingen problemer med den. Havde der
været fare på færde, ville jeg have været taknemlig for en hjælpende hånd,
ført med omtanke.
--
) Hilsen Per
( og så skal vi vist snart på land *suk*
[_]?
www.perthomsen.dk
| |
Møller (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 30-09-07 10:35 |
|
Jan Rasmussen skrev:
>>
>
> Husk hvis du piller ved en andens fortøjning så hæfter du faktisk for det.
> Læste jeg et eller andet sted, kan ikke huske hvor!!!
>
> Så måske man lige skal overveje hvad man gør inden man gør noget.
>
Jow, det er efterhånden ansvarspådragende at være hjælpsom.
Så er det efterhånden en god ide at tage et førstehjælpskursus?
Hvor gå grænsen?
Jeg har lært, at man ikke er ansvarlig for brækkede ribben under
hjertemassage, lige meget om patienten overlever eller ej.
Hvis du trækker en ud af en brændende bil, og han dør af chok, er det så
også ansvarspådragende. Elle redder en op forkommen op af vandet og han
brækker en arm ved det? er du så ansvarlig for den brækkede arm, eller for
at pårørende ikke fik udbetalt livsforsikringen.
Må en bådejer tolerere mindre skader hvis det forhindrer at hele båden
havarerer?, er du ansvarlig for at han ikke kan hæve forsikringssummen for
en totalskadet båd?
Jeg tror nok, at domstolene, hvis det skulle komme så vidt, stadig kan skelne.
Jeg har for nogle år siden været med til at redde en del både i sejlklubben,
vi var ikke i tvivl om at vi gjorde det rigtige, alle ejere blev
selvfølgelig forsøgt kontaktet før og efter.
Men jeg er godt klar over, at egoismen er tiltagende, også blandt sejlere,
hvilket jeg kun kan beklage.
"Du skal bare holde dine meninger og gode råd for dig selv, Jeg skal nok
selv bestemme hvordan jeg sejler og fortøjer" er det den der er ved at give
os amerikanske tilstande, så vi ikke tør hjælpe hinanden.
Møller
| |
TOSB (30-09-2007)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 30-09-07 10:56 |
|
Møller wrote:
> Jan Rasmussen skrev:
>
>>>
>>
>> Husk hvis du piller ved en andens fortøjning så hæfter du faktisk
>> for det. Læste jeg et eller andet sted, kan ikke huske hvor!!!
>>
>> Så måske man lige skal overveje hvad man gør inden man gør noget.
>>
Klip
> Jeg tror nok, at domstolene, hvis det skulle komme så vidt, stadig
> kan skelne.
> Jeg har for nogle år siden været med til at redde en del både i
> sejlklubben, vi var ikke i tvivl om at vi gjorde det rigtige, alle
> ejere blev selvfølgelig forsøgt kontaktet før og efter.
Klip
Møller
Det må da falde ind under straffelovens § 14 om nødret.
§ 14 - Nødret:
En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var
nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og
lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet
betydning.
Lovovertrædelse vil vel være, at man går ombord på en anden mands båd + at
man evt. kommer til at ødelægge en eller anden ting, men at man får afværget
en ellers truende skade (totaltskade) på båden?
Jeg vil i hvert tilfælde ikke være bleg for at gøre noget aktivt - dog ville
jeg i første omgang forsøge at få kontakt til ejeren af båden, så han selv
kunne gøre noget - evt. med min bistand.
Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
for du ved ikke, om du har det i morgen!
| |
HO (30-09-2007)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 30-09-07 11:36 |
|
> Jeg vil i hvert tilfælde ikke være bleg for at gøre noget aktivt - dog
> ville jeg i første omgang forsøge at få kontakt til ejeren af båden, så
> han selv kunne gøre noget - evt. med min bistand.
> Mvh
> Torben
Hej
Nu er det nemt at sige - så gjorde du vel noget - før man kommer med udfald,
bør man nok lige sætte sig helt ind i situationen.
Da højvandet ikke ville tiltage, var det tid nok til at ringe efter andre.
Ydermere lånte jeg en kikkert og læste medlems nummer på de både der burde
tilses, og så kunne "pantefogden" ringe til ejeren.
Så slap af og nyd resten af weekenden.
Hans
| |
TOSB (30-09-2007)
| Kommentar Fra : TOSB |
Dato : 30-09-07 14:36 |
|
HO wrote:
>> Jeg vil i hvert tilfælde ikke være bleg for at gøre noget aktivt -
>> dog ville jeg i første omgang forsøge at få kontakt til ejeren af
>> båden, så han selv kunne gøre noget - evt. med min bistand.
>> Mvh
>> Torben
> Hej
> Nu er det nemt at sige - så gjorde du vel noget - før man kommer med
> udfald, bør man nok lige sætte sig helt ind i situationen.
> Da højvandet ikke ville tiltage, var det tid nok til at ringe efter
> andre. Ydermere lånte jeg en kikkert og læste medlems nummer på de
> både der burde tilses, og så kunne "pantefogden" ringe til ejeren.
> Så slap af og nyd resten af weekenden.
> Hans
Hej Hans
Udfald ??
Mit indlæg skrev jeg, fordi der blev rejst tvivl i tråden om, hvorvidt det
var ansvarspådragende, hvis man gjorde et eller andet forkert i forsøget på
at redde en båd eller afhjælpe situationen i forbindelse med ekstremt
højvande.
Altså kun det principielle i situationen, som jo opstår flere gange om året
rundt omkring i havnene.
Jeg nyder altid weekenden, og det gjorde jeg også inden, jeg skrev mit
indlæg
Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
for du ved ikke, om du har det i morgen!
| |
Møller (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 30-09-07 16:00 |
|
TOSB skrev:
> HO wrote:
>>> Jeg vil i hvert tilfælde ikke være bleg for at gøre noget aktivt -
>>> dog ville jeg i første omgang forsøge at få kontakt til ejeren af
>>> båden, så han selv kunne gøre noget - evt. med min bistand.
>>> Mvh
>>> Torben
>> Hej
>> Nu er det nemt at sige - så gjorde du vel noget - før man kommer med
>> udfald, bør man nok lige sætte sig helt ind i situationen.
Tror du ikke du retter smed for bager, eller er det omvendt?
Jeg tror, at Torbens svar og mit var møntet på Jan, der mente, at man måske
skulle passe sig selv, det det var ansvarspådragende at være hjælpsom.
Det mener jeg stadig ikke at det er, j.fr. TOSB indlæg kl.11.56.
>
>
> Hej Hans
> Udfald ??
> Mit indlæg skrev jeg, fordi der blev rejst tvivl i tråden om, hvorvidt det
> var ansvarspådragende, hvis man gjorde et eller andet forkert i forsøget på
> at redde en båd eller afhjælpe situationen i forbindelse med ekstremt
> højvande.
>
> Altså kun det principielle i situationen, som jo opstår flere gange om året
> rundt omkring i havnene.
>
> Jeg nyder altid weekenden, og det gjorde jeg også inden, jeg skrev mit
> indlæg
Og nyder også weekenden, selvom det regner så jeg ikke kan plukke æbler.
Møller
| |
Jan Rasmussen (01-10-2007)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 01-10-07 00:12 |
|
"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
news:46ffba15$0$63815$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg tror, at Torbens svar og mit var møntet på Jan, der mente, at man
> måske skulle passe sig selv, det det var ansvarspådragende at være
> hjælpsom.
> Det mener jeg stadig ikke at det er, j.fr. TOSB indlæg kl.11.56.
>
>
Hmm.. u er det vel bedre at blive misforstået end slet ikke at blive
forstået...
1. jeg har aldrig skrevet noget om ikke at hjælpe andre.
2. Det er ikke mig der laver lovene.
3. Det er sket en er stoppet op for at hjælpe en der er kørt tør for benzin,
og så blevet myrdet.
Den sidste var ment på den måde, uvidenhed kan koste dyrt.
Det er fint at hjælpe og jeg håber da også nogle vil hjælpe hvis min båd
skulle komme i problemer.
Men vi har jo også alle læst om folk dethar hjulpet andre med at trække dem
fri af en grund, for derefter at blive præsenteret
for en regning.
Jeg siger ikke alle er sådan, min hensigt med indslaget var blot en
oplysning, så kan folk jo selv afgøre om de vil elle ikke vil.
Jeg har flere gange rettet på nabo fortøjninger, jeg undlader bare at
fortælle vedkommende at jeg har gjort det. og hvad ingen ved har
ingen ondt af.
Mvh
JR
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27278 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Møller (01-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 01-10-07 12:35 |
|
Jan Rasmussen skrev:
> "Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:46ffba15$0$63815$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Jeg tror, at Torbens svar og mit var møntet på Jan, der mente, at man
>> måske skulle passe sig selv, det det var ansvarspådragende at være
>> hjælpsom.
>> Det mener jeg stadig ikke at det er, j.fr. TOSB indlæg kl.11.56.
>>
>>
>
> Hmm.. u er det vel bedre at blive misforstået end slet ikke at blive
> forstået...
>
> 1. jeg har aldrig skrevet noget om ikke at hjælpe andre.
> 2. Det er ikke mig der laver lovene.
> 3. Det er sket en er stoppet op for at hjælpe en der er kørt tør for benzin,
> og så blevet myrdet.
>
>
Måske, måske ikke, men skrev du ikke:
"Husk hvis du piller ved en andens fortøjning så hæfter du faktisk for det.
Læste jeg et eller andet sted, kan ikke huske hvor!!!
Så måske man lige skal overveje hvad man gør inden man gør noget.
Mvh
JR "
jeg læser 1. sætning som: ansvarspådragende.
Hvis det kan misforstås, så har du ikke skrevet det du havde i tankerne.
Møller
| |
Harding E. Larsen (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 02-10-07 11:08 |
|
Der findes så mange regler at det ofte kan virke svært at
overskue demog finde ud af hvad der er de rigtige anvendelser i
den situation man står i.
Det er normalt at vi der færdes på vandet hjælper hinanden om
der ønskes en hjælpende hånd; men reglerne siger faktisk kun at
det er gældende til søs, at man skal hjælpe. Selvfølgelig ud fra
de muligheder der er til stede.
I havn er reglerne lidt anderledes og de lokale havnereglementer
kan være meget forskellige. Se bare dette uddrag:
------------
Alle både der har en fast plads i havnen skal mindst være
ansvarsforsikret. Joller kan eventuelt være forsikret i
husstandens almindelige forsikring.
Alle både skal fortøjes, så båden under alle forhold holdes
inden for den anviste plads, og ikke forvolder skade på
havneanlæg eller andre både. Ingen del af båden må rage uden for
pælene i havnebassinet.
Slæbejoller må kun anbringes ved bådene, hvis det kan ske uden
gene for andre.
Hvis en båd, efter havneudvalgets skøn, er forladt i havnen, er
udvalget berettiget til at fjerne den, opbevare den, eller på
anden måde disponere over den på ejerens regning og risiko.
-------------
Almindeligvis er det heller ikke lovligt at betræde en båd. gør
f.eks. en havneassistent eller havnefoged det kan det medføre
afskedigelse. Båden er at betragte som privat ejendom.
Hver enkelt bådejer skal føre et tilstrækkeligt og effektivt
tilsyn med sin båd.
Sker der noget med båden vil havnefogeden kontakte ejeren.
Heldigvis plejer vi at hjælpe hinanden men man bør altid tage
situationen i betragtning og først tænke på sig selv og ikke
udføre dumdristige handlinger der kan give en selv skader.
Når der f.eks. er så højvande i en havn at selv broerne står
under vand er det ofte ikke tilrådeligt at gå ud på dem for at
se til båden. Om der sker skade på båd eller bro er mindre
væsentligt en ens liv og førlighed.
Det er væsentligt at man har materiel og havneplads der kan
opfylde kravet til at båden holdes på plads ved alle de
forekommende vandstandshøjder og vindstyrker.
Som vejling til dette har myndighederne udarbejdet en række
bestemmelser som det er godt at følge.
Mvh/Harding
Møller <M@g2net.dk> skrev:
>Jan Rasmussen skrev:
>
>>>
>>
>> Husk hvis du piller ved en andens
>>fortøjning så hæfter du faktisk for det.
>> Læste jeg et eller andet sted, kan
>>ikke huske hvor!!!
>>
>> Så måske man lige skal overveje hvad
>>man gør inden man gør noget.
>>
>
>Jow, det er efterhånden
>ansvarspådragende at være hjælpsom.
>
>Så er det efterhånden en god ide at
>tage et førstehjælpskursus?
>
>Hvor gå grænsen?
>
>Jeg har lært, at man ikke er ansvarlig
>for brækkede ribben under
>hjertemassage, lige meget om patienten
>overlever eller ej.
>
>Hvis du trækker en ud af en brændende
>bil, og han dør af chok, er det så
>også ansvarspådragende. Elle redder en
>op forkommen op af vandet og han
>brækker en arm ved det? er du så
>ansvarlig for den brækkede arm, eller for
>at pårørende ikke fik udbetalt
>livsforsikringen.
>
>Må en bådejer tolerere mindre skader
>hvis det forhindrer at hele båden
>havarerer?, er du ansvarlig for at han
>ikke kan hæve forsikringssummen for
>en totalskadet båd?
>
>Jeg tror nok, at domstolene, hvis det
>skulle komme så vidt, stadig kan skelne.
>
>Jeg har for nogle år siden været med
>til at redde en del både i
>sejlklubben,
>vi var ikke i tvivl om at vi gjorde
>det rigtige, alle ejere blev
>selvfølgelig forsøgt kontaktet før og efter.
>
>Men jeg er godt klar over, at egoismen
>er tiltagende, også blandt sejlere,
>hvilket jeg kun kan beklage.
>"Du skal bare holde dine meninger og
>gode råd for dig selv, Jeg skal nok
>selv bestemme hvordan jeg sejler og
>fortøjer" er det den der er ved at give
>os amerikanske tilstande, så vi ikke
>tør hjælpe hinanden.
>
>Møller
| |
SørenH (30-09-2007)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 30-09-07 15:10 |
|
Jan Rasmussen skrev:
> Husk hvis du piller ved en andens fortøjning så hæfter du faktisk for det.
> Læste jeg et eller andet sted, kan ikke huske hvor!!!
>
> Så måske man lige skal overveje hvad man gør inden man gør noget.
>
> Mvh
> JR
>
Hej alle I ansvarsbevidste og altid hjælpsomme medsejlere.
Jeg synes tråden lige nu er ved at blive lidt salt i tonen, men sådan er
det nok når vi bevæger os fra kendsgerninger over i holdninger, krydret
med misforståelser.
Jeg skrev i en anden tråd om hvordan svenske "hamnmästere" er yderst
tilbageholdende med at hjælpe danske sejlere, fordi selv den mindste
skade som påføres den nødstedte båd ved operationen kommer tilbage som
en boomerang i form af en regning fra danske forsikringsselskaber.
Vi vil alle gerne hjælpe andre, men da helst ikke hvis vi påfører os
selv en masse bøvl og omkostninger.
Jeg tror vi skal tilbage mod kendsgerningerne, og synes at en eller
anden skulle ringe til forsikringsoplysningen og/eller udvalgte
forsikringsselskaber og spørge om hvad der egentlig gælder og er
praksis, - og så skrive resultatet det hér i tråden ?!
Ville gerne selv men drager ned en uge og ser på stære i marsken, - men
glæder mig til nogle fakta om problemstillingen.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
| |
|
|