> > > Hvad er hhv. fordelene/ulemperne ved at vælge enten lædertøj eller
> > Goretex
> > > el.lign.?
> > > Er der forskelle i fx. hvor vandtætte de er?
GoreTex er meget godt til forskellige klimaer, og vand er kun et problem i
det omfang det ødelægger udsynet og vejgrebet.
> >
> > Pas på! Du er ved at starte en religionskrig!
Narh jeg tror godt man kan finde nogle saglige argumenter.
> > Armand
> > (der sværger til læder og hele sikkerheds-udtrækket; men har en
> > Cordura-jakke (= mindre slidstærk end min Levis-jakke?) til
> > "indenby's"!)
Netop - læder er mere slidstærk, men er ofte mindre praktisk.
Det nytter ikke at have en solidt læderdragt, hvis man ikke bruger den til
de små smut rundt omkring, der heller ikke er ufarlige (som i dag da nogle
kæmpekegler havde smit grus i opkørselsrampen til Kongenvejen nord i Virum -
og plantet et skilt lige hvor gruset begyndte - dvs. midt i en rimelig
hurtig kurve - jeg nåede netop lige at se skiltet og bremse før jeg nåede
grusbunken. Havde jeg ikke set skiltet ville jeg ikke være blevet på
vejbanen - men ok måske var det for at fikse de næsten lige så tåbelige
bitumen striber, der tidligere gjorde opkørlsen til en øvelse i
præcisionskørsel).
> Jeg er til fals for højstbydende
Her er nogle facts:
En ordenlig GoreTex textil påklædning er ikke billigere end læder.
Læder er stærkere - i ekstreme tilfælde risikerer kunststof at smelte -
læder kan også blive svagt ved varme, men ikke i samme grad.
Læder bliver vådt - man skal have overtræk med hvis vejret er ustabilt.
GoreTex virker generelt bedre ved ekstreme +/- temperaturer end læder.
En Dainese Airkiller Jakke som jeg selv har kørt i og styrtet i mere end
godt er, holder forbavsende godt - efter jeg havde fortalt om min historik,
var der en der spurgte om jeg så havde købt nyt tøj, mens han så på mine 4
år gamle hærgede jakke og bukser. Dvs. Cordura er langt hen ad vejen
(bogstavelig talt) stærkt nok.
Textil er nemmere at få til at passe til ens kropsbygning, og beskyttelsen
vælter ikke rundt som man kunne frygte.
Jeg har længe gerne villet købe en læderdragt, men har haft svært at finde
en stangvare der passer mine 182cm/67kg, hvorimod tekstil passer fint også
ved høje hastigheder (risiko for flapren).
Så min anbefaling er til almindelig brug, og banekørsel af og til, klart at
købe kvalitetstekstil, fordi det er mest anvendeligt og rimelig sikkert
(hverken læder eller tekstil beskytter mod lygtepæl og kofangere). Jeg ville
kun i nødstilfælde gå ud og købe en tynd nylon/cordura jakke til 1500 kr.
Men kører man mere hidsigt og er ofte på bane, så er en læderdragt at
foretrække.
Mht. beskyttelse så er det bedst med blød polstring. Min Dainese jakke har
slidt hul netop hvor de hårde skaller begynder, men har ellers holdt fint.
Den dag jeg anskaffer mig en læderdragt, bliver det nok en heldragt syet
efter mål. Kan man leve med et skod-hjemmebikset design (eller f.eks. sort),
så kan du få en Crowtree målsyet dragt til samme pris som en stangvare dragt
herhjemme, eller billigere.
Jeg her bemærket at nyere Dainese Airkiller jakker er lavet i et tyndere
materiale - så man skal nok lige se sig for. Til gengæld har jeg set nogle
helt nye Dainese jakker der virker mere overbevisende.
Blandt gode mærker i både læder og tekstil kan nævnes: Dainese, IXS. Tekstil
Rukka, Læder: Büse/Spyke (fås i DK?)
Undgå Frank Thomas. Det kan lave noget der på een gang er voldsomt
slidstærk, og samtidig sjuske med syningerne (specielt ikke kritiske
steder). Forstå det hvem der kan.
Se ikke for meget efter "Kevlar": det bliver syet en lille kevlar strip ind
et sted, og så er der Kevlar.... Cordura er vist iøvrigt også nært beslægtet
med Kevlar.
Generelt vil jeg gå efter GoreTex fremfor andre SympaTex e.lign. GoreTex
virker - det andet virker måske.
Mikkel